HTC Magic Wit Review

ankhie 11 april 2010, 3.705 views

HTC Magic Wit

Pluspunten

• Snel
  • Goed touchscreen
  • Intuitief
  • Alles is customizable
  • Bereik
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Geen native Exchance support
  • Geen native Office support
  • USB headset zonder 3.5" jack

* In combinatie met een Vodafone 27,50 met Internet Blox abonnement 1 jaar*

Ik heb de HTC Magic sinds zaterdag 6 juni in gebruik en tot nu toe ben ik zeer te spreken over dit apparaat. Op het forum heb ik een vergelijking geplaatst met mijn iPhone, maar deze review zal ik het bij de HTC Magic houden.
Mijn eerste review omdat ik erg enthousiast ben over het apparaatje.

Unpacking the box
Groot was mijn verbazing toen ik bij de Vodafone winkel de HTC Magic bestelde en een klein doosje in mijn handen gedrukt kreeg, een beetje vergelijkbaar als je voor je baby schoenen gaat kopen, maar alles wat ik nodig had zat erin, dat wil zeggen:

* Toestel
* Datakabel
* Headset
* Lader
* Boekje (ook al zo klein en beknopt)
* Beschermhoesje, tevens in het wit.
* Batterij
* 8 GB geheugenkaart ~[al gemonteerd]

De eerste indruk
Van buiten ziet het eruit als een schitterend toestel, nou speelt het wel mee dat ik van witte toestellen houdt, gezien de meesten toch zwart zijn en ik er daar al genoeg van gehad heb over de jaren, maar dat terzijde. Het scherm is prettig om naar te kijken en prima te zien in direct zonlicht. Verder goed afgewerkt met een volumeknop aan de linkerzijkant. De rechterzijkant is helemaal leeg.
Op de voorkant vind je 7 knoppen. De linkerkant bestaat uit de home-knop welke je altijd terugneemt naar het beginscherm. Daarnaast het menu voor de extra opties bij toepassingen of op het home scherm en daaronder de opneemknop (groene hoorntje). In het midden prijkt een trackball welke tevens oplicht als je gebeld wordt of een sms krijgt en rechts vind je de terugknop, vergrootglas en de ophangknop, welke tevens voor aan en uit dient en om het toestel te vergrendelen (1x indrukken voor vergrendelen, lang voor aan en uit). De achterkant zit de camera (geen lenscover) in een zilveren stukje, tesamen met een speaker. De rest is wit en in het midden zie je het 'with Google' logo.

Features
Het toestel is voorzien van een 3.2MP camera, welke van middelmatige kwaliteit is. Goed genoeg voor huis-tuin-en-keuken gebruik om snel even een leuk kiekje te maken van iets dat gebeurd. Wel handig is dat je deze direct naar je Picasa account kan uploaden, iets dat ik persoonlijk erg prettig vind en net even wat beter dan naar flickr / vox / etc. Hetzelfde geldt voor de opgenomen filmpjes welke direct richtnig youtube kunnen. Ook de filmpjes zijn niet hoogstaande HD kwaliteit maar, again, het voldoet for fun.
Wifi & Bluetooth werken gewoon naar behoren, alhoewel Bluetooth beperkt is tot audio apparatuur en op dit moment het niet mogelijk is om bestanden over en weer te sturen. Google is bezig om OBEX support in te bouwen en hopelijk komt dit in Android 2.0 Donut er uiteindelijk wel in.
De GPS module werkt prima en vrij snel heeft hij de fix te pakken. Vrij accuraat ook, alhoewel ik hem nog niet getest heb in combinatie met een van de navigatiepaketten.
De features welke ik zelf erg mis zijn native exchange support en bewerken van office bestanden.
De MP3 speler is in orde en doet wat hij moet doen. Wel leuk detail is dat hij zelf de albumcovers toevoegde bij de MP3s welke ik erop gezet had. Je kan op artiest, album, track of alles browsen door je nummers.
De videospeler is heel erg basic maar doet wat hij moet doen. Welke formaten er allemaal wel en niet werken weet ik op dit moment nog niet, omdat ik er nog helemaal niet mee bezig geweest ben. Youtube ziet er prima uit en werkt prachtig, dus de filmmogelijkheden zijn ongetwijfeld in orde.

Syncen & E-mail
Het toestel komt out of the box met de programma's voor de meeste functies. Deze doen hun werk gewoon goed. Een van de eerste dingen die je altijd doet is het syncen van je contacten. Gezien ik (misschien als een van de weinige?) geen Gmail account had kon ik de Market niet in. Prima, eerst een Gmail account aangemaakt. Het zoeken naar een programma voor het importeren van contacten leverde een aantal programma's op die net niet deden wat ik wilde. Ik had al 2 contacten aangemaakt om eens te kijken en toen ik inlogte bij Gmail op m'n pc zag ik tot mijn verbazing dat dat al gesynct was. Toen was het simpel. Outlook starten, telefoonboek exporteren als CSV en importeren in Gmail. Alles stond op m'n telefoon. Dat ging makkelijk. Updates van contacten / calendar worden van beide kanten aangepast bij de andere. Werkt erg goed. Toch miste ik wel de Exchange, omdat ik mijn werkmail op Exchange binnenkrijg. Tot nu toe alleen gekeken naar de gratis apps en met Roadsync werkt het goed genoeg, alhoewel de direct push functie niet altijd werkt.

In windows wordt je telefoon herkend als een externe harde schijf en heb je gewoon de standaard 'sleur en pleur' interface voor je foto's, mp3's en dergelijke. Hou er wel rekening mee dat je even op je telefoon de 'bestandsoverdrachtmodus' aanzet, gezien dit niet duidelijk in het boekje stond. Het kostte mij toch even 3 minuten zoeken in windows voordat ik op mijn telefoon keek en het snel kon oplossen.
Naast mijn Exchange voor werk heb ik nog 2 pop3 mail adressen. Deze checkt hij automatisch elk uur en dit gaat vlekkeloos. Kan bijna alle e-mails direct lezen (goeie HTML opmaak) en heb shortcuts als Widgets op de desktop. Ideaal.

Android OS & de bediening
Het was eigenlijk voor het eerst bij een andere telefoon dan de iPhone dat ik vond dat het navigeren heerlijk snel en soepel ging en dat het scherm ook gewoon deed wat ik wilde. Het typt erg prettig op het On Screen Keyboard, behalve dat de spatie in portrait modus nog wel eens te missen is. De icons zijn precies groot genoeg om makkelijk te raken, maar ook weer klein genoeg om er genoeg op een van je 3 desktops kwijt te kunnen. Als je het toestel op tafel legt en dan probeert te bedienen gaat het iets minder soepel en herkent hij op een of andere manier niet alle 'clicks' terwijl dat vlekkeloos gaat als je hem in je hand houdt. Of dit aan mij, mijn toestel of android ligt weet ik niet.

Het systeem zelf is zeer overzichtelijk en werkt erg intuitief. Alles zit op logische plekken en precies waar je het verwacht. De icons maar vooral de widgets maken het geheel een stuk levendiger. Mijn hoofdpagina bestaat uit de icons die ik het meest gebruik (phonebook, sms, internet, market & een klok) en de rest heb ik verschoven naar een van de 2 andere bureaubladen links en rechts (grote kalender/batterijduur in % etc).

Nieuwe berichten (e-mail / sms) worden weergegeven door een icoontje in de kleine menubalk aan de bovenkant waar op het moment van ontvangen een stukje tekst en de afzender verschijnt. In dezelfde balk vind je ook standaard rechts de tijd, batterij status, verbindingssterkte en 3G of GPRS. Links is gereserveerd voor nieuwe berichten, programma's op de achtergrond. Aan de onderkant heb je de knop voor het menu welke als een soort van schuif omhoog komt. Leuk gedaan, en ook na een tijdje niet irritant langzaam.

Market
Vanaf minuut 1 staat zoals het gezegd het meeste er al wel op maar voor alles is wel wat beters te vinden. Mijn phonebook is vervangen door een uitgebreidere en ik heb verscheidene programma's voor van alles en nogwat gedownload maar dat zal voor iedereen anders zijn.
De market is duidelijk, overzichtelijk en per categorie ingedeeld en zodra je op een categorie klikt zie je een lijst welke standaard op populariteit is gesorteerd. Tevens kan je het ook op datum sorteren. Als je bij het einde van de pagina komt laad hij weer een extra stuk, goed over nagedacht om wat bandbreedte te besparen en snelheid ten goede te komen.
De zoekfunctie werkt prima en als je een keyword invult krijg je een hoop matches. Er zitten ook een hoop mismatches bij of anders gezegd, matches die niets te maken hebben met wat je zoekt omdat dat keyword toevallig in een beschrijving staat. De resultaten bovenaan zijn eigenlijk altijd accuraat.

Bereik & Gesprekskwaliteit
Het bereik van het toetsel is gewoon goed. Nog geen last gehad van verbindingsverlies en ik heb eigenlijk altijd 3G in mijn beeld staan. Ook het internet is altijd meer dan snel zat.
De gesprekskwaliteit zelf is prima te noemen. Geen last van grote vervormingen en de stem aan de andere kant klinkt duidelijk en helder. Alleen als je het volume te hoog zeg wil het nog wel eens een klein beetje vervormen (dan op maximaal) maar dit alleen als de andere kant dan ook hard praat. Zelf heb ik nog geen klachten ontvangen van de andere kant, wat met mijn iPhone soms wel eens gebeurde dus ik ga ervanuit dat de kwaliteit andersom ook goed is, ondanks dat ik mijzelf niet gebeld heb.

Accuduur
Mijn accu gaat ongeveer 2 dagen mee (althans, dan leg ik hem aan de lader) met nog een 25-30% in de accu (alhoewel hij in de eerste week na een paar dagen al beter werd).
Mijn standaardgebruik bestaat uit ong. 1 uur bellen, half uurtje surfen in de market of op internet. Exchange account bijhouden, Gmail standaard gechecked (niet uitgezet vanwege contacts & calender) met push, 2 POP3 accounts welke elk uur gechecked worden en daarnaast de nodige smsjes en soms e-mails. Dit alles met een 3G verbinding continue aan. Wifi gebruik ik zelf vrij weinig dus daar durf ik geen uitspraken over te doen. Al met al, voor mij prima, omdat ik mijn telefoons elke dag wel aan de lader hang als ik ga slapen.

Bouwkwaliteit
Het toestel voelt gewoon goed aan, stevig en zal ongetwijfeld wel een tijdje meegaan. Wit is natuurlijk besmettelijk en je ziet krasjes en vuil er natuurlijk extra goed op. Na een week overigens is hij nog maagdelijk wit en zitten er geen krasjes of iets dergelijks op ondanks dat hij dagelijks in mijn broekzak, tas of jaszak zitten met andere voorwerpen daarbij.

Na een week spelen met deze HTC Magic kan ik niet anders concluderen dat Google een prima product heeft afgeleverd icm HTC. Android werkt als een zonnetje en het geheel naar je smaak kunnen customizen. Zelfs voor standaard apps als je telefoonboek / contacts zijn leuke en goede toevoegingen te vinden en dat is in mijn ogen gewoon top. Je kan er gewoon helemaal je eigen telefoon van maken met alles. Qua functionaliteiten voldoet hij voor mij meer dan, met uitzondering van de Exchange support en standaard Office docs (overigens geeft hij meteen suggesties welke programma's je moet hebben als je een formaat niet kan openen). Ik vind het al met al een grote aanrader en Google heeft bewezen met Android een geduchte concurrent te zjin voor de iPhone. Mijn persoonlijke voorkeur gaat licht uit naar Android, boven de iPhone. Google staat al met 1 been op het succespodium maar zal voor de zakelijke markt een aantal aanpassingen moeten gaan doen om dit toestel / android tot een wereldwijd mega succes te maken. Native exchange support is daar een van, omdat de keuze tussen native of een programma van 30 dollar snel gemaakt is.

Linkerfoto: Gemaakt met de HTC Magic op de Keizersgracht in Amsterdam, buiten, licht wel in orde
Rechterfoto: Gemaakt met de iPhone op mijn bureau :) inhoud van de doos van de HTC Magic

Een korte update na het toestel bijna een jaar in gebruik te hebben gehad:

Het toestel werkt nog steeds prima naar behoren. De buitenkant ziet er nog goed uit (ik ben wel redelijk zuinig op mijn spullen, maar dit is niet altijd een garantie dat het er goed uit blijft zien) en het toestel functioneert naar behoren zonder noemenswaardige problemen.
Wel moet ik zeggen dat het toestel steeds trager is geworden sinds ik er meer apps op heb staan. Heb geregeld een paar seconden nodig om het homescreen te laden als ik met applicaties in de weer ben geweest. Daarbij dient gezegd te worden dat hij wel geroot is en een update naar 1.6 heeft gehad met een ROM van Cyanogen. In eerste instantie was dit een snelheidsverbetering maar de traagheid sloeg toch weer toe.
Daarnaast doet hij soms raar bij het updaten van apps. Wil ze alleen downloaden maar niet installeren of blijft hangen tijdens het downloaden (de download zelf, niet het systeem). Of hij geeft de voortgang van het systeem niet weer.

Mijn eindoordeel is dan ook nog steeds positief en een goed en zal ik hem zeker nog kunnen aanraden aan mensen die een android toestel willen dat mee kan komen maar geen zin hebben om teveel uit te geven hieraan.

Heb jij ook een HTC Magic Wit?

Reviews door de redactie

Inderdaad :) enige dat ik nog mis is een paar fotootjes ;)
Nette review.
Maar 2 dagen met nog 25% accu over?
Dat krijg ik niet voor elkaar hoor!
  • Ik bel ongeveer 1 uur bij elkaar
  • sms een beetje
  • Lees wat twitter feeds
  • Laat op de achtergrond syncen met gmail
  • Speel wat op market place.
en na 1 dag zit hij bij mij dan op 25%

Ik heb zelfs met 'locale' en 'power management' mijn instellingen zo moeten tweaken dat hij dit kan halen! GPS uit, sneller display weg dimmen, snachts geluid uit en trillfunctie uit, niet thuis dan wifi uitzetten, 3G staat standaard uit, etc

erg handige tools, maar een must om 24 uur te kunnen 'spelen'

---------- UPDATE --------------
Ok, ik moet eerlijk bekennen dat 25% wellicht iets te negatief was. Wellicht te veel ermee gespeeld in de eerste week. Met rustig gebruik zit ik nu na 24 uur op 45%.

Ik merk dat vooral langer bellen een zware drain is voor de batterij. 1 uur nonstop bellen laat in mijn 'Battery Graph' dat er een drop zien van 30%. Nu wil ik niet zeggen dat er dan maar 3 uur gebeld kan worden. Maar op de website van HTC beweren ze 6,5 tot 7,5 uur, en dat lijkt me nogal overdreven. let dus op!

Quote: "
*Up to 660 hours for WCDMA
*Up to 420 hours for GSM
"
bron: http://www.htc.com/www/product/magic/specification.html

Erg raar dat de standby time bij GSM korter is dan de talktime...

Als ik moet aangeven wat de top 3 is in battery-drain is het:
1. bellen
2. 3g / gps / background syncs
3. gamen

OHJA: ik ben MEGA BLIJ met deze telefoon. Dus dus is puur informatief, geen gezeur!

---------- EINDE UPDATE --------------

[Reactie gewijzigd door amoen op 3 juli 2009 10:08]

Je kan ook je review aanpassen en zodoende je update erin verwerken.
Dit was niet zijn review maar gewoon een reactie update. De review is namelijk door mij gepost en niet door hem ;)
Hoe bevalt het typen op het scherm? Heeft hij synaptic feedback? (Korte trilling tijdens indrukken van een toets op het scherm). Als je het toestel draait, draait het scherm + toetsenbord dan ook mee?
Het typen op het scherm bevalt mij goed. Natuurlijk ben ik het al gewend van 10 maanden iPhone en kan ik er al goed mee uit de voeten. Het enige is dat de spatiebalk iets is welke ik soms mis met aanslaan in portrait mode. Als je het toestel linksom draait dan wordt het landscape mode en krijg je uiteraard een langer toetsenbord, dwz hij draait inderdaad mee. Dit typt zeer confortabel. Hij heeft synaptic feedback, alhoewel ik dit zelf na even proberen uitgeschakeld heb en het bij toetstonen houdt.
Top review Ankhie,
ook ik heb deze geweldige SMARTPHONE. Na 6 maanden frustratie als het ware met de Storm 9500.
ik sluit me vollledig aan bij haar/zijn bevindingen.

De market heeft zeker goede en soms leuke apps om mee te werken. Als navigatie nu ook voor de G2 uitkomt is hij warming betreft helemaal af.
Wat hij eigenlijk gewoon al is. out of de box is hij al impressive. En de witte kleur is wat hem nog mooier maakt.

Over wifi wil ik even toelichten, dat hier door Google en HTC ook goed is nagedacht over het gebruik en toepasseen.

Voorbeeld;
zodra ik thuiskom en het begint al op enige afstand. Wanneer mijn router hem ziet of vice versa, dan wordt 3G verbroken en neemt wifi het dataverkeer over. Bij inkomende gesprekken wordt het proces omgedraaid.

En voor de geheugen verslinders onder ons 16GB heeft deze geen moeite mee. 32GB zou hij volgens de diverse forums als max hebben. Wordt out of the box. met 8GB geleverd.
leuke review!!

maar wat is de reden dat je van de iphone naar de Magic bent gegaan??
welke van de 2 OSen werkt naar jou idee beter??
ben daar wel erg beniewd naar.
heb namelijk zelf nog zitte twijfelen tussen Iphone OS en Android OS
maar de G1 vond ik een lelijk ding maar de MAGIC is SWEET :D
Iphone 3G ook :D :D

kan zelf niet wachten op iphone OS 3.0.
Op dit moment heb ik ze allebei nog in gebruik en zal ik ze ook voorlopig naast elkaar gaan gebruiken. Dit heeft alles te maken met het feit dat ik de iPhone voor zakelijk gebruik en ik nog een prive nummer ernaast heb om mijn weekend mijn weekend te houden ;)
Het abo van mijn privenr verliep dus ik was op zoek naar een nieuwe (had de c902 daarvoor van SE).
De iPhone heeft mijn standaard van waar ik naar op zoek was enorm verhoogd, dus voor mij persoonlijk vielen de meeste telefoons al af. Windows Mobile heb ik nooit mee kunnen werken, er is gewoon geen klik en het irriteerde mij altijd mateloos (stylus, priechelwerk) en de interface trok mij gewoon niet zo. Toen ik de Magic zag vond ik de telefoon er erg mooi uitzien en kon ik er eens naar kijken gezien een vriend van me in het promoteam zat. Ik was bijna meteen verkocht.
Qua vergelijking vind ik persoonlijk Android nog wat beter dan de iPhone. Dit komt eigenlijk alleen omdat Android compleet customizable is qua design en lay-out van je OS. Qua apps zit de market net zo goed in elkaar als die van de iPhone maar omdat het opener is is er gewoon veel meer vrijheid, iets dat we bij Apple niet snel zullen zien. Natuurlijk is iPhone OS 3 weer een stap in de goede richting en ik zal het ook zeker gaan gebruiken.
Android heeft alle apps al welke ikzelf nodig vind voor gebruik en het aanbod is bijna net zo groot qua diversiteit als voor de iPhone inmiddels. Zeker nu het een nieuw OS is en er veel meer toestellen voor komen in de loop van de tijd is de kans zeker groot dat het een juweeltje kan worden. Ik hou iPhone OS 3 goed in de gaten, maar als mijn iPhone stuk zou zijn, denk ik niet dat ik een nieuwe iPhone zou kopen maar voor een andere android telefoon zou gaan. Mijn iPhone is binnenkort simlockvrij en ik ga kijken of ik mijn Magic ook snel simlockvrij kan maken en dan gaat mijn HTC Magic mijn werktelefoon worden en mijn iPhone wordt dan voor prive.
Zoals ik in mijn review al vertel is het enige dat mij daarvoor tegenhoud de native Exchange support. Maar ik moet zeggen dat Touchdown erg goed werkt en dat dat voor mij een meer dan goed genoeg vervanger is om voor mij het laatste puntje weg te werken.
Mijn persoonlijke voorkeur is dus Android boven iPhone OS en dat terwijl ik in het afgelopen jaar geen enkele telefoon ook maar in de buurt kwam vinden van de iPhone qua gebruikersgemak. De HTC Magic is qua OS en qua looks de eerste die een waardig opvolger is gebleken.
Als je nog specifieke vragen hebt van wat je precies belangrijk vindt aan een telefoon, stel ze gerust dan zal ik ze verder graag beantwoorden.
Over de GPS : is dat steeds over internet of kan je TOMTOM (of vergelijkbaar) op het toestel installeren ?
Er zijn vergelijkbare alternatieven voor TomTom (bijv. CoPilot) met alle kaarten op de geheugenkaart geinstalleerd. Uiteraard heb je ook de internet opties maar inmiddels genoeg mogelijkheden voor op het toestel. :)