Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Everest 700 Elite (Wit) Review

AlcmariaTestpanel 19 december 2015, laatste update op 20 december 2015, 5.143 views

JBL Everest 700 Elite (Wit) (Testpanel)

Zeer complete koptelefoon met prachtig geluid. Connectiviteit en draagcomfort laat wat te wensen over.

Pluspunten

• Mooie Vormgeving
  • Prachtig Geluid
  • Handige app voor instellen functies
  • Accuduur

Minpunten

• Draagcomfort
  • Noise Cancelling niet optimaal
  • Bedieningsgemak
  • Bluetooth compatibiliteit

Tot mijn grote vreugde werd ik, door Tweakers, uitgeloot om een review te mogen schrijven over de JBL Everest 700 Elite, een hele mond vol, maar dat is wel te verdedigen als je gaat lezen wat de specificaties zijn van deze Bluetooth Noise Cancelling Koptelefoon want die zijn, net als de naam, best indrukwekkend.

Op de website van JBL wordt dit apparaat aangeprezen als: "Around-ear draadloze hoofdtelefoon met NXTGen actieve ruisonderdrukking". Want, buiten functionaliteit om via bluetooth verbinding te maken, heeft hij ook Noise Cancellation functionaliteit, JBL pro-audio voor een dynamische akoestische ervaring en tru-note automatische geluidskalibratie.
Al deze prachtig lovende marketing termen maakten mij erg nieuwsgierig naar hoe een en ander werkt in praktijk en daar kreeg ik nu dus ruim de kans toe.

Laat ik eerst eens vertellen wat voor koptelefoon gebruiker ik ben. Ik ben geen audiofiel, ik heb geen absoluut gehoor. Ik ben een redelijk rechttoe rechtaan klant die behoefte heeft aan een fijn zittende koptelefoon, waarmee je voor langere tijd muziek kan luisteren zonder daar moe van te worden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar electronische muziek met de nadruk op de bas. Overigens ga ik hier en daar klassieke piano stukken ook niet uit de weg.

Uitpakken!

De mooie verpakking met luxe uitstraling laat zich relatief makkelijk uitpakken. De koptelefoon ligt mooi te shinen in de kartonnen/plastic doos. De kabels vind je onder het compartiment waar de koptelefoon in ligt.
In de verpakking zitten, naast de gebruikelijke quickstart guides, een USB kabel om de koptelefoon op te laden, een kabel om je koptelefoon bedraad aan te sluiten en een hoesje voor je koptelefoon.

Ik had wat moeite de koptelefoon los te peuteren uit de doos, het kan natuurlijk zijn dat ik zo enthousiast was dat ik mezelf niet de tijd gunde om eens rustig te kijken hoe een en ander vast zat. Maar het was een beetje een gepruts. Nadat ik de koptelefoon uiteindelijk uit zijn verpakking had gekregen kon ik eens goed kijken naar het apparaat. Je voelt gelijk dat je kwaliteit in handen hebt, niet zozeer dat de koptelefoon zwaar is, maar meer een solide stuk hardware met een mooi design. Ik ben ook erg gecharmeerd van het feit dat dit de witte versie was, wat het een hele luxe uitstraling geeft. Op de oorschelpen en op de bovenkant van koptelefoon staat het logo (JBL). Op de achterkant van de oorschelpen zitten aan iedere kant 2 knoppen waamee je de verschillende functies van de koptelefoon kan bedienen.

Bij het uitpakken viel me ook op dat er een soort stickerresidu zat op het metaal wat de rails is voor het verstellen van de koptelefoon. Ik weet niet of dit alleen bij mijn exemplaar is, maar in deze prijsklasse kwam het wat slordig over. Het kostte best wat moeite om het metaal weer mooi glimmend te krijgen daar.

Eerste Gebruik

Ik ben heel erg van de: "Handleidingen HA! laat me niet lachen, hoe moeilijk kan het gebruik van een koptelefoon zijn!". Dat heb ik geweten... Ik kreeg de koptelefoon niet aan. Net op het moment dat ik dacht:"Misschien moet ik hem opladen", kreeg ik ook het geniale idee om toch maar eens de quickstart guide erbij te pakken. En ja.. daar stond het verlossende antwoord, druk deze knop 3 seconden in om de koptelefoon aan te zetten en nog meer seconden om de koptelefoon te pairen met een bluetooth device.
Zo gezegd, zo gedaan, een vriendelijke vrouwenstem begroette mij met "Power On" en daarna met "Connected" en zo had ik mijn nieuwe koptelefoon redelijk snel gekoppeld aan mijn iPhone 6. Al moest ik dus wel grijpen naar de handleiding.

Gelijk Spotify opgestart om wat favoriete playlists een zetje te geven. De eerste tonen die door de koptelefoon mijn oren bereikten stelden niet teleur. Wat een loepzuiver geluid, totaal niet het gevoel dat je draadloos aan het luisteren bent. Dat was een hele positieve ervaring. Het enige wat ik een tikje miste was bas, zoals ik in de inleiding al aangaf, is bas voor mij een belangrijk element in muziek dus wellicht dat andere mensen de bas vanuit de doos al prima vinden. Ik had het gevoel dat de laagste tonen wel een kleine aanmoediging konden krijgen.

Gelukkig realiseerde ik me al snel dat er ook in de doos werd gerept over:

De JBL APP

De app van deze telefoon zorgt ervoor dat je zaken makkelijker kunt bedienen dan op de koptelefoon zelf.. en zelfs instellingen kunt wijzigen (bijvoorbeeld de Equalizer) die je niet op het apparaat zelf kan instellen. Het is dus noodzakelijk om de APP te kunnen installeren als je het geluid wil aanpassen. Aangezien er alleen een app is voor iPhone en Android, moeten Windows Phone gebruikers het doen met het geluid waarmee de koptelefoon geleverd wordt.

Verder kun je in de app de mate van Noise Cancellation aanpassen, je kan kiezen tussen Ambient Aware OFF (dan heb je volledige noise cancellation en ben je je niet meer van het geluid in je omgeving bewust) en Ambient Aware FULL (dan hoor je ALLES in je omgeving via je oorschelpen). Het lijkt het erop dat de microfoons die voor de noise cancellation werken dan het geluid wat ze opvangen doorsturen naar je oorschelpen. Waardoor het mogelijk is zaken te horen die je normaal niet hoort wanneer je een gesloten koptelefoon op hebt.

In de APP is ook een optie om geluidscalibratie te doen, als je deze aanzet hoor je een kleine frequentie sweep en zou het geluid aangepast worden op de vorm en feedback van je oren. Ik hoorde wel verschil nadat ik gekalibreerd had, maar dit was eigenlijk minimaal.

Geluidskwaliteit

Ik heb zelf 2 andere koptelefoons, een Sony MDR-1A (bedraad) en een Logitech G930 Gaming Headset. Die twee koptelefoons waren mijn vergelijkingsmateriaal binnen deze review. Ik ben erg tevreden over beide koptelefoons de Sony en de Logitech, waarbij de logitech zich (uiteraard) beter leent om te gamen en de Sony meer tot zijn recht komt bij het luisteren van muziek. Als ik de JBL en de Sony met elkaar vergelijk moet ik toegeven dat de JBL een mooier strakker geluid voortbrengt dan zowel de Sony als de Logitech. Als ik in reviews wel eens lees dat ze met een koptelefoon bepaalde instrumenten horen die ze niet eerder hoorden denk ik vaak, blablabla. Daar moet ik nu op terug komen, ik hoorde met de JBL op mijn hoofd wel degelijk passages waar ik nu ineens dingen hoorden (die bij de muziek horen gelukkig) die ik nog niet eerder had waargenomen.
De bas van de JBL was wat dieper dan die van de Sony, maar de bas van de Logitech wint het van de drie.

Dit is mijn allereerste noice cancelling koptelefoon ooit, dus ik vroeg mij af wat dat met de geluidskwaliteit doet. Eerlijk gezegd was ik daarvan niet onder de indruk. Met een volledige noise cancellation aan, klinkt het geluid wat minder vol, er is een minder stereobeeld en de hoge tonen verdwijnen een beetje. Ook het noise cancelling aspect werkt wel, maar is minder krachtig als ik had verwacht. Als ik mijn Sony over ear op gemiddeld volume aanzet.. hoor ik even weinig van de omgeving als dat ik de noise cancelling vol zet van de JBL's op het zelfde volume. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de sony's beter over mijn oren passen dan de JBL's maar daarover later in Draagcomfort.

Lang verhaal kort: Uit de JBL's komt echt een prachtig indrukwekkend, vol geluid met strakke bassen (Na wat aanpassingen in de EQ) en detail in de muziek. Als je Noise cancellation aan wilt hebben, zul je concessies moeten doen op de geluidskwaliteit.

Handsfree Bellen

Met deze koptelefoon kun je ook handsfree bellen, aan de achterkant van de linkeroorschelp zit een knop waarmee je een telefoon gesprek kan aannemen. Omdat er geen microfoon in de buurt van je mond zit, was ik erg benieuwd hoe dit voor de andere partij zou klinken. Na een paar telefoon gesprekken gevoerd te hebben kan ik melden dat al mijn gesprekspartners positief waren over de kwaliteit van het geluid (ik heb ook een prachtige stem.. dat helpt ook :-P).
Het rare is wel dat je ECHT het gevoel hebt in het luchtledige te praten als je wordt gebeld, daar moet je even overheen.

Draagcomfort

Mijn Sony koptelefoons zitten heerlijk, daar kan ik uren mee lopen zonder ook maar enige druk op mijn oren/oorschelpen te voelen. De JBL's zitten veel strakker, ze klemmen echt om je hoofd. De kussens van de oorschelpen zijn heerlijk zacht maar omdat mijn oren iets te groot zijn voor de koptelefoon, gaat het na een tijdje toch wel drukken. En daarna irriteren. Overigens zijn mijn oren niet SUPERgroot, dus ik vermoed dat meer mensen hier last van zouden kunnen hebben. Na een uurtje met de JBL's op mijn oren moesten ze toch even 10 minuutjes af, om mijn oren af te laten koelen.

Ik vind dit zwaar wegen en begrijp niet zo goed waarom de oorschelpen niet 1 tikkie groter zijn gemaakt.

Batterijduur

De Batterij in de koptelefoon is ruim bemeten met (3.7V, 850mAh), volgens de specs red je 15 uur met noise cancellation aan, en 25 uur met noise cancellation uit.
Ik heb de koptelefoon nu een week, de eerste dag heb ik hem compleet opgeladen en daarna veel geluisterd, gespeeld, geconnect en het batterijpercentage (ook te vinden in de APP) staat nog op 30%. Ik heb nog geen duurtest gedaan door hem op te laden en dan compleet leeg te laten lopen. Maar het eerste gevoel is bijna alsof je niet door je batterij heen komt.

Mocht je onverhoopt toch met een lege batterij komen, kan je de koptelefoon opladen middels micro-usb of de JBL bedraad gebruiken.

Connectiviteit

Je kan de koptelefoon aansluiten met een (meegeleverde) draad, minijack naar minijack. Op deze draad zitten ook controls en daarmee zou je dus het apparaat kunnen gebruiken terwijl hij uit staat.
Verder kan je via BlueTooth verbinding maken met daarvoor geschikte apparaten. Dit is voor mij toch wel een een puntje van zorg. Het connecten met mijn iPhone 6 (op iOS 9.2) ging zonder enige problemen. Het pairen met mijn Apple TV4 lukte NIET, het apparaat was niet eens zichtbaar bij het zoeken naar devices. En op mijn Asus GL552VW laptop vond hij de koptelefoon wel, gaf hij ook aan verbonden te zijn, maar de koptelefoon gaf aan NIET verbonden te zijn en er kwam dan ook geen audio door de speakers. Connecteren met de iPad Air (1) ging wel zonder problemen. Al met al heb ik dus maar 2 (apple)apparaten werkende gekregen en dat vind ik een niet al te beste score.

Overigens kent de koptelefoon de optie om de firmware te updaten, dus wellicht worden eventuele connectiviteit issues in de toekomst opgelost.

De JBL Everest 700 elite is een prachtig vormgegeven koptelefoon met een waanzinnig mooi geluid. De compatibiliteit met bluetooth apparaten is (nog) niet optimaal. Ook zou ik de koptelefoon even op je hoofd zetten om te voelen hoe comfortabel je hem vindt zitten.

De koptelefoon is niet goedkoop, maar er gaat dan ook een grote hoeveelheid technologie schuil in de JBL.

Het gebruiksgemak krijgt van mij een matig omdat ik bluetooth met bepaalde apparaten gewoon niet fijn werkte. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik er 30 minuten aan heb gespendeerd om het werkende te krijgen met mijn Laptop en mijn AppleTV en dat ik niets heb gedaan met drivers e.d. Aan de andere kant vind ik dat als je een high end BT koptelefoon koopt, dit gewoon zonder 'getweak' moet werken.

De App op iOS en Android is een perfecte toevoeging om bepaalde instellingen makkelijk in te stellen. Dat windows phone gebruikers deze app moeten ontberen is dan weer jammer. Ook op de iPad zul je het moeten doen met de app die voor de iPhone is gemaakt.

Heb jij ook een JBL Everest 700 Elite (Wit)?

Heb je de JBL in een drukke omgeving geprobeerd met ANC aan....dan merk je pas dat het werkt. Thuis op de bank maakte het minder indruk op me.
Als ik thuis op de bank zit is er evenwel EEN hele bak herrie (van een vier en een zesjarige die elkaar proberen vol te smeren met Chocoladepasta bijvoorbeeld). Nu begrijp ik dat ANC voornamelijk bedoeld is om allerlei andere geluiden, zoals motorgeluiden en andere ruis weg te filteren in plaats van (kinder)stemmen.

Een hele eerlijke test was een vliegtuigtripje geweest.. maar ik hoefde nu even toevallig niet weg.

Dus wellicht zou het in situaties perfect werken. Tijdens het testen met de mogelijkheden die ik had, was ik niet direct impressed.. maar hoorde wel degelijk verschil tussen ANC aan en ANC uit.

edit (was bedoel als reactie op RHF)

[Reactie gewijzigd door Alcmaria op 19 december 2015 20:53]

Heb jij ook last van dat het lijkt of dat er druk op je oren staat net als in het vliegtuig?
Het is niet zo zeer dat ik op die manier druk voel, maar meer dat ik door de druk van de koptelefoons op mijn hoofd, mijn hartslag hoor in mijn oren.
Dat probleem ervaar ik ook. En dat er kraakjes te horen zijn in de Bluetooth verbinding
Ik weet niet of je de JBL nog steeds gebruikt, maar ik heb de afgelopen dagen diverse reviews gelezen, en meerdere mensen gehoord over het probleem met verbinden met sommige Apple apparaten.

De oplossing zou moeten zijn om een update voor de hoofdtelefoon te downloaden en installeren, wat kan via de App.
De leveringsversie van de software op de hoofdtelefoon zou 0.4.0 zijn, maar 0.5.6 zou ook al beschikbaar zijn.

Heb je dat al geprobeerd? Heeft het geholpen?

--Tim
Ja.. ik gebruik hem nog steeds.. en had nog niet gezien dat er een firmware update was.. dus dank voor die notificatie. Het probleem is alleen dat de iPhone app aangeeft dat er een firmware update beschikbaar is. Als ik vervolgens op Koptelefoon upgraden klik, krijg ik de melding, Connect the JBL via USB to your computer and visit www.jbl.com/app .

Nu zitten daar een paar gekke dingen aan.. als wij vanuit nederland naar JBL.COM/APP gaan krijgen we een automatische redirect naar de Nederlandse Site.
Dus daarom heb ik maar een VPN opgezet via amerika en als ik dan JBL.COM/APP bezoek kom ik gewoon op de iPhone app pagina van de JBL everest.. zonder een of andere link naar een download of mogelijkheid om via usb de headphones te updaten.
Als ik vervolgens naar de FAQ ga, staat daar.. Vanaf firmware 5.4 is het mogelijk om via de APP te updaten, als je daar nog niet opzit.. klik dan op deze download link.
ALs ik daar dan vervolgens op klik kan ik alleen een Spec Sheet downloaden en verder niets.

Al met al veel gepruts voor een update en het is me nog steeds niet gelukt. Mocht iemand ideeen hebben hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen hoor ik dat graag. Op dit moment komt het nogal knullig over.