Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG V10 Zwart Review

T-imm 21 december 2015, laatste update op 29 januari 2016, 1.491 views

LG V10 Zwart

De LG V10 komt over als een variant van de G4 die, met zijn twee camera’s aan de voorzijde, secundair scherm en een wat meer industrialistisch design, een iets ander publiek dan de mainstream consument zal aanspreken.

Pluspunten

• Secundair scherm
  • Stevig gebouwd
  • Groot, helder scherm
  • Uitstekende camera
  • Verwisselbare accu en micro-SD slot

Minpunten

• Twee frontcamera's
  • Geen mooi design
  • Secundair scherm lastig te bedienen met 1 hand

Afgelopen donderdag 17 december mocht ik op uitnodiging van LG de LG V10 uitproberen. In een korte sessie van ongeveer een uur heb ik geprobeerd om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van dit nieuwe toestel. Kortgezegd, de LG V10 komt over als een variant van de G4 die, met zijn twee camera’s aan de voorzijde, secundair scherm en een wat meer industrialistisch design, een iets ander publiek dan de mainstream consument zal aanspreken. Op het gebied van scherm- en camerakwaliteit lijkt het goed te zitten en op softwaregebied heeft LG haar best gedaan om het meeste uit de extra features van de telefoon te halen. Desondanks voelen de twee camera’s en het secundair scherm als een incrementele innovatie, welke niet iedereen nodig zal vinden in zijn of haar smartphone.

Hardware
Over de binnenkant van de LG V10 kan ik vrij kort zijn, deze komt grotendeels overeen met de LG G4. Zowel in de V10 als de G4 zit de Snapdragon 808, de 16mp camera modules zijn identiek, de hardware knoppen bevinden zich nog steeds aan de achterkant (waar nu een vingerafdrukscanner is ingebouwd in de powerknop) en de accucapaciteit is in beide toestellen 3000mAh. Ik vind het een goede zet van LG om de V10 uit te rusten met een micro-SD slot en standaard 64Gb intern geheugen. Hopelijk waait deze trend over naar de concurrentie.
De LG V10 onderscheidt zich vooral aan de buitenkant. Voor het eerst maakt LG gebruik van een metaalsoort in een smartphone. Dit is te vinden in de grote strips aan weerszijden van de telefoon. De verwijderbare achterkant is gemaakt van een rubber-achting materiaal met een puntjes patroon er op. Persoonlijk vind ik het de telefoon niet sieren maar zie wel de appeal voor een tech-y publiek. De schoonheid van de LG V10 is naar mijn idee meer te vinden aan de voorkant. Deze oogt minimalistisch en de bezel aan de onder- en bovenkant voelen prettig aan. Een ander opvallend punt is het gewicht van de telefoon. Deze voelt, in vergelijking met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S6 Edge Plus, redelijk zwaar aan en zal dit hoogstwaarschijnlijk te danken hebben aan de roestvrijstalen randen.
Het scherm heeft een grootte van 5.7” met een resolutie van 2560x1440, wat uiteraard resulteert in een haarscherp beeld. Qua beeldeigenschappen lijkt het scherm veel weg te hebben van de G4. In mijn ervaring vertaalt dat naar een redelijke hoge helderheid maar met een wat vreemde kleurweergave. Zo hebben bijna alle kleuren een blauwe tint over zich heen en zijn de kleuren niet heel natuurgetrouw of oververzadigd; het ligt daar ergens tussenin. Het scherm wordt bovenin met 2.1" uitgebreid en staat in principe altijd aan. Dit extra schermdeel is bedoeld om bepaalde functies weg te nemen van het hoofdscherm, zodat er wat ruimte overblijft, of wat extra’s toe te voegen. Zo kun je dit deel gebruiken om notificaties te lezen, sneller te multitasken, snelkoppelingen naar eigen wens te plaatsen, veel gebruikte contacten weer te geven of je muziek te bedienen. Mijn ervaring hiermee is dat het handig is en prettig werkt. Nadelig is dat dit extra stukje scherm door het hoofdscherm erg ver bovenin de telefoon zit, waardoor het lastig te bedienen is. Ik merkte dat ik al snel vingeracrobatiek moest toepassen of gewoon twee handen moest gebruiken. Ondanks de handige toepassing, zie ik deze feature niet als een must. Een telefoon zonder een dergelijk extra scherm doet natuurlijk gewoon hetzelfde, alleen kun je nu een fractie sneller zijn.
Naast dit extra schermdeel vind je aan de linkerkant twee cameramodules met een resolutie van respectievelijk 5mp waarvan er eentje over een groothoeklens beschikt. Om eerlijk te zijn zie ik hier het nut niet van in. Ik had liever gezien dat LG alleen de groothoeklens had toegepast en dan softwarematig het beeld had laten verkleinen indien de gebruiker dit wenst. Tevens was er dan meer ruimte geweest voor het tweede scherm, zodat deze wat breder had kunnen zijn.
Ondanks dat de 16mp camera aan de achterkant identiek is aan die van de G4, zijn er wel wat softwarematige verbeteringen te vinden. Met name op het gebied van video-opname. Hier zijn nu meer manuele controls te vinden, vergelijkbaar met de controls aan de fotokant van de camera. Door de korte tijd heb ik de camera niet uitvoerig kunnen testen, maar als de prestaties van de G4 enige garantie bieden, dan zal het op het gebied foto- en video-opname wel goed zitten met de V10.

Software
Naast de wat uitgebreidere camera controls en de toepassingen voor het secundaire scherm, heb ik niet heel veel van de software van de V10 kunnen uitproberen. Zo op het eerste gezicht vertoonde de skin en features veel gelijkenissen met de G4. Mijn ervaring daarmee was dat de performance meestal goed en snel was, met hier en daar een enkele slow down of crash, maar dat de skin over Android heen niet heel mooi en uniform is vormgeven. Deze zou nog wat strakker getrokken kunnen worden.

In de korte sessie die ik had met LG V10, heb ik naar mijn idee een redelijk goed beeld gekregen wat de boodschap is van deze telefoon. Hij komt over als een variant van de G4 die, met zijn twee camera’s aan de voorzijde, secundair scherm en een wat meer industrialistisch design, een iets ander publiek dan de mainstream consument zal aanspreken. Op het gebied van scherm- en camerakwaliteit lijkt het goed te zitten en op softwaregebied heeft LG haar best gedaan om het meeste uit de extra features van de telefoon te halen. Desondanks voelen de twee camera’s en het secundair scherm als een incrementele innovatie, welke niet iedereen nodig zal vinden in zijn of haar smartphone.

Heb jij ook een LG V10 Zwart?

Reviews door de redactie

Hey Imijnen,

Bedankt voor je reactie! Ik wilde al wat eerder reageren maar was dat helaas vergeten te doen :)

Wat ik bedoelde met 0,2" is dat het totale scherm van 5,5" naar 5,7" gaat (als ik het me goed herinner van de info die ik bij de sessie kreeg), maar nu ik wat informatie lees, heb je geloof ik gelijk. Zal het aanpassen :)

Design blijft inderdaad subjectief. Ik vind het leuk en goed dat ze het toestel een wat meer unieke look wilden geven maar het resultaat sprak mij niet echt aan. Zoals ik al geschreven had, kan ik me voorstellen dat het juist wel weer wat positieve gevoelens opwekt bij andere mensen ;)
Bedankt voor je review, komt redelijk overeen wat ik al eerder over de V10 gelezen/gezien heb.

Paar kleine opmerkingen: "Over de binnenkant van de LG V10 kan ik vrij kort zijn, deze komt grotendeels overeen met de LG V10." Dat is best wel logisch... Ik denk dat je bij de 2e keer V10, G4 bedoeld.

Daarnaast: "Het scherm wordt bovenin met ongeveer 0.2” uitgebreid" Het is een 2,1" schermpje. 0,2" is wel heel ini-mini.

Je minpunt "geen mooi design" is wel subjectief. Natuurlijk, het is jouw review. Maar mij kan het design wel bekoren, weer eens wat anders dan al die andere 15 in een dozijn designs.

Bedankt voor het delen van je ervaringen!

[Reactie gewijzigd door JUST_me op 3 januari 2016 10:56]

Wat zijn de batterij prestaties van deze telefoon?
(Iedereen zegt dat je hem een dag kan gebruiken, Ik zou graag iets specifieker batterij gebruik willen hebben.)