Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-315 Review

MisterData 12 juni 2009, laatste update op 12 juni 2009, 1.676 views

Samsung CLP-315

Pluspunten

• Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Compact formaat, niet lelijk
  • Mac- en Linux-drivers
  • Werkt probleemloos

Minpunten

• Papierbak een beetje gammel
  • Kleuren soms flets
  • Warmteproductie

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
De CLP-315 is een degelijke, kleine kleurenlaserprinter met een zeer aantrekkelijke prijs. Ik studeer, en moet vaak papers, presentatie-slides of werkstukken uitdraaien. Na een tijd geprutst te hebben met een oude Deskjet, besloot ik een nieuwe printer te kopen. De CLP-315 is niet zo duur, best compact en misstaat niet op m'n bureau.

De printer komt in een no-nonsense verpakking. De printer zelf ziet er strak uit. Aan voor- en achterzijde zitten kleppen om bij de tonercartridges, een of ander opvangbakje en de rollen te komen waardoor het papier wordt getransporteerd (mocht er iets vast komen te zitten). Bovenop zit een soort klep die je ook nog omhoog kunt klappen. Het enige minpunt is de papierbak, die nogal gammel aanvoelt en uitsteekt.

Het installeren is echt een kwestie van uitpakken, kabeltjes erin, papier erin, even de CD erin en klaar. Samsung heeft drivers meegeleverd voor zowel Windows als Mac; beiden werken perfect. Verder kun je op internet ook Linux-drivers downloaden (van Samsung zelf of het foo2zjs-pakket, zit bijvoorbeeld in de Debian-repositories). Zeer netjes dus! Mijn Linux-server deelt de printer nu met het netwerk aan zowel een Mac en PC (Samba server met CUPS, foo2zjs gedownload, make, make install en dan de printer toevoegen in CUPS), en de driver werkt prima.

Dan de pretaties van het apparaat: een full-page foto ziet er een beetje flets uit, maar is goed te noemen. Lijntekeningen en egale vlakken zien er wat dat betreft beter en ook heel scherp uit. Wel zie je in grote egale vlakken soms een soort patroon terugkomen. Dit komt omdat de kleuren door de laserprinter er afzonderlijk op worden gedrukt. Tekst is zeer scherp.

Geluidsproductie: trek je voor het eerst de voorklep open en doe je die daarna weer dicht, dan gaat de printer meteen opwarmen; dat maakt best herrie. Tijdens het printen is 'ie wat stiller. Over het algemeen valt het trouwens wel mee. Hij is in ieder geval stiller dan de LaserJet 2100 die m'n ouders thuis hebben. Wel wordt de printer opvallend warm, waardoor sommige pagina's er een beetje gekruld uitkomen. Standaard blijft de printer 15 minuten in 'stand-by' staan, daarna schakelt 'ie in een of andere energiebesparende modus. Ik vermoed dat de printer in stand-by en tijdens het printen wel wat stroom slurpt. Helaas is er geen mogelijkheid om zelf de printer in stand by te zetten of op te laten warmen; wel is er een knop op de achterkant aanwezig om het hele apparaat uit te schakelen. Op de bovenkant zit ook een knop, maar die is voor het annuleren van jobs, het doorstarten van een job als je handmatig dubbelzijdig gaat printen (kan niet automatisch met deze printer - er zit geen duplexer in) en het printen van een testpagina (ingedrukt houden).

Afdruksnelheid: zwart/wit-pagina's gaan (na het opwarmen) redelijk snel. Kleurenpagina's zijn een stuk trager; de printer moet in feite vier keer printen per pagina (C,M,Y en K kleuren). Ook pagina's die maar een beetje kleur bevatten, gaan dus wat langzamer. Het duurt ook wel even voordat de eerste pagina eruit is. Verder moet je, als je zwart/wit-pagina's gaat printen, wel in de driver aangeven dat je zwart/wit wil printen; anders doet de printer er langer over omdat hij standaard in kleurmodus staat. Al met al is de printer sneller dan mijn oude DeskJet; print je veel papers, zoals ik, dan gaat dat zeer snel, mits je de printer in zwart/wit-modus zet.

Heb jij ook een Samsung CLP-315?

leuke review kanme er helemaal in vinden
de prijs op dit moment van schrijven is trouwens een koopje 99€
incl 30€ retour van samsung zelf :+ _/-\o_
Ik heb sinds een paar dagen de 315W. Ik zie bij het afdrukken van foto's of egale kleur of zwarte vakken duidelijk verticale strepen. Is dat normaal bij deze printer of moet ik hem omruilen voor een andere? Hebben jullie dit ook? Is het een defect?
Goede review.

Ik heb deze printer ook, ben er erg tevreden over.

Kan mij totaal herkennen in jouw verhaal.
Goede review

Misschien was het nog leuk geweest als je een foto van een afgedrukte pagina had gemaakt, en die dan naast je beeldscherm (met de originele afbeelding) had gehouden zodat je het een beetje kunt vergelijken.