Specificaties Socket 1151 met Intel B150 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI B150A GAMING PRO Review

Ugraded 20 december 2015, laatste update op 17 september 2016, 725 views

MSI B150A GAMING PRO

Dit moederbord is een degelijk moederbord met veel features, je betaald wel extra voor de mooie led verlichting, maar dat vind ik het wel waard. De bios is tot nu toe de duidelijkste BIOS die ik ooit heb gehad en de prestaties zijn gewoon goed.

Pluspunten

• De kwalitiet
  • Uiterlijk
  • Duidelijke BIOS
  • USB 3.1
  • Genoeg sata poorten

Minpunten

• De ledjes bij normaal daglicht niet fel genoeg
  • Er zijn goedkopere moederborden met de zelfde specificaties
  • Je moet houden van de kleurstelling
  • Voor een paar euro meer heb je een Z170(A) chipset
  • Moederbord is niet heel stevig

Layout Score: 4
Hallo medetweakers,

Dit is mijn eerste review. Deze review gaat over een MSI B150A gaming pro. Dit moederbord zit in een verkoop PC en ik vond het de tijd (en de moeite) wel waard om te reviewen. In deze review gaan we kijken of het de prijs waard is en waarom je dit moederbord beter wel/niet moet kopen.

Specificaties

DDR4 Memory 2133 MHz

SATA Express: 1

CPU (Max Support): i7

Chipset Intel®: B150

USB 3.1 ports(Front): 2(Gen1)

Memory Channel: Dual

DIMM Slots: 4

Max Memory (GB): 64

PCI-Ex16: 2

USB 3.1 ports (Rear): 4(Gen1), 2(Gen2)

PCI-E Gen: Gen3

DVI: 1

DirectX: DX12

Form Factor: ATX

CrossFire: Y

Zoals je ziet staan er veel nieuwe dingen bij. Het moederbord ondersteund DX12, heeft USB 3.1, er kan DDR4 RAM ingeprikt worden, een B150 chipset en Intels nieuwe 1151 socket word ondersteund.

Verpakking en inhoud

Zoals je ziet zit er een bijpassende rood/zwarte doos bij.

Wat je er allemaal bij krijgt is niet heel bijzonder: CD met drivers, handleiding, labels voor de kabels, een quick installation guide en een kaartje van MSI.

Het moederbord zelf

Het moederbord heeft een tal van functies. Hieronder kun je de belangrijkste moederbord onderdelen zien:

De led-lampjes zijn instelbaar via de mystic light app of via de MSI gaming app. Bij normaal daglicht vind ik de ledjes niet mooi omdat ze te weinig licht geven.

De BIOS

Dit vind ik misschien wel het grootste pluspunt aan dit moederbord. De MSI BIOS is zo duidelijk dat een echte hardware leak er nog aardig mee uit de voeten kan, alles is duidelijk aangegeven en makkelijk te vinden. Als je via de DEL knop naar de BIOS gaat kom je hier:

Je hebt board-explorer waar je alle onderdelen van het moederbord kunt inspecteren:

En je hebt een duidelijke pagina met alle overclock mogelijkheden:

Installatie moederbord

Het moederbord was gemakkelijk te installeren met de standaard methode om het moederbord te installeren. Je draait de boutjes door de gaten in het moederbord op de mounting plaatsen in de case. Hoe en waar je alle kabels aan moet sluiten is allemaal te lezen in de handleiding.

Het uiteindelijke resultaat:

De resultaten

Dit moederbord koop je waarschijnlijk meer voor de "looks" dan voor de resultaten, maar toch is dit niet onbelangrijk.

Hier de test resultaten tegenover EVGA en Gigabyte:

Zoals je ziet weinig verschil, een Z170 chipset koop je eigenlijk niet voor de prestaties van het moederbord maar voor het overclocken.
niet gemeten met mijn eigen systeem
Hier de power consumptie tegenover BIOSTAR en EVGA:

niet gemeten met mijn eigen systeem!

De software

De software is allemaal makkelijk te vinden op de MSI site http://www.msi.com/produc...PRO.html#support_download

MSI gaming app

De MSI gaming app is een programma voor op de PC waarin je (als je een MSI GPU hebt) de clocksnelheden van de gpu aan kunt passen en waar je de led lampjes op het moederbord aan kunt passen. Verder kun je verschillende filters over je beeld nemen zoals gaming, rustig voor het oog en movie, daarmee zou je je ervaringen moeten verbeteren maar ik heb er nauwelijks iets van gemerkt.

Dit moederbord is een degelijk moederbord met veel features, je betaald natuurlijk wel extra voor de mooie led verlichting, maar dat vind ik het wel waard. De bios is tot nu toe de duidelijkste BIOS die ik ooit heb gehad en de prestaties zijn gewoon goed. Al met al een goede moederbord voor een goede prijs!

Heb jij ook een MSI B150A GAMING PRO?

Zou je de AUB van de afbeeldingen dusdanig willen aanpassen dat deze volledig weergeven kunnen worden zonder de afbeelding in een nieuw tablad te hoeven openen?
Ohw, ik zie het hier wel goed, zal het aanpassen is mijn eerste review dus even kijken hoe alles werkt, bedankt voor je reactie

/edit:

Misschien nog tips hoe ik het kan doen?

[Reactie gewijzigd door Ugraded op 10 januari 2016 19:42]

Upload je afbeeldingen in de Tweakers Gallery (heet 'Fotoalbum') van jezelf. Daarna kun je met [img](publieke)afbeeldinglinkhiertussen[/img] je afbeelding er goed in krijgen. Die publieke afbeelding link staat bij elke afbeelding in je gallery eronder. :D
Bedankt man, ga ik nu doen
Net geprobeerd, maar volgensmij is het resultaat nu niet veel beter xd
Ja, het rare is ook dat wanneer ik de afbeelding in een nieuw tabblad open ik wel de gehele afbeelding te zien krijg. Misschien moet je ze even inladen in een photoshop programma (Paint.net is gratis) en dan per stuk er PNG's van maken met 8-bit. Dan neemt de grote qua MB's nogal af en ik merkte dat ze dan iets beter integreren in de pagina.
Bedankt, tijd voor de 2e keer :P
Hoi

Aan de foto's te zien heb je vgm een nzxt s340 elite (ik kan het fout hebben). Ik vraag me alleen af of die gele strip er niet heel lelijk uit ziet in een glazen kast. Ik hoop dat je dat kan beantwoorden.

Mvg ,
Niels.
Beste Niels,

Die gele strip is met veel licht niet erg mooi in de kast (heb inderdaad een nzxt 340 alleen niet elite maar de colour edition zwart/rood). Als het iets donkerder word in de kamer zijn de rode lampjes echt sterk genoeg om de hele strip rood re verlichten. Dus bij normaal daglicht zie je een bruine streep met een paar rode puntjes :( . Ik zal je evt via pm wel een foto kunnen sturen?
Graag.
Ik wil die led strip niet perse(lichtjes zijn nog steeds leuk) in mijn pc dus weet je of ik deze misschien kan verfen /tapen ofzo?
Hmmmm, verfen of tapen word denk ik wel moeilijk, dan worden de lichtjes waarschijnlijk nog minder omdat ze nu al aardig zwak zijn.