Sony MDR-100AAP (Zwart) Review

Yzoni 18 december 2015, laatste update op 18 december 2015, 476 views

Sony MDR-100AAP (Zwart)

Prima hoofdtelefoon met eenvoudig uiterlijk en helder geluid. Doordat de oorschelpen inklapbaar zijn is hij goed mee te nemen. Tijdens gebruik heb je nauwelijks door dat je hem draagt doordat hij zo comfortabel en licht is. Het geluid kan in eerste instantie saai klinken wanneer je veel bass gewend bent.

Pluspunten

• Eenvoudig ontwerp
  • Helder geluid
  • Geen beukende bass
  • Comfortabel
  • Inklapbaar
  • Microfoon

Minpunten

• Kan saai klinken
  • Kabel voelt goedkoop

Waarom koos ik deze koptelefoon?
Ik zocht een onopvallende over ear koptelefoon zonder fratsen. Ik wilde hem voornamlijk thuis gebruiken maar ook eventueel in de trein. Hij hoefde niet draadloos te zijn want dit zou betekenen dat ik aan nog een extra apparaat zou moeten denken om op te laden. Ik luister voornamelijk hip-hop en rock.
Bouwkwaliteit
De koptelefoon is bijna volledig van plastic. Alleen in de uitschuifbanden is wat metaal gebruikt. Er is echter wel gebruik gemaakt van een degelijk soort plastic. De koptelefoon voelt solide aan. Daarnaast ligt er een soort matte finish over de gehele koptelefoon. Het zwakste deel, de scharnieren van de inklapbare kleppen voelen ook stevig aan. De meegeleverde kabel welke verwijderbaar is, is plat, wat knopen moet voorkomen. Ik vind de kabel wel een beetje goedkoop aandoen door de gebruikte plastic soort. De 3.5mm jack aan de kabel staat in een hoek van 90 graden met de draad.

Er zitten verder geen gimicks op in de vorm van bass en boost knoppen.
Comfort
Je merkt nauwelijks dat je de koptelefoon draagt wanneer je hem op hebt. De schelpen zijn erg zacht en drukken niet hard op de zijkanten van je hoofd. Brillenpootjes onder de oorkleppen leveren geen problemen op. De kleppen sluiten goed af.
Geluid
De geluidservaring is natuurlijk volledig subjectief en afhankelijk van de muziek waar je het meest naar luistert. Dit was mijn eerste indruk:
De eerste keer dat ik de koptelefoon aansloot (nexus 7) vond ik niet dat de hoofdtelefoon voldeed aan mijn verwachtingen. Ik vond hem een beetje saai klinken. Wel erg helder, maar niet het warmere gevoel waar ik blijkbaar op gehoopt had. Het geluid van de koptelefoon is echter prima aan te passen met de equalizer.

Toen ik hem vervolgens op mijn laptop (HP 8570w) aansloot kwam er een heel ander geluid uit, veel beter dan uit de tablet. Waarschijnlijk maakt het dus erg veel uit waar je deze koptelefoon op aansluit. Ik heb geen dure versterker, dus het volledig potentieel van deze koptelefoon kan ik helaas niet testen.

In het kort zou ik het geluid beschrijven als helder met wat bass maar zonder overdreven punches.
De koptelefoon voelt degelijk, klinkt helder en is makkelijk mee te nemen.

Heb jij ook een Sony MDR-100AAP (Zwart)?