Xiaomi Mi Band 1S Aluminium (Zwart) Review

Jeffrey0416 14 december 2015, 647 views

Xiaomi Mi Band 1S Aluminium (Zwart)

De nieuwste versie van de bekende Miband, dit keer met hartslag sensor. De armband is zoals de orginele MiBand, licht in gewicht, stof- en spatwaterdicht. Voornamelijk de lage prijs maakt het zeer aantrekkelijk.

Pluspunten

• Batterijduur
  • Verwisselbare Bandjes
  • Simpelheid
  • Goede en stabiele app
  • Kwaliteit
  • Functie's

Minpunten

• Niet geheel waterdicht
  • Beperkte leverbaarheid
  • Garantie via China

Xiaomi is een enorm succes in China en begint ook voet te zetten op Europese bodem. Zo hebben al vele mensen de Smartphones, Powerbanks, Tablets, Televisies en Smartwatches/bands gekocht. In Nederland is er helaas nog geen offciele retailer, maar dit zal niet lang meer duren. Als je in de XiaoMi store in Beijing bent geweest snap je wat ik bedoel, ze bieden premium design ( Apple ervaring ) tegen een schappelijke prijs.

MiBand 1S

Een aantal weken geleden bracht XiaoMi een vernieuwde versie van de Miband uit, en dit keer met een extra hartslag sensor. Wegens de enorme populairiteit was het ook voor mij zeer moeilijk om er een te kunnen bemachtigen. Anyway na een aantal dagen lukte ook mij om er een te bestellen vanaf de Website, Mi.com.

Pakketje kwam binnen!

Wegens een actie kon ik tegelijkertijd ook een mooie stekkerdoos met USB poorten kopen voor nog geen 3,- euro, wat ik wel een mooie deal vond.

Unboxing!

Het product komt in een simpeldoosje van karton met een fluwelen afwerking aan de binnenkant om het product te beschermen.

Standaard bijgeleverd is:

- De Miband 1S
- Een zwarte rubberen band
- Een USB oplaad kabel
- Een handleiding in Mandarijn

Ik kon het niet laten om ook direct een ander bandje te kopen, namelijk een oranje exemplaar :*)

De vernieuwde hartslag sensor!

Installatie

Installatie van het bandje is vrij gemakkelijk. Het bandje is standaard al opgeladen en direct klaar voor gebruik. Je download de app ( MiFit) in de Appstore ( iOs/Andriod ) en kan direct aan de slag. Je moet wel echter even een XiaoMi account aanmaken om de app te kunnen gebruiken. Er is ook een handleiding meegeleverd, maar die is echter in Mandarijn, iets waar vele van ons niet aan zullen hebben.

MiFit
Wat het bandje nu echt zo nuttig maakt is de MiFit app. Natuurlijk kan je ook de gegevens laden in de gezondheid app van Apple, echter biedt de MiFit app veel meer mogelijkheden.

De app houdt je activeiten bij, hoeveel stappen je maakt per dag. Wanneer je de App voor het eerst opstart, vraagt die om een Goal, het aantal stappen je per dag wilt maken. Je kunt gemakkelijk de geschiedenis terug bekijken en kijken hoeveel calorieen je verbrand hebt. Al betwijfel ik wel of de gegeven informatie klopt..

Verder kan je nog taloze dingen instellen als een Alarm, je profiel, en instellingen van het bandje zelf.

Onder het Settings menu kan je de batterijduur vinden en wat leuke opties instellen.

Zo kan je instellen aan welke arm je de band draagt, alhoewel ik niet echt zou weten wat voor verschil het zou moeten maken. Ook kan je instellen dat het bandje trilt wanneer je gebeld wordt, wat ik een zeer handige functie vind aangezien mijn telefoon altijd ergens rondslingert!

Verder kan je de band je hartritme tijdens je slaap laten monitoren doormiddel van intervals. Echter vind ik dit niet boeiend dus laat ik de functie uit staan, het vreet namelijk batterij.

Ook kan je een alarm instellen, wat ik een zeer leuke functie vind. Je kan namelijk je telefoon op still laten staan en alleen het bandje laten trillen. Het bandje trilt vrij hard en je word er dan ook zeker wakker van! Het mooiste hiervan is dat je partner, kat of hond, of het monster onder je bed niet wakker wordt van jou alarm!

De hartslag sensor is een leuke functie, je kan namelijk je hartslag meten. Vind het alleen jammer dat je nergens kan instellen dat het bandje constant je hartslag meet. Dit zou veel interessanter zijn, nu moet je telkens de app openen en een handmatige meting uitvoeren.

Of het bandje accuraat is weet ik niet, zal dit later in de week testen met een echte hartslag sensor.

De review wordt nog aangevuld, aangezien ik het bandje pas 4 dagen heb. Hou het in de gaten :)

Heb jij ook een Xiaomi Mi Band 1S Aluminium (Zwart)?

Bedankt voor de review!
Ik hou hem in de gaten, ben namelijk benieuwd of dit een redelijke HR monitor is voor tijdens het hardlopen.
Ja, maar je moet dan wel constant zelf de meting uitvoeren. Het is jammer dat er geen functie is dat de band voor een X periode je hartslag meet.. Denk dat het een simpele functie is die ze gemakkelijk zouden kunnen inbouwen.
Oh, stel ik gebruik de Nike+ hardloop App.
Blijft hij dan niet meten omdat de app die info wilt?
Hmm, dat is wellicht een optie, zal het eens proberen voor je.
Er is een speciale running mode functie in de Mi Fit app die de hartslag tijdens het hardlopen meet. Vooralsnog kun je alleen data synchroniseren met Google Fit en Apple Health. Integratie met Nike+ of Strava is er (nog) niet.
Bij mij geen running mode functie in de app (icm Iphone5S)
Als ik even mag inzoomen op je pluspunten.

Dat je na 4 dagen gebruik de batterijduur als een plus kunt bestempelen vind ik nogal opmerkelijk. Waarop heb je dat kunnen baseren of wat is je referentiekader? De MiBand 1S gaat overigens korter mee dan de normale MiBand.

Daarnaast een plus voor de prijs. Mensen buiten China kunnen niet op mi.com bestellen en Chinese webwinkels rekenen hogere prijzen. Op mi.com is de prijs 99 RMB wat omgerekend zo'n $15 is. Momenteel is de MiBand 1S bij Chinese webwinkels vanaf zo'n $28 te krijgen. In vergelijking een MiBand zonder hartslagmeter is vanaf $11 te krijgen dus kost de toevoeging van een hartslagsensor $17 meer.
Over de prijs, ik heb hem gekocht voor 99RMB, wat dus in mijn opzicht zeker een pluspunt is!

Over de batterij, loop er al 4 dagen mee te spelen, en voer de hartslag sensor ook vaak uit ( laten zien aan vrienden etc. ) en zoals je kunt zien uit het plaatje van vannochtend heb ik pas 3% verbruikt... Dikke plus dus :)
Top review!

Helaas is het mij altijd onduidelijk of zo'n sport-armband gebruik kan worden zonder connectie met een smartphone. Ik bedoel dus, of je kunt gaan hardlopen (zonder telefoon) en bij terugkomst de gegevens van de armband kunt sync-en in de App?
Yes dit kan, voor zover ik weet kan de mi minimaal 24 uur gegevens bewaren, dacht zelfs ergens te lezen een aantal dagen.. Zal eens zoeken.