Digital Everywhere FloppyDTV C/CI Review

Maarten @klet.st 9 februari 2010, 3.403 views

Digital Everywhere FloppyDTV C/CI

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Driverondersteuning fabrikant (Digital Everywhere)
  • Windows Mediacenter ondersteuning (Windows XP MCE t/m Windows 7)

Minpunten

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 5
Een van de duurste tunerkaarten (voor DVB-C (kabel)), maar ook de enige die met Windows Mediacenter werkt. Digital Everywhere is de enige fabrikant die voor DVB-C een goeie 'emulatie' heeft waardoor Mediacenter toch met een DVB-C tuner kan werken, Windows denkt namelijk dat het een DVB-T tuner is. Deze kaart is nu ruim een jaar door mij in gebruik en werkt vlekkeloos onder Windows MCE, Windows Vista Mediacenter en nu Windows 7 Mediacenter (RC1).

De beeldkwaliteit is perfect, ik gebruik deze tuner dagelijks om TV te kijken op een beamer (2,5 meter diagonaal, circa 100 inch), dus ik heb er enig zicht op ;) Zeker vergeleken met een standaard Samsung DVB-C ontvanger (die helaas alleen via composiet op mijn beamer kan) is het een dag en een nacht verschil. Overigens nuttig om te weten is dat opnamen in Mediacenter zonder kwaliteitsverlies gaan, de MPEG2 stream wordt zonder transcoding opgeslagen in DVR-MS of het nieuwe WTV formaat.

Sinds het update pack van oktober 2008 is Vista (en ook Windows 7) is het instellen van de kanalen ook niet meer zo'n gedoe en kun je voor de EPG (programmagids) kiezen uit de gegevens van Microsoft of die met het DVB-C signaal meegezonden worden. Ook is sinds oktober 2008 teletekst en ondertiteling mogelijk.

Deze kaart werkt overigens via Firewire, wel iets waar je op moet letten voor je hem aanschaft. Ik vind het een voordeel, want je kunt meerdere tuners makkelijk aansluiten, maar je moet wel een interne of externe firewire aansluitingen hebben (aansluitmateriaal voor beide meegeleverd).

NB: Je kunt een CAM module gebruiken met deze kaart (Alphacrypt voor Ziggo e.d.), maar daar heb ik geen ervaring mee. Mijn kabelaanbieder (CAIW) stuurt alle standaard kanalen onversleuteld over de kabel _/-\o_
Zo'n CAM module kost je wel 100 euro extra als je hem nodig hebt.

Update 02-2010: Gebruik sinds begin 2009 een tweede kaart in de TV/Mediacenter server, die sinds het verschijnen Windows 7 RC1 draait. Ook hiermee uitermate stabiel. De kaarten spelen ook vlekkeloos HD signaal af (H.264), alleen trekt de rest van de hardware (Intel E2180 en onboard Geforce 7100 video) dit niet. Tijd voor een upgrade van CPU en video, alle Nederlandse TV zenders (behalve SBS6 en Veronica) zijn hier nu in HD te ontvangen :*) .

De kaart wordt overigens helaas niet meer gemaakt door Digital Everywhere :(. Ik ben blij dat ik er inmiddels twee heb.

Heb jij ook een Digital Everywhere FloppyDTV C/CI?

Hoe kom je erbij dat het de enige kaart is die in Mediacenter werkt? (en DVB-T emulatie doet)

Wat dacht je van de Anysee TC30 (plus) producten? (voor de helft van de prijs t.o.v. een FloppyDTV - aangezien je er geen CAM voor nodig hebt en tevens flexibeler omdat de smartcard afhandeling softwarematig plaats vind)

Tevens- aangezien je niet eens een CAM hoeft te gebruiken - waarom dan zo'n dure oplossing? Er zijn dan veel goedkopere oplossingen...

Enige nadeel aan de TC30 is dat het nog niet met de eigen driver mogelijk is om dual tuner config te draaien. Dat moet binnenkort mogelijk worden...

[Reactie gewijzigd door 1-0-Ed op 9 februari 2010 12:29]

Toen ik de eerste FloppyDTV kocht was de Anysee er nog niet, of iig niet voor DVB-C.

De prijs is niet of nauwelijks lager dan die van de FloppyDTV (was.. ze worden niet meer gemaakt). In ieder geval in mijn model, aangezien ik geen smartcard (en dus CAM) nodig heb voor Caiway :) . Voor mensen die nog een CAM nodig hebben heb je gelijk.

Ben overigens benieuwd of die Anysee CI+ compatible is.. vind er zo snel niks over terug. En dat deze (nog) geen meerdere tuners ondersteund is wel jammer.

Wat overigens (ook) stoer is van de Anysee DVB-T is dat deze met Digitenne dankzij smartcard support. Voor die mensen die DVB-T de moeite vinden (Digitenne is echt beroerd qua beeldkwaliteit) een mooie uitkomst voor Mediacenter.
FloppyDTV's zijn inmiddels weer leverbaar ;)