Specificaties Small form factor, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li Mini-Q PC-Q21 Zwart Review

QuerulouS 14 december 2015, laatste update op 28 januari 2016, 758 views

Lian Li Mini-Q PC-Q21 Zwart

Mooie designvolle kleine kast, stevig en net genoeg ruimte voor je stock onderdelen. Makkelijk te verplaatsen, weegt dus niks! Mooie alternatief voor een mini-pc!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Mooi design
  • Klein en licht in gewicht
  • Makkelijk te openen
  • Gewoon een strakke kast!

Minpunten

• Weinig ruimte voor extra koeling
  • Zou wellicht te warm kunnen worden bij vollast
  • Lengte van de kabels van de voeding moeilijk weg te stoppen
  • Ventilator van de voeding ligt zowat tegen de zijwand aan

Allereerst is dit mijn eerste review. Wellicht niet compleet, maar iig de eerste review van deze kast :)

Deze kast heb ik uitgekozen omdat deze lekker compact is, echter was het mij niet duidelijk tot welke lengte de videokaart gekozen kan worden. Op de site van Lian-Li wordt namelijk gesproken over een maximale lengte van 170mm.

De grootte in echte leven is zoals de fabrikant het op de website heeft staan: diep 22,3cm, hoog 25,7cm en breedte 14,9cm

Dus ik heb uiteindelijk een kaart uitgekozen van EVGA, een GTX960, deze zou volgens de site 172mm zijn. De kaart had ik eerder binnen dan de kast. Toen ik de kaart op ging meten was de kaart tijdens transport (?) gegroeid tot ruim 180mm! Waarom zetten die fabrikanten dat niet gewoon op de site?!

Als dat maar ging passen..

De kast was inmiddels binnen gekomen. Wat opvalt is de bevestiging van de zijpanelen, deze zijn erg gemakkelijk los te klikken, wat zeer fijn en snel werkt. Indien je kast te warm wordt, trek je gewoon je zijpaneel er vanaf binnen no time!

Verder de opbouw van de kast: een moederbord van Asus, de Z170i Pro Gaming met een i7-6700 processor. Geheugen van Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16, een 850 EVO Samsung SSD en een oudere OCZ Vertex3 SSD, een Sharkoon SilentStorm SFX 500 Gold voeding en voor wat extra koeling heb ik een Scythe Slip Stream Slim 1200rpm, 120mm ventilator gemonteerd. Deze ventilator is maar 12mm hoog! Perfect voor op de bodem van de kast. Of het veel effect heeft weet ik zo niet, ik heb voorlopig nog niks aan spellen gespeeld, maar er kan geen hogere koeler in i.c.m. een dubbele slot uitvoering van een VGA kaart.

Alles past perfect, zelfs de videokaart past ruimschoots, de kabel van de USB poorten aan de voorkant van de kast zou wel een bottleneck kunnen worden als de kaart nog iets langer zou zijn.

Wat echter een koelprobleem zou kunnen zijn, is dat de kabels die bij de voeding geleverd zitten erg lang zijn. Die mogen wel wat korter want je raakt de kabels nagenoeg niet kwijt waardoor er ook nagenoeg geen air flow (als die er al is) door de kast loopt.

Tevens vind ik de montage van de voeding een beetje vreemd. De ventilator van de voeding heeft een minimale ruimte tot aan de zijwand van de kast. De voeding kan wel omgedraaid worden, maar weet niet of dit wenselijk is t.o.v. de koeler van de processor.

In de kast kan een slim slot-in dvd of Blu-ray speler geplaatst worden, deze zijn echter moeilijk verkrijgbaar bij de plaatselijke computerwinkel.

Op de officiŽle site van Lian-Li staan de inbouw mogelijkheden,
zie http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/pc-q21/

Ik ben erg blij met deze kast, hiervoor had ik een full tower van Lian-Li, de PC-B70B, ook een mooie kast, maar veel te groot voor in de woonkamer ;)

De kabels van de voeding ga ik binnenkort inkorten, dan zal ik extra foto's toevoegen van de binnenkant en buitenkant van de kast. Ook zal ik dan wat games gaan proberen, ik ben benieuwd :)

Ik laat het even hierbij, als ik iets moet toevoegen dan hoor ik dat graag!

Update 28-01-2016

inmiddels ben ik ook wat wijzer geworden met deze kast,

De Sharkoon voeding is erg stil, eigenlijk is de hele kast erg stil bij normaal gebruik.

Als je een game wilt gaan spelen dan hoor je de ventilator van de CPU wel wat meer, echter heb ik hem nu zo ingesteld dat ie vanaf 70gr. oploopt naar de 100% vermogen. Hierdoor komt hij bijna nooit op volle toeren.

De Scythe kastventilator is bij vollast meer te horen dan de CPU ventilator, ik heb deze kastventilator hierdoor begrensd (met de Asus software) op 52% tot 70gr.C CPU temperatuur, vanaf 70gr zal deze oplopen tot 100%.

In het begin had ik hoge temperaturen in de kast, de bovenkant was bloedheet, dat kwam mede door een opsomming van diverse dingen:

- De originele koelpasta van de CPU moet je echt vervangen voor een andere pasta. Bij het vervangen van de koeler kwam ik er achter dat de pasta niet goed gevloeid had, er zaten open gedeeltes op de CPU, niet echt bevorderlijk voor een goede koeling. Hierdoor weet ik niet wat de temperaturen zouden hebben gedaan als ik met de pasta als eerst was begonnen.

- Ik had de voeding zoals op het plaatje van de fabrikant gemonteerd, dus met de ventilator aan de buitenzijde (nagenoeg tegen de zijkant van de kast aan). Dit was niet echt wenselijk, de temperaturen liepen behoorlijk op. Hierdoor heb ik de voeding omgedraaid zodat deze de lucht direct langs de CPU weg neemt.

- De bedrading is achterlijk lang voor een mini PC. Het past er wel allemaal in met wringen en dringen, maar echt aan te raden is het niet. Ook hierdoor niet genoeg koeling door te veel weerstand in de kast. De bedrading heb ik ingekort m.b.v. een speciale tang en ampjes (bij Sleeve-modding.com besteld). De bedrading is nu precies op maat en heeft geen overlengte. (Ik heb zelfs de kabels van de ventilatoren ingekort!)

Systeem getest:
Ik heb echter maar een simpel spel (BF3) gespeeld op ultra high settings en hiervan de gegevens genoteerd:

Hieronder de temperaturen in graden Celcius.

Lian Li PC-Q21 met stock cooler in idle mode:

CPU: 67 @ 2854rpm; MB: 50 @ 1288rpm; GPU: 75 @ 1228rpm
Kabels ingekort:
CPU: 66 @ 2772rpm; MB: 50 @ 1250rpm; GPU: 75 @ 1243rpm
CPU: 64 @ 2591rpm; MB: 50 @ 1217rpm; GPU: 75 @ 1224rpm

In totaal een winst van 10gr.C op de CPU.

Dirty Bomb ook nog even de gegevens genoteerd:
CPU: 69 @ 2596rpm; MB: 53 @ 1237rpm; GPU: 73 @ 1244rpm

Al met al een heel fijne kast, een heel mooi formaatje, erg stil en de componenten zijn redelijk makkelijk in te bouwen en natuurlijk erg mobiel! Echter, omdat alles zo compact op elkaar zit, moet je wel geduld hebben en oplossingen kunnen verzinnen voor connectoren die niet direct goed geplaatst kunnen worden bijvoorbeeld op een SSD die tegen de voorkant van de kast gemonteerd zit, of de SSD die direct onder de slim DVD-Rom gemonteerd zit, de kabels kunnen erg stug zijn en hierdoor niet makkelijk te plaatsen zijn.

Op dit moment heb ik ook een Blu-Ray slimdrive erin zitten (ook bij sleeve-modding.com), maar de connector van de SFX voeding heeft een verloop nodig: DeLOCK SATA 22pin - Slim SATA 13pin (Alternate.nl), hierdoor heb je niet een verloopkabel nodig.

Wil je nog meer info? dan hoor ik dat graag!

Heb jij ook een Lian Li Mini-Q PC-Q21 Zwart?

Hallo,

bedankt voor je ervaring. Ik ben ook geÔnteresseerd in de behuizing. Hoe groot is ze in het echte leven? Tevreden van de grootte of zou je nog kleiner appreciŽren?

Hoe zit het met de geluidsproductie van de sharkoon silentstorm? En hoe lang zijn de MOBO en PSU kabels ongeveer?

Bedankt!
Hey,

Ik ben erg tevreden met de kast!

De kabels zijn veel te lang! Deze moet je echt inkorten!

(Zie ook mijn review, deze is recent geŁpdatet!)

[Reactie gewijzigd door QuerulouS op 28 januari 2016 23:43]

Hmm ik heb geen ervaring met kabels inkorten, misschien toch maar op de Corsair SF450 wachten, maar goed om te weten dat deze voeding een stille optie is. Erg bedankt voor je informatie!