Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad 20DQ0038MH Review

aaie 17 december 2015, 277 views

Lenovo ThinkPad 20DQ0038MH

Mooie handige en snelle laptop die je ook als tablet kunt gebruiken maar wat je waarschijnlijk nooit zult doen!

Pluspunten

• Handzaam, makkelijk mee te nemen
  • Touchscreen
  • Snel dankzij processor, extra grafiche kaart en ssd
  • Trackpoint; vind ik super handig! en komt niet meer voor op nieuwere modellen Lenovo

Minpunten

• Tablet functie zul je niet gauw gebruiken gezien de omvang en gewicht laptop
  • Kast voelt niet super stevig en om onderdelen toe te voegen/vervangen (geheugen bv) moet je deze helemaal open schroeven; lukt wel al gaat het niet heel soepel!
  • Touchpad heeft de neiging om storend te werken; ineens grotere lettertype of selecterende muis.

Ik heb deze laptop nu 2 weken in gebruik en ben er zeer tevreden over.
Vooral de prestaties zijn uitstekend met i7, ssd en de Geforce 840M voor extra grafische rekenwerk naast de standaard Intel HD 5500.
De tablet functie is een beetje overbodig: in de praktijk zul je zo'n laptop van 15 inch en 2,3 kg nauwelijks als tablet gaan gebruiken. Hiervoor zou ik een kleinere laptop kiezen of een tablet/laptop waarbij je toetsenbord echt los kunt maken.
Bovendien voelt het een beetje risicovol om het apparaat helemaal om te klappen; de toetsen klappen mooi naar binnen maar het voelt aan alsof je iets te onvoorzichtig met je dure laptop omgaat! De kast is van plastic (scherm lijkt daarentegen van metaal) dus bij het omklappen krijg ik steeds het idee alsof ik misschien iets verbuig.
Touchscreen is wel superhandig en kan ik ieder aanraden.
Ik heb het geheugen vergroot tot 16Gb dus een SODIMM erbij gedaan. Hiervoor moest ik de kast aan de onderkant in zn geheel open schroeven en eruit wrikken. Gaat niet heel soepel dus is zeker niet iets wat ik vaak zal gaan doen!
Touchpad heeft de neiging soms om storend te werken zodat het ineens iets selecteert bv; valt mee te leven. Trackpoint vind ik daarentegen weer een enorm pluspunt van deze laptop.
De knopjes aan de zijkant voor aan/uit en geluid en schermrotatie vergrendeling zijn niet geweldig; zeker bij bv geluid aanpassing druk je vaak op verkeerde knopje. Dit had handiger gekund!
Aansluitingen verder: 2xUSB3.0 en 1xUSB2.0, een HDMI poort en Multimedia kaart lezer voor bv SD kaartjes. Ook een SIMkaart aansluiting maar deze heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb Windows 10 geprobeerd maar ben weer terug gegaan omdat het automatisch draaien van het scherm (nog) niet in 10 werkt; Windows 8 is eigenlijk ook heel geschikt voor zo'n Touchscreen laptop. Zal begin 2016 wel weer opnieuw Windows 10 gaan proberen.
Warmte en geluid heb ik tot nu geen noemenswaardig last van gehad. Soms blaast het een beetje als je bv met iets zwaars bezig bent maar lijkt me heel normaal.
Accuduur niet uitgebreid getest (nog te kort in gebruik) maar lijkt bij normaal gebruik 5 uur mee te gaan.

Kortom goede keus al had ik beter kunnen kiezen voor een "gewone" laptop met touchscreen zonder zo'n draaibaar scherm.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad 20DQ0038MH?