Sony Bravia KD-75X8505C Zwart Review

willemv2 16 december 2015, laatste update op 16 december 2015, 1.004 views

Sony Bravia KD-75X8505C Zwart

Beeld meer dan goed. De Android software ( in ieder geval in combinatie met deze tv) is niet stabiel. Wil je deze tv aanschaffen om (veel) gebruik te gaan maken van de smartfuncties dan loop je hoogstwaarschijnlijk regelmatig tegen allerlei bugs aan.

Pluspunten

• beeld dik in orde

Minpunten

• software niet stabiel

Beeld meer dan goed. Goed contrast, goede kleurweergave ( out of the box ), scherpte, zwart-weergave, upscaling etc. allemaal dik in orde.Dat is voor mij ook het belangrijkste , geluid gaat via receiver, alle bronnen zijn extern, en de smartfunctie gebruik ik amper ( er is ook, via de receiver, een pc aangesloten).
De Android software ( in ieder geval in combinatie met deze tv) is niet stabiel, per week is het toch minimaal een keer nodig om de tv opnieuw op te starten omdat menu bijvoorbeeld vastloopt en vervolgens nergens meer op reageert. Bovendien is de werking traag
De software is ook nog niet af. Diverse functies als PIP en opnemen via USB zijn door Sony wel aangekondigd, maar oplevering wordt telkens uitgesteld (overigens ten faveure van updates die de stabiliteit zouden moeten verbeteren). Er zijn ook nog maar een beperkt aantal apps die Android tv ondersteunen.
Wat wel goed werkt is de spraakfunctie. Binnen het menu kun je allerlei opdrachten of zoekvragen inspreken.De spraakherkenning gaat opmerkelijk goed.
Vanwege het beeld dus een 9. Wil je deze tv aanschaffen om (veel) gebruik te gaan maken van de smartfuncties dan loop je hoogstwaarschijnlijk regelmatig tegen allerlei bugs aan.Qua software een 6-.

Heb jij ook een Sony Bravia KD-75X8505C Zwart?

Hi, zou je me kunnen vertellen of de TV nu na de updates beter werkt? Of is het nog steeds hetzelfde?
Ja, TV werkt beter.

Medio december is er een update geweest en begin januari weer.
Bij normaal TV gebruik heb ik nu eigenlijk geen klachten meer.
Voornaamste klachten waren:
bij wisselen van bron of zender verschijnt enkele seconden lang een infobalk boven in beeld. Soms bleef die 'hangen'. Op de afstandbediening op info drukken en de infobalk verdween dan.
bij het inschakelen van de tv bleef het beeld zwart. Op de afstandbediening zender terug of vooruit of specifiek kanaalnummer kiezen en voila, beeld.

Dat hebben de uodates opgelost, ik heb daar geen last meer van.

Android lijkt ook stabieler, eigenlijk heb ik sinds de update van begin januari geen vastlopers meer gehad (in ieder geval niet zodanig dat ik de tv alleen maar weer werkend kreeg door deze uit / aan te zetten; maar dus nog maar kort de tijd gehad om dit echt te verifieren)
Wel zijn er nog wel eens apps die 'vastlopen' of niet 100% jofel werken. Youtube bijvoorbeeld geeft soms 'opeens' eem dunne streep onderin het scherm weer. In die streep beeld lijkt het als of het gecodeerd is, of niet goed synchroniseert o.i.d. Youtube afsluiten en opnieuw opstarten en dan gaat het wel goed.
Twitch loopt soms vast. Maar geen noodzaak om te resetten, ik kom na enige tijd weer terug in home menu en kan dan weer verder.

Nog geen PIP/PAP mogelijkheid of opnemen via USB. Sony geeft aan dat het wel februari/maart wordt voordat die update wordt uitgerold. Persoonlijk zit ik niet zo te wachten hierop, maar goed om te weten als je de tv wilt aanschaffen.

Ik maak inmiddels ook gebruik van de interne satellietontvanger. Dat is de enige 'interne' bron. CI module en kaartje van Canaldigitaal in de tv. Het menu om de zenders te installeren blinkt niet echt uit in duidelijkheid, maar uiteindelijk ging het afstemmen toch vrij snel en zonder problemen. Werkt voor mij goed, al ( zie hiervoor ) tot de update wel wat problemen met infobalk en zwart scherm bij inschakelen.Ik kan nu ook de 4k zenders die via de satelliet worden uitgezonden ontvangen ( het zijn er een stuk of 7). Perfect beeld, als is de inhoud van de zenders nog grotendeels promotie voor 4k ( van die zenders waar om het uur hetzelfde wordt getoond etc. )

[Reactie gewijzigd door willemv2 op 21 januari 2016 20:29]

Zeer bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Jammer dat TV's niet gelijk vanaf het begin af aan gelijk goed werken. Ik hebzelf een LG, die is ook verre van perfect maar heeft dan wel weer een goed besturingssysteem.

Anyway nog een laatste vraag als het niet teveel moeite kost, hoe breed is de standaard/voet van deze tv? Gezien mijn TV meubel 60 cm breed is was ik benieuwd of die uberhaupt past, anders moet ik een nieuw meubel kopen. Online is het nergens te vinden en Sony weet het zelf ook niet helaas. (had ze al gemaild)

Alvast bedankt voor de moeite
Breedte van de voet is 77,2 cm

Je hebt ook echt een meubel nodig van minimaal die breedte De beugel is zodanig gevormd ( het is een soort hele brede U ) dat de achterste steunpoten 77 cm 'uit elkaar staan', zonder dwarsverbinding o.i.d.
Ah oke, super bedankt voor het meten! Dat wordt dan een nieuw tv meubel ben ik bang! :)
Oh en ik las in de review van Tweakers zelf dat 4k PC geen 4:4:4 ondersteuning heeft, maar las op een Engelse website weer van wel. Dus 4K 60P games in volle maximale kleuren. Kun je me daar ook iets over vertellen?

Alvast bedankt!
Ik heb mijn PC aangesloten via de receiver ( Denon AVR X4100 W )
PC heeft geen 4k output, maar via HDMI, 1080P output.
Dat wordt door de Denon opgewerkt tot 4k 60Hz en doorgegeven aan de tv.
Dat gaat goed.

Ik heb dus geen 4k PC.