Specificaties Socket AM3, AM3+ met AMD 990FX chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 990FX Extreme9 Review

CADekkers 15 december 2015, 205 views

ASRock 990FX Extreme9

Zeer fijn moederbord. Wat aan de dure kant maar hij is het waard wil je gaan overclocken, ga je dit niet doen raad ik je dit moederbord zeker niet aan want hij is erg duur!

Pluspunten

• Goede bouwkwalitei
  • Geweldige OC opties
  • Rear I/O
  • 2x USB 3.0 front connectoren

Minpunten

• DR.Debug geeft niet precies aan wat het probleem is
  • Bios, geen custom fan curve

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord gekocht omdat ik wilde gaan overclocken met mijn AMD FX-8320. Dit was een goede beslissing omdat ik veel bezig ben de laatste tijd met het renderen van videos etc. De OC opties in de bios zijn erg fijn en het was gemakkelijjk overclocken met de bios, een groot nadeel is is dat de chipset/vrm's behoorlijk heet kunnen worden en dat de bios onoverzichtelijk is. Ook een groot nadeel van dit moederbord is is dat er een extra temperatuur sensor word aangegeven terwijl deze er niet is. Ik heb weken lang geprobeerd dit op te lossen omdat er bij *TEMP 4* een aanduiding stond van 168 graden. Dit is niet veranderd en ik was erachter gekomen dat dit kwam door het moederbord, de niet bestaande sensor.

Koeling

Qua koeling is het erg handig als je goede airflow heb want de chipset en VRM's worden behoorlijk snel heet. Dat is natuurlijk alleen als je een overclock hebt. Ik heb mijn AMD FX-8320 op @4,9 GHZ gekregen na een weekje. Dit is erg netjes, al zeg ik het zelf. Ik gebruik hiervoor de Corsair H100i, ik heb de h100i custom geinstalleerd in mijn case *phanteks enthoo primo* zodat ik 2 140 MM fans gebruik IPV de bijgeleverde 120. (ik weet dat dit niet veel uit maakt maar de gebruikte fans zijn stiller!).

Layout

De layout van dit moederbord is erg fijn qua front I/O connectoren. Deze zijn *in mijn geval* handig gepositioneerd voor cable management, dit zorgt voor een strakke look.
De PCI-e 16X slots zijn ook erg handig gepositioneerd for een crossfire/sli setup. Er is namelijk genoeg ruimte tussen de kaarten en dat zorgt natuurlijk voor betere koeling! (ik gebruik 2x ASUS DirectCUii OC R9 290 kaarten)

conclusie

Dit is een erg fijn moederbord en een geweldige overclocker! De prijs is wat minder maar je krijgt waar voor je geld! Een toppertje!

Heb jij ook een ASRock 990FX Extreme9?

Je lijkt niet echt heel positief over dit moederbord te zijn, ook al zeg je op het einde van wel. Ik vind dit toch wel zorgelijk voor een moederbord van 200+ euro, zeker voor een AM3+ bord. Laten we eerlijk zijn, dit platform loopt al een tijdje op zijn laatste poten.

Je zou een +2 (van mij iig) kunnen krijgen als je wat foto's van het bord en/of de BIOS laat zien, en wat meer info geeft omtrent de VRM's (zijn dit 4+1 of 8+2 of zelfs meer VRM's?). Dit zijn eigenlijk de enige dingen die een AMD koper zich moet afvragen, omdat de VRM's vooral bij de 8-cores echt idioot belangrijk zijn en buiten het uiterlijk en de BIOS heb je niet veel om over te discussiėren.

Bij veel goedkope borden die 4+1 VRM's hebben treed er al op stock snelheden een aardige hoeveelheid throttleling op (terugclocken) en ik vraag me af of jij ook van zo'n "goedkoper" moederbord af komt of dat je nieuw bent met deze CPU.

Verder bedankt voor de moeite om een review te plaatsen :)
4,9 Ghz is ook erg netjes, nou ben ik wel benieuwd naar hoe je die 140mm's op die H100i hebt gekregen, en naar je algehele systeem. zoals kuusj98 aangeeft zouden een paar foto's (desnoods van het gehele systeem) een hoop extra waarde geven. niet alleen VRM aantallen, maar ook de koeling ervan is belangrijk. Er staan natuurlijk foto's in de PW, maar die kennen we al :P
bedankt voor de review!
Hoi Kuusj98 en NLBUURMAN (leuke naam XD),

Ik zal een deze dagen de review even updaten met foto's van m'n pc!
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!