Microsoft Lumia 640 4G Zwart Review

Zanthr 14 december 2015, 345 views

Microsoft Lumia 640 4G Zwart

Strak en modern ogend, kost een schijntje, maar biedt veel.

Pluspunten

• Modern ontwerp
  • Strak OS
  • Soepele werking

Minpunten

• Minder apps beschikbaar
  • Soms wat traag

Met Windows 10 in de nabije toekomst (officieel deze maand maar wel als Insider Preview) beschikbaar toch erg benieuwd naar Windows 10 mobile.

Hiervoor heb ik jarenlang Android gebruikt. Lekker rommelen met instellingen, andere ROM's laden, etc. maar het is geen gestroomlijnd OS. Telefoons die Android goed laden zijn vaak de duurdere toestellen en dat is me het geld gewoon ook niet waard.
Voorheen gebruikte ik een Moto G (2014) en die was echt erg traag. Verder ook weinig features maar wel een prima toestel.

In het dagelijks leven werk ik met Windows 10 en 8.1RT op Surface tablets. Onedrive en Onenote worden enorm veel gebruikt. Dit werkt op de Microsoft apparatuur gewoon stukken beter dan op Apple of Android.

Mijn vrouw was al eerder aan de beurt voor een nieuw toestel en was wel te porren voor de Lumia 640. Bij haar heb ik gezien hoe het allemaal werkte en dat leek mij ook wel wat.
Voor ¤129,- (ex verwijderingsbijdrage) een pre-paid toestel bij de Kijkshop gehaald en die bleek gelukkig SIMlock-vrij.

Het updaten naar Windows 10 via de Insider Preview had wat voeten in de aarde. De 640 wil honderd-en-één updates binnenhalen. Achteraf blijken sommigen (Lumia Beamer) niet eens meer ondersteund te worden in Windows 10 of helemaal uit de lucht te gaan. Dit updaten duurt echt te lang voor mij gevoel. Veel updates moesten handmatig aangezwengeld worden, en na opnieuw starten nogmaals te moeten updaten.

Windows 10 installeren was een makkie. Glimp wordt prima ondersteund, het werkt allemaal soepel.
Het toestel start snel op, is snel in gewoon gebruik, goede mailapp (Outlook Mail) en goede agenda-app (Outlook Agenda).
Internetten via Edge werkt snel en pagina's worden snel geladen, in ieder geval snellen dan op de Moto G. Outlook Web Access werkt veel soepeler.

De meeste apps die ik gebruik op Android heb ik ook op Windows 10 mobile (maar het meeste doe ik gewoon via responsive websites).
- Bank apps (Rabobank, ING)
- Onenote
- Onedrive
- Whatsapp
- Facebook
- Twitter
Navigatie gaat prima (ook offline) via Here Drive. Nu heb ik een onbeperkte databundel maar het heeft natuurlijk voordelen, bijvoorbeeld voor in het buitenland, om maps offline beschikbaar te hebben.
Verder is er nog Office Lens een handige app.
Wat ik nog mis:
- Een fatsoenlijke mp3-speler
- Andere manier van unlocken dan een PIN code
- Een goede Kodi remote (zoals Yatse)

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 4G Zwart?

als kodi remote kun je gewoon remote gebruiken. werkt prima,
om te unlocken kun je met windows 10 hello gebruiken ,
een mp3 speler weer ik zo niet omdat ik niet echt mp3 afspeel , maar denk dat ff zoeken genoeg apps oplevert.
over dat het soms wat traag is . hou er wel rekening dat het nog steeds niet de volle officiele windows is dat kan evt schelen ook . verder goeie review :)
Windows 10 Hello lijkt niet ondersteund door de hardware van de 640
Ik ben erg benieuwd naar de final versie van Windows 10!
Wat verwacht je van een 'goede' MP3 speler? Genoeg (ingebouwde) mogelijkheden onder Windows 10, hoor.
Mee eens. Ik download MP3's vanaf mijn WD MyCloud via de WD2GO app. Echter, die worden semi verstopt ergens neergezet en daardoor kunnen de standaard spelers er niet bij.
Een gebrek van de WD2GO app, blijkt nu. In Android kon ik deze bestanden terugvinden en afspelen via apps.