Specificaties 26" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE26A330 Zwart Review

Lorienelve 12 juni 2009, laatste update op 12 juni 2009, 1.581 views

Samsung LE26A330 Zwart

Pluspunten

• scherp beeld
  • mooi design
  • geen ghosting
  • goed geluid

Minpunten

• zwak standaard (hoewel je hem ook nog aan de muur kan hangen)

Ik heb sinds februari 2009 deze televisie van Samsung gekocht en ik mag zeker niet klagen. Ik heb deze TV voor de prijs van 357,-- euro mogen aanschaffen wat ik een redelijk prijs vind voor deze televisie. Ik zal hieronder nader uitleggen wat ik er van vind op elk aspect.

Featureset

De featureset van deze tv is niet erg bijzonder vergeleken met andere Samsung series. Er is een groot hoeveelheid aan ingangen. De ingangen die de televisie bevatten zijn:

- 1x VGA-poort
- 2x HDMI-ingangen
- 1x Antennepoort
- 1x AV-poort
- 1x een poort voor een component voor HD-beeld
- 1x scart-ingang.

Ik had zelf nog een extra HD-poort gehad voor een component, omdat ik beschik over een ‘Playstation 3’ en een ‘Xbox 360’. Nu moet ik elke keer het draad verwisselen, wat redelijk vervelend is om elke keer te doen. Verder werken de poorten uitstekend en zijn logisch geplaatst.

Kleurweergave

De kleurenweergave van de televisie is uitzonderlijk goed. Buiten het feit dat je de kleuren persoonlijk kan aanpassen op sterkte, bestaat er een mogelijkheid om de televisie een bepaalde instelling te geven. Zo heb je een standaard beeld, een dynamisch beeld, en een beeld geschikt voor films.
Het dynamische beeld is erg geschikt als je een programma of film gaat kijken op HD kwaliteit. Hierbij komen details goed naar voren. Voor simpele antenne is dit wat minder geschikt.
Standaard beeld is weer erg geschikt voor antenne beeld. Het is goed te volgen alleen iets mindere kwaliteit, maar dit komt omdat je een antenne gebruikt.
Het film beeld is wat warmer dan de rest. Deze is voor zowel antenne als digitaal beeld erg geschikt.

Contrast en helderheid

Het contrast van het beeld is erg goed. Er is nauwelijks te zien of de kleur zwart echt zwart is en de kleur gaat ook niet verloren.
De kwaliteit van de helderheid van het beeld is vooral te merken bij HD-beeld. Hier kan je heel goed zien dat de televisie goed onderscheidt kan maken tussen donker en licht. Het werkt ook niet erg storend bij antennetelevisie alleen de kwaliteit is wat minder.

Ghosting

Van ghosting heb ik geen last gehad en ik heb beeld via een antennekabel. Ik neem aan dat digitaal beeld er helemaal geen last van zal hebben.

Pixeldefecten

Ook pixeldefecten ben ik nog niet tegengekomen. Je hebt in ieder geval garantie voor een jaar op pixelschade van Samsung, maar je kan ook bij andere winkelketens pixelschade verzekeren.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouw kwaliteit vind ik een beetje een lastig puntje. Het staat namelijk op een erg breed voetstuk, maar het beeldscherm zelf word op een klein geschroefd. Nu moet je erg veel kracht zetten om het steunbalkje te breken, maar als je hem aanraakt, beweegt die naar mijn idee iets te veel. Ben er erg voor op mijn hoede dat niemand de tv hoeft aan te raken, als het niet nodig is.

Vormgeving

Het design van Samsung is altijd al erg strak geweest. Hij blinkt mooi uit boven alle andere dingen in de kamer ondanks zijn zwarte kleur. Het is wel een echt stof vanger, want het heeft een glanzend design. Ook vingers zijn goed te zien met licht erop. Goed poetsten dus!
Het formaat is ook groot genoeg. het is 66 cm diagonaal, wat een kamer redelijk kan opvullen.

Voor mijn doen is die goed genoeg, en voor de prijs kan je hem ook niet laten staan. Het HD-beeld is ontzettend scherp en ik kijk nog steeds mijn ogen uit, als ik die details allemaal zie van dit haarscherpe beeld. Voor antenne gebruik moet je niet al te dicht op de televisie zitten om helder beeld te krijgen. Een meter of 2 3 moet genoeg zijn.

• Xbox 360
  • Playstation 3

Heb jij ook een Samsung LE26A330 Zwart?

ja precies erg jammer.
jad hij kan wel met hdmi maar daar ben ik niet echt een voorstander van ;) Ik heb er slechte ervaringen mee, maar dat komt door andere mensen met hun tv
Dat is toch gewoon een kwestie van 2 HDMI kabeltjes kopen 5-10 euro per stuk en aansluiten? Heb ik zelf ook, en HDMI doet het gewoon goed bij mijn PS3.
oh okee. ja ik heb zoiets van: 'er hadden er toch wel 1 extra op gekund? kleine moeite al zeg ik zelf, maar inderdaad dit is ook een oplossing.

Het idee bij mij is gewoon dat je weer wat extra's moet aanschaffen (ook al is het een klein bedrag van 3x niets). het idee alleen al vraagt om verbetering!
Een van die consoles kan toch wel met HDMI?

Een zwak punt imho is dat dit ding maar n SCART-aansluiting heeft. Beetje armoede imho, zelfs die goedkope Xyno-meuk van de Mediamarkt heeft er twee..

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 12 juni 2009 22:35]