Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Cruise2 NL Zwart Review

MauvL 12 juni 2009, laatste update op 12 juni 2009, 922 views

HTC Touch Cruise2 NL Zwart

Pluspunten

• goed design
  • voelt solide aan
  • snel
  • helder scherm
  • helder geluid
  • zeer complete set accessoires

Minpunten

• TouchFLO valt tegen
  • vreemde WiFi ontvanger

Uitpakken en installeren.
De HTC Touch Cruise II zit in een flink pak dat bestaat uit 2 dozen: 1 met alle carkitmateriaal en 1 met de telefoon en aanverwanten.
Die carkit (zuignap, telefoonhouder, mooi afgewerkte aanstekeraansluiting) laat ik even voor wat-ie is.
In de telefoondoos zit een microSD kaartje van 1 Gb, een screenprotector, een licht beschermhoesje, een reserve stylus en een headsetje.
Het achterkantje van de telefoon gaat er veel makkelijker af dan bij mijn oude HTC P3600. Simkaart overgezet, bijgeleverd 1 Gb micro SD laat ik nog heel even in de verpakking, accu erin en aanzetten maar.
De initiele setup verloopt heel vlot. Dat zegt ook iets over de combinatie van prima Qualcomm 528 Mhz processor en voldoende intern geheugen.
Afronden en uitproberen maar.

Het gebruik
Eerste indruk
Het voelt, ondanks wat kunststof, solide aan. Veel beter dan de P3600. Het QVGA-scherm ziet er helder uit en wat opvalt is de grote klok, een mail-indicatie en een rij iconen daaronder op een blauwe achtergrond.
De rij iconen is het belangrijkste hulpmiddel van HTC's TouchFlo, dus dat zullen we zo proberen.
Eerst toch maar de microSD erin. Het openen van de achterzijde kan on the fly, het toestel blijft gewoon aan.
Wat opvalt is dat naast SD-slot een gaatje zit, rood gemarkeerd, waar een harde reset met de stylus kan worden gegeven. Da's wat lastiger dan gebruikelijk, want meestal zit zoiets op een toegankelijker plaats.
Ik heb nog wel gebruik gemaakt van bijgeleverde screenprotector. Dit is wel iets te dik en maakt het aanraakscherm ongevoeliger. Maar hier zijn alternatieven voor.

De knoppen
Aan het toestel bevindt zich bovenop de aanuitknop, rechtsboven de styluspen, rechts opzij de volumeknop (voor bellen en meldingen).
Voorop zit in het midden een echte joggle-knop met daarin een entertoets. Behalve telefoon opnemen (links) en ophangen (rechts) is het toestel voorzien van een gps (start TomTom) en een Footprintknop.
Dat is iets heel afwijkends en ik zet daar mijn vraagtekens bij.
Ze kunnen niet veranderd worden. Footprints is een applicatie die je "googlemap co÷rdinaten" als het ware ophaalt om ze bij een gemaakte foto op te slaan. Gadget! Niet echt aan mij besteed.

TomTom
Hoe dan ook, het geheugenkaartje maakt onmiddelijk TomTom wakker zodra ik het ingestoken heb en er wordt om een registratiecode gevraagd. Bijgeleverd in het pakket.
Perfect, werkt vrij snel (PDA gps komt toch meestal wat traag op gang) en ziet ook verbazend veel meer satellieten dan ik gewend ben.
Ook het zoeken in de menu's van plaatsnamen (standaard Benelux) gaat vlot dankzij processor/geheugen.

Aardige optie: als het toestel in de houder van de carkit wordt gezet start automatisch de carkit-modus. In deze modus wordt het touchscreen van een aantal navigatie-gerelateerde knoppen voorzien. Handig.

Touchflo
De rij iconen onderin bestaan uit Home, Mail, Contacten, Berichten, Mail, Footprints, Internet, Foto's/Video's, Muziek, Weer, Zoeken op kaart (googlemaps), Instellingen en programma's.
Zonder op de details in te gaan van elke functie: ik heb het geprobeerd, maar zoiets haalt het niet bij de functionaliteit van bijvoorbeeld de iPhone.
Het is met een vinger te bedienen, dat is op zich eenvoudig, door de rij iconen van links naar rechts en terug te bewegen.
Het mist wat gebruiksgemak, maar dit is een zeer persoonlijke opvatting. De TouchFLO modus heeft ook geen enkele mogelijkheid om ook maar iets te configureren, zoals elementen eruit die overbodig zijn.
Bij mij is het niet meer actief (instellen via Vandaag (of Today) items).

Dagelijks gebruik
Ik gebruik hem om te bellen (ja tuurlijk) en om werk e-mail, taken, agenda, contacten en notities te synchroniseren (Intellisync vs Groupwise) en dat doet-ie goed. Gewoon betrouwbaar.
By the way: dit soort gesyncte mail is helaas niet zichtbaar in de TouchFLO mail-module, vreemd genoeg.
De accu werkt hierbij ook veel beter dan mijn P3600, die moest ik dagelijks opladen na al zijn GPRS-vermoeienissen. Deze doet het zeker 3 dagen, afhankelijk van de sync-drukte.
Nog geen vastlopers gehad.

EÚn vreemd voorval: het apparaat zag in de WiFimodus mijn routertje thuis helemaal niet. Na wat zoeken kwam ik erachter dat mijn N-router in een gemengde b/g/n-modus uitzond. Toen ik daar een G-router van maakte was het probleem opgelost. Gek, want mijn vorige telefoon had hier absoluut geen probleem mee.

Uiteindelijk heb ik een apparaat gekocht wat een perfecte opvolger is van mijn P3600.
Het is snel, betrouwbaar, helder en duidelijk geluid met telefoneren en ook de bijgeleverd koptelefoon voor muziek en handsfree bellen is van heel goede kwaliteit.
Jammer is dat ik dan toch geen gebruik maak van juist die elementen die HTC aanprijst: footprints en TouchFLO. Het betekent voor mij 2 loze niet-configureerbare knoppen.

Heb jij ook een HTC Touch Cruise2 NL Zwart?

Duidelijk verhaal, maar wat zijn volgens jou de alternatieve voor de screenprotector?
geen.
ik heb er nu 2 geprobeerd, plus natuurlijk die standaard meegeleverde, maar de goedkopere maken het scherm mat en geven giga-reflectie in TL- of buitenlicht.
ik gebruik nu maar zo veel mogelijk het beschermhoesje en heb mijn features zo aangepast dat TouchFLO bruikbaar genoeg is om het te 'vingeren' in plaats van veelvuldig gebruik van de stylus.

dit is de ervaring na 3 weken gebruik.

edit: 2 screenprotectors geprobeerd van Brando (zie korte reviews op Pdashop.nl. zonde van het geld dus.

[Reactie gewijzigd door MauvL op 1 juli 2009 13:52]

Ja, daar heb ik ook niet echt goeie ervaringen mee :)
Thanks voor de update.