Specificaties 55" Ultra HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55UF860V Zwart Review

GP2006 14 december 2015, 1.116 views

LG 55UF860V Zwart

Goed beeld, zeer goed geluid (voor een TV), maar heeft ook een aantal gebreken.

Pluspunten

• Goed beeld
  • Heel goed geluid
  • Goede 3D weergave

Minpunten

• Geen 4K via DLNA
  • on-screen remote werkt niet goed
  • Slechts 3 HDMI aansluitingen

Ik was al een tijdje de ontwikkelingen aan het volgen op het gebied van UHD TV's, maar wilde nog even wachten tot de prijzen zouden dalen. Mijn voorkeur ging al wel uit naar Samsung en LG, met een lichte voorkeur voor LG omdat ik passief 3D wil en Samsung heeft alleen actief 3D op hun 4K modellen. Toen deze voorbij kwam op een bekende dagdeals website voor 1199 kon ik hem toch niet laten gaan.

De TV heeft een prachtige bronskleurige standaard en schuine rand aan de onderkant die geluid reflecteert, maar daarover later meer. Uiteindelijk ga ik hem aan de muur hangen, nu staat hij nog op het TV-meubel. Hij staat heel stabiel, maar wel in een vaste positie.

Het IPS paneel is een beetje mat waardoor het minder spiegelt bij fel licht. De UHD resolutie is prachtig en de kleuren worden goed weergegeven, ook is zwart echt zwart. Deze TV heeft ColorPrime techniek wat de populairdere UF850V niet heeft en die krijgt al goede reviews wat betreft de kleuren. Wel moet je het beeld kalibreren of gewoon naar eigen smaak instellen, want de standaard instelling ziet er veel te "perfect" uit. Een film kijken met de standaard instellingen is net of je door een raam in een andere kamer kijkt (het zogenaamde "soap opera" effect). Een film moet juist een wat gelige kleur hebben en de lage frame rate mag best een beetje zichtbaar zijn, zo is het in de bioscoop immers ook. Dus warme kleurinstelling kiezen en TruMotion uit. Je kunt voor iedere bron afzonderlijk de kleuren instellen, dus je hoeft het niet uitsluitend optimaal voor films in te stellen. Verder is er niets aan te merken op het beeld, hoge helderheid en zuivere kleuren, gewoon goed.

De 3D is goed, naar smaak in te stellen voor meer of minder diepte. Let wel op dat bij het inschakelen van 3D ook de kleuren weer apart kunnen worden ingesteld, dus als je net je beeld hebt ingesteld, moet je dat nog een keer doen met 3D ingeschakeld.
Tweedimensionaal beeld wordt zo goed omgezet in 3D dat ik me afvraag of het wel nodig is een 3D versie van een film af te spelen als je in 3D wilt kijken, de 2D versie converteren werkt net zo goed. Het is passief 3D dus gewoon goedkope brilletjes te gebruiken en geen last van cross talk, tenminste als je niet te ver uit het midden van het beeld zit want dan het 3D effect snel slechter.

Van het geluid viel m'n mond een aardig eindje open, echt heel goed voor een flat screen TV. Het geluid is ontwikkeld in samenwerking met Harman Kardon en dat is te horen. Het is alsof er een soundbar in de TV is ge´ntegreerd. Bij het kijken naar een film met 5.1 surround sound verbaasde me het hoe de TV ook echt het geluid van verschillende kanten kan laten komen. En ik zit nog niet eens ideaal in mijn woonkamer. Bank tegen de muur, rechts veel open ruimte, 1 muurtje en dan een open keuken en links de wand bedekt door gordijnen als ik een film kijk dus dat weerkaatst ook slecht, maar toch lijkt het geluid van alle kanten te komen, wat meer van rechts, afgekaatst door het muurtje, dat wel, maar toch indrukwekkend. Ik keek met mijn vorige TV altijd films met het geluid over een simpel BluRay 5.1 setje, maar ik twijfel of dat nog wel nodig is, echter mist de TV wel een diepe bass. Ook ga ik binnenkort op jacht naar een goede receiver, die zal het wel beter doen dan de TV.

De magic remote is een handig ding. Het is gewoon een air mouse maar het werkt goed en snel. Wel jammer dat er geen start, stop, pauze en doorspoelknoppen op zitten. Verder kun je met CEC aangesloten apparaten bedienen en is er daarvoor ook een handige on-screen remote. Enige probleem is dat ik mijn aangesloten apparaten niet in- en uit kan schakelen met deze on-screen remote, de aan/uit knop doet niks als ik er op druk, dus heb ik nog steeds de afstandsbedieningen van die andere apparaten nodig. Jammer, maar misschien een goed moment om in een Logitech Harmony te investeren.

Verder heeft deze TV alle mogelijkheden die huidige smart TV’s hebben. De gebruikelijke apps, een webbrowser (zonder flash), screen mirroring, MHL en DLNA.
EÚn groot minpunt voor mij is dat 4K via DLNA niet werkt. Je krijgt “Bestandsformaat niet ondersteund” als je iets van 4K probeert af te spelen, terwijl het wel werkt vanaf USB. Alhoewel via USB ook niet alle 4K bestandsformaten werken. Ik heb nog niet echt uitgezocht welke wel en welke niet. Ik snap niet waarom LG (en veel andere merken) ervoor gekozen heeft om dit te doen, Samsung schijnt het wel te kunnen. Hopelijk wordt het opgelost door een firmware update, maar ik ben bang van niet.

Heb jij ook een LG 55UF860V Zwart?