Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 46mm - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH Review

mrc4nl 31 december 2015, laatste update op 4 januari 2016, 4.472 views

Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH

Dit is goedkoopste 25mm met autofocus voor Micro Four Thirds. En dat komt met een prijs. Zo heeft de lens geen stabilisatie, en is de scherpte niet bijzonder. Misschien had ik te hoge verwachtingen maar ik vind m niet beter dan de standaard kitlens. Lees mn volledige review hieronder

Pluspunten

• Contrast
  • Goedkoop
  • Komt met lenshood

Minpunten

• Autofocus is niet echt stil
  • Scherpte valt tegen
  • LoCA

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 2
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 3
Scherpte (open) Score: 2
Handling Score: 4
http://static.tweakers.net/ext/f/hG30KuDevpEUkcyHFGXKwgj7/full.jpgOp 1 september 20015 kondigde Panasonic de Lumix G 25mm f1.7 ASPH aan. Voor velen een verassing, want Micro Four Thirds(MFT) had al een groot aanbod aan 25mm lenzen:
  • De oudere Panasonic/Leica 25 f1.4
  • De vrij nieuwe Olympus 25mm f1.8
  • De manuele Voightländer 25mm f0.95.
De Panasonic f1.7 is het laagst geprijsd van allen. Op het moment van schrijven rond de 200 euro. De Voightländer is met ~1000 euro een prijsklasse apart. Is het Panasonic gelukt om een lage prijs te combineren met optische prestaties? Naar mijn mening niet helemaal.Er zijn punten waarop de lens naar mijn mening tekort schiet, ondanks de lage prijs. Lees de review of spring naar de Conclusie

Inhoudsopgave

Brandpunt
25mm (50mm Full Frame equivalent)
F-stop
F1.7-F12 (F3.4-F44 Full Frame equivalent)
Diafragma:
Nee
Macro vergroting
0.14x
Prijs:

Naast de lens zit er in de verpakking ook nog:
  • Afdekring voor de bajonet (Decoratiering)
  • Handleiding
  • Lensdoppen (voor/achter)
Geen lens-Pouch helaas. Niet dat ik ze zelf veel gebruik (De lens past ook prima in je jaszak) maar ik kan mij voorstellen dat sommigen het jammer vinden.

De decoratiering zit standaard om de lens heen:
Als je m losdraait is de bajonet zichtbaar:
Nu kan je de lenshood bevestigen:
De voorste lensdop heeft trouwens de greep in het midden ipv aan de buitenkant, wat makkelijker is als je de lensdop wil verwijderen als de hood er nog op zit.Een pluspunt dus.
De hood is trouwens ook omkeerbaar zodat ie minder ruimte in beslag neemt, de lensdop kan je gewoon laten zitten
Helaas blokkeert de hood wel de focusring, voor manuele controle kan je de lenshood niet omgedraaid laten zitten.

De lens is vrijwel geheel van plastic gemaakt, zowel de behuizing, als de lenshood. Wel heeft hij een metalen mount, dat is een pluspunt,want de meeste kitlenzen worden met een plastic mount uitgerust.

Achterop staat ook de tekst "Made in China"

De lens voelt met al dat plastic niet "premium" aan. Je merkt dat het een goedkoop lensje is. Hij klinkt namelijk een beetje hol,maar ook vanwege zijn lage gewicht krijg je niet echt een gevoel van kwaliteit .In vergelijking met een Sigma Art of de Panasonic 15mm f1.7 voelt de bouwkwaliteit gewoon minder aan,wel is de bouwkwaliteit beter dan de kitlens (14-42 II)

De focusring is degelijk gemaakt, vloeiend en geruisloos, zonder speling.Een pluspunt voor de goede focusring. En zoals bij alle Panasonic lenzen is de focusring elektronisch gekoppeld. Je kan oneindig ver doordraaien. Ik vind de bouwkwaliteit beter dan gemiddeld: 4 sterren.

De autofocus is snel en accuraat. De autofocus hangt ook van de gebruikte camera af. De gx7 waarmee ik schiet heeft geen DFD focus systeem waard de nieuwere Panasonic camera's wel mee worden uitgerust. Ik kan het verschil helaas niet testen, maar ik vind wel dat de autofocus gewoon netjes zn werk doet, ik heb geen missers. waar ik minder over tevreden ben is het geluid. De lens maakt een duidelijk hoorbaar ratelend geluid. Het is niet zo dat de andere kant van de straat het zou kunnen horen, (aka koffiemolen) maar zelfs de kitlens is stiller met focussen. Vandaar 3 sterren voor de autofocus.

Focus breathing is het veranderen van het brandpunt door te focusen, het werkelijke brandpunt veranderd dan een beetje waardoor het beeld veranderd.
Bij fotografie zal je dit niet zo merken maar op video is dit goed te zien op video. Hieronder een videootje genomen op f22 om zoveel mogelijk in focus te laten, focus met de hand bediend.

Je ziet dat het beeld op oneindig wat wijder is dan op de korstte afstand. Het heeft niet met zn lage prijs te maken, ook de duurdere lenzen hebben dit verschijnsel, vandaar dat ik er geen oordeel over geef.

De Panasonic 25mm heeft (net als de olympus 25mm ) geen stabilisatie, uit de losse hand kan je dus beter geen video schieten. In tegenstelling tot de autofocus in Foto-modus is de autofocus met video heel erg stil, sterker nog, ik hoor m helemaal niet (mijn ademhaling is nog beter te horen :P )
Hier een video geschoten op f1.7 en met interne microfoon, Het is oudejaarsdag , de opname bevat helaas wat knallen op de achtergrond (carbid denk ik)

Vloeiend en stil, dat verdiend 5 sterren

Ik begin met een "real life" situatie, uit de hand geschoten, met uitzicht op de martinitoren. 100% crops. De scherpte wide open(f1.7) vind ik echt tegenvallen, maar aan de andere kant is de scherpte op f2 al een heel stuk verbeterd, tussen f2-f5.6 zie ik niet zoveel verschil. F8 lijkt het beste en f11-f16 zijn minder scherp door diffractie.

Ook voor de randen geld dat f1.7 zichtbaar achterloopt op de rest. Vanaf f2 is de scherpte al een stuk bruikbaarder, en op f4 echt lekker scherp. ook hier zijn f11 en f17 echt standen die je beter kan vermijden vanwege de diffractielimiet.

Ik heb ook nog een "studio" test gedaan, op statief, met 2 seconde vertraging en elektronische sluiter om alle trillingen zo veel mogelijk tegen te gaan.
Op f1.7 en f2 zie ik een beetje een paarse gloed, scherpte op f2.8 is goed, en op f4 uitstekend. Tussen f4 en f8 zie ik geen merkbare verbetering.
De lettertjes hier zijn kleiner dan bij het centrum dus probeer niet teveel te vergelijken ;) Aan de randen word de situatie niet veel beter tussen f1.7 en f2.8, bij f4 is de eerste grote stap en bij f4 eindelijk "goed" te noemen. afstoppen tot f8 geen het beste resultaat in de hoeken.
Maar hoe goed presteert de 25 nu tegenover een kitlens als de 14-42 van Panasonic. De Panasonic is een f3.5-f5.6 lens en f5.3 op 25mm, maar heeft ongeveer 2 stops stabilisatie waardoor je met de hand scherpte foto's kan maken alsof het een f2.8 lens was.

Ik heb dit getest en ik vond de meerwaarde tegenover de kitlens echt tegenvallen. Of de 25mm f1.7 is geen scherptewonder of de kitlens is ontzettend scherp, helaas denk ik dat eerste ;) Wat je wel duidelijk kan zien is het verschil in contrast, de 25mm f1.7 heeft echt fellere kleuren, de kitlens lijkt een beetje grijze kleuren te geven.

De scherpte wide open valt echt tegen en afgestopt heb ik nu niet het idee dat ie echt beter is dan een kitlens, helaas maar 2 sterren

Wide open zie je duidelijk dat de hoeken donkerder zijn, het verschil is ongeveer 1.3 EV.Met afstoppen tot f2 is dit verschil al een stuk kleiner, en bij f2.8 is de vignetting niet meer waarneembaar. bij f4 en hoger zal je er helemaal geen last meer van hebben.

Het is zeker aanwezig wide open, schiet op f2 en ik denk niet dat je het zal merken, f2.8 en je ziet het niet meer terug, 3 sterren.

Astigmatisme is een lens aberratie waarbij puntjes licht,(die heel ver weg staan) vervormd worden weergegeven.Niet meer rond maar ovaal of zelfs driehoekig.Hoe verder je in naar de hoeken komt hoe erger de vervorming van deze lichtpuntjes is.Ook de Panasonic 25 f1.7 is niet perfect gecorrigeerd. Wide open hebben de lichtpuntjes aan de rand de vorm van een ovaal. Dit wel merkbaar op 100% maar bij afrukken in fotoboeken en bekijken in web-toepassingen vrijwel niet te zien. Wel jammer dat afstoppen naar f2.8 niet veel uitmaakt. de vignetting neemt wel af, maar de vervorming blijft, niet echt geschikt voor astrofotografie.Ik ben tevreden met de astigmatisme
https://farm6.staticflickr.com/5796/23979775146_3f8e19e8b1_z.jpgLENSTEST F1.7 by Frank Van Dijk, on Flickr
f2.8
https://farm6.staticflickr.com/5768/23710157570_bff45d8fb5_z.jpgLENSTEST F2.8 by Frank Van Dijk, on Flickr

Het is niet perfect maar goed bruikbaar, jammer dat afstoppen niet veel helpt. 4 sterren

Een belangrijke reden om een lichtsterke lens aan te schaffen is dat je leuk kan spelen met zachte en blurry achtergronden.De bokeh is eigenlijk een term om de kwaliteit ervan weer te geven, en niet de kwantiteit. Naar mijn mening is de bokeh niet mooi zacht, maar vrij onrustig/druk.
https://farm1.staticflickr.com/659/23428135299_369afc5c52_z.jpgDroplets by Frank Van Dijk, on Flickr
Ook geeft de e 25 f1.7 niet veel mogelijkheid tot zachte achtergrond bij normale afstanden. Je ziet nog wel dat het onscherp is maar de achtergrond is nog altijd duidelijk zichtbaar. Hier 2 foto’s op f1.7 geschoten

Bokeh kent ook veel aspecten, ik begin met de vorm van de highlights.
Wide open is de lensopening altijd perfect rond, wanneer je echter gaat afstoppen, kan je de vorm van de diafragma terugzien in je foto's.
De Panasonic heeft 7 afgeronde diafragmabladen.
Bij verder afsoppen is ie minder afgerond van vorm.
Wide open is de buitenste ring iets feller dan de rest, binnenin is het licht vrij egaal verdeeld, er zijn geen lelijke ringen. klik voor groot:
Tot f2.8 lijkt de bokeh mooi rond van vorm.

Een ander aspect is de Bokeh-vignetting, hierin veranderd de vorm naarmate je in de hoeken komt. het verschil tussen centrum en hoek is duidelijk te zien, bij f2.8 zijn de hoeken pas volledig rond, maar zie je ook al de 7 hoekige vorm van het diafragma.
Een gevolg van bokeh vignetting is dat je een soort draaikolk effect krijgt. zoals op deze foto

LoCa staat voor Latheral Chormatic Aberation. Ook wel "Bokeh Fringing" genoemd. Hierbij zie je verkleuring bij bokeh, de randen zijn paars/blauw of geel. De Loca is zeer sterk bij de Panasonic.Hier zijn van 200% crops

Ik ben niet tevreden over de bokeh, het ziet er druk uit, en met name de LoCA verpest de boel. De hoeveelheid blur die je kan behalen viel mij eigenlijk ook wel een beetje tegen. Ik geef m slechts 2 sterren.

Vervorming vind je eigenlijk niet terug, Lightroom corrigeert automatisch, en de in camera jpg en video uiteraard ook. Zelfs als je de ongecorrigeerde bestand ziet vind ik dat de vervorming meevalt, De meeste m43 lenzen maken gebruik van software om vervorming te corrigeren

Kom je de vervorming in de praktijk tegen: nee, maakt de lens gebruik van software correctie: ja, is er veel correctie nodig: ja.
Ik geef m daarvoor 3 sterren

Ik heb geen CA kunnen vinden, De afbeeldingen lijken zwartwit maar de foto echt in kleur. Je ziet geen paarse randjes, alleen een beetje onscherpte wide open. De Chromatische aberratie is dus uitstekend onderdrukt.

Ik heb geen CA kunnen vinden (wel LoCA)
Of de software doet goed zn werk, of het is gewoon niet aanwezig. 5 sterren.

Contrast van de lens is zeer goed. Ondanks de laagstaande winterzon blijven de kleuren verzadigd en is er geen afname van contrast.

Ook hier 5 sterren, Contrast is uitstekend, ook met fel tegenlicht.

Hieronder crops van lensflare in een vrij extreme situatie, wide open zie je slechts een gloed
Ik vind de flare bestendigheid ook zeer goed, maar niet perfect, 4 sterren

Als je heel ver afstopt krijg je diffractiepatronen door met het diaframa, dit levert de zogenaamde "sunstars" op.
pas bij f8 en hoge krijg je stralen te zien.Wat ik wel jammer vind zijn de verkleuringen.
3 sterren voor de highlights, ik vind het kleurenpalet niet bepaald mooi.

Geen beoordeling

De lage prijs zal sommigen aanspreken, maar ik kan deze lens niet echt aanraden. Op de 2 punten waar het zinvol zou zijn om een prime aan te schaffen ipv de kitlens te gebruiken, schiet de 25mm f1.7 tekort: Scherpte en bokeh.De scherpte overstijgt niet die van een kitlens. Wel is ie op f2.8 ongeveer net zo scherp, maar ik zou beter verwachten. De bokeh is wel aardig, al kan het kan af en toe een beetje druk ogen. De gekleurde randen bij bokeh echt een afknapper. De bouwkwaliteit, contrast, en stille autofocus voor video zijn wel mooi meegenomen. .Stabilisatie is wat mij betreft het grootste gebrek. Goedkope kitlenzen hebben m ook, dus het moet kunnen voor een lage prijs,de Panasonic 42.5mm heeft eer ook eentje, dus waarom deze niet?
Mijn advies, spaar dan liever even door voor de olympus 25mm f1.8, die heeft minder last van het gebrek aan scherpte wide open of lelijke bokeh.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH?

Wat een review! Ik heb er niets aan ivm andere merken cameras, maar vond het bijzonder leuk om te zien en lezen, dank!
Thanks, ik sprak jou nog tijdens de Vrijmibo, en had verteld dat ik hoopte op een nominatie voor review van de maand. Waarschijnlijk zal jij wel weer die plek innemen :+
Das waar ook! En ik nog maar afvragen wat je daar nou met een lens zou kunnen doen voor een review :X Ik zie nu ook je voorgaande review, eveneens uitstekend, maar aanzienlijk minder bekeken dan ik zou verwachten:
productreview: Panasonic H-X015E Zwart review door mrc4nl

Kwestie van een type product waar weinig mensen in de pricewatch op uit komen wellicht?

Enne, eerst maar het nominatietopic afwachten natuurlijk! De maand is nog jong, maar ik zou verwachten dat je hem toch dik verdient zo!
Nice, wat een goede review. Een dikke +3! _O_
Mooie review!
Vind het zelf ook intressante lens, alleen gezien die niet zo scherp is denk ik dat ik het bij mijn kitlens hou. En hopelijk nog eens de 20mm 1.7 gaan :)
Super review zeg. Had bijna deze lens aangeschaft vanwege andere reviews op het net die vaak wel lovend zijn, maar minder uitvoerige waren dan de jouwe. Scherpte en bokeh zijn voor mij doorslaggevens om toch voor de olympus te kiezen
Uitstekende review. Alleen: Ik vind de scherpte werkelijk fenomenaal. Ook andere reviews zijn lovend. Heb jij misschien een slecht uitgevallen exemplaar?
Zou kunnen. ik had 2 exemplaren maar heb er slechts èèn getest. Ik denk dat ik vrij "hard" ben geweest. De scherpte op f1.7 valt mij tegen , maar vanaf f2 is het wel aardig, en bij f4 echt zeer scherp. Toch viel het mij wel tegen in vergelijking met de kitlens, ik zag niet echt verschil, dus relatief niet echt bijzonder qua scherpte.

Mijn grootste reden om hem niet aan te raden in het gebrek van stabilisatie.De kitlens is minder lichtsterk maar compenseert dat door de aanwezigheid van stabilisatie. Waardoor je met dezelfde sluitertijden kan schieten. Je kan met de 25mm wel zachtere achtergronden krijgen, dan moet je alsnog met een vergrootglas kijken waar het onscherp is.

En de laatste reden blijft voor mij toch echt de drukke /gekleurde bokeh. ik vind het lelijk en het valt op. Het is ook moeilijk weg te poetsen. Ik denk niet dat een andere 25mm f1.7 betere resultaten had gegeven.
ik heb wat samples online staan:

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 13 juni 2016 14:32]

Drukke bokey ben ik met je eens. Maar de scherpte bij 1.7 is exceptioneel. Het verbetert bij mij nauwelijks bij afdiafragmeren.

IS is nice, maar werkt niet bij bewegend onderwerp. (ik heb Oly bodies)
Met je voorbeelden kan ik niet zo veel, weinig detaillering behalve bij nr 4 en die ziet er toch prima uit. En dan die prijs... Ik heb hem voor 149,- de Oly is meer dan het dubbele.