Specificaties Laser printer (Zwart) met WiFi - Bekijk alle specificaties

HP Laserjet Pro P1102w Review

krakendmodem 16 december 2015, laatste update op 16 december 2015, 311 views

HP Laserjet Pro P1102w

Opzich een prima printer. Snel, draadloos en goede kwaliteit.

Pluspunten

• Snel
  • Afdrukkwaliteit is prima

Minpunten

• WLAN installatie gaat niet soepel

Drivers en stabiliteit Score: 3
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Omdat ik een fan ben van papieren readers ipv van alles op een laptop mee te moeten zeulen, deze printer aangeschaft bij Azerty. Omdat ik in het algemeen wel tevreden ben over HP printers, ditmaal een laserprinter aangeschaft. Dit is mijn eerste laserprinter. Ik heb dit ding nu een paar maanden in gebruik, goed moment voor 'n (eerste) review.

De installatie

De installatie van het apparaat is vrij simpel: printer uit de doos halen, transportbeveiliging zoals piepschuim en plastic verwijderen en de toner in het apparaat plaatsen. Easy.

De installatie onder Windows 10 was geen probleem, bij mij werden de drivers online al gedownload via Windows Update, dus had de cd niet nodig. Indien je draadloos wil printen, heb je die wel nodig. Aangezien ik die cd niet meer had, heb ik de nieuwste drivers van de HP site gedownload.

Ik heb helaas wel een paar keer de installatiewizard moeten uitvoeren om een verbinding met een draadloos netwerk tot stand te kunnen brengen. Meerdere keren gaf de wizard aan dat het ingevoerde netwerk niet bestond, en dus opnieuw moest proberen. Uiteindelijk kon ik de verbinding met het netwerk opzetten door de "Aanbevolen Installatie" toe te passen. Met de handmatige methode kreeg ik met geen enkele mogelijkheid verbinding met een draadloos netwerk.

Het printen over draadloos werkt trouwens prima, alleen duurt het een paar seconden langer voordat de printer begint met printen in vergelijking met een kabeltje. Omdat de printer vrij ver van de draadloze router is geplaatst, lijkt mij dat logisch.

Gebruik en afdrukkwaliteit

De printer is erg simpel in gebruik, het begint (vrijwel) direct vanuit standby met printen nadat hij een opdracht ontvangen heeft. Opwarmen gaat zeer snel. De kwaliteit van de printjes is prima; scherp en duidelijk.

Enige nadeel is dat er over het hele papier "vouwlijnen" zichtbaar zijn, daar op de plek waar de printer het papier pakt en door de printer trekt. Het lijkt dat de rollers die het papier pakken die "indruk" achterlaten. Het is niet direct zichtbaar, maar als je wat beter kijkt zie en voel (!) je die vouwlijnen wel. Ik weet niet of dit direct aan de printer of aan het gebruikte papier ligt, aangezien ik nog geen ander merk papier heb gehaald. Momenteel gebruik ik printpapier van de action. Misschien dat het gebruiken van ander papier het probleem verhelpt. Ik heb een afbeelding bijgevoegd als voorbeeld.

Over het algemeen ben ik dus wel tevreden met deze printer. De kwaliteit van de prints zelf zijn prima. De printer is snel opgewarmd en begint snel met afdrukken. Mocht het probleem met die vouwlijnen nog steeds zo zijn met ander papier, dan ga ik HP Support inschakelen. Daarvoor is ¤90 teveel geld.

Heb jij ook een HP Laserjet Pro P1102w?

Heb deze al een aantal jaartjes staan...nog iets waardoor hij moeilijk kan doen:
Twee AP's binnen bereik met zelfde netwerknaam/beveiliging

Ik moet altijd één zender uitzetten anders kan de printer niet verbinden (hier gaat de stroom dus nooit van de printer af daarom |:( )

Die vouwlijnen komen waarschijnlijk door het goedkope papier.
Probeer eens te updaten naar firmware versie 20150114. Ik heb de printer van mijn vriendin even bijgewerkt naar 20150114 (vanaf een firmware versie uit 2013) en printen gaat nu beter. Eerst werkte het bij haar thuis helemaal niet goed via Wi-Fi :)
Ik zo'n ding ook eens bij de hand gehad. ff via USB met een in het gewenste netwerk hangende pc verbinden alles instellen en dan de USB kabel er uit trekken.
Klopt, dat heb ik ook gedaan. Ik heb het vermoeden dat Windows misschien dwars aan het doen was, maar dat weet ik niet.