Microsoft Band (2015) Medium Review

DeNachtwacht 20 december 2015, laatste update op 27 mei 2016, 670 views

Microsoft Band (2015) Medium

Na wat kinderziektes en ook een lastige pubertijd heeft Microsoft via diverse firmware en hardware updates van de Band 2 misschien wel de beste activity tracker gemaakt die ook als smartwatch goed mee kan.

Pluspunten

• Goede balans tussen smartwatch & fitness tracker
  • Acceptabele accuduur
  • Veel firmware en software updates

Minpunten

• niet waterdicht dus geen zwemsport tracker

Bij de introductie van de Microsoft Band 2 was ik begin oktober direct verkocht. De combinatie van smartwatch en sportband leek me een schot in de roos, en zo lag de Band 2 op 10 december in mijn brievenbus via Microsoft UK. Hieronder mijn ervaringen. Omdat er al erg veel 'standaard reviews' met de specificaties zijn, laat ik deze weg en richt me meer op minder bekende elementen
Update: 26 mei na ongeveer een half jaar gebruik werd het na diverse firmware updates tijd voor een aanpassing. Bij deze; enjoy!

Hardware: de Band zelf

Is de Band inderdaad comfortabeler dan zijn voorganger uit 2014? Geen idee, maar hij is prima draagbaar. Het is een mooi soepel ding, maar wel zorgt de batterij dat hij nog net iets te bulky is om echt als design bandje te dragen. Ook is de lak op de Band zelf niet echt goed ingewerkt en verdwijnt deze glanzende laag langzamerhand, waardoor hij er na een half jaar gebruik wel flink gebruikt uit ziet. Het Gorilla glas scherm houdt het verrassend goed uit; geen enkel krasje terwijl ik hem toch onder de pols draag en er dus over tafels geschuurd wordt bij bijvoorbeeld typen achter een pc. De buitenkant van de clasp krast ook minder snel dan ik verwacht had, hoewel ik er voorzichtig mee ben. De enige schade die inderdaad snel opvalt is dat het metaal aan de binnenkant van de bevestiging snel krasjes krijgt.

Het is aan te raden om voor een grotere maat te kiezen als je qua armdikte net tussen twee maten in valt. Met mijn 165mm heb ik eerst een Small gekocht, maar het gevolg was dat die toch redelijk strak zat en ook is dan het metalen deel onder de clasp goed zichtbaar: niet erg mooi als je deze aan de bovenzijde van je arm draagt zoals ik.

Een andere reden om mijn S terug te sturen was dat het mij opviel dat de batterij altijd na zo'n 24 uur leeg was, ongeacht of ik hem stevig of juist weinig gebruikte. In totaal heb ik de Band hiervoor zelfs 3x terug moeten sturen, omdat in de volgende ook een scheurtje in de Band zelf ontstond. Bij de eerste Bandjes die uit de fabriek rolden zaten dus nog behoorlijk wat hardwareprobleempjes als het gaat om de accu en de kwaliteit van het rubber! Bij de exemplaren die nu in de winkel liggen zou dit gefixt moeten zijn en Microsoft dekt alles keurig via de garantie af. Het omwisselen ging steeds vloeiend en snel; hulde voor Microsoft dat ze dit zo netjes oplossen. Gratis terugsturen en terwijl UPS jouw pakketje naar hun repair center brengt, brengen ze ook al meteen een nieuwe vanuit Microsoft ;-).

De kleine deukjes die bij de eerste generatie Band 2 vaak tot scheurtjes leiden. Snel terug sturen!

Bij stevig gebruik (half uur GPS per dag) haal ik nu zo'n 30 tot 32 uur uit een accu; precies zoals verwacht als je de Watch Rotate On functie gebruikt en verder zuinig aan doet (vibaties & schermhelderheid op low enz). Bij GPS gebruik zal je zo rond de 4 uur uitkomen, maar ik vind het wel prima. De accuduur is niet zo krap dat je altijd als je eens wat later thuis komt of een keer 's avonds vergeet op te laden, je Band leeg is (mooie woordspeling ;) ). Doe je het echt rustig aan (weinig meldingen, geen GPS) dan kun je bij normaal gebruik echt wel zo'n 36-40 uur verwachten minimaal.

De firmware: hoe werkt de Band?

De Band 2 draait niet op Windows 10, maar er is op het OS niet veel aan te merken. Het werkt verrassend intutief. Even snel een hardloop- of fietssessie aanzetten of aanvinken dat je gaat slapen is in 2 seconden gebeurd. De filosofie van de Band is voor mijn gevoel dat hij dient als sport tracker en notificatie device. De Microsoft Health App gebruik je om de meeste settings te doen, en dat werkt goed wat mij betreft. Je moet de Band 2 dus niet teveel zien als smartwatch en wat mij betreft is dat een goede keus. Je wil namelijk helemaal niet typen op zo'n priegelig klein schermpje als je ook een telefoon in je zak hebt; mij zou het niet verbazen als Android Wear en de iWatch juist hierom floppen. Wel is het zo dat Microsoft nog wel kan leren wat je wl wil zien op het scherm, want zo mooi als de Glances op de iWatch bijvoorbeeld is het nog niet in alle gevallen.

Toch doet Microsoft het wat mij betreft beter dan de priegelWatch of Priegel Wear ;-) doordat Apple en Google zich zo focussen op smartphone functies die je helemaal niet wil en life tracking 'erbij doen'. Microsoft draait het om en biedt de meest veelzijdige life tracker (GPS, UV sensor en temperatuurmeting zijn in weinig andere watches ingebouwd), en voegt daar alleen smartwatchfuncties aan toe die ook echt een meerwaarde zijn ten opzichte van je telefoon uit je zak halen. De notificaties komen prima binnen in combinatie met zowel iOS en Windows 10 Mobile, en er zijn handige functies als telefoongesprek ophangen waarbij je korte standaard sms reacties ("ik kan nu niet bellen, bel je over een kwartier) kan opgeven. Het notificatie management regel je in de Health App op een handige manier, maar daarover later meer!

Mij valt gelukkig k op dat Microsoft actief bezig is en blijft om steeds functionaliteit aan toe te voegen. Zo is er het afgelopen half jaar Music Control toegevoegd, en ook een heuse hiking mode waarmee je zo'n 12 uur met GPS kan wandelen. Deze modus werkt redelijk goed voor hikers, hoewel de GPS duidelijk in de spaarstand staat want de afwijking met de route die je gelopen hebt is toch nog wel zo'n 10%. Nog wel werk aan de winkel dus voor Microsoft, maar niet getreurd: gemiddeld eens per twee maanden rolt er wel weer een firmware update binnen, met vaak echt nieuwe features en niet alleen bugfixing. Naast de hiking modus en muziek afstandsbediening zijn bijvoorbeeld ook een gps power saving mode voor fietsers, auto-stop gps mode (zodra je stil staat stopt de gps), sociale competitie tegen facebook vrienden en activity reminders toegevoegd. Kortom je koopt een product dat steeds beter bruikbaar wordt; karmapunten voor Microsoft als ze hier nog flink mee door gaan de komende tijd.

Met de nieuwe Explore tile wordt zelfs een beperkte wandelkaart op het scherm van de Band getoond

De software: een lege App store?

Hoe zit het precies met software voor de Band? Sinds februari 2015 kunnen developers zelf met de sensoren van de Band aan de slag maar heel uitgebreid is het assortiment apps nog niet. Wel positief is dat Microsoft de beste apps die er zijn letterlijk steelt door deze als features in de firmware in te bouwen: bijvoorbeeld de eerder genoemde Music Control was eerder door een developer gemaakt als los appje. Dat lijkt natuurlijk wat lullig van Microsoft, maar als consument wordt je er wel blij van aangezien ze de features mooi in het OS inbouwen en je dus niet met elke app weer aan andere controls moet wennen omdat het door een andere developer is gemaakt. Het tile scherm blijft zo lekker gebruiksvriendelijk.

Na een half jaar gebruik moet ik eigenlijk zeggen dat het prima werkt met alles wat Microsoft maakt, hoewel het natuurlijk leuk zou zijn als er eens devopers waren die er cht mee aan de slag gaan. Toch ben ik er nog niet rouwig om. Een appstore vol met zooi die het rommelig maakt en batterij slurpt, zoals bij de priegelWatch, is niet waar ik zelf blij van wordt; maar ik kan mij voorstellen dat dit gemis en de beperkte dingen die je op de Band kan doen voor veel mensen wel een serieuzer issue is. Als je je, net zoals ik, kan vinden in de visie van life tracker met smartwatch functies in plaats van andersom, is het prima.

Software: Microsoft Health

Een belangrijk onderdeel van de Band is de Health app op je (iOS, Android, Windows) smartphone of tablet, omdat deze ook tegelijk alle configuratie van je Band doet. Dit werkt prima en lekker intutief. Ook hier geldt weer dat de echte tweaker graag wat meer instellings en tweakmogelijkheden zou zien, maar ik kies ook hier toch liever voor gebruiksvriendelijkheid en eenvoud. Het bekijken van de statistieken doe ik zelf liever op de pc via dashboard.microsofthealth.com, omdat dit verreweg het meest gedetailleerd is. Je krijgt veel goede tips ("Je loopt 25% minder dan anderen in jouw categorie. Hoe kunnen we je helpen?") en inzicht in je leefpatroon. Ik ben al een paar dagen aan het proberen om 's avonds rustiger aan te doen omdat ik volgens Microsoft Health er te lang over doe om in slaap te vallen ;). Met tips de goede kant op, en een overzichtelijke weergave van je activiteiten heb ik het gevoel dat Microsoft echt de goede kant op gaat met de ontwikkeling van het Health platform. Ook op dit gebied wordt de priegelWatch en Priegel Wear wat mij betreft met vlag en wimpel verslagen.

Ook op de Band 2 kun je de meest vreemde vragen aan Cortana stellen; voorlopig wel alleen in het Engels.

De ingebouwde GPS maakt zeer nauwkeurige meting van afstand en ook berekening van je VO2Max mogelijk. Dit laatste is de hoeveelheid zuurstof die je bloed kan vervoeren & opnemen en dit is een goede indicator van je algemene gezondheid. Ook de andere sportmogelijkheden zijn wat mij betreft prima. Tijdens het hardlopen zie je keurig je pace (aantal kilometers per minuut) en krijg je om de kilometer een signaaltje. Achteraf thuis kun je flink wat statistieken inzien; wel geldt dat je voor het invoeren van specifieke hardloopschema's bijvoorbeeld op dit moment nog beter uit bent met een stevige Garmin. Veel zorgen maak ik me hier echter niet om; recent zijn voor fitness de gedetailleerde schema's flink uitgebreid dus ik verwacht dat dat voor fietsen en hardlopen op niet al te lange termijn ook wel gaat gebeuren. Een serieus nadeel voor de sportfanaat is vooral dat de Band 2 niet waterdicht is, en er dus bijvoorbeeld nog geen meting van zwemmen kan worden gedaan. Ik ben het dan ook niet eens met Microsoft dat deze Band 2 gericht is op sporters: juist de extreme sporter moet nu nog op software- en hardware verbeteringen wachten. Wl is het een device dat juist voor Jan met de Pet een hele mooie manier is om iets aan de gezondheid te doen.

Een half jaar geleden werd een Band 2 gereleased die op de hardware helaas forse steken liet vallen, toen bleek dat zowel de accu’s vaak problemen gaven, als ook het rubber vaak inscheurde. Maar: Microsoft heeft zich herpakt en de zaken goed gerepareerd zodat elke Band 2 die je nu in de winkel koopt een solide product is.

Microsoft heeft wat mij betreft precies de juiste snaar geraakt met het maken van een product dat het goede van fitness trackers en smartwatches combineert. Iedereen die wil beginnen met gezonder leven heeft aan de Band 2 een veel betere basis dan aan het lijstje "goede voornemens" dat we op 31 december allemaal jaarlijks maken. De Band blijft je namelijk constant wijzen op de goede voornemens die je nog niet helemaal aan het naleven bent ;) en doet dat op een positieve, stimulerende manier. De hardware is degelijk, maar nog wel wat bulky en helaas nog niet waterdicht. De software is al prima, maar groeit ook nog gestaag door en wat mij betreft de goede kant op. Mijn vermoeden is dus dat de Microsoft Band 3 dan echt het eindproduct is waar iedereen op zit te wachten, als deze waterdicht is en de software nog wat volwassener is geworden. Maar met de Band 2 kun je in ieder geval voor 2016 al flink aan je goede voornemens gaan werken. Aanrader!

Meer handige informatie over de Band 2:
- Het Windowscentral forum waar ook Microsoft developers actief zijn
- De Reddit vol met gebruikerservaringen en vragen van de Band 1/2
- WinSuperSite heeft een aparte Band 2 nieuwsfeed met af en toe leuke weetjes
- De Microsoft Support site biedt heel veel informatie over alle mogelijkheden die elke losse tile heeft. Aanrader!

Heb jij ook een Microsoft Band (2015) Medium?

Misschien heeft Microsoft de developer goed betaald.

Mooie review...
Thx. Ja dat zou zomaar weleens het geval kunnen zijn, stom dat ik het zo nog niet bekeken had.