Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD009RMH Review

Nonkel pleuris 18 december 2015, laatste update op 2 januari 2016, 5.741 views

Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD009RMH

Deze review gaat wel over de Lenovo Yoga 700-14" - i7-256SSD-N16S GT 2G - Zilver (met GT940M, I7 CPU, 256GB SSD) Degelijke en stevige 14" met glanzend FULLHD scherm. Product van een rare marketingstrategie, maar wel zijn geld waard

Pluspunten

• Scherm
  • Uiterlijk
  • CPU met extra VGA kaart
  • Toetsenbord

Minpunten

• erg spiegelend scherm
  • voedingsadaptor
  • geen duidelijke leds aan de zijkant

Op zoek naar een kerstcadeau voor mezelf kwam ik na wat zoeken op de Lenovo Yoga 700-14" - i7-256SSD-N16S GT 2G - Zilver. Op het moment van de bestelling was er een kortingscode op de site van Lenovo waardoor het wat sneller moest gaan (bijna §200 korting leek me toch de moeite om die niet te laten schieten).

Deze laptop zal vooral gebruikt worden voor standaard zaken, dus surfen, netflixen, met KODI wat films en TV series bekijken en soms een race spelletje.

Mijn nieuwe laptop moest aan deze eisen voldoenonder mijn budget van 1500 blijven (heb er 1.079,10 voor betaald)een echte laptop (had de surface 4 pro overwogen, maar vind die te duur en niet handig voor waarvoor ik het nodig heb)max 14" en full hd (op dat schermformaat hoeft het geen hogere resolutie zijn vind ik)AZERTY toetsenbord

De keuze voor deze laptop leek me geschikt. Dus besteld en een paar dagen later stond er een pakjesmeneer aan mijn deur met de laptop.

Mijn eerste indruk was zeer goed. Het scherm is zeer scherp en helder en op een paar seconden was alles klaar om de eerste instellingen te doen. Eenmaal dat gedaan was en hij voor de eerste keer opgestart was zag ik een C schijf met daarop nog 158 van de 189GB vrij en een D 22.3 van de 24.9 GB vrij. Aangezien de D partitie niet echt belangrijke data bevatte en ik liever 1 partitie heb was dat mijn eerste stap. Dus de data van de D voor alle zekerheid op een externe schijf, partitie weg. C groter maken.

De hoeveelheid bloatware valt heel goed mee. Wel direct McAffee eraf en Avast erop (die vond wel een beestje, stoute Lenovo :+ ) Wat me wel even wat kopzorgen gaf was het Lenovo Solution Center. Het programma vroeg me om de hardware is te checken. Tot mijn ergernis kreeg een foutmelding. Probleem met de intel VGA kaart. Na wat gevloek van mezelf toch besloten om de klantendienst te contacteren. En eerlijk is eerlijk. Ze gaven me snel een duidelijk antwoord. De software begrijpt niet dat de zwaardere grafische taken niet door de intel kaart, maar door de Gforce wordt gedaan en gaf dus een foutmelding terwijl er niets mis mee is.

Ondertussen heb ik hem een week in gebruik. Wat me nog steeds (juist niet) opvalt is het geluid van het toestel zelf. Bij gewoon werk hoor je amper een zacht geblaas, zeker niets storend. Tijdens het spelen van een spel dan hoor je iets meer geblaas, maar zeker niets luid.

Het geluid dat uit de speakers komt is doenbaar, maar dat is zeker niet het beste onderdeel van de laptop.

Het toetsenbord is een plezier. De toetsen zijn groot genoeg en typen lekker weg. De kleine rechter shift is wat wennen, net als het feit dat er rechts van de enter nog enkele toetsen zijn. De toetsenbordverlichting is ook leuk meegenomen https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A9VEh1BdvIgI9I.jpeg

Batterij en energie.

Hoe lang de batterij meegaat hangt natuurlijk enorm af wat je juist doet. Ik heb deze "droge tests" gedaan.

1 Music for life livestream in Firefox, helderheid maximum en geluid op 20%. De CPU load was ongeveer 30%. Na 4.5u zat de batterij op 10%
2 Music for life livestream in Edge, helderheid 40%, geluid op 20%. De CPU load was ongeveer 13%. Dan hield de batterij het 8u10 minuten vol om op 10% te geraken
3 Grid spelen, helderheid op 40% helderheid. Na 1.5u aan een stuk was ik het wel een beetje beu. Maar de batterij ook. Het spelen ging niet meer vlot omdat de batterij in besparingmodus ging.

Ook heb ik mijn energiemeter er is bijgehaald. Als de batterij bijna leeg is en de laptop uit staat geeft die 30-33W tijdens het laden. Is de batterij vol dan is het verbruik van de laptop tussen de 10 en 15W bij "standaard" computertaken. Bij het gamen is dat ongeveer 20-30W.

Maar er viel me iets op. Is de batterij 80% vol en je hang hem aan de lader duurt het bijna even lang om hem op te laden van 10% naar 100. De verbruiksmeter geeft dan 12W weer en hoe voller de batterij is hoe lager het wattage tot ze echt vol is.

Vermoedelijk wil de lader de batterij zoveel mogelijk beschermen en geeft die dus een wat minder energie. In theorie is dat natuurlijk goed. Echter als ik wil dat de batterij "snel" wordt volgeladen omdat ik de laptop langere tijd nodig heb zonder stopcontact gaat dat niet zoals ik wil.

Bij het spelen van spelletjes terwijl hij met een volle batterij aan de lader hangt zakt het niveau van de batterij. De lader verbruikt dan 29W wat dus niet genoeg is om het energieverbruik van de laptop (inclusief de grafische kaart) en de batterij op pijl te houden.

De lader kan indien nodig 63W verbruiken, dus het spelen van spelletjes en een vrij lege batterij. Waarom het die energie niet kan/wil leveren als IK vind dat het nodig is begrijp ik niet.

Het is een plezier om er op te werken, maar toch zijn er wat zaken waar ik me aan stoor.
1 de spiegeling van het scherm. Ik heb daarom op ebay een anti-glare besteld
2 de lader. In tegenstelling tot de meeste laders is het geen apart blokje op een snoer, waardoor het niet makkelijk in de plek te steken was zoals de lader van mijn vorige laptop. Zie batterij en energieverbruik https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A9VEh322CyRK69.jpeg
3 de ledjes aan de zijkant zijn niet duidelijk. De witte status led is wel niet te fel (wat nog storender zou zijn), volgens de handleiding zou het oranje kleuren als de batterij minder dan 20% heeft. Echter ik vind het onduidelijk en had het liever gehad dat het zou blijven branden als de lader in steekt. Eenmaal meer dan 80% of zo is er geen duidelijk signaal dat de lader insteekt zonder dat je de laptop opstart. Ook vind ik het jammer dat er geen HD led is. Bij mij blijkt de batterij LED niet te werken.
4 sd kaarten steken er nog erg ver uit
5 de marketing van tent en stand modus klinken misschien wel goed in een winkel, maar meer dan dat is het niet. De laptop weeg 1,750 kg. Dus zelfs als tablet is het niet handig te gebruiken.

Conclusie. Voor iets meer dan 1000§ is het een voor mij alvast een goede laptop. Het is een stevig toestel en extra grafische kaart maken het ook mogelijk om er een spelletje op te spelen.

Wil je wat meer weten dan hoef je het me maar te vragen.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD009RMH?

Ik heb een klein vraagje. Waar heb je deze laptop besteld? Als ik op de site van Lenovo kijk zie ik hem alleen zonder de GT940M. Kan je mij hierbij helpen?
Aangezien de mijne een met AZERTY toetsenbord is komt hij vanop het Belgische versie, daar staan er voorlopig nog maar 3 beschikbaar...

http://shop.lenovo.com/be.../lenovo/yoga/yoga-700-14/ op de nederlandse is er inderdaad geen met de GT940M

[Reactie gewijzigd door Nonkel pleuris op 20 december 2015 08:03]

Inmiddels ongeveer 2 weken verder. Hoe ervaar je de laptop nu?
En waarom heb je gekozen voor deze yoga boven bijvoorbeeld de Ideapad (zelfde specs, maar zonder touch waardoor 200 goedkoper).
Ik twijfel zelf of ik voor de Yoga of de Ideapad moet gaan. Gebruik je naast deze alsnog een tablet?
Zelf ben ik er nog steeds blij mee. Toch zijn er wel wat zaken waar ik me steeds meer aan erger. Vooral het "hem eventjes volladen" gaat niet. Het is echt weer typisch zo iets wat door een ontwerper is bedacht om de batterij te sparen, maar waarom de lader niet "simpelweg" de oplaadspanning kan voorzien om de batterij snel vol te laden begrijp ik niet en vind ik echt wel lullig. Ook het batterijledje dat nooit heeft gewerkt. Dat kan wel onder garantie worden hersteld, maar ze kunnen me niet met 100% zeggen dat ik mijn toestel of een ander NIEUW in de plaats zou krijgen. Het kan dus zijn dat ik een soort van refurbished toestel krijg na 15 werkdagen zonder te zitten.

De ideapad heb ik toen niet opgemerkt, geen idee over welk model je het hebt (in BelgiŽ zie ik niet direct iets vergelijkbaar staan, geen 14" variant of een laptop die minder dan 2kg weegt)

Ik heb een sony tablet Z. Ook al is het touchscreen iets wat ik in het begin zeer nutteloos leek moet ik toegeven dat nu ik er een antiglarefolie heb opgehangen (17§ of zo op ebay) het soms wel sneller en het toch wel intuÔtief werkt. Nu ook zonder steeds vette vingers ;-)

[Reactie gewijzigd door Nonkel pleuris op 9 januari 2016 18:31]

Bedankt voor je reactie!
Ik heb deze gezien: LENOVO 500S-14ISK (80Q3007MMH). Specs zijn hetzelfde als de yoga 700, maar dan zonder touch screen. Andere verschillen: wel een LAN, 100 gram zwaarder en kleinere accu 30Wh tegen 45Wh. En dus §200,- goedkoper dan de Yoga. Daarom ook mijn vraag of het zoveel verschil maakt dat je voorkeur nu sowieso naar touchscreen zou uitgaan of dat je dat nauwelijks gebruikt?
Ik kan voor jou de keuze niet maken. Of het touchscreen voor jou meerwaarde geeft of niet, de lan poort onmisbaar is of het je al dan niet de voorkeur geeft aan een glanzend scherm (of de kostprijs van een antiglare folie geen probleem vindt).

De versie die ik heb heeft in elk geval een andere grafische kaart en cpu. Ook vind ik de yoga er stijlvoller uitzien.
Zelf bij Media Markt een Lenovo yoga Tab3Pro 10 wat natuurlijk van een andere categorie is dan uw Lenovo, maar mijn vraag is Lenovo qua garantie en drivers en als merk een goed merk.
Ga hem alleen gebruiken als laptop en mail ontvanger.

Gaarne uw reactie
Er was niet echt een reden voor mij om voor een bepaald merk te kiezen. Deze Lenovo voldeed aan vrijwel al mijn eisen en ook in de praktijk ben ik er nog steeds blij mee. Met de garantie heb ik nog geen ervaring het toestel werkt, dus ook qua drivers werkt alles zoals het hoort vanuit de doos, maar ik was wel zoals in de review stond aangenaam verrast van hun klantendienst. Snel antwoord op mijn vraag (ook al was het via mail wel zo een standaard antwoord van "hebt u het toestel al eens teruggezet naar de standaardinstellingen) hun terugbelservice was zeer correct.
Dank voor deze review. Ik wil de i5 versie gaan bestellen (§999)
Waar vond je die kortingscode?
Op het moment dat ik begon te zoeken stond die simpelweg op de site van Lenovo. Dat was ook de reden waarom ik toen de bestelling heb gedaan. Die kortingscode liep af op de dag van de bestelling.

Je kan regelmatig is op hun site gaan kijken en hopen dat er nog is een andere code komt op het model dat je wil.

De komende dagen ga ik trouwens wat batterij testen doen