Specificaties 12,8MP, Ultra HD filmen, 3,1x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-LX100 Zwart Review

rmuije 17 december 2015, 1.152 views

Panasonic Lumix DMC-LX100 Zwart

Uitstekende bouwkwaliteit geslaagd ontwerp met een mooie rustige retro look. De ronde draaiknoppen geven een echt camera gevoel. Camera geschikt voor creative fotografie.

Pluspunten

• Vele Instellingen
  • Intu´tief menu
  • Retro look
  • Afwerking en bouwkwalitiet

Minpunten

• Geen ingebouwde flits
  • Geen universele micro USB

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Heb deze camera aangeschaft vanwege de vele goede recensies en mooie retro looks. De zilveren uitvoering met de bruine handgrip aan de voorkant is bijzonder geslaagd.

Ik fotografeer o.a. met de Sony RX100 III. Beide camera’s worden vaak met elkaar vergeleken. De Lumix100 biedt meer directe handmatige instellingen d.m.v. mechanische draaiknoppen. Camera reageert snel en is het menu intu´tief en duidelijker van opzet dan als dat het geval is bij de Sony. Zowel de Sony als de Lumix zijn compact camera’s in het hoge segment. Beide bieden veel kwaliteit zowel fotografisch als qua afwerking. Als het om broekzak formaat en fotografeer gemak gaat is Sony de winnaar. Ingesteld op de groene auto stand of 1 van de vele scenes kan het bijna niet mis.

De Sony lens bied en ook al is het verschil niet groot, toch net iets scherpere opnames. De automaat stand van de Sony bied betere resultaten als de Lumix in de IQ stand.

Als het om creativiteit gaat biedt de Lumix meer camera voor zijn geld. De draaiknoppen voor sluitertijd, diafragma enz. zetten toe tot creatief fotograferen. Door het spelen met sluitertijd, diafragma en ISO zijn met de Lumix hele mooie resultaten te behalen. Zo is er een button die direct toegang geeft tot een keur van filters, zwart wit, sepia. Zeer geslaagd. Anderzijds een gemis in deze Lumix is een ingebouwde flitser. Met de F1.7 lichtsterke lens kan zelfs met schemer mooie realistische resultaten kunnen worden behaald. Geld overigens ook voor de Sony die voor zijn compacte formaat een best goede flits heeft ingebouwd. Bij de Lumix zit een kleine aparte flits meegeleverd, welke niet veel voorstelt.

Beide camera´s hebben een EVF, de Sony is van betere kwaliteit.Qua camera looks en uitgebreide instel mogelijkheden is deze Lumix een winner. Ook qua menu opzet ervaar ik de Lumix gebruiksvriendelijker als het menu van de Sony. De Lumix is dan ook mijn favoriete compact camera van deze twee.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-LX100 Zwart?

Leuke review. Maar welke camera geniet jouw voorkeur (of beter gezegd: welke camera bij welke gelegenheid?). Ik kan me namelijk voorstellen dat het filmen de lumix lx100 gevoelsmatig een logische keus is?
Dat is best moeilijk nu ik een tijdje met beide cameras fotografeer. Filmen gaat de Sony RXIII ook niet slecht af. Het verschil in video kwaliteit is nihil tussen beide cameras. In de praktijk blijkt dat ik met de Sony er sneller in slaag goede foto´s te maken. Heeft ook een lichtsterke lens en daarnaast een ingebouwde flitser die goede resultaten geeft mits men niet te ver van het onderwerp gaat afstaan. Vooral in de avonden familie, kinderen en vrienden is de Sony een betere keuze. Overdag zijn beide camera´s om het even als het om kwaliteit gaat en daar de Panasonic mijn voorkeur heeft.

Panasonic maakt het verschil dat het meer creatieviteit bied voor het maken van foto´s en daarbij handige functies bied. De Panasonic geeft ook meer een camera gevoel als de compacte Sony. De Panasonic biedt meer inzicht bijv. in lichtmeting en creatief fotograferen.

Wil je voor het gemak gaan, kies dan de Sony RX100 III
Wil je voor meer creativiteit qua instellingen gaan, ga dan voor de Panasonic.

Qua eindresultaat geeft de Sony sneller scherpere resultaten, vanwege het verschil in Pixels in het voordeel van Sony. Plus het voordeel van de vele voorgeprogrammeerde scene instellingen. Beide cameras bieden goede fotokwaliteit maar zijn qua hoe foto´s te nemen, niet met elkaar te vergelijken.