Asus Republic Of Gamers Front Base Dual Bay Gaming Panel Review

marco899 15 december 2015, 445 views

Asus Republic Of Gamers Front Base Dual Bay Gaming Panel

Moeilijk te configureren, maar als het werkt is het een leuke gadget.

Pluspunten

• Staat leuk
  • informatief

Minpunten

• Kermis
  • onlogische bediening
  • Weinig toegevoegde waarde

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 4
Na de upgrade van een nieuw Asus moederbord (Ranger III) kwam ik het front panel tegen na het lezen van de gebruiksaanwijzing. Leek mij wel een leuke gadget en gaan Googelen naar de prijs. Uiteindelijk via Ebay besteld in Duitsland waar ik voor 51,- klaar was incl. verzenden. In Nederland lopen de prijzen al gauw op naar de 70 a 80 euro.

Unboxing:

De verpakking is goed en stevig, maar erg basis. Het frontpanel met twee kabel en een dun papiertje en vier schroefjes. Geen dvd, Q connector of leuk stickertje aanwezig.

Het installeren.

In mijn Centurion kast lukt hert mij net om twee schroefjes te monteren, daar het frontpaneel heel kort is. Kan voordelen hebben als je hier nog wat achter wilt monteren maar in mijn kast had ik liever toch een slede gezien.
De kabels aansluiten spreken voor zich maar de kabels zijn vrij lang en erg stug, waardoor de connector aan het frontpaneel, los kan schieten. PC starten en we hebben wat balkjes en meters.

Software

Aangezien er geen DVD bij zit was het even zoeken naar de software en daar begonnen de problemen. Binnen de laatste software zit een firmware upgrade. Bij het installeren komt deze even vlug voorbij waarbij er ook nog iets voorbij vliegt dat wil openen maar niet gekoppeld is aan een programma. In het kort, Windows 10 x64 wil een html bestand openen, is bezig met de software installatie en ondertussen het paneel aan het upgraden. Gevolg: twee uur zoeken naar het weer werkend krijgen van het frontpanel.
Uiteindelijk wilde de software installeren, zonder een firmware upgrade en met een MBR melding in het frontpanel, waar normaal Asus hoort te staan. Ook na het veelvuldig loshalen van de kabels, het proberen te flashen van het panel (waarbij deze helemaal zwart bleef, maar na een uur stoomloos weer leven gaf). Werkte het paneel. Probleem was dat de tijd in het Amerikaanse formaat werd weergegeven en dat was alleen, na googelen, te omzeilen met de nieuwste firmware. UIteindelijk een Asus Q connector gehaald en op een andere pc, via de usb connector, de flash kunnen uitvoeren naar V48. Terug gebouwd en alles werkt weer met de 24 uurs tijdaanduiding, de Asus benaming en de verdere mogelijkheden.

Mogelijkheden:

Dit valt wat tegen. Je kan het volume relen. je hebt een Boss functie, je kan het toerental van je fans wijzigen en je MB overklokken via een druk op de toets.
Het laatste leek mij ideaal maar na het indrukken gaat je pc eerst weer herstarten op de nieuwe waarde. Iets wat ik nou niet had verwacht en waardoor het geheel een overbodig speeltje is. Tuurlijk scheelt het met het zelf aanpassen in het bios maar dat is dan een kleine moeite als je toch opnieuw moet opstarten. Verder is de volume regeling wel aardig maar de fans laat ik lekker automatisch regelen.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers Front Base Dual Bay Gaming Panel?