Specificaties 32" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Asus ProArt PA328Q Zwart Review

Almonar 21 december 2015, laatste update op 21 december 2015, 1.112 views

Asus ProArt PA328Q Zwart

Korte review over de Asus PA328Q 4K Pro-Art monitor. Deze review focused met name op het spelen van games op deze monitor omdat dit aspect vaak weggelaten wordt in andere reviews vanwege de 'pro' status van de Asus. (reviews overwegend gefocused op professioneel gebruik zoals video / beeldbewerking)

Pluspunten

• Beeloppervlak
  • Beeldkwaliteit / kleur
  • 4K Resolutie (60hz)
  • 100% sRGB
  • Fabriek af gecalibreerd
  • Relatief snelle g-g response time (6 ms)

Minpunten

• Geen Adobe RGB
  • Response time

Ben je als gamer op zoek naar een monitor dan is er op dit moment een overvloed aan goede monitors beschikbaar. Dit zelfde geldt voor de groep (al dan niet professioneel) die een monitor selecteerd om zijn beeld / kleur kwaliteit. Beide groepen monitors hebben hun eigen specifieke kwaliteiten om aan de wensen van elke groep gebruikers te voldoen (TN versus IPS, resolutie, response time, bouw kwaliteit, etc.)

Welke keus heb je als serieuze hobby fotograaf / gamer, zodat je op beide fronten goed bediend wordt?

Ik was al een tijd op zoek naar een nieuwe monitor om mijn Dell 2713HM te vervangen. De eisen die ik aan de nieuwe monitor stelde:

- 4K resolutie
- zeer goede beeld / kleur kwaliteit (voor fotografie)
- IPS
- Min. 60hz
- relatieve snelle response tijd (voor games)
- schermgrootte van tenminste 30 inch

Na heel veel online reviews uiteindelijk voor de Asus PA328Q gekozen. Een 32 inch, 4K monitor met IPS scherm, 100% sRGB en een time van 6ms. De monitor komt uit de 'pro-art' serie van Asus wat aanduidt dat de monitor bedoeld is voor de serieuze / professionele markt.

Na installatie valt direct het enorme beeld oppervlak op, en dat terwijl de monitor niet al te groot oogt door de zeer dunne bezels. Zeer fraai!

De PA328Q wordt fabriek af gecalibreerd geleverd mnet een delta van 2.2 (report bijgesloten) dus ik heb instellingen gelaten zoals ze zijn (ik heb een spiderpro5 calibratie tool in bestelling voor fine tuning dus kan daar verder weining over zeggen)

Ik had een goede 4K film gekocht (Timescapes, aanrader!!!) en klaargezet voor mijn eerste echte 4K ervaring: Wauw!! Kleuren. resolutie, contrast, compleet overdonderd!

Volgende test was het bekijken van een paar RAW files in Lightroom. Opnieuw was ik zeer onder de indruk; het detail, kleurweergave, en contrast zijn geweldig. (foto's afkomstig van Canon 5D3). Al was de Dell 2713HM met 1440p uitermate geschikt voor beeld bewerking, de foto's komen nu veel meer tot hun recht door de hoge resolutie.

Laatste test was het spelen van een paar games (The witcher 3, Metal gear solid Phantom Manace, GTA5, Assassin's Creed). Ook nu weer was ik overdonderd door de beeldkwaliteit.

Het eerste 'min' puntje werd echter wel duidelijk: er is wat ghosting als je het camera punt snel veranderd. Ik ervaar dat echter niet als hinderlijk en moet toegeven dat in bovengenoemde spellen het eigenlijk niet, of zeer zelden, merkbaar is.

LET OP: ben je FPS liefhebber, dan ben ik bang dat je het als hinderlijk gaat zien, en zal je een andere keuze van monitor moeten maken)

Ik draai de spellen met twee EVGA GTX980Ti's in SLI opstelling op 4K resolutie op hoogste instellingen (zonder AA) en kwam bij alles op 60Mhz uit. Screen tearing was niet zichtbaar.

Wat algemene informatie:

- 4 USB 3.0 aansluitingen aan de zijkant van de monitor
- HDMI 2.0 aansluiting (in gebruik) voor 4K resolutie op 60 Hz
- Bouwkwaliteit is uitmuntend
- Ergonomisch prima: hoogte instelbaar, kantelbaar, portrait stand, beeld in beeld functie, draaibaar, etc
- Geen dode pixels!!

Conclusie:

Als gamer / fotograaf kan ik deze monitor ten zeerste aanbevelen. Door het gebruik van een IPS panel is de beeldkwaliteit bijna perfect maar moet er een consessie gedaan worden mbt de response tijd. Afhankelijk van het soort game dat je spelt is dit wel / niet hinderlijk.

'Nadeel': als je eenmaal voor een 4K monitor van 32 inch zit wil je niet meer weg....

Ik laat het hierbij in deze review. Wellicht dat ik op een later moment nog een en ander toevoeg (monitor nu 2 dagen in bezit). Ik realiseer mij dat er weinig tot geen technische details worden besproken in deze review; ik heb dit bewust gedaan omdat daar al heel veel over is geschreven door de 'pro's' op bijvoorbeeld digitalverus en 4K.com)

Heb jij ook een Asus ProArt PA328Q Zwart?

Bedankt voor je review. Vooral het ghosting aspect :)
Heb je nog eens met je spyder gespeeld, ik ben benieuwd hoe goed de monitor gecalibreerd is vanuit de fabriek!
Ik heb de spyder pro gebruikt in het begin maar de laatste paar maanden niet meer door een nieuwe installatie van Windows (heb de spyder software nog niet opnieuw geinstalleerd;-). Ik heb geen absolute waardes voor je, maar ik kan mij wel herinneren dat de spyder geen of bijzonder weinig correctie voorstelde op de fabrieks calibratie; volgens mij had de correctie voornamelijk te maken met de variatie in omgevingslicht. Ik ga vanmiddag de Spyder weer eens installeren en zal je dan een update sturen.

Heb de monitor nu bijna 1,5 jaar en ben nog steeds onder de indruk van het formaat, resolutie en de kleuren. Als je een geode prijs kan vinden zou ik het zeker doen (ongeacht het type gebruik).

Ben al wel stiekum aan het wachten totdat deze uitkomt: http://www.techradar.com/...itor-hits-the-bright-spot
Als die nog uitkomt....

Zit toevallig deze review te lezen omdat ik al eindeloos op de Asus PA32U aan het wachten ben. Deze monitor is inmiddels verdwenen van de US site en er is verder nergens informatie hierover te vinden.

Enorm irritant trouwens, ik had eerst de LG 32UD99 besteld maar deze zijn ook al zo lekker onduidelijk over wanneer het uitkomt. De Asus zou ook al in het 2e kwartaal uit zijn toch?

Inmiddels wel Asus gemaild, hopelijk krijg ik antwoord.
Ik zag trouwens net pas (Tweakers specs laat het niet zien) dat deze monitor een AHVA IPS paneel heeft. Dat zou iets sneller zijn ten koste van ietsje kleuren. Is dat merkbaar vraag ik me af? Wat mij betreft zou de monitor compromisloos moeten zijn wat betreft beeld. Ik game wel wat, maar ik vind dat ondergeschikt aan de beeldkwaliteit van de monitor.

Ik twijfel nu tussen een 328, of de 329 (wel stukkie duurder) en dan is er ook nog de Eizo Flexscan EV3237..

De LG32UD99 is een drama verhaal aan het worden. En ook al komt die ineens op de markt, weet je nog niet precies wat je in huis haalt.

Ik heb even de 31MU97Z thuis gehad, prachtige monitor, maar vertoonde kuren. Netjes geld terug gekregen (ipv. RMA/reparatie). Ook een beetje vreemde eend in de bijt met zijn resolutie.