Specificaties 15,4" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R510 AS05 Review

A-Vu 12 juni 2009, laatste update op 12 juni 2009, 786 views

Samsung R510 AS05

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Accuduur (3uur)
  • Warmte/geluids ontwikkeling
  • Toetsenbord

Minpunten

• USB Indeling
  • Scherm kan niet plat
  • Vette vingers op de deksel
  • Glanzend scherm in de zon

Algemeen

Sinds 3 maanden ben ik eigenaar van een Samsung R510-AS05NL. Deze laptop heb ik gehaald ivm mijn studie. Toen ik de laptop kocht in maart 2009 heb ik er 691,- incl verz. Kosten voor betaald.
Terwijl nu, 3 maanden later, er dit op pricewatch staat : Laatst bekende laagste prijs 918,- op donderdag 4 juni 2009.

Featureset

Hardware specificaties
CPU: Intel Core2Duo P8400 (2.26Ghz, 3MB L2 Cache, 1066mhz FSB)
HDD: Fujitsu G2 ATA 320 GB - 5400 tpm
RAM: 2x DDR2 SDRAM (400mhz 6-6-6-18)
GPU: nVidia GeForce 9200M GS (512MB)
Northbridge: Intel Cantiga PM45
Southbridge: Intel 82801IM (ICH-9M)
DVD: DVD+/-RW DL

1x HDMI
1x Hoofdtelefoon/speaker/line-out
1x Microfoon
1x Kensington Slot

Alles wat ik nodig heb zit erop, maar veel van deze dingen gebruik ik de meeste tijd toch niet. Het enige wat ik hier op aan kan merken is dat 2 van de 3 USB 2.0 aansluitingen aan de achterkant zitten. Dit is best apart want bij de meeste laptops zitten ze toch aan de (beide) zijkanten. Maar gelukkig is dit niet hinderlijk.

Prestaties

De prestaties van deze laptop zijn prima te noemen. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat het een game wonder is maar dankzij de GeForce 9200M GS is hij toch instaat om redelijke spellen te spelen zoals, Call of Duty 4 (settings medium/low) , World in Conflict (low), Fallout 3 (low), Tom Clancy HAWX (medium), Battlefield 2 (highest). Wel is het zo dat bij Fallout 3 hij op sommige momenten heel erg kan gaan laggen.
De hardeschijf wordt getest met HD-Tune, hieruit blijkt dat de gemiddelde leessnelheid 47.4 MB/s is met een minimum van 28,2MB/s en een maximum van 63,0 MB/S. De acces time is 17.1 ms.
De dual core processor die op 2.26 Ghz loopt doet er 23sec over om super-pi uit te rekenen met 1 miljoen decimalen. Nu weet ik niet of dit goed is maar volgens mij is zeker niet slecht.
Je kan op zich wel zeggen dat het een redelijk goede laptop is voor het geld dat je er voor betaald, het is natuurlijk geen gamer laptop maar een occasional gamer kan hier wel wat lol op beleven.

Layout

Hier wil ik het nog even over hebben. Allereerst het toetsenbord, het toetsenbord is echt geweldig. Het typt heel erg fijn zachte aanrakingen zijn genoeg om een toets aan te slaan en het voelt niet zo plastic achtig. Verder is de indeling van de FN-knoppen een stuk beter dan bij andere laptops. Zo zitten hier links EN rechts een FN-knop en met name de rechter FN-knop is fijn omdat je zo de volume en helderheid met 1 hand kan aanpassen. De linkse FN-knop zit voor de verandering niet helemaal links onder in het hoekje maar een toets naar rechts, dit is ideaal zodat je niet de hele tijd de FN-Knop indrukt als je de CTRL knop wilt hebben.

Verder zit hier niet al te veel poespas op, zo zit er boven het toetsenbord maar 1 knop namelijk de aan/uit knop en onder heb je 7 LEDjes zitten, hier kun je verscheidene dingen zien bijvoorbeeld of je Capslock aan staat of de batterij erin zit en of de computer bezig is. Het handige hier aan is dat deze ook zijn te lezen met de klep dicht.

Het scherm en accu

Het is een mooi helder scherm van 15,4” met een resolutie van 1280x800 pixels. Dit is vrij standaard bij een 15.” Laptop, jammer vind ik want van mij had het best een hogere resolutie mogen hebben. Verder hebben sommige mensen met deze laptop last van backlight bleeding. Ikzelf heb hier tot nu toe nog geen last van gehad. Wel is het zo dat je door de glanzende toplaag, het scherm in de zon heel erg moeilijk te lezen is. Dit is wel een nadeel. Een ander raar iets is dat het scherm niet helemaal plat naar achter kan maar in een hoek van +/- 35 graden blijft hangen.

Wel was ik bang dat de accu het niet zo lang zou volhouden, maar met een lage helderheid kan ik het op een volle accu ruim 3uur volhouden en dit is met WIFI/Bluetooth aan. En dat vind ik een hele prestatie voor een 15.4” laptop

Warmte – Geluidsproductie

Dit is een enorm pluspunt aan de laptop. Je hoort de laptop gewoon niet! Zelfs onder volledige belasting van de CPU merk je nog niet aan de laptop dat ie bezig is. De fans maken bijna geen lawaai en erg warm wordt hij ook niet, alleen af en toe komt er uit het roostertje aan de zijkant wat warme lucht maar dat is niet hinderlijk.

Ik heb even de warmte ontwikkeling in everest getest ,
10 min CPU Stressen is de maximum temperatuur van de CPU en het moederbord 64 graden celcius met een gemiddelde van 55 graden Celsius.

Windows 7

Ik gebruik deze laptop met Windows 7 64-bit Ultimate build 7201, en ik moet zeggen dat dit heel erg goed loopt. De laptop werd standaard meegeleverd met Windows Vista Home Premium (32bit). Dit was jammer omdat de 32bit versie niet de volledige 4GB RAM kan benutten. Ook mag worden gezegd dat in tegen stelling tot HP of Dell de laptop vrij “kaal” wordt geleverd. En hiermee doel ik op de enorme hoeveelheid bloatware die er normaal bij de laptops wordt meegeleverd.
Het enigste nadeel wat ik op dit moment met windows 7 heb is dat mijn Video drivers niet worden herkent, meer mensen met de zelfde videokaart hebben dit probleem... dus het wordt nog even afwachten op een werkende driver.

Al met al is dit een hele goede laptop voor het geld wat ik er voor neer heb gelegd. Ik ben ook blij dat ik de aanbieding op tijd zag (was namelijk de allerlaatste :O), verder is samsung redelijk nieuw op het gebied van note/netbooks en ik moet zeggen dat ze goed op weg zijn. Vooral de prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend te noemen!

AC Vu.

Heb jij ook een Samsung R510 AS05?

Ik heb ook de R510, heerlijke laptop. Alleen hoe kom jij aan die 3 uur op batterij. Bij mij haalt ie met wifi en bluetooth uit een max van twee en een half uur...
Met de helderheid op zijn laagst kon ik 3u halen op een volle batterij. Nu iets minder omdat de batterij een beetje lui is geworden.

Verder op Ubuntu 10.04 haal ik 2uur met alles max (helderheid etc) zelfs wanneer ik HD-films kijk
Ik heb zelf de R510 AS01. Top machine ook. Een iets lichtere cpu, maar superstil. Ik onderschrijf jouw bevindingen over het toetsenbord, de accu, het geluid.