Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Everest 700 Elite (Zwart) Review

SatchTestpanel 20 december 2015, laatste update op 20 december 2015, 486 views

JBL Everest 700 Elite (Zwart) (Testpanel)

Uitstekende luxe koptelefoon met veel mogelijkheden en een mooi geluid. Voelt ook zeer stevig aan en is toch compact dankzij het opvouwbare design. De oorschelpen zouden iets groter mogen, maar dat is persoonlijk. Ambient Awareness mode is daarnaast wel wat gevoelig voor wind en buiten dus niet echt bruikbaar.

Pluspunten

• Bluetooth en bedraad te gebruiken
  • Instelbare noise canceling met ambient awareness mode
  • Extra instellingen via 'My JBL Headphones' app
  • Goed geluid!
  • Opvouwbaar en vrij compact met beschermhoes

Minpunten

• Aardig aan de prijs
  • Oorschelpen zouden iets groter mogen (maar is persoonlijk!)
  • Microfoons gevoelig voor wind bij ambient Awareness mode
  • Geen poweradapter meegeleverd, alleen een usb snoer

Eerste ervaringen
Ook ik mocht deze koptelefoon testen van Tweakers/JBL. Mijn eerste ervaringen waren zeker positief. Om niet precies hetzelfde te doen als de andere reviews zal ik een korte vergelijking maken met twee andere koptelefoons die ik bezit.

De verpakking
De koptelefoon komt in een luxe doos, alleen de koptelefoon en de accessoires uit de doos krijgen was nog aardig wat werk. De verpakking zit namelijk vrij strak in elkaar. Maar dit hoef je maar éénmaal te doen uiteraard. Meteen nadat ik de koptelefoon aanzette vond ik de koptelefoon een zeer prettig helder geluid hebben. Vaak vind ik dat koptelefoons eerst even een beetje los gespeeld moeten worden, omdat ze wat dof kunnen klinken, maar bij deze vond ik het niet nodig.

Specificaties
Ook nog even een rijtje met specificaties:
Batterij: Lion 850 mAH 3.7 volt
Frequentie bereik: 10-22kHz
Drivers: 40 mm
Bluetooth versie: 4.1
Bluetooth profielen: A2DP V1.2, AVRCP V1.4, HFP V1.6, HSP V1.2
Aansluitingen: Micro usb, 2.5mm audio jack, bluetooth
Knoppen: Power button, Noise canceling/ambient aware knop, volume, play/pause.
Microfoons: 2 op koptelefoon en 1 in snoer

Inhoud van de doos
Koptelefoon https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AaEBu2lrrAHiO9.jpeg

Draaghoesje https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AaEH33BYZqcIqK.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AaEH33nE0ECrfQ.jpeg

2.5mm jack naar 3.5mm jack kabel. Op de foto zie je de 2.55mm kant. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AaEH312Nm7N8LW.jpeg

Micro-usb kabel met aan de A kant een omdraaibare connector. Deze is dus identiek aan beide kanten en kan je in principe niet verkeerd om insteken. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AaEH318vr4zvrz.jpeg

Bouwkwaliteit
De koptelefoon zit stevig in elkaar en straalt kwaliteit uit. Ook het scharnierpunt (wat vaak toch het meest slijtagegevoelige onderdeel is) voelt erg stevig aan.

Zie hier ook een close-up van het scharnierpunt

Een leuk detail is dat er in het doek in de oorschelpen de L en R geschreven staat. Hierdoor zie je vrij snel hoe de koptelefoon op moet. Bij andere koptelefoons is dit vaak wat minder duidelijk.

App
De Android app genaamd ‘My JBL Headphones’ is met 6,12 MB mooi bescheiden van formaat, hij heeft dan ook maar een aantal functies, maar meer is er ook niet nodig.
Je kunt met de app de volgende dingen doen:
- EQ settings kiezen en handmatig instellen
- TruNote calibratie (merkte zelf geen verschil hiermee)
- Batterij indicator
- Voice prompt aan/uit
- Auto off aan/uit
- Ambient awareness apart instelbaar per oor +noise canceling aan of uit.

Een echte luxe feature die maar weinig koptelefoons hebben volgens mij. Een enkele keer kwam het bij mij voor dat de veranderingen in de instellingen van de App niet meer werkten op de koptelefoon. De app even afsluiten en opnieuw openen loste dat echter meteen op.

Een screenshot van de app:

Noise canceling
De noise canceling heeft een extra modus genaamd ambient awareness. Deze kan je in de app inschakelen of direct op de koptelefoon. Hiermee kun je de twee microfoontjes op de oorschelpen het geluid van buiten laten versterken in verschillende maten zodat je meer van je omgeving meekrijgt. In de trein of tijdens het bellen bijvoorbeeld werkt dit vrij goed. Op de fiets echter werkt dit minder, de microfoontjes versterken het windgeruis namelijk ook behoorlijk. Ook als je met je vingers de knoppen op de koptelefoon zoekt en je gaat langs de microfoon hoor je dit helaas toch wel duidelijk.

Hier zie je de microfoon rechts zitten naast de aan/uit & noise canceling/ambient awareness knop.

Hier zie je de microfoon rechts zitten naast de volume knoppen. Het middelste gedeelte dient als play/pause knop.

Vergelijking andere koptelefoons
Ik heb momenteel nog twee andere koptelefoons in mijn bezit. Een Sony MDR-1R, dit is een bedrade koptelefoon met prijs van zo rond de 150-200 euro. Daarnaast heb ik ook een Sony MDR-ZX750BN Bluetooth koptelefoon met een gemiddelde prijs van 100-125 euro.

Overzichtsfoto:

De JBL klinkt van de 3 koptelefoons in mijn ogen (of oren!) het beste. Hij heeft het helderste geluid en de bas is ook het meest strak. Het geluid heeft bij deze koptelefoon de meeste diepgang. Het kan echter ook wel iets bombastisch overkomen door de diepe bas, de MDR-1R is wat neutraler. De MDR-ZX750BN klinkt het minste, maar heeft dan ook de kleinste speakers en is het goedkoopste.

Voor het draagcomfort wint de MDR-1R in mijn geval, maar dat komt omdat die iets grotere schelpen heeft waardoor je oren wat meer ruimte hebben en minder snel warm worden. Dit is natuurlijk wel enorm persoonlijk, heb je kleine oren dan kan deze koptelefoon net zo goed of zelfs beter zitten. Hier kun je het beste dus voor passen in een winkel of de maat op het oog vergelijken met een koptelefoon die je al hebt. De MDR-ZX750BN zit het minst lekker, maar deze zit dan ook op de oren in plaats van er overheen.

Geluidskwaliteit:

Features:
1. JBL Everest Elite 700
2. Sony MDR-ZX750BN
3. Sony MDR-1R

Een uitstekende koptelefoon met veel mogelijkheden. Hij staat zeker z'n mannetje tegen andere koptelefoons en is een goede allrounder. Pluspunten zijn het goede geluid in combinatie met de noice canceling/ambient awareness mode. Minpunten zijn de windgevoelige microfoons en de toch op het high-end publiek gerichte prijs.

Heb jij ook een JBL Everest 700 Elite (Zwart)?