Sharkoon Premium Laser Mouse Review

kwinvdv 11 juni 2009, laatste update op 11 juni 2009, 191 views

Sharkoon Premium Laser Mouse

Pluspunten

• De extra knoppen
  • Plug en play werking

Minpunten

• Rechtermuisknop is los gegaan
  • Goedkope bouwkwaliteit

Algemeen
Ik heb deze muis ruim tweeŽnhalf jaar geleden bij Alternate gekocht. Ik kocht toen mijn eerste computer en heb daar voor een aantal redelijk budget onderdelen gekocht, waaronder deze muis. Deze muis was best goedkoop (§17,90) en ik vond het van de foto een goede vorm hebben, omdat ik een muis zocht die niet universeel is, dus niet zowel rechts als links handig is en dit was de goedkoopste keuze daarvoor.

Ergonomie
Ik vind de muis lekker in de hand liggen, want de bolling in de muis zorgt er voor dat de hand er redelijk relax op kan liggen. De drie knoppen links boven waar je je duim houd, zijn goed in te drukken, zonder een moeilijke beweging daarvoor te maken.

Functionaliteit
De muis doet wat een normale muis moet doen, maar de extra knoppen zijn wel een toevoeging. De knop van de drie extra knoppen, die het dichtst bij je hand palm zit heb ik heel veel gebruikt om in een internet browser een pagina terug te gaan, dus heeft previous page functie, wat ook bij mappen navigatie werkt. Deze knop is ook instelbaar in games, waar ik ook gebruik van heb gemaakt. De andere extra knoppen heb ik niet gebruikt, maar zijn wel in te stellen voor bepaalde functies. De achterste knop heeft standaard functie van next page, maar die gebruik ik zelden.

Precisie
Na lange tijd een muis gebruikt te hebben en niet veel ervaring gehand te hebben met andere muizen, kan ik er niet heel veel over zeggen. Maar als andere mensen op mijn computer games spelen, merken ze wel dat mijn muis redelijk gevoelig is, maar dat kan nog minder of meer gevoelig ingesteld worden in Windows en games zelf.
Ik ben ook vaak bezig met afbeeldingen te bewerken in Photoshop en daar was deze muis niet goed voor, maar muizen zijn daar in het algemeen niet ideaal voor. Daarom heb ik voor 69 euro een pentablet gekocht van Wacom.

Vormgeving
De muis heeft wel een echt plastic uiterlijk en ziet er niet heel erg high design uit, maar de vorm oogt niet slecht. Maar het is vooral het materiaal waarvan het gemaakt is en de afwerking, dat de muis er goedkoop uitziet, wat die ook was.

Bouwkwaliteit
Ik ben over de bouw van de muis niet heel erg te spreken, want naar tweeŽnhalf gebruik, begint de antislip laag op de muis glad te worden. Maar het ergste is dat de rechtermuisknop los is gaan zitten en er uit kan vallen, maar doet het nog wel.

Drivers en ondersteuning
Toen ik deze muis binnen had was die gewoon plug en play, dus er is geen driver voor nodig en de functies van de extra knoppen deden het ook standaard. Er was wel een mini-CD'tje mee geleverd was, waar een programmaatje opstaat, waarmee je een menu schermpje krijgt als je op de middelste van de extra knoppen op de muis in drukt. Dit venster is niet heel erg mooi vorm gegeven en het menu was niet heel erg nuttig, dus meteen weer gedeÔnstalleerd.

De muis is niet kwalitatief hoogstaand, maar het heeft ook geen hoge prijs. Dus in vergelijking met veel andere muizen vind ik dat deze muis een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft.

Heb jij ook een Sharkoon Premium Laser Mouse?