Specificaties Draadloos Azerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop Wave Pro - BelgiŽ Review

diamondback 11 juni 2009, laatste update op 5 januari 2011, 1.641 views

Logitech Cordless Desktop Wave Pro - BelgiŽ

Pluspunten

• uitgebreide drivers(instelmogelijkheden)
  • goede ontvangst
  • veel handigheidjes: free spin,...

Minpunten

• glijpads mochten iets makkelijker glijden
  • toetsenbord trekt veel stof aan

Bij de aankoop van een nieuwe pc wou ik direct ook een nieuw setje invoerapparatuur. Ik kwam van een logitech MX518 en een heel degelijk cherry-toestenbord. De eisen waren ook veranderd, vermits ik mijn PC ook als HTPC wil gebruiken en de PC eigenlijk niet aan mijn bureau staat, maar in mijn TV-meubel moest het setje draadloos zijn. Mijn oog viel eerst op de MX5500, voornamelijk omdat hij bluetooth heeft en ik dit wel makkelijk vond omdat je dan maar ťťn dongle nodig hebt voor muis+tobo+gsm,... De goede reviews waren positief, de gebruikservaringen dan weer eerder negatief. Het schermpje op dat toetsenbord vind ik dan weer eerder een verloren kost en door de slechte levertijd van een azerty-variant ben ik dan maar voor de wave pro gegaan en heb het me nog geen moment beklaagd!

openen van de doos
Ik ben al wat logitechspul gewoon(harmony885, MX518) en zoals gewoonlijk zat alles wat je nodig had mooi verpakt in de doos en was zowel muis als toetsenbord onbeschadigd. De doos was tijdens het transport wel beschadigd geraakt, dus dit was zeker geen luxe. Handleiding, lader voor de muis, garantiebewijs en CD-rom met drivers zaten er ook mooi bij.

aansluiten
Ik draai een dualboot van vista en xp, waarbij ik xp nog altijd als main OS gebruik, vista is eigenlijk een beetje voor te oefenen. Hierdoor kom je eerst in het menu waar je je OS kiest voor windows laad, dus was een beetje bang dat ik telkens eenn bedraad toetsenbord zou moeten aansluiten omdat de drivers nog niet ingeladen zouden zijn. Ik stond daarmee al de eerste keer klaar en wonder boven wonder koos ik mijn OS zonder ook maar ťťn driver te installeren :)

drivers
De drivers installeren ging gemakkelijk, ťťn driver voor beide toestellen is echt wel een gemak. De driver leek heel goed op die met van mijn MX518, met alleen een tabblad meer voor het toetsenbord. De drivers werken ook heel intuÔtief en makkelijk.

De muis: MX1100
Ik kwam van een MX518(die ik trouwens bitter weinig gebruikt heb voor te gamen, eerder was de instelbare gevoeligheid wel makkelijk voor CAD-toepassingen), dus ik was al geen budgetmuis gewoon. De MX1100 staat duidelijker nog een trap hoger op de ladder met meer knoppen, en meer handigheidjes voor bureautoepassingen(zie volgende alinea). De ergonomie van de muis is (nog) beter dan de MX518, ik zou bijna durven zeggen dat logitech de muis ontworpen heeft naar mijn hand! De accu van de muis gaat bij mij zo'n 3-4 dagen mee met gemiddeld toch 2 a 3 uur continu gebruik per dag. Daarna werkt hij nog, maar durft hij al eens haperen.

De bedieningsmogelijkheden van de muis zijn eindeloos, je hebt het scrollwieltje alleen al, je kan vooruitscrollen, achteruitscrollen, links duwen, rechts duwen, in het midden duwen, en dan heb je nog genoeg andere knoppen op de muis. Je hebt twee knoppen die standaard ingesteld staan om de gevoeligheid te regelen(bij mij zijn die page up/down), twee knoppen vorige en volgende en de gekende documentschakelaar(soort alt+TAB voor de muis) en natuurlijk de linkse en rechtse muistoets. Als deze knoppen zijn zelf aan te passen in de drivers, je kan er zelfs een menu mee maken die zich opent als je die knop indrukt zodat je snel zelfgekozen programma's kan openen. Een ander handigheidje waar ik eerst niet echt in geloofde is nog een extra knop die je scrollwieltje in vrije vlucht laat. Ik was een beetje achterdochtig over deze functie, maar die is al heel snel heel makkelijk gebleven(nooit meer de balk aan de rechterkant verslepen!) en nu staat mijn muis bijna altijd in deze stand, zowel traag, heel precies scrollen lukt hiermee, en je kan met een snelle draai aan het wiel tot 20pagina's per seconde scrollen! Om je een idee te geven, ťťn draai in excel bracht me tot rij 25502!

Als ik dan toch een nadeel moet vermelden over de muis, vind ik dat de glijpads net iets beter mogen glijden, maar dit is waarschijnlijk te verhelpen door een goede muismat. De lasermuis zelf heeft eigenlijk geen enkel probleem met de ondergrond, zelfs op een oneffen dekbed is het makkelijk werken zonder een hapering(zelf geprobeerd!)

Voor de mensen die ook nog iets kennen van batterijen, er zit een batterij in van eneloop(2Ah), enorm gekend voor hun lage zelfontlading en lange levensduur, goed gedaan logitech!

Het toetsenbord
Van toetsenbord was ik nog niet veel gewoon, ik had een (oerdegelijk) no-nonsense toetsenbord met geen enkel knopje te veel, dit toetsenbord heeft er 16 meerr en 12(De F-toetsen) andere toetsen die dan nog een dubbele functie(in combinatie met Fn) hebben ook. Hiermee kan de makkelijk word-excel-internet-messenger-mail-zoekmachine-kalender openen en je batterijstatus controleren en je CD/DVD/BD-spelers openen en sluiten. Hij herkent de juiste toepassingen automatisch, maar je kan deze (natuurlijk!) zelf aanpassen. Als je wil dat ipv de DVD-speler opent word opgestart wordt en omgekeerd is dat geen enkel probleem. Er zijn dan nog 3(F4,F5,F6) toetsen die je zelf een functie kunt geven, op dit moment opent F4 Paint.net bij mij, en de rest heb ik niet echt nodig. Je hebt dan nog een aantal grote toetsen op het toetsenbord zitten, die trouwen op de perfecte plaats zitten, ik kon 'blind' de juiste toesten gebruiken vanaf het eerste gebruik. Deze toetsen dienen voor te zoomen, mediaspeler te bedienen, muziekspeler/mijn afbeeldingen/rekenmachine te openen ed. Ook de toets waarmee je met ťťn druk op de knop je pc laat afsluiten gebruik ik dagelijk.

De grote troef van dit toetsenbord zou de ergonomie moeten zijn, het wave-ontwerp zou ook enorm intuÔtief moeten zijn en ik kan dit alleen maar beamen, ik was er direct mee weg en het typt heel makkelijk zonder andere toetsenborden 'af te leren'. De heel makkelijke polssteun en pootjes die je zowel op 4 als op 8į kan openklappen zijn ook zeker het vermelden waard. Bij mij staan ze op 4į, maar heb al situaties tegengekomen dat ik 8į makkelijker vond en soms klap ik ze in ook(als ik voor TV zit bijvoorbeeld).

Het nadeel van een zwart toetsenbord is dat je er enorm veel stof op ziet liggen, maar dit is natuurlijk geen nadeel van dit toetsenbord alleen. Het toetsenbord gebruikt twee alkalinebatterijen, die meegeleverd zijn, en het toetsenbord maanden laten werken.Na drie maanden zijn mijn batterijen nog als vol.

De set samen
Zoals al gezegd gebruik ik de set dus bij een gecombineerde school/HTPC. Voor de HTPC zit ik in mijn zetel ongeveer 3m recht voor mijn TV en dus ook voor de PC en de ontvanger en ik heb hier geen enkel ontvangstprobleem mee gehad. Ook typen met het toetsenbord op de schoot is geen enkel probleem, noch de muis op mijn bed gebruiken(mijn bed staat rechts naast mij als ik in mijn zetel zit).
De situatie aan mijn bureau is wel iets anders, de ontvanger zweeft nu ong. 10cm van de grond en als ik aan mijn bureau zit ongeveer op 8h terwijl mijn muis op 2h van mij glijdt. Het probleem is hem dus een beetje dat ik perfect tussen de muis en de ontvanger zit en dat de golven dan nog eens door mijn bureau moeten ook, en dat de zender van de muis(en ook van het toetsenbord) beiden perfect weg van de ontvanger gericht staan! Dit is natuurlijk vragen om problemen, en ik heb er in die 3 maanden dat ik dit setje nu gebruik toch al zeker 5x een hapering mee gehad :P ;) De ontvangst is dus enorm goed te noemen, en met een klein kabeltje die mijn ontvanger een beetje hoger plaatst zal dat binnenkort in orde komen.

bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is wat ik van logitech gewoon ben: goed degelijk materiaal, zonder vorm en plaatstoleranties van micrometers toe te passen

conclusie
De conclusie is dat ik enorm tevreden ben over deze set, waar ik trouwen §85 voor betaald heb bij azerty hardware, en dat ik die iedereen kan aanraden, hij is het geld zeker waard! Het is ook duidelijk dat er met de muis zeker kan gegamed worden(gevoeligheid is ook aan te passen met een druk op de knop) en hij reageert snel en accuraat op snelle bewegingen.

update:
Nog altijd geen enkel probleem met deze set, geen vervagende letters en nog altijd geen spijt en ik zou hem direct terug kopen! Ik gebruik de set nu ook onder W7 Ultimate, geen enkel driverprobleem

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop Wave Pro - BelgiŽ?

Hey jouw muis is anders dan de mijne jij hebt maar 1 batterij en ik heb 2 dongels maar ik kreeg de muis en keyboard ook in lossen dozen inplaats van 1 doos wat ook wel vaag was.

Voor de rest heel nice review

En ik kan me goed vinden in je review ik zou ook iedereen deze set aanraden hij werkt echt fijn. en ik heb op 5 meter nog prima bereik inderdaad zelfs door de muur heen :)

klopt in begin waren de glijpads wat stroef na tijdje gaat da wel beter vindt ik

en dat boven kantje is inderdaad snel stoffig heb jij ook al dat de letters vervagen bij mij is de a al helemaal wel de rest is nog helemaal netjes

[Reactie gewijzigd door dispie op 11 juni 2009 18:41]

nog geen last van vervagende letters, misschien(hopelijk niet) komt dit nog...
Goede review thanks!