Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z5 Compact Zwart Review

O88088 10 januari 2016, laatste update op 10 januari 2016, 3.244 views

Sony Xperia Z5 Compact Zwart

Een fijn toestel maar Sony had meer kunnen doen.

Pluspunten

• Water- en stofdicht
  • Uitstekende accuduur
  • Specs/formaat

Minpunten

• Kwetsbaar door glas
  • 1920*1080 had gekund
  • Positie knopjes

De Sony Z5 Compact is een kleinere telefoon dan de gebruikelijke telefoons. Met een 4.6 inch scherm Is hij een stuk kleiner dan bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S6 of de HTC One M9. Omdat ik de Z1 Compact wel erg fijn vond was de Z5 Compact een logische opvolger.

Specificaties.
Laten we beginnen bij het begin: wat zit er allemaal op en aan?
Het meest opvallende is het scherm, dat is een 4.6" LCD paneel. Het jammere hieraan is dat de resolutie nog altijd 'slechts' 1280*720 pixels is. Verder is de Z5 Compact voorzien van een Qualcom Snapdragon 810 v2.1, 2 GB RAM en de gebruikelijke dingen zoals NFC, Bluetooth en GPS.

Klik hier voor een volledige lijst met specificaties.

Noemenswaardig is de warmteproductie van de Snapdragon. Er zijn berichten dat de Compact oververhit raakt, maar vooralsnog heb ik daar helemaal niks van gemerkt. Ook gebruikt Sony versie 2.1 van de CPU, waardoor oververhitting minder snel voor zou moeten komen. Ook interessant is de IP65/IP68 classificatie, dit betekent dat de telefoon in principe tot een meter onder water kan overleven. Sony raadt dit echter nadrukkelijk af! De waterdichtheid is wel handig voor als het regent of als er een keer een glas water omgestoten wordt. Het scherm heeft een resolutie van 1280 bij 720 pixels, wat lager is dan de FullHD 1920*1080 van veel andere telefoons. Het aantal pixels per inch komt hiermee op ongeveer 320 wat vergelijkbaar is met de iPhone 6S. De Tweakers review spreekt van een veel te blauw scherm, maar ik herken dit probleem niet. Nu heb ik geen geavanceerde meetapparatuur, maar op het oog kan ik er geen blauwe waas in ontdekken. Het is wel zo dat het menselijk oog zich snel aanpast waardoor het lastig is om een kleurafwijking te zien. Met de prestaties is in ieder geval niks mis, het voelt naar mijn mening erg vloeiend en snel aan. Ik heb ook een paar benchmarks gedraaid om de prestaties wat objectiever te beoordelen:
http://i.imgur.com/jpwjFDs.png http://i.imgur.com/N4kMJmj.png http://i.imgur.com/L4Xn5m8.png
Volgens AnTuTu staat de Z5 Compact op plaats 12 in de ranglijst, onder onder andere de gewone Z5 en de OnePlus Two. Ook bij de andere tests scoort de Z5 Compact niet slecht. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik m'n telefoon natuurlijk gebruikt heb en dat de resultaten daardoor misschien iets anders uitvallen.

Uiterlijk.
Sony telefoons zijn bijna zonder uitzondering rechthoekige blokken. De hoeken zijn afgerond maar verder is het echt rechttoe rechtaan. De voorkant wordt beheerst door het scherm, verder vind je er de 5 megapixel frontcamera, de lichtsensor, de nabijheids-sensor en een led voor meldingen. De achterkant bestaat voor de verandering niet uit helder glas of plastic maar uit matglas. Ik vind het er mooi uitzien, maar smaken verschillen uiteraard. De rand is naar verluidt van plastic, maar als je had gezegd dat het aluminium is had ik het ook geloofd. Wat ik daarmee wil zeggen is dat het niet goedkoop aanvoelt. Bovenop is de koptelefoonaansluiting geplaatst, met daarnaast een klein gaatje voor de microfoon. Onderop vind je eveneens een gaatje voor een microfoon, deze keer met een (micro-)usb-poort ernaast. Aan de linkerkant is het Xperia logo gegraveerd en vind je het klepje voor de (nano-)simkaart en een micro-sd kaart. Alle klopjes zitten aan de rechterkant, met de vingerafdruksensor, de volumeknoppen en een speciale knop voor de camera.

Camera.
De Sony Z5 Compact heeft een 23 megapixel camera met een 1/2.3" sensor. Sony heeft veel ervaring met allerlei soorten camera's, dat schept dus hoge verwachtingen voor de smartphone camera's. Er worden weer allerlei namen genoemd, zoals Exmor RS™ , G lens en Bionz™ beeldverwerking. Hoe het heet maakt mij niet uit, het gaat natuurlijk om de foto's. Hieronder heb ik een aantal voorbeeldfoto's:

Sony Xperia UI.
Aangezien software ook belangrijk is voor een smartphone zal ik daar ook wat over schrijven. Sony heeft een van de lichtere 'skins' voor Android. Het is nagenoeg hetzelfde als de standaard Android, met wat kleine toevoegingen zoals Stamina-modus, my Xperia en inleiding tot Xperia™. Het mag duidelijk zijn dat Sony de Xperia merknaam graag in het rond strooit. De Stamina modus is Sony's naam voor een batterijbesparende instelling. Er zijn twee varianten, de gewone Stamina modus en de Ultra Stamina modus. De eerste is weer onderverdeeld in verlengd stand-by (waarmee apps alleen actief zijn als het scherm aanstaat) en verlengd gebruik (waarmee de hardwareprestaties worden beperkt). Daarnaast is er nog Smart Connect, een app waarmee je kunt kiezen wat er gedaan moet worden in bepaalde situaties. Zo kun je bepalen dat de muziek automatisch moet afspelen als je een koptelefoon aansluit, of dat de telefoon vanzelf op stille modus gaat als je hem tussen bepaalde tijden op de oplader aansluit.

http://i.imgur.com/bMuXLIr.png http://i.imgur.com/NnLiaJy.png http://i.imgur.com/dWFh4Tf.png?1
Bloatware mag een aparte alinea innemen. Toen ik het toestel voor het eerst aanzette stond er een enorme berg onnodige apps op. Mijn toestel komt uit Duitsland, dus er stonden vooral op Duitsland gerichte apps op. Gelukkig waren deze apps (onder andere Amazon en providerspecifieke software) zonder problemen te verwijderen. Alle Sony programma's zijn irritanter. Onder andere Xperia Lounge, PlayStation Video, What's New en Movie Creator zijn onmogelijk compleet te verwijderen.* Sony zal ze vast ongelooflijk nuttig vinden maar ik zou niet weten wat ik er mee moet.

*Zonder roottoegang. Maar dat vind ik altijd een beetje zonde bij een nieuwe telefoon ;)

Conclusie.
Ik ben zeer tevreden. De accuduur is lekker lang, het toestel voelt snel aan en het uiterlijk is niet verkeerd. Het grootste nadeel vind ik dat de vingerafdruksensor soms wat wispelturig is en dat vingers daardoor niet altijd goed herkend worden.

Klik hier voor een album van alle foto's en screenshots van m'n Z5 Compact (en foto's ter vergelijking met m'n Z1 Compact).

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Compact Zwart?

In de review zeg je dat de standaard apps niet te verwijderen zijn. Echter zijn er een hele bult te verwijderen/uit te schakelen wanneer je opstart in de veilige modus. Heb je dit al geprobeerd?
Het verbaast mij eerlijk gezegd wel dat er maar een 720p scherm in zit voor die prijs. Verder prima specs (hoewel, 2GB...) maar zoiets mag toch best als een fors minpunt worden omschreven.

Verder prima review :)
Dat is een beetje het verschil tussen puur specificaties en gebruikservaring. Ik merk zelf weinig van de 'lagere' resolutie en ook het geheugengebruik is goed. Samsung's S6 heeft 3GB, maar had bijvoorbeeld slecht ingesteld geheugenbeleid waardoor apps onnodig snel werden gesloten. Puur specificaties zeggen dus niet alles.
Ja, dat begrijp ik ook wel, maar voor een bedrag van bijna 500 euro vind ik het eerlijk gezegd ronduit slecht. Begrijp me niet verkeerd, het is een prima resolutie verder, maar het staat echt niet in verhouding tot de prijs.
Ronduit slecht hoef je het niet te noemen, het is eerder een bewuste keuze, uitgaande van het 300DPI sprookje van Steve Jobs en consorten. Het scherm bied 319 DPI en is meer dan voldoende om een comfortabel beeld te geven.
Door een lagere resolutie te kiezen hoeft de GPU minder hard te werken, evenals het backlight, wat grotere openingen heeft om licht door te geven, en dat zorgt voor een langere accuduur. Voor veel mensen is dat juist een reden om voor een Xperia Zserie Compact te kiezen, vergeet niet dat het op de Iphone 5 en 6 (normale model) na de enige highend compactmodel is.
Sterker nog, ik zie de 'lagere' resolutie als een voordeel. Het draagt er mede aan bij dat je, ook bij wat intensiever gebruik met het scherm veel aan, nog steeds vrij gemakkelijk het einde van de dag kan halen met nog steeds reserve in de accu.

Overigens verder goede review. +1 :)
accuduur vind ik nog wel een uitbreidingspuntje.
imo een vd belangrijkste verkooppluspunten voor deze/eerdere versies van deze telefoon.

z3 compact doe ik standaard 3dagen mee bijvoorbeeld, dat is relatief weinig bellen, maar wel elke dag nieuws/tweakers etc en whatsapp.
Met mijn Z1 Compact haalde ik met gemak 1 1/2 dag. Met licht/medium gebruik haal ik met de Z5 Compact echt net het einde van de dag als ik er op een gegeven moment met mijn vingers vanaf blijf. Ik hoop dat dit toch meer software is dan de hardware want verder is het verder wel een ontzettend fijn toestel en een mooie vervanging. :)

De review is verder goed! :) Al ben ik het niet helemaal eens met het scherm had groter gekund. De grootte van het scherm is voor mij super, maar dit zal wel smaak zijn.
Prima review waar ik mijzelf ook goed in kan vinden, sinds ik de Z5compact bezit (nu 3 weken).

Ik kom van de HTC M7 af (ook nog een tijdje met een Lumia 930 gelopen) en kan met het blote oog het verschil niet zien tussen 1080p (4,7") en 720p (4,6") en zie het meer als een voordeel wat ten goede komt van de accu tijd. Accu vind ik ook ruim voldoende. Ik doe nu bij normaal gebruik ruim 2 dagen met het toestel (iets wat ik al heel lang niet meer meegemaakt heb :P ). En het warmte probleem heb ik tot op heden niets van gemerkt. Waar vroeger mijn HTC met autonavigatie (Here maps of Google maps) gloeiend heet werd, blijft de Z5c op aangename temp.

Als ik een nadeel moet noemen is dat de 2GB Ram (t.o.v. de andere high end toestellen), maar het moet gek gaan wanneer je (m.u.v. zware spellen) de ram laat vol lopen met reguliere apps.
1080p op 4.6" is wel een beetje overdreven, lijkt mij totaal niet nodig.. En die blauwe waas hoeft op het eerste oog ook niet merkbaar te zijn, maar leg hem eens naast een beter gekalibreerd scherm en wellicht valt het dan wel een stuk meer op. Ik zelf ben er vrij gevoelig voor.

Voor de rest leuke review!

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 12 januari 2016 11:32]

Even voor de vergelijking, de iPhone 6s heeft 1334*750 op 4.7". Een hogere resolutie zie je nauwelijks wat van terug aan het scherm op normale afstand, maar merk je wel degelijk wat van in de prestaties en accuduur.

Een resolutie van 720p kan je dus net zo goed aan de pluskant neerzetten.