T-Mobile Vairy Touch Zwart Review

nicknick.nl 13 juni 2009, laatste update op 13 juni 2009, 6.161 views

T-Mobile Vairy Touch Zwart

Pluspunten

• Mooi design.
  • Prettige/mooie interface.
  • Extra stylus.
  • Gewone mini-usb aansluiting.
  • Goede speaker.
  • 1Gb micro-sd standaard.
  • De prijs.

Minpunten

• Matige camera functie.
  • Matige browser.
  • Toetsenbord erg klein.
  • Beperkte accu capaciteit.

Dit is mijn eerste review, dus ik sta open voor alle op/aanmerkingen.

Sinds een week heb ik mijn oude gsm vervangen door deze nieuwe Vairy touch.
Mijn oude was een echt Candy-bar model waarmee je tegenwoordig nog maar moeilijk voor de dag kunt komen, dus ging ik opzoek naar een nieuwe telefoon.

Deze viel mij meteen op, een touchscreen voor dat geld? Vervolgens ben ik naar een t-mobile winkel gegaan om hem van dichtbij te bekijken, hij was klein en licht, en eenvoudig te bedienen, precies wat ik zocht.
Na aankoop natuurlijk meteen uit de verpakking gehaald, sim-kaart er in en zonder handleiding aan de slag.
Het is een erg eenvoudig te bedienen telefoontje, maar ik raad iedereen aan om even de handleiding te bekijken zodat je geen van de functies overslaat.

Verpakking
Wat zit er allemaal bij?
Als je de doos van t-mobile opent wordt je begroet door 3 zakjes lucht, dit is om de ruimte op te vullen. Het doosje waar de gsm ingeleverd wordt is namelijk net groot genoeg.
Het doosje bevat het volgende:
• Vairy Touch
• Oplader (mini-usb)
• Usb kabel (mini-usb)
• Headset (mini-usb)
• Kleine snelstart handleiding.
• Extra stylus
• CDtje met uitgebreide handleiding en drivers.

Uiterlijk:
De gsm is een duidelijke kopie van de bekende HTC telefoons.
Het sterkste lijkt hij nog op een HTC touch.
Hij ziet er goed uit, en mag best gezien worden.
Het is een telefoon die bij deze tijd hoort.

Bouwkwaliteit
De gsm is vrij licht, waardoor sommige mensen de indruk kunnen krijgen dat het een speelgoed telefoontje is.
Hij lijkt goed in elkaar te zitten, toch zou ik ‘m niet graag laten vallen omdat de gehele gsm van plastic is.
De zijkant van de gsm sluit niet helemaal perfect aan, en voelt daardoor nogal ruw aan.
Maar over het algemeen heb ik niet de indruk dat deze gsm in m’n broekzal uitelkaar zal vallen.
Naar mijn mening is het de bouwkwaliteit die van een gsm van 60 euro mag verwachten.

Installatie
De installatie was eenvoudig, denk er wel aan dat je de stylus verwijderd voordat je het achterklepje verwijdert, anders kan dit erg lastig/stroef gaan!
Standaard bevat de gsm een micro-sd kaartje van 1gb.
Het plaatsen van de sim-kaart gaat eenvoudig en na het bevestigen van de accu kan het klepje er weer op.
Aanzetten duurt ongeveer 6 a 7 seconden waarbij je begroet wordt door een animatie van t-mobile (niet te veranderen).

Hoofdscherm
Het ontgrendelen gaat doormiddel van een slider van links naar rechts te bewegen of de 2 menuknoppen onder scherm na elkaar in te drukken (eerst links dan rechts), vervolgens kom je op het hoofdscherm terecht.
Hier zie je in het groot de tijd staan en daaromheen standaard informatie zoals:
• Het netwerk waar je op zit.
• De datum
• Het ontvangst
• Batterijstatus
Ook heb je 2 knoppen in beeld:
Een “huisje”, waarmee je terug gaat naar het hoofdscherm oftewel het beginscherm.
Een “kubus/4 blokjes” waarmee je naar een “snelstart menu” gaat, vanuit dit menu kun je bepaalde functies (zelf in te stellen) meteen starten, zoals de mp3-speler, alarm, spelletjes, rekenmachine enz.

Onderaan in beeld heb je 2 menuopties, die kun je kiezen door er op de drukken of door op de menuknoppen onder het scherm te drukken.

• Contactpersonen
Hiermee kom je in een lijst met je contactpersonen terrecht, het is niet het meest overzichtelijkste scherm dat ik ooit gezien heb, maar na enige gewenning werkt het prima.
Je kunt met de knoppen onder het scherm navigeren of met het touchscreen.
Er verschijnt ook een klein toetsenbordje waarmee je de eerste letters van de naam kunt invoeren, de rest van je contactpersonen wordt er dan uitgefilterd.

• Agenda
De agendafunctie heb ik zelf nog niet echt gebruikt, wel heb ik op diverse plaatsen gelezen dat er een maximum is van 6 taken/afspraken die je in de agenda kunt zetten.
Hij is echter wel overzichtelijk en geeft netjes de weeknummers aan.

Interface:
Zoals al eerder genoemd is de gsm “nagemaakt”.
Ook de interface is gekopieerd van de HTC Touchflo.
Het bedienen gaat het beste met een pennetje, maar is met de nagel ook prima te doen.
Smsn daarintegen zou ik met een pennetje doen.
Je roept het menu op door op de menuknop te drukken of van onder naar boven te vegen over het scherm (van boven naar onder is ook mogelijk).
Hiermee draait het beeld zich als een kubus en komt het menu te voorschijn.
Je hebt 3 categorieŽn:
o Agenda
o Bestandsbeheer
o Bluetooth
o Instellingen
Door van links naar rechts of van rechts naar links te vegen kun je de kubus draaien, je kunt ook aan de bovenzijde op het desbetreffende icoontje drukken.
Door van boven naar onderen te vegen draait de kubus terug naar het hoofdmenu.
Hier geld: beter goed gejat dan slecht bedacht, want de interface werkt gewoon goed.

Bellen
Bellen is eenvoudig, als je op het hoofdscherm op een willekeurige locatie drukt krijg je een 15tal grote knoppen in beeld: de nummers 0 t/m 9, contactpersonenlijst, bellen, als contactpersoon opslaan.
Als je een van de knoppen indrukt trilt de gsm kort, dit is om te bevestigen dat je de knop ingedrukt hebt.
Indien je dit niet wilt is dit uit te zetten in het menu.
Eenmaal aan het bellen krijg je een nieuw scherm, vanuit hier kun je de volgende acties uitvoeren:
• Handsfree
Zet de handsfree functie aan
• Toetsenbord weergeven
Voor bijv, een keuzemenu.
• Opties
o Bericht
o Geluidsopname
o Geluid uit
o DTMF

Een leuk weetje is dat als je tijdens het bellen de knop “Volume omhoog” in houd de gsm het gesprek opneemt.
De belkwaliteit is prima te noemen, ook de hands-free functie is hard genoeg om iedereen te laten meegenieten.

Beltonen/alarmtonen enz.
Standaard wordt de gsm geleverd met een set ringtones, het zijn van die typische ringtones die je vast wel een keer ergens gehoord hebt.
Gelukkig is het mogelijk om ook mp3tjes als ringtone te kiezen.
Voor SMSjes kun je slechts kiezen uit 4 tonen, hier is geen mp3 voor in te stellen en zul je het dus met de standaard ringtones moeten doen.

Wat erg fijn is dat je voor de alarmfunctie wel een mp3 kunt instellen, eindelijk wakker worden met een muziekje ipv die standaard ringtones.

SMS
De sms functie, die werkt.
Het toetsenbord is wel erg klein, je zult gedwongen zijn om het pennetje er bij te pakken omdat het met je vingers niet te doen is.
Er zit ook handschriftherkenning op maar deze werkt niet zo denderend, letters worden vaak verkeerd herkend.
Overigens kan ik er wel sneller mee typen dan met een gewone gsm, met name om dat het toesenbordje qwerty indeling heeft en ik blindelings weet waar ik met het pennetje moet drukken.
Bij het versturen van sms kun je kiezen voor alleen versturen, of versturen en opslaan.

Camera
Deze gsm is uitgerust met een camera van 1.3MP.
Ik ben alleen niet onder de indruk van de camera, het is leuk dat hij er op zit, maar ik zou hem niet gebruiken als fototoestel. Voor zo nu en dan een fotootje is hij prima, maar verwacht er niet te veel van.
De videofunctie die er op zit werkt prima, maar als je beweegt krijg je snel wazige beelden, niet fantastisch dus.

Games
Er wordt een bejeweld achtig spelletje meegelverd genaamd MagicSushi.
Aangezien de gsm geen Java heeft (wordt overigens op sommige site’s wel beweerd), is het niet mogelijk om spellen toe te voegen. Daarintegen is deze gsm gebaseerd op het MTK platform. Het is dus mogelijk dat in een later stadium doormiddel van een firmware update (custom of officieel) java of andere functies toegevoegd gaan worden.

Internet
De gsm is door t-mobile uitgerust met t-zones.
Dit is een gewoon internet, maar ook hier moet je niet te veel van verwachten.
Ik heb hem al een paar keer gebruikt om dingen zoals wikipedia/buienrader en nu.nl te bezoeken, het werkt, maar het is niet geweldig.
Bij nu.nl kun je geen artikelen openen zonder dat je een foutmelding krijgt.
En op buienrader blijft het beeld erg klein.
Ook komt de opmaak van de pagina’s (de mobiele variant) niet goed over.
Deze functie is dus leuk voor incidenteel gebruik, maar verwacht hier niet te veel van.

Muziek
Ik was verrast door het geluid dat uit deze gsm komt.
Zo matig als de fotocamera is, zo goed is de speaker.
Het geluid gaat goed hard en er zit nog een aardige bas in voor een mobiele telefoon.
Het is mogelijk om de muziek gewoon door te laten gaan terwijl je door het menu gaat of een smsje stuurt.
Ook heeft deze gsm een fm-radio, daarbij moet je wel de headset aansluiten als antenne anders werkt de functie niet.
De radio heeft een prima ontvangst en het geluid kan ook weer via de speaker gaan.
Het is ook mogelijk om een opname te maken van de radio.

Mediaplayer
Het is mogelijk om filmpjes in 3gp op de gsm te bekijken, met een druk op een knop draait het beeld zich en verdwijnt de interface waardoor je op volledig scherm naar je favoriete serie kunt kijken.
Op internet zijn genoeg tooltjes te vinden om video om te zetten.

Connectiviteit
De gsm heeft 2 manieren om met een ander apparaat verbinding te maken:
• Bluetooth
Pc, Gsm, Headset alles werkt vlekkeloos.
Ook is het totaal geen probleem om via bluetooth contacten in te voeren of smsjes te versturen.
Eenmaal met de pc gekoppeld is het allemaal mogelijk.
• Usb
Zodra je de gsm met usb verbind verschijnt er een menu in beeld:
o Mass storrage
De gsm wordt gezien als een usb-opslag apparaat, het is eenvoudig om bestanden te kopieren en de verwijderen.
o Webcam
Met de driver die op de cd staat is het mogelijk om de gsm als webcam te gebruiken.
o Com-poort
Deze koppeling bied meerdere mogelijkheden.
De meest voor de hand liggende mogelijkheid is om de gsm als modem te gebruiken.
Een andere optie is om met bepaalde tooltjes je gsm te beheren, smsjes uit te lezen, bestanden te kopieren/verwijderen.
De laatste en meest interesante optie is om op deze manier nieuwe firmware te flashen, wellicht leuk in de toekomst.

Aangezien er gebruik gemaakt wordt van een standard mini-usb kabel kun je bij bijna iedereen je gsm aan de pc hangen.
Er wordt standaard geen software meegeleverd om de gsm te beheren (smsjes bekijken enz), je kunt gebruik maken van een tooltje dat op internet verkrijgbaar is genaamd “PCSyncManager” om via de com-poort functie je gsm te beheren, of de standaard tools die door veel bluetooth applicaties geboden wordt.

Accutijd:
De accutijd is acceptebel.
Het is nu eenmaal een kleine gsm met een kleine accu.
Ik stoor me er niet aan, maar het kan erg belangrijk zijn voor mensen.
Volgens de fabrikant:
Stand-by: 180 uur. (7,5 dag)
Bellen: 180 minuten. (3 uur).
Aangezien het een pre-paid telefoon is bel ik er niet zo veel mee. Maar mijn bevinding is dat als je elke dag even gebruik maakt van de gsm, je 'm toch elke 3 a 5 dagen even moet opladen (afhankelijk van het gebruik).

Overige features:
Enkele andere noemenswaardige features zijn:
• Automatisch in-/uitschakelen
Hierbij kun je 4 tijden instellen waarop de gsm automatisch in of uitschakeld.
Bijv 01:00 uit en 06:00 aan, waarmee je een aanzienlijke hoeveelheid accutijd bespaart.
• Datum en tijd automatisch bijwerken.
Hiermee synchroniseert je gsm de tijd met die van het telefoonnetwerk.
• Energiebesparende modus
Je gsm bespaart overal op, je scherm dimt en gaat al na10 seconden op zwart, handig als je accu bijna leeg is en je kunt nergens opladen.
• Zwarte lijst
Een lijst met bellers die de gsm moet negeren.
• Geluidsopname
Een geluidsfragment opnemen.

Conclusie:
Al met al bied deze gsm erg veel voor weinig geld.
Ik kocht deze gsm met het idee van een leuke gsm voor 60 euro.
Na een week ben ik meer dan tevreden, hij ziet er ook niet goedkoop uit.
De interface werkt prettig en reageert snel.
Ook de helderheid van het scherm is prima in orde.

Voor wie is deze gsm geschikt?
Iemand die :
• Een “upgrade” zoekt naar een moderne gsm.
• Een cameratje wilt om af en toe een foto te schieten.
• MP3tjes wil luisteren.
• Hands-free wilt kunnen bellen.

Voor wie is de gsm niet geschikt?
Iemand die:
• Gewent is aan een smartphone.
• De agenda functie intensief gebruikt.
• Eigen applicaties wilt kunnen draaien.
• Mooie foto’s wilt kunnen maken.
• Met z’n vingers de gehele gsm wilt kunnen bedienen.
• Wilt kunnen smsn met z’n vingers.

Heb jij ook een T-Mobile Vairy Touch Zwart?

zijn er al firmware updates?
ik wordt namelijk een beetje gek van dat kleine toetsenbord en magicsushi, wel wel ns wat anders
Nee, helaas nog geen firmware updates.
Wat ik wel zou willen weten of je je agenda van outlook kan syncen op deze telefoon
Aangezien het geen smartphone is is dit niet mogelijk.
Overigens is de agendafunctie te beperkt hiervoor.
Weet iemand of je ook WMA-bestanden op deze telefoon kunt zetten? Zou iemand dat even voor mij willen proberen?

Alvast bedankt! MvG, Robert
Beste Robert,

Ik heb het zojuist geprobeerd, maar helaas deze gsm speelt geen WMA af.
Je zult deze bestanden dus eerst moeten omzetten naar MP3.

Gr,
Nick.
Ik zelf ben ook opzoek naar een custom firmware of iets van een ander spelletje. (Ik hou niet zo van vis met rijst)

Echter zoals iedereen gemerkt heeft is het lastiger als het allemaal lijkt.

Ik zit momenteel in mijn nachtdienst en kan niet al te veel rommelen op deze PC's

Echter bedacht ik me ineens dat als het een chinees toestel is er vast ook wel chinezen zijn die net zoals wij europaenen graag een spelletje spelen op hun telefoon.

Nu is mijn chinees niet al te best. Echter ik ben gaan zoeken op www.google.cn naar info en samen met babelfish heb ik volgens mij een site gevonden die mogelijk meer informatie bied. Echter omdat ik niets kan downloaden e.d. post ik hier de link die ik gevonden heb.

Ik hoop dat jullie er meer mee kunnen om zo of een andere firmware te vinden of om java te actieveren (zie link)

De link die ik post gaat over JAVA op de X760 volgens mij maar ik kan er naast zitten.

Vrij vertaald schrijft hij het volgende

"Software synopsis: May the synchronized connection computer carry on the management to own handset, the downloading upload telephone directory, the information, increases the contact person and so on, but can also give the handset to install the JAVA game"
Doet deze het nog? Ik denk het niet namelijk als je de ervaringen van anderen ziet met dit toestel.

Niet uit leed vermaak ofzo hoor, maar die van mijn zusje is vorige week kapot gegaan. Door een software crash eigenlijk er is geen leven meer in te krijgen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid

[Reactie gewijzigd door N1ckk op 15 december 2009 17:38]

De telefoon van mij doet het nog naar volle tevredenheid.
Ongeveer 1x per week aan de lader, is me nog nooit uitgevallen of blijven hangen.
Ben nog steeds tevreden over het toestel, ben ondertussen al gewend aan het toetsenbord.