Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Corsair Gaming Scimitar RGB Zwart/Geel Review

Foritain 17 december 2015, laatste update op 26 mei 2017, 4.219 views

Corsair Gaming Scimitar RGB Zwart/Geel

De Corsair Scimitar is een overtuigende MMO muis met echte all-round aspiraties. Met een uitstekende sensor, bouwkwaliteit, uitvoering van het duimgebied en toffe verlichting maakt hij die verwachtingen ook zeker waar. Goedkoop is hij niet, maar dat zijn concurrerende MMO muizen ook niet.

Pluspunten

• Uitstekende uitvoering van het concept MMO muis.
  • Aspiraties als all-rounder stellen ook niet teleur
  • Gekozen optische Avago 3988 presteert praktisch perfect
  • Keurige constructie, mooie afwerking
  • Uitvoerige uitvoering van RGB verlichting
  • Uitvoering duimgebied gezien switches en verstelbaarheid prettig
  • Corsair CUE software extreem uitgebreid
  • Prijzig, maar je krijgt er wel aardig wat voor terug

Minpunten

• Wat aan de zware kant, geen keihard minpunt, maar hou er rekening mee.
  • Uitgedeelde 5 sterren toch vooral van toepassing als je serieus into MMO's bent. Puur als all-rounder, MOBA of FPS muis zijn er veel alternatieven.
  • Gele elementen niet voor iedereen?

Review: Corsair Scimitar RGB

- In de Praktijk
- Sensor / Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Corsair

Één van de nieuwe producten die Corsair op Gamescom aan ons liet zien was de Scimitar RGB, een muis met een extreem aantal duimknoppen en een opvallende uitstraling. Nu hebben we muizen met tig duim knoppen eerder gezien, maar Corsair denkt dat type muizen natuurlijk beter te kunnen maken dan de concurrentie. Sterker nog ze zeggen het gewoon en noemen de Scimitar RGB ‘the world’s best MOBA and MMO gaming mouse’. Hoe denkt Corsair dat precies te bereiken? Simpel: Met een top optische sensor, de duimknoppen verstelbaar te maken, en uiteraard door RGB verlichting toe te voegen. Een dergelijke gedurfde statement laten we natuurlijk niet zo maar langs ons heen gaan, dus tijd om te ervaren of de Scimitar RGB daadwerkelijk zo goed is als ze beloven.

De Scimitar RGB is verkrijgbaar vanaf ca negen tientjes.

De productvideo en specificaties van de Corsair website:

De Scimitar RGB komt met een optische sensor met een 12000 DPI maximum, direct geven ze al ‘zero acceleration’ aan, dus dat belooft veel goeds. De meest opvallende elementen zijn het totaal aantal knoppen: 17, en de ‘Key Slider’: de mogelijkheid om het stuk met de duimknoppen te verschuiven afhankelijk van je handafmetingen. Verder spreken ze van ‘mechanische’ switches, helaas zonder specificatie exact welke er onder zitten.

Met ca 120x77x49mm is het een gemiddeld lange muis, maar bovengemiddeld brede, flink hoge, en met 147 gram tevens een aardig zware muis. De Scimitar RGB is een bedraad model voorzien van 180mm gevlochten kabel.

Net als bij de Corsair VOID headsets komt de Scimitar in een aantrekkelijke verpakking. Klapt open, ziet er allemaal leuk uit. Van binnen is het wel eenvoudigweg gevouwen karton, wat eventueel nog wat chiquer zou kunnen. In de verpakking vinden we een eenvoudige handleiding en… een inbussleutel? De kabel van de Scimitar RGB is gevlochten en voorzien van de nieuwe, opvallende USB aansluitingen van Corsair.

De Scimitar RGB ziet er werkelijk keurig afgewerkt uit. De mat zwarte elementen zijn strak maar wel aardig glad. Om de muis toch lekker grippy te maken zitten er rubberen elementen aan de rechter zijde, waar we tevens een gevormde ringvinger uitsparing zien. In het glanzend gele duimstuk zien we de twaalf duimknoppen. Het knalgele is wel even ‘in your face’ natuurlijk.

Leuk aan het scrollwiel is dat deze een beetje los lijkt te hangen tussen de twee primaire knoppen in, het doet aan het gevoel overigens niets af. Niet onpopulair zal de terugkeer van het bekende Corsair piratenschip vlaggetje zijn. Zoomen we wat meer in op de details dan zien we dat de Scimitar er van dichtbij ook werkelijk uitstekend uit ziet, en hij voelt even zo stevig als hij oogt. Wat dat betreft geen klagen.

Aan de onderkant zien we een vrij strak design waarbij vooral het kleine gaatje voor de inbussleutel opvalt. Door deze wat los te schroeven kunnen we het blok met de duimknoppen naar voren of naar achteren schuiven, dit gaan we straks zien. Eenmaal vast is ook echt vast, want er zit geen beetje speling in. De duimknoppen vallen verder op door een gladde rij af te wisselen met een grippy rij om zo een beter gevoel te geven van waar je vingers zitten.

De Corsair CUE software hebben we nu meerdere keren in actie gezien. Het is een pakket wat uitblinkt in functionaliteit, maar als gevolg soms wel wat overdonderend voor beginners. Bij de Scimitar draait een groot deel om de mogelijkheden om de vele knoppen naar wens in te stellen. Dat kan je zo eenvoudig of complex maken als je zelf wil, geheel met volledige (en extreem uitgebreide) macro functionaliteit. Ook de gebruikelijke DPI instellingen, responserate, etcetera kunnen worden aangepast.

Een ander onderdeel is uiteraard de aansturing van de vier zones RGB verlichting. Je kan per zone een los effect instellen, ze combineren, of ze laten samenwerken met je andere Corsair randapparatuur. Een ruime selectie aan standaard effecten is mogelijk, maar je kan met de Lightning editor ook zelf helemaal je eigen effecten inregelen (mits je daar rustig voor wil gaan zetten).

De Cue software is verder voorzien wat van handigheidjes, zoals automatische firmware updates voor je randapparatuur en de optie om direct tech support aan te vragen.

A picture says more than a thousand words. Dus bij deze een paar duizend woorden ;)

Inhoudelijk niets op de RGB LED feature van de Scimitar aan te merken. Eindeloos effecten, ruime weergave van het kleurenspectrum (inclusief wit), en met vier flinke ‘zones’ is het ook gewoon een goed verlichte muis, dus niet enkel een verlicht scrollwieltje ofzo. Het zal je niet beter doen gamen, maar het oog wil ook wat.

Om te beginnen is de Scimitar een palm grip muis. Met een iets grotere hand kan je hem wat losser vastpakken, maar de flinke hoogte en het feit dat je een stevige grip wilt om al die duimknoppen goed te bedienen brengt je voor je het weet weer terug in een palm grip. Voor die grip is de ruimte voor je ringvinger en pink, beide voorzien van een rubbercoating, ook prettig. De duimknoppen en de RGB verlichting maken de Scimitar weliswaar opvallend om te zien, maar de vormgeving voor je hand is niet extreem.

Ook het gewicht draagt bij aan de neiging om de muis ‘full on’ vast te pakken, want de Scimitar zit aan de zware kant van de game muizen. Met de opmerking dat het de beste MMO en MOBA game muis zou zijn maakt Corsair het zich eigenlijk niet eenvoudig, want hoewel een flinke palm grip muis met tig knoppen MMO’s zeker ten goede komt, betwijfel ik of een laag gewicht en een geringer aantal knoppen MOBA games niet beter schikt. Hoewel een hoger gewicht niet noodzakelijk is voor een goede bouwkwaliteit kan ik niet anders dan stellen dat de Scimitar in de hand wel bijzonder solide aanvoelt. Het mag, of moet eigenlijk ook voor die prijs, maar gevoelsmatig laat hij weinig te wensen over.

Één van de grote features is de aanwezigheid en tevens verstelbaarheid van de duimknoppen, en dat lijkt wel een geslaagde feature. Hoewel het aanpassen niet helemaal on-the-fly kan, je moet tenslotte even schroeven, is dat eigenlijk ook niet nodig tenzij je regelmatig je muis met iemand deelt die flink grotere of kleinere handen heeft. Het centimetertje wat je kan schuiven is voldoende om te zorgen dat je met kleinere en grotere handen de duimknoppen in een prettiger bereik houdt. Hou er wel rekening mee dat het totale oppervlak van duimknoppen best fors is, in mijn ervaring kan je een stuk of zes snel bedienen, en zelfs met een goede afstelling zijn de voorste drie en achterste drie beter geschikt voor incidentele acties dan voor constant klikken. In hoeverre het zinvol is om zo veel knoppen te hebben is uiteraard afhankelijk van de gebruiker en de games die je speelt, maar als je zo ver bent gekomen ga ik er van uit dat je besloten hebt dat je wel een knopje meer wilt.

Hoewel niet gespecificeerd voelen de primaire switches aan als vrij standaard ‘Omron’ types. Goede en vlotte feedback, hoorbare click, en met een vrij strakke plank er boven ben je in staat om met een flink tempo achter elkaar te klikken. Ook het scrollwiel is vrij onopvallend in gebruik in tegenstelling tot het design; niet te zwaar om all-round gebruik in de weg te staan, maar met controleerbare stappen om scherp te zijn in gaming. Onopvallend is in dit geval prima positief natuurlijk.

Het is mij helaas nog onduidelijk welke switches er in het duimgebied van de Scimitar zitten. Corsair spreekt van ‘mechanische’ switches, maar de term ‘mechanisch’ is zo open voor interpretatie dat het over de kwaliteit weinig hoeft te zeggen. Er wordt hier en daar genoemd dat er Panasonic switches in zitten, maar details worden nimmer genoemd en ik kan het ook niet bevestigen. Dat er geen Cherry MX switches onder zitten mag vanzelfsprekend zijn, en verwacht ook zeker geen lineaire of ‘tactile’ switch waar complexe gevoelens een rol bij spelen. Het zijn strakke switches met een weinig bijzondere vereiste actuatiekracht die je zodra je er over heen gaat vrij vlot tegen het einde lopen. Wel belangrijk is dat ze zwaar genoeg zijn dat je bij je duim in rust ze niet per ongeluk ‘even’ indrukt. Dit komt vooral goed van pas wanneer je niet-MMO’s aan het spelen bent, en het duimgebied meer als grip wilt gebruiken dan als knoppen. In verhouding zitten de duimknoppen op de Scimitar ander gebruik dan net even wat minder in de weg, en dat gevoel bevalt goed.

Corsair heeft met de keuze voor de Avago S3988 optische sensor een zowel aparte als interessante keuze gemaakt. In muizen met extreem veel duimknoppen zien we veelal laser sensoren, of bijvoorbeeld de Philips Twin Eye, dus de aanwezigheid van een optische sensor is opvallend. De S3988 is echter wel een echt uitstekende optische sensor: scherp en niet onderhevig aan afwijkingen; zo zien we praktisch geen acceleratie, en in staat om extreme snelheden aan te kunnen. Dat Corsair zich gedwongen voelt om de muis tot 12000 DPI te marketen is gezien de drang van de onwetende consument naar “meer DPI is beter” begrijpelijk, maar voor de liefhebber is de gekozen oplossing uitstekend omdat het aan de prestaties niets af doet. Probeer je overigens voor de aardigheid eens op 12000 DPI te gamen dan weet je overigens niet hoe snel je weer terug wilt naar iets gangbaars.

Voordeel van de S3988 boven bijvoorbeeld de Twin Eye die Razer en ROCCAT bijvoorbeeld af en toe van de plank halen is het feit dat deze optische sensor beter geschikt is voor zij die de muis af en toe optillen, al zijn het beide prima capabele sensoren voor niet-tillers. Door een Twin Eye (en in mindere mate Avago laser sensoren) vielen MMO muizen nog wel eens af voor zij die ook een beetje willen CS:GO’en op 400 DPI of lager en daarbij regelmatig hun muis tillen, maar dat is hier dus geen punt. Nu is de Scimitar weliswaar goed vormgegeven om hem op te tillen met voldoende ‘grip’, maar het gewicht en de relatief grote vorm blijven natuurlijk iets om rekening mee te houden; het is geen lichte gooi en smijter. Hoe dan ook kunnen we er heel lang over praten, maar met de keuze voor de S3988 zorgt Corsair dat deze muis sensor technisch in elk geval alles aan kan wat je er tegen aan wilt gooien.

Hoewel de sensor zich prima weet te vinden op harde en zachte muismatten, houten bureau’s, een textiele bank en een bovenbeen gaat zoals altijd op dat je een muismat wilt gebruiken om echt uit de sensor te halen wat er in zit.

De Corsair Scimitar is een muis die ontzettend veel goed doet. Innovatief zal ik het niet direct noemen, want we zien hier in feite elementen die we bijna allemaal eerder hebben gezien. Echter is de uitvoering van al die elementen zeer goed geslaagd: De RGB verlichting waar je tegenwoordig niet omheen kan is goed aanwezig met vier zones en komt in eindeloze combinaties en effecten, het concept ‘twaalf duimknoppen’ is ook niet nieuw maar ze zijn van prettige switches voorzien en het geheel is voldoende verstelbaar (dat laatste is dan wel vrij uniek), en Corsair heeft de betere optische sensoren zelf niet uitgevonden maar ze zijn wel één van de weinigen die hebben besloten deze in een MMO muis te zetten. Nu is er voor een bedrag van 90 euro geen reden dat een muis niet uitstekend gebouwd zou zijn, maar een keurige bouw en afwerking mogen nog altijd als pluspunt gelden.

Puur op inhoud voor de doelgroep is het dus best lastig om tot kritiek te komen, en moeten we een beetje op zoek naar commentaar. Wellicht dat de gele plastic elementen niet voor iedereen zijn, maar de meest voordehand liggende opmerking betreft de statement van Corsair dat de Scimitar de ultieme MMO en MOBA muis is. Hoewel ik best mee wil gaan in dat de Scimitar een ijzersterke MMO muis is, en wellicht ook nog wel ‘de ultieme’, denk ik dat het wat hogere gewicht en het feit dat MOBA’s niet profiteren van tig muisknoppen het niet direct de ultieme MOBA muis maken, althans als dat het enige is wat je speelt. Ik kan het de Scimitar niet echt aanrekenen, want ultiem zijn in twee zeer verschillende doeleinden is praktisch onmogelijk, maar wellicht dat een kopje koffie minder tijdens het marketing brainstormen geen kwaad had gekund. Wel vind ik dat de Scimitar punten scoort met het feit dat het één van de weinige MMO muizen is die weliswaar niet ultiem, maar wel zeer capabel is in praktisch alle andere type games, inclusief FPS games als CS:GO, vanwege de sensor keuze, uiteraard mits het wat hogere gewicht geen belemmering voor je is.

90 euro blijft natuurlijk een fiks bedrag, en zeker als de vele knoppen je niet interesseren zal je dan zijn er muizen met uitstekende sensoren, bouwkwaliteit, en andere features voor minder. Echter een direct concurrerend model (lees: ook voorzien van tig duimknoppen) zoals een Logitech G600 of een Razer Naga kost je ook al snel 75 euro. Een meerprijs van 15 euro voor uitgebreidere RGB verlichting en enige verstelbaarheid van het duimgedeelte is nog wel discutabel, maar de aanwezigheid van een praktisch perfecte optische sensor, die zeker bij wat MOBA/FPS gaming goed van past komt, en het goed uitgevoerde duimgebied geeft de Scimitar een streepje voor op de concurrentie en maakt het prijsverschil voor de echte MMO-liefhebbende maar evengoed all-round gamer zeker niet onredelijk.

Als je een visueel aantrekkelijke, degelijke, handvullende MMO muis zoekt die als MMO muis niets te wensen over laat maar tevens ook een bovengemiddeld sterke all-rounder is, dan is de Corsair Scimitar absoluut een kijkje waard.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Corsair Gaming Scimitar RGB Zwart/Geel?

Weer een hele nette review met absoluut mooie foto's. Moet toch echt eens weten hoe je die foto's maakt met de verlichtte elementen, krijg dit maar niet goed voorelkaar.
Naar mijn idee zit het scrollwiel erg naar voren of de muisknoppen zijn erg kort, klopt dit?
Dank je wel Pierre :D Mbt die foto's van verlichting, tja. Vorige keren deed ik het vaak zelf, deze keer zijn ze weer door de dame genomen. We doen echt niets aparts, point, shoot, en beetje met de sluitertijd en iso knutselen. Wil nog altijd meer leren, maar moeten keuzes maken met de tijd :'(

En ik kan niet zeggen dat het muiswiel ver naar voren zit, of dat de knoppen kort zijn (in tegendeel). Lijkt misschien zo omdat het een flink hoge muis is met het hoogtepunt van de rug wat verder naar voren dan anderen?
Misschien een idee om de foto's door de vrouw te laten schieen. Neem aan ISO 400/ 800 met sluitertijd 1/4 5 6 of 8 ofzo. Tjah belichting in de kamer misschien toch het probleem. Ben ook niet echt tevreden over de foto's van mijn laatste review maar het zij zo. Zoals jij zegt weinig tijd, keuzes, keuzes.

Kan ook zijn dat het licht aan de opening/ ruimt tussen de muisknoppen. Dit is geheel open, maar desondanks een hele mooie muis om te zien.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 17 december 2015 17:00]

Als je een voorbeeld wilt noem maar een nummertje, dan kijk ik even naar de gebruikte instelling. Belichting is inderdaad wel cruciaal, wat je vermoedelijk niet (of heel soms) ziet is dat aan de linkerkant van de tafel een geheel glazen buitenwand zit, er komt dus aardig wat natuurlijk licht binnen. Dit maakt het soms ook weer heel lastig, bijvoorbeeld als de zon te veel schijnt etcetera. Set daglichtlampen is dan een leuke toevoeging, maar ook wel een investering natuurlijk, maar dan heb je wel wat extra controle.
mooie review voor rechtshandige :+

ik zie het verschil ff niet tussen foto 401 en 402, geef mij eens een hint :p
Nu je zoveel reviews hebt gemaakt mag jij ook wel eens vergelijkingen maken. (ik bedoel, jij hebt inmiddels dat recht) Hoe verhoudt deze zich bijvoorbeeld tegenover de Logitech G500s (om maar een -in mijn voordeel werkend- voorbeeld te noemen, :P )

Voor wie deze op het oog heeft, in ieder geval weer de perfecte review.
Dank je :D

G500s heb ik toevallig niet :) Ik heb in het verleden wel eens een keer de G600 gehad, maar dat is lang genoeg terug dat ik niet meer kan aanhalen dan sensorverschillen, verlichting, en prijs. Bouwtechnisch ontloopt het elkaar als ik mn gevoel volg.

Andere MMO muizen die mij voorbij kwamen waren de Naga Epic Chroma en de ROCCAT Nyth, beide muizen met een andere insteek. Kwalitatief ontloopt het elkaar weinig, de sensorverschillen worden in de reviews aangehaald (die twee hebben dan Twin Eye's, uitstekend totdat je een muis-optiller bent, in welk geval de Scimitar een plusje naast de naam krijgt), maar die bieden beide features die de Scimitar niet biedt tegen een meerprijs: Nyth is modulair wat wel heel erg tof is, en de Naga is draadloos natuurlijk (maar goed, 150 eur). Het zijn uiteindelijk toch andere beestjes, en als ik dergelijke verschillen allemaal ga aanhalen wordt het nog langer :D

Direct vergelijken blijft gewoon lastig, er komt zo veel subjectiviteit bij kijken (Welke vorm vindt je prettig, wat speel je met je muis, til je je muis op, etc etc). Meer dan ik momenteel doe, bijv door aan te halen dat je voor ca 15 euro meerprijs (Naga en G600 zijn ~75) bij de Scimitar een muis met uitgebreidere LED feature, top optische sensor, en een verstelbaar duim stukje krijgt vergeleken met een G600 of Naga, zie ik eigenlijk geen ruimte voor.

Voor meer persoonlijke discussies geef ik meestal aan dat het het beste is een adviestopic te openen, en mij dan even het linkje te sturen, dan wil ik met alle plezier afhankelijk van de gebruiker wat extra feedback geven.
Uit je beoordeling:
Dat zie ik vaak voorbij komen. Zelf gebruik op moment van spreken een Razer Naga (eerste generatie). Echter game ik ontzettend weinig, maar gebruik deze muis voor productiviteit. In principe dient hij als numpad vervanger voor mij. Het is zoveel fijner om je home/end/page up/page down/delete/pijltoetsen/backspace/enter op je muis te hebben al je veel multi-tasked. Ook bied je numpad dan in principe weinig meerwaarden, waardoor je een TKL toetsenbord kan kopen, waardoor je meer muis bewegingsruimte krijgt. Dat gezegd vind ik deze 'MMO' muizen zwaar underrated.