Umi Iron Pro Zwart Review

swatsch 15 december 2015, 2.081 views

Umi Iron Pro Zwart

Goede, stevige telefoon die redelijk 'premium' aanvoelt door aluminium achterkant. De telefoon is uitstekend voor een 'gemiddelde' gebruiker waarbij het scherm, de accu en de 3gb werkgeheugen mooie uitschieters zijn. Aanrader voor mensen met een budget tot 175 euro en uit China willen (durven) importeren.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • 3GB Werkgeheugen
  • Mooi IPS Full HD Scherm
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Bijna Stock-android
  • Rootmogelijkheden ingebouwd
  • Goede accuduur
  • Vingerafdrukscanner

Minpunten

• Slecht speaker geluid
  • Slecht headphone jack geluid
  • Afwerking bouwkwaliteit kan beter
  • Geen 800MHz voor 4G

Dit is een review van de Iron Pro van de Chinese fabrikant Umi. De telefoon is recentelijk uitgegeven en is een variant op de Umi Iron waarbij de nadruk ligt op beveiliging. Foto's van de unboxing, toestel en screenshots van de instellingen vindt je onderaan dit review.

Dit is mijn eerste uitgebreide review, tips zijn altijd welkom! :+

Samenvatting
De Umi Iron Pro is een goede ‘pro’ versie van de Umi Iron met extra beveiligingsfuncties zoals vingerafdrukscanner, irisscanner en usb type-c. Voor dagelijks gebruik werkt de Iron Pro vlot en gaat de accu één tot twee dagen mee. Bij middelzwaar tot zwaar gebruik kunnen haperingen voorkomen maar dat is volkomen gerechtvaardigd gezien de prijs. Het scherm is mooi en helder. De bouwkwaliteit is goed en stevig en een dikke plus voor het aluminium. De camera is redelijk en de software is schoon en zit tegen stock-android aan. Over 4G netwerken in Nederland hoeft men (over het algemeen) geen zorgen te maken. Kortom een prima telefoon voor de prijsstelling en zeker een aanrader voor mensen die het niet erg vinden om een telefoon te importeren en met een budget van 175 euro in Nederland toch weinig keuze hebben.

Inhoudsopgave
• Samenvatting
• Mijn achtergrond
• Unboxing
• De installatie
• Het ontwerp
• De hardware
• Beeldkwaliteit
• De verbindingsmogelijkheden (+opslag)
• De camera
• Het geluid
• De accu
• De software
• De extra’s
• Tot slot

Mijn achtergrond
Voor deze telefoon heb ik het afgelopen jaar gebruik gemaakt van de Samsung Galaxy Note 4 en de Samsung Galaxy S6 Edge maar het recentst; de LG Nexus 5X. Er wordt dus af en toe een vergelijking gemaakt met de Nexus 5X en Samsung telefoons zodat er een maatstaf is. Of deze vergelijking eerlijk is? Ik denk het niet gezien het prijsverschil maar het geeft voor veel mensen een goede maatstaf weer of iets ‘beter of slechter’ is.

Unboxing
De telefoon zit in een net doosje dat wordt uitgeschoven. Vervolgens draai je de klep om, et voilà daar is de telefoon! De telefoon komt met een usb type-c (2.0) kabel, de stekker (EU), een pinnetje voor de simkaart tray en een boekje met instructies. Ook in China heeft men door dat een ‘unboxing experience’ kan bijdrage aan de totale beleving. De eerste indrukken blijven lang hangen en Umi begrijpt dat. Onderaan de pagina vindt je foto’s van de unboxing.

De installatie
Het installeren van een telefoon uit China kan soms lastig zijn. In mijn geval was dat niet. Bij het opstarten merkte ik dat de telefoon meteen naar het homescreen ging en niet eerst langs het installatieproces dat gebruikelijk is bij het installeren van een nieuwe telefoon. Waarom dat is weet ik niet, wellicht met het installeren van de juiste rom e.d. Even het apparaat resetten was vervolgens geen probleem en Nederlands is gewoon één van de vele talen die geselecteerd kan worden. Het installeren van apps verliep in eerste instantie niet goed. Er werd een foutmelding weergegeven, dit was echter verholpen door een keer de telefoon opnieuw op te starten. Het probleem is niet meer voorgekomen. De installatie verloopt verder net als elke andere Android telefoon.

Het ontwerp
De telefoon is 152,3mm lang, 76,5 mm breed en slechts 7,9mm dik. De bezels zijn gemiddeld te noemen en de telefoon weegt 148 gram. Daarmee is de telefoon iets zwaarder langer en breder dan de Nexux 5X. Dat is logisch omdat het scherm groter is. Ook is de telefoon 12 gram zwaarder maar niet dikker. Met screen to body ratio zal niet veel schelen maar is denk ik in het voordeel van de Iron Pro.

Voor zover smaken verschillen vind ik het ontwerp vrij mooi. De boven- en onderkant zijn van hard plastic en Umi probeert deze randen doen lijken op het aluminium van de rest van de telefoon. Het verschil is natuurlijk wel te zien (zowel in materiaalgebruik als kleur) maar is niet storend. Het is natuurlijk een (goedkopere) oplossing om signalen te zenden en ontvangen en wat mij betreft een logische keuze gezien de aankoopprijs.

De camera steekt wat uit en doet denken aan de Iphone 6(s). Als de telefoon vlak op tafel ligt raakt deze echter niet de tafel vanwege de gebogen achterkant. Andere aanwezige kenmerken op de achterkant zijn de dubbele led flitser, een microfoon, het logo, de vingerafdrukscanner en de speaker.

De rechterzijkant wordt gekenmerkt door de drie schroefjes. Deze hebben een metaal kleur waardoor ze sterk aanwezig zijn. Smaken verschillen maar ik had ze liever ook zwart/donkergrijs gezien. Andere mensen zouden het juist een benadrukking van de industrielook noemen. Daarnaast zit er een dubbele Nano sim tray waarvan één tray ook gebruikt kan worden voor een micro sd kaart (tot 64gb).

Aan de rechterzijde zitten de aan/uit knop en de volume knoppen en wederom drie schroefjes. De knoppen zijn ook van aluminium en voelen stevig aan. Lekker clicky.

De onderzijde bestaat uit een usb type-c poort en een microfoon en in de bovenzijde zit de 3,5 mm jack.

De bouwkwaliteit is goed. Het scherm wordt aan de zijkant omgeven door een klein plastic randje wat (denk ik) de kans kleiner maakt op het doorgeven van trillingen aan het beeldscherm bij een valpartij. Het aluminium geeft de telefoon een duurder gevoel dan de prijs doet denken maar ontbreekt afwerking bij de schroefjes wat mij betreft. Ook is de overloop van het aluminium op het plastic niet 100% naadloos. Het aluminium staat iets boller dan het plastic aan de bovenkant maar de naad is gelukkig geen stofmagneet.

De hardware
Bij de hardware valt meteen de 3gb werkgeheugen op. Hierdoor kan de telefoon flink wat apps open hebben staan zonder opnieuw te laden en dat is zeer welkom! De CPU is een Mediatek 6753 dat bestaat uit een ARM Cortex A53 64bit octa core cpu geklokt op 1.3GHz. Daarmee wordt niet het maximale uit de CPU geperst want de CPU kan geklokt worden op 1.5GHz volgens Mediatek. Dat is jammer maar de telefoon wordt ook niet snel warm bij games (wat wel eerder het geval is bij de Nexus 5X). De GPU is een Mali-T720.

Voor de liefhebber een aantal Benchmarks:
• Geekbench3:
Single-core score 615
Multi-core score 2915
Ter vergelijking de Samsung S5 zit op Multi-core score van 2836 met een snapdragon 801.

• 3DMark (slingshot Using ES3.1)
Graphics score: 150
Physics score: 1060

• AnTuTu Benchmark v6.0
Score: 38588 (3D: 5011) (UX: 15392) (CPU: 13152) (RAM: 5033)
Ter vergelijking de Samsung Galaxy S5 heeft een score van 36603 met een snapdragon 801.

Ik trek hier een vergelijking met de S5 van Samsung omdat deze het dichtst in de buurt komt. Ik hoop dat je op deze manier de snelheid van het apparaat kunt inschatten. Een wat recentere telefoon met snapdragon 801 zoals de OnePlusX presteert volgens de benchmarks iets beter.

Met dagelijks gebruik maak ik geen haperingen mee. Alles verloopt gewoon vlot. Zware games spelen op dit toestel is iets te veel gevraagd en is niet echt prettig.

Beeldkwaliteit
De telefoon heeft een IPS gelamineerd scherm met een resolutie van 1920x1080 (FHD). Dat geeft 403 pixels per inch. Dat is voor normaal gebruik op normale afstand meer dan genoeg. Ook voor een 5.5 inch scherm. Zwart is niet diepzwart maar zeer donkergrijs. Voor iemand die een Samsung AMOLED scherm gewend was vind ik dit nog steeds een prima scherm en het is qua kleuren (16.000.000 kleuren) en zwartwaarden vergelijkbaar met de Nexus 5X (op het oog).

De helderheid is prima en op standje 50% valt het prima af te lezen in een volle maar koude zon in december. Ook de kijkhoeken zijn goed, er is weinig kleurverschil en tekst blijft goed leesbaar.

De verbindingsmogelijkheden (+opslag)
Zoals eerder vermeld, heeft de telefoon een dubbele sim tray. Beide hebben de 4G functionaliteit en één sim tray kan ingezet worden voor extra externe opslag tot 64gb. Een goede functionaliteit omdat de interne 16gb opslag snel vol kan raken met apps en media.

Naast de 4G mogelijkheid heeft de telefoon ook WiFi (zowel 2,4ghz als 5,0ghz), bluetooth (4.0) en GPS. De telefoon heeft geen NFC. Dat zou wel een logische functie zijn gezien de nadruk bij deze telefoon op beveiliging ligt. Betalen met NFC is dan een logische stap. Aan de andere kant is deze telefoon gemaakt voor de Aziatische markt waar betalen met NFC toekomstmuziek is.

Een nadeel is dat deze telefoon niet werkt op 800MHz (band 20). Dit kan in minderbevolkte gebieden in Nederland een probleem zijn bij o.a. Vodafone- en KPN gebruikers.

De telefoon beschikt over de volgende 10 frequenties:
GSM/GPRS/EDGE: 850, 900, 1800 & 1900
UMTS/HSPA+: 2100, 1900, & 900
LTE: 2100, 1800 & 2600

In de omgeving van Eindhoven heb ik in ieder geval geen problemen met de verbinding en kan ik met Vodafone gewoon op 4G. Bij twijfel of behoefte aan meer informatie kun je altijd kijken op www.frequencycheck.com.

De camera
Ook de camera is meer dan voldoende voor de aankoopwaarde. De rear facing camera heeft een Sony IMX214 camera met 13MP en F1.8. Een sensor die ook in de Oppo Find 7, Xiaomi Mi4C en de HTC Desire Eye. De camera heeft geen optische beeldstabilisatie of HDR(+). Dat is in dit prijsniveau ook geen minpunt.

Filmpjes schieten gaat in 1920x1080 pixels op 30fps. Dat is niet veel maar goed genoeg om de rare streken van mijn hond of kleine neefje vast te leggen. De camera schiet dan wel vrij snel van donker naar licht door de veranderende licht omstandigheden.

De front facing camera heb ik niet echt geprobeerd maar heeft 8MP en een enkele ledflits en kan video schieten in 1920x1080 pixels met 30fps.

Het geluid
Het geluid van de telefoon is ronduit slecht. Enorm schel en blikkerig. Zowel door de speaker als door de headphone jack. Ook staat het geluid te hard afgesteld waardoor het geluid nog slechter wordt. Eén of twee plusjes op de volumeknop (vanaf de kant van stil) is al meer dan voldoende om muziek te luisteren via de speaker of hoofdtelefoonuitgang. Daarboven wordt het aanzienlijk minder prettig.

Een beetje tweaken met een equalizer kan hier wel helpen maar het geluid blijft slecht en te hard.

De accu
De accuduur is vrij goed. Er zit een grote accu in van 3100-3300 mah. Dat in combinatie met een FHD scherm en redelijk zuinige A53 cores in de processor geven een zorgeloos gebruik. Ik heb verschillende Samsung galaxy note’s gebruikt en het gebruik is vergelijkbaar. Bij zwaar gebruik houdt de telefoon het een dag uit en bij middelmatig gebruik zelfs twee dagen.

Op één acculading heb je een screen on time van 3 tot 4 uur (afhankelijk van je helderheid van je scherm). De telefoon heeft een besparingsstand bij stand-by maar dat lijkt mij gelogen aangezien in twee dagen tijd een inactieve telefoon verantwoordelijk was voor 58% van het energieverbruik. Een update naar marshmallow 6.0 zou een grote meerwaarde kunnen hebben voor deze telefoon.

Een grote accu heeft hier ook een nadeel. De telefoon laadt langzaam op. Ruim 3 uur voor een volle accu (met telefoon op stand-by voornamelijk). Er zit dus ook geen quick-charge functie op omdat de USB type-c alleen 2.0 is (en niet 3.0 of 3.1).

De software
De software voelt schoon en totaal niet ‘Chinees’ aan. Waar veel fabrikanten als Xiaomi, Huawei en LeTV gebruik maken van veel kleurtjes en Apple-achtige look-and-feel, maakt Umi vooral gebruik van Stock-Android. En zo voelt het ook. Het heeft daarnaast wat extra functies en rootmogelijkheden worden ondersteunt door de fabrikant via RootJoy! Enkele extra functies buiten Stock-Android:
• Je stand-by stand timen (om 23:00 telefoon uit en om 06:00 weer aan)
• De terugknop op rechts (wat makkelijker reiken is voor rechtshandigen)
• Uitgebreider overzicht van data en accu gebruik
• Alle apps in één druk sluiten
• Per app permissie geven tot het gebruik van verschillende functies in de telefoon (zoals bij Marshmallow)
• Meer beveiligingsopties

De software is dus erg schoon. Zelfs rotzooi van google staat er niet veel op (geen google docs bijvoorbeeld).

De extra’s
Umi heeft er een aantal zaken ingestopt waardoor deze telefoon zich onderscheidt van de normale Umi Iron. De opvallendste is de vingerafdrukscanner. Deze werkt vrij goed maar niet op het niveau van de Nexus 5X of de of iPhone 6s. Eerder op het niveau van IPhone 5s wat ik mij nog kan herinneren. Ook heb ik af en toe het gevoel dat swipen over de scanner (zoals bij de S5 en Note 4 van Samsung) beter werkt. Desalniettemin werkt het allebei en het werkt redelijk. Ook heeft de telefoon een irisscanner. Deze heb ik niet geprobeerd. Voor zover de ‘beveiliging’ van de telefoon.

De telefoon beschikt ook over usb type-c wat in de toekomst steeds meer zal voorkomen. Daarnaast heeft de telefoon een mooi rgb ledlampje onder het scherm die je kan instellen voor verschillende notificaties enzovoort.

Tot slot
Dit is mijn eerste ervaring met een China-Phone en het is een goede. Ik heb in het verleden alleen maar high-end toestellen gehad en dan is deze telefoon toch een zeer aangename verrassing qua snelheid, bouw en schermkwaliteit in combinatie met de prijs. De camera loopt achter bij die kwaliteiten maar is nog steeds goed genoeg. Het grootste nadeel is de geluidskwaliteit en natuurlijk het kopen van de telefoon in China. Ik haal echter regelmatig spullen uit China en heb daar dus geen problemen mee. Umi is toch redelijk nieuw (en klein) onder de Chinese merken maar laat met deze telefoon zien dat ze goede toestellen kan maken voor mensen met een klein(er) budget. Ik heb mijn telefoon gekocht voor 170 euro. Als ik in Nederland een ‘Westers’ toestel zou kopen voor 350-400 euro en die zou op deze manier aanvoelen en functioneren zou ik nog steeds uiterst tevreden zijn.

Heb jij ook een Umi Iron Pro Zwart?

Hoe zit het met updates? Heb ook overweegd om een UMI telefoon te kopen (umi emax mini) maar vond niet echt of er updatesupport is door UMI
Goede vraag. Wat ik begrepen heb is dat mediatek niet zo snel is met vrijgegeven en/of prepareren van broncodes om de processor klaar te maken voor nieuwe versies van Android. Zodra die er is genieten meestal de grotere Chinese merken de voorkeur. Althans dat is wat ik heb gelezen.

Wat betreft updaten (los van hogere Android versies) zit het wel snor. Je kan zelf nieuwe roms flashen. Volgens mij zelfs CWM in de nabije toekomst.
Heeft er iemand ervaring met het retourneren van een Oneplus x?
Ik heb vorige week donderdag mijn Oneplus x ontvangen. Ik heb hem opgeladen (uren en uren) maar het toestel doet niets! Ik heb er geen goed gevoel bij en wil hem graag terug sturen. Ik heb vrijdag contact opgenomen met het service center. Een heel correcte medewerker vroeg mijn ordernumber en IMEI nummer. Sinds vrijdag stuur ik elke dag een mail met de vraag om mij een RMA formulier door te mailen zodat ik dit in mijn pakket erbij kan steken. Ik wacht ook nog steeds op het adres naar waar ik mijn smartphone kan terug sturen. Ik hoor niets meer van hen. Super irritant!
Kan er mij iemand verder helpen? Ik moet dit toestel binnen de 15 dagen terugsturen, maar ik heb het gevoel dat ze tijd rekken.

Dankjewel voor een reactie.

Vriendelijke groeten

Sarah