Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Zwart Review

ElephteraTestpanel 2 januari 2016, laatste update op 2 januari 2016, 1.591 views

Microsoft Lumia 950 XL Zwart (Testpanel)

Mooi toestel wat perfect in het Windows 10 landschap past. Windows 10 is nog niet af, maar in combinatie met dit toestel biedt dat nog veel extra potentie voor de toekomst.

Pluspunten

• Continuum
  • Camera
  • Windows 10
  • Scherm (oled)

Minpunten

• Groot
  • Windows 10 niet af
  • Geen Cortana in Benelux

Voordat je deze review leest is het van belang om mijn referentie kader duidelijk neer te zetten. Afgelopen 2.5 jaar heb ik een Lumia 920 gehad met Windows Phone 8.x. Als tweaker heb ik afgelopen jaar meegedaan aan het Windows Insider programma, waarmee ik Windows 10 Mobile al heb leren kennen. Omdat ik mede daardoor al een jaar geen Windows (Phone) 8 heb gebruikt zal ik niet ingaan op de verschillen tussen Windows Phone 8 en Windows 10 Mobile. Daarvoor zou je de tweakers Windows 10 Mobile review kunnen lezen: http://tweakers.net/revie...-phone-voor-iedereen.html

De Lumia 950 XL is beschikbaar gesteld door Microsoft en Tweakers. Daarvoor was de uitdaging om je eigen telefoon in te leveren, in mijn geval de Lumia 920, en minimaal twee weken de Lumia 950 XL als dagelijks toestel te gebruiken.
Omdat ik zo tevreden was met de 920 afgelopen 2.5 jaar had ik prive al een gewone Lumia 950 besteld. Deze heb ik voordat ik de Lumia 950 XL ontving al twee weken mogen testen en ik zal die dan ook als extra referentiekader gebruiken in mijn review.

Unboxing en ingebruik name

Boxes en een Tweakers goodie

Tijdens het bezoek aan Microsoft ontvingen we onze Lumia 950 XL en een goodiebag. De inhoud van de doos stelde weinig voor. Er zat een usb-C kabel in, een usb-C lader een telefoon en een garantie boekje. Simpel en eigenlijk ook voldoende.
Het display dock wat je op de foto ziet kregen we niet direct mee. Daarvoor moet je na het installeren van het toestel in de Lumia Offers app een code opvragen die je kan gebruiken als kortingscode bij de online bestelling van het display dock.
Gratis dock

Om het toestel optimaal te kunnen gebruiken heb je een nano simkaart nodig en een microsoft account. Zonder Microsoft account werkt het ook, maar dan mis je een aantal belangrijke Windows 10 functies zoals de synchronisatie over verschillende Windows 10 devices (Dekstop, XBox, etc.) Dit is niet heel anders dan een Google account op Android, of een iCloud account op iOS.

Als je het toestel voor het eerst aanzet wordt doormiddel van een wizard alles ingesteld en kun je eventueel een backup terugzetten van een vorig Windows Phone toestel.
Na deze wizard gaat de telefoon updates binnen halen (dat merk je enkel als je de store opent) en zul je ook zien dat er de nodige standaard applicaties opstaan waarvan een deel echt reclame is (Zoals de Amazon, Fitbit en Uber apps).

Dagelijks gebruik

Na twee weken dit prachtige toestel te hebben gebruikt was voor mij duidelijk dat er twee kanten zijn aan de review. Het theoretische met scores en het gevoel. Dat gevoel is eigenlijk een opsomming van zaken die horen bij het dagelijks gebruik. Leuk al die feitjes, maar hoe voelt dat nou, een Lumia 950 XL met Windows 10 Mobile.
Bellen
De meest belangrijke, maar toch steeds minder gebruikte functie van een telefoon is bellen. Daar kan ik kort over zijn, anderen horen mijn perfect, en ik kan de anderen ook uitstekend vestaan beter dan met welke telefoon tot noch toe. Omdat het bereik iets minder lijkt dan van mijn Lumia 920 is het me al wel overkomen dat een gesprek verbroken werd. Dat bereik is echter objectief, want ten opzichte van de Samsung galaxy S5 is het bereik merkbaar beter.
Formaat
Naast bellen wil je natuurlijk wel iets meer met je toestel kunnen. Daarvoor is een groot scherm prettig. Ondanks het grote (5.7") scherm is het toestel niet te groot voor in je broekzak. Wel is het even wennen en heb ik nu na 3 weken nog altijd het idee dat het toestel een tikkeltje te groot is. Ik ben daarmee wel de one-handed mode gaan gebruiken, en heb geen kleine handen. Ik zie daarom ook aanraden als je dit toestel wilt om het echt even in de winkel uit te proberen. Je kunt tenslotte ook nog de gewone Lumia 950 kopen. Die is identiek, alleen een slag kleiner met het 5.2" scherm.
Luia 950 vs 950 XL
Windows Hello
Een andere handige feature is de iris scanner, een van de manieren om gebruik te maken van Windows Hello. Na het instellen van een pincode kun je de iris scanner leren wie je bent. Deze functie kun je vervolgens gebruiken om snel je telefoon te unlocken. In het begin is dit nog wat onwennig, maar na een paar dagen wil je niks anders.
Naast het unlocken van de telefoon is Windows Hello ook te gebruiken voor het accoderen van betalingen in de app store.
Iris scanner login
Camera
De camera is goed en snel. Ik merk dat ik veel meer foto's maak met de telefoon dan voorheen. De camera app is namelijk met het indrukken van de camera knop op te roepen, ook als het toestel vergrendeld is. Direct daarna kun je foto's maken, die ook nog eens van hoge kwaliteit zijn met dank aan de 20 MP sensor en de Zeiss lenzen.
De camera steekt wel iets uit, wat dan weer beschermd wordt door de behuizing nog iets verder uit te laten steken. Die vormt als het ware een dijkje rond de lens, waardoor je niet zomaar krassen krijgt op de lens.
USB-C
Het toestel heeft ook een nieuw type usb aansluiting. Het voordeel daarvan is fast charging, waarmee je een leeg toestel binnen een uur vol hebt. Daarnaast is de connector omkeerbaar en een stuk steviger dan micro usb waar de meeste toestellen momenteel mee uitgerust worden.
Glance
Het laatste wat me bij het dagelijks gebruik veel helpt is de glance feature. Daarmee wordt de tijd en een aantal status meldingen constant op je scherm getoond. Door hierbij hardwarematig wat trucjes uit te halen gedraagt het scherm zich als e-inkt en is het toegevoegde stroomverbruik verwaarloosbaar.

Windows 10

Toch wel het belangrijkste van de telefoon is dat er Windows 10 op draait. Dit is een mobiele variant, die onderwater dezelfde Windows Core draait als een desktop, Xbox of Raspberry Pi 2 met Windows 10.
Dat heeft als groot voordeel dat de universele windows applicaties op al die apparaten draaien (zie ook continuum).

Wat wel heel duidelijk te merken is, is dat Windows 10 nog niet af is. Het werkt prima op de telefoon, maar her en der kom je toch wat vreemde dingen tegen. Van simpele ongepolijste schermen to bugs en zelfs reboots van het toestel. Gelukkig klinkt het erger dan het is, en is het toestel klaar genoeg voor dagelijks gebruik. Ook heeft Microsoft aangegeven dat er in Januari weer een grote bugfix release komt waarmee (hopelijk) de meeste bugs geplet zijn.
Net als bij voorgaande windows versies Microsoft even nodig om alles echt af te maken. Windows 10 heeft veel potentie en we zullen zien of Microsoft dat waar kan maken komende maanden.
Continuum
Omdat Windows 10 gemaakt is voor verschillende schermformaten en onderliggende hardware, heeft Microsoft daar iets op moeten vinden. Dat hebben ze gedaan in de vorm van Continuum. Continuum is het aanpassen van de applicaties aan verschillende omgevingen. Of je nu een 40" tv met een 1080P resolutie gebruikt, een tablet van 12" of een 4K telefoonscherm, in alle gevallen biedt continuum het platform om dezelfde applicatie overal op eenzelfde manier te gebruiken.
Ook op het Mobiele platform is dit beschikbaar. Als je de 950 XL in landscape modus draait zullen de meeste applicaties al opschalen naar een breedbeeld scherm, waarbij je vaak een extra kolom krijgt of op andere wijze het scherm beter wordt gebruikt.
Landscape en portrait mode

Maar er is nog een stapje extra. Doormiddel van het zogenaamde Continuum Dock kun je je telefoon aansluiten op een toetsenbord, muis en extern beeldscherm. (Dit kan ook met een miracast dongle en bluetooth). Als je hier gebruik van maakt dan zullen alle universele applicaties zich gedragen als desktop applicatie. Zij het beperkt, aangezien het in zogenaamde tablet mode draait (Deze kun je op een desktop ook activeren). In die modus draait elke applicatie fullscreen.
Mijn verwachting is echter dat Microsoft dit nog verbeterd zodat je meerdere applicaties naast elkaar op het grote scherm kunt hebben. Wat Microsoft al wel heeft aangekondigd is dat ze hun remote desktop applicatie geschikt gaan maken voor continuum. Dat betekent dat je met je telefoon in continuum mode een andere computer kunt overnemen. Dit is vooral voor bedrijven een handige functie aangezien alles dan in een server park kan draaien.
Continuum opstelling
App gap
Het moet toch benoemd worden. Windows 10 heeft bij lange na niet zoveel applicaties als Android of iOS. Echter de meeste applicaties zijn aanwezig, zij het niet altijd van de originele ontwikkelaar. Ook moet je niet verwachten dat Google diensten het goed doen. Google heeft afgelopen jaren op alle mogelijke manieren zijn best gedaan opdat er maar geen Google diensten op het Windows Phone platform kwamen.
Gelukkig ziet de toekomst er positief uit. Omdat Windows 10 een platform is wat veel grootser is dan alleen de telefoon, en applicaties op het gehele platform draaien is de verwachting dat het komende jaar steeds meer applicaties beschikbaar komen.
Cortana
Een ander gemis is Cortana. Ondanks dat het niet beschikbaar is in de Benelux is het zeker de moeite waard om eens uit te proberen door je telefoon in een ondersteunde taal en regio te zetten. (Bijvoorbeeld us/en of de/de).
Cortana kent haar klassiekers

Een aantal instellingen kun je namelijk enkel maken met Cortana, zoals de nachtmodus. Ook een functie die ik op windows phone 8 regelmatig gebruikte, namelijk de zoek naar muziek functie (bedoeld voor als je op de radio een nummer hoorde en wilde weten welk nummer het was) is alleen beschikbaar in Cortana.
Op internet is nog niks te vinden over de beschikbaarheid van Cortana in Nederland. Dat is jammer, want ook voor de Nederlandse markt zou het een mooie feature zijn.
Wat mij wel opviel is dat Cortana mijn Engelse dialect ontzettend goed snapte. Maar eenmaal werd een zin niet helemaal begrepen. Als de zoekmachine niet ook mijn regio had gevolgd (ik kreeg enkel nog resultaten uit de UK) dan had ik het toestel in het Engels laten staan puur vanwege Cortana.

Lumia 950 vs 950 XL

Zoals ik in de inleiding schreef heb ik ook twee weken de Lumia 950 dagelijks gebruikt. De 950 is het kleine broertje van de 950 XL. Zijn specificaties zijn identiek, op de processor en het beeldformaat na. Qua bediening is dat toestel wat prettiger, de knoppen voor volume zitten beter gepositioneerd en ook is het scherm net iets hanteerbaarder qua formaat.
Het feit dat de 950 XL een betere processor heeft merk je in het dagelijkse gebruik niet. Continuum lijkt wel iets soepeler te werken.

Wat mij ook opviel is dat de 950 XL iets degelijker is dan de 950. En dat het duidelijk door twee verschillende teams is ontwikkeld. De toestellen lijken op elkaar, maar zijn toch vanuit de basis wezenlijk anders, dat is duidelijk te zien op onderstaande foto's. De simkaart zit bij de 950 variant onder de sd kaart en bij de 950 XL niet. Ook is de hele layout met de lens en batterij meer afwijkend dan je bij 1 team zou verwachten. Oorspronkelijk waren er meer verschillen, zoals de dual flash en 2GB geheugen in de 950. Bij Microsoft hebben ze echter uiteindelijk besloten dit te harmoniseren.

Binnenkant 950
Binnenkant 950 XL

Criteria toelichting

En dan het laatste stuk van de beoordeling. De sterren voor verschillende criteria.
Featureset 5/5
Je krijgt een telefoon met de beste specificities momenteel verkrijgbaar op de markt. Daarmee kan de Lumia 950 XL zich perfect meten met de high end Android toestellen. Echter biedt de Lumia 950XL met Continuum een extra feature waar de concurrentie bij lange na niet aan kan tippen. Ook Windows hello, door middel van de iris scanner is een prachtige feature. Het ontbreken van Cortana in Nederland is dan wel weer een minpunt, vooral door de vergaande integratie met Windows 10.
Bereik 4/5
Vergeleken met mijn vorige toestel, de Lumia 920, is het bereik iets minder. Echter vergeleken met het oude toestel van mijn vrouw, de Samsung Galaxy S5, is het bereik beter. Daarom niet de maximale score, maar toch zeker een 4 uit 5.
Accuduur 4/5
De versie van Windows 10 die er uit de doos opstaat (V10586.0) heeft een aantal bekende batterij problemen. Die zorgen ervoor dat de accu net een werkdag mee gaat (Zoals ook in de review van Tweakers gemeld). Ter vergelijking, mijn Lumia 920 ging met hetzelfde gebruik ongeveer 1.5 dag mee, en in het weekend makkelijk twee dagen.
Gelukkig heeft Microsoft een update uitgebracht voor het volledige Windows 10 platform (V10586.29), daarmee zijn de accu problemen opgelost en gaat de accu met eenzelfde gebruik bijna twee werkdagen mee. (Deze update krijg je pas na het herstellen van de fabrieksinstellingen)
Gebruiksgemak 4/5
Het toestel is groot en daarom is het soms echt rijken naar de uithoeken van het scherm. Dat is goed op te lossen door de one handed mode te gebruiken en op het start scherm de veelgebruikte applicaties onderaan te plaatsen in plaats van bovenaan het scherm. Ook is het toetsenbord door het scherm formaat prima te gebruiken om met twee duimen te bedienen.
Een ander punt wat vaak genoemd wordt zijn de knoppen. Bij de Lumia 950 XL zijn de volume knoppen om de powerknop gesitueerd. Het gevolg is dat je vaak even moet zoeken naar de power knop. Het is echter minder storend dan ik had verwacht toen ik het toestel voor het eerst vasthield.
Windows zelf werkt prima, is simpel en intu´tief. Mijn vrouw heeft inmiddels de Lumia 950 in gebruik nadat ze haar Samsung Galaxy S5 helemaal zat was door software bugs, en zij heeft zonder uitleg eigenlijk alles uitgevogeld.
Scherm 5/5
De Lumia 950 XL heeft een mooi oled QHD scherm in een 5.7" formaat. Wat dat concreet betekent is dat zwart echt zwart is, en dat het beeld haarscherp is. Omdat de bedienings knoppen in het scherm zitten en naar wens onzichtbaar gemaakt kunnen worden (swipe vanaf onderen) kun je vrijwel het hele telefoon oppervlak gebruiken als scherm.
Design 4/5
Het is een simpel strak design. Sommigen zullen het niks vinden, ik vind het wel mooi, maar het is niet meer zo uitgesproken als wat Nokia in het verleden aanbood. Waarschijnlijk is het een kosten overweging van Microsoft om het toestel maar in twee kleuren uit te brengen. Het voordeel van een volledig los te halen behuizing betekent dat je makkelijk een andere cover kan plaatsen. Iets wat inmiddels ook kan.
Mozo leather achterkant
Bouwkwaliteit en afwerking 4/5
Het toestel is niet een tank zoals mijn oude Lumia 920, maar het toestel is wel robust en voelt solide aan. Er is nagedacht over het geheel, zo ook dat de lens kwetsbaar is, en daarom steekt de behuizing iets uit.
Stabiliteit en betrouwbaarheid 3/5
Omdat Windows 10 nog niet af is merk je regelmatig schoonheidsfoutjes, maar ook wat instabiliteit. Zo blijkt de iris scanner bij mij op de 950 en de 950 XL regelmatig niet geactiveerd te worden, gaat hij niet goed om met een verloren internet verbinding en zo nu en dan lijkt alles te hangen (soms gevolgd dor een herstart). Ik zie dit, mede door mijn ervaring van Windows 10 op de Lumia 920, als software problemen en niet toestel problemen. Microsoft heeft ook aangegeven dat begin 2016 (januari?) een update komt die deze problemen op moet lossen.
Even geen verbinding met internet...
Beeldkwaliteit opnemen 5/5
de 20 MP camera is in staat om mooie foto's te maken. De triple led (elk led een net iets andere kleur) zorgt ervoor dat de telefoon mooie foto's kan maken bij slechte lichtomstandigheden.
Foto van het openhaard vuur
Prijs 4/5
Het toestel is prijzig, maar zeker de moeite waard. Vooral nu, nu je nog het continuum dock er gratis bij krijgt. Echter is daarmee de gewone 950 erg duur, aagezien je daar het dock niet gratis bij krijgt.
Totaal 4/5
Al met al is het een waardige opvolger van mijn vorige toestel. Het is geen Android of iOS maar het is een prachtig high end Windows 10 toestel. Als Microsoft in staat is de kwaliteit van Windows 10 te verbeteren dan heb je hiermee een uitstekende telefoon in handen die dan misschien zelfs 5/5 zou verdienen.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Zwart?