Specificaties Small form factor, 1 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Chieftec FN-03B Review

Peregrine 13 december 2015, 311 views

Chieftec FN-03B

Goede kast, voor een prima prijs. Op details hier en daar wat minder, maar prima mee te leven.

Pluspunten

• Klein, maar wel plek voor optische drive
  • Kan als desktop worden gebruikt
  • Voeding lekker stil

Minpunten

• Niet voor SSDs zonder 3,5" bracket
  • Geen goede kabelmanagement
  • Optische drive lade kon niet open zonder kleine aanpassing

Kwaliteit voeding Score: 3
Deze kast heb ik besteld voor een PC voor iemand anders. De eisen aan deze PC waren dat het een paar jaar mee zou kunnen (dus een fatsoenlijke normale processor) dat deze als desktop kon worden gebruikt (om de monitor op te zetten) en het moest een optische drive bevatten.

Er zijn veel kasten die lekker klein zijn en met een mATX of kleiner moederbord een goede i5 kunnen herbergen. Echter, als er een optische drive in moet, dan is het de vraag of het geheugen niet in de weg zit. Omdat deze kast wat langer is, liggen de drive en het moederbord in elkaars verlengde en past het allemaal prima.

Bouwkwaliteit en afwerking
Op zich prima kast. Voelt solide aan, geen last gehad van scherpe randen, en de materialen voelen degelijk aan.
Minpuntje is de best stugge USB kabel die van het front-panel komt. Deze moet op het moederbord worden geprikt, en heeft niet veel ruimte om de bocht te maken. Daardoor zorgt deze voor wat mechanische spanning op het moederbord.

Installatiegemak
De kast heeft zijn eigen geniale manier om alles makkelijk te kunnen monteren. De Optische en HDD bay zijn demonteerbaar met slechts 1 schroefje die alles op zijn plaats houd. Dit schroefje zou je eventueel zelfs achterwege kunnen laten.

Maar: De demontage van de HDD bay gaat niet eenvoudig. De kabels van het front panel zitten een beetje in de weg, en ook het mechanisme spreekt niet erg voor zich. Het kostte me even voordat ik het door had, vooral omdat er geen beschrijving wordt meegeleverd. Echter, als je het eenmaal doorhebt, dan is het best makkelijk.

Inbouwmogelijkheden
Een moederbord, met standaard intel processor koeling (en iets extra ruimte), een HDD en een optische drive. Uiteraard niet heel veel, maar prima slim ingericht voor zo'n formaat kast.

Alleen heeft de HDD bracket een 'slim' klik / klem achtige constructie waardoor je een HDD schroefloos kan monteren. Dit is prachtig, maar het werkt niet voor een 2,5" SSD zonder bracket. Omdat de zijkanten van de bracket ook niet recht zijn EN geen schroefgaten bevat, heb ik even wat moeten modden om de drive te kunnen monteren. Uiteraard zou je kunnen zeggen dat ik maar een bracket had moeten regelen (en dan heb je misschien best gelijk), maar iets meer rekening houden met het feit dat die dingen standaard beginnen te worden, mag van mij ook best.

Modbaarheid
Tsja, niet veel ruimte, dus niet veel mogelijkheden. Je zou in de bovenkant een plexiglas raam kunnen maken ofzo, maar doordat er geen goede kabelmanagement mogelijkheden zijn (en het dus niet heel netjes kan worden) lijkt me dat niet nuttig.

Koelingsmogelijkheden
De koelopeningen zijn goed verdeeld; een onder de voeding (bijna onzichtbaar), 1 recht boven de processor, en een naast de processor waar standaard een fan naar buiten blaast. Aangezien de voeding en de processor diagonaal tegenover elkaar in de kast zitten, geeft dit volgens mij wel een goede airflow.

Kwaliteit van voeding
350W, en redelijk zuinig. Goed dus zou je zeggen... maar ik heb wel heel even lopen vloeken. Twee punten
1: Als je in een kast als deze een voeding stopt, zorg dan dat de kabels van goede lengte zijn. De (brede) moederbord aalsluiting is van normale lengte, maar aangezen deze praktisch tegen de voeding aan geplakt zit, moet je behoorlijk wat kabel wegwerken in een kleine ruimte.
De 4-polige moederbord aansluiting gaat helemaal diagonaal naar de ancere kant van de kast. Deze is dan net weer te kort om deze netjes weg te werken, zodat deze over het geheugen, en zowat tegen de ventilator aan zit. Kan wel, staat ook nog lang geen mechanische spanning op, maar netjes en handig is anders.
2: Tegenwoordig is bijna alles sATA. Een van de 2 uitgaande voedingslijnen voor de drives heeft 2 sATA voedings aansluitingen, met niet heel veel tussenruimte.
De ander heeft 2 pATA aansluitingen inclusief een FDD voedingsstekkertje! Hoe haal je het tegenwoordig in je hoofd! Ik heb dus een pATA-sATA verloopje erbij moeten halen, anders krijg ik dus niet zowel de optische drive als de SSD aan de voeding. Misschien dat je er voor de vorm nog 1 pATA aansluiting aanzet, maar 2 stuks op de enige andere lijn, daar hebben ze niet erg lang over nagedacht.

Vormgeving
Mooi. De optische drive is ook mooi weggewerkt achter een klepje die automatisch opent en sluit.
Maar: Ik heb er wel even met een mes bij gemoeten omdat mijn drive net niet open kon; de opening was een krappe millimeter te laag. Misschien dat het aan mijn specifieke drive ligt, maar volgens mij is dat redelijk gestandaardiseerd.
Met een klein beetje bijsnijden werkt het weer prima, maar dat had eigenlijk niet nodig hoeven zijn.

87 voor een mooie kast met goede 350W voeding. Het mag uiteraard altijd goedkoper, maar ik vind het een goede prijs.

Heb jij ook een Chieftec FN-03B?