Xiaomi Powerbank 16000mAh Zilver Review

robcoenen 13 december 2015, laatste update op 14 december 2015, 3.002 views

Xiaomi Powerbank 16000mAh Zilver

De powerbank heeft een strak design, is stevig en het gewicht is prettig. De hoeveelheid energie die in dit beestje past is geweldig, zeker voor het formaat. Met deze prijs is het beslist geen miskoop!

Pluspunten

• Hoge capaciteit
  • Robuust gebouwd
  • Prettig gewicht
  • Mi Product Authentication

Minpunten

• Lange oplaadtijd

Het is 2015 en ik zie nog regelmatig mensen om mij heen die hun telefoon bijladen / opladen in de klas, in de bus, of in de aula. Jammer genoeg gaat de ontwikkeling van batterijen en accu’s nog niet denderend snel. Nog altijd komt het voor dat je telefoon halverwege de dag de geest geeft, of dat je overdag geen tijd meer hebt om je telefoon op te laden voor dat feestje van vanavond.

Nou goed. Eerlijk is eerlijk. Ik ben in het bezit van een iPhone 6 Plus, en deze heeft een uitstekende batterijduur. Vaak ga ik ’s nachts rond een uur of 1 2 uur naar boven, en hang ik mijn telefoon in de lader, de accu bevat dan vaak nog 40%. Om 7 uur ’s morgens is deze weer klaar voor de dag.

Echter liep ik tegen een probleem op. Al sinds enkele maanden bekijk ik regelmatig streams op de social-media app Periscope. Een app waarmee je live uitzendingen kan broadcasten, maar ook live mee kunt kijken in het (niet altijd even interessante) leven van anderen. Periscope is een battery-drainer. Period.

Even snel een stream kijken en je accu is alweer 1/5e van zijn capaciteit gedaald. Met zelf live uitzenden gaat het nog veel harder.

Maar ook het feit dat ik zo nu en dan ergens heen moet, en dan geen tijd heb om mijn telefoon op te laden, of dat er geen stopcontacten zijn op de heen/terugweg. Komende maand ga ik naar Firstlook (#zinin). Dit betekent dat ik een reis van zo’n 2 tot 2,5 uur tegenmoed ga. Dan ergens wat eten, de Jaarbeurs in, weer ergens eten, route zoeken met Google Maps, terugreizen etc. De telefoon hangt dus de hele dag aan mobiele data vast. Ik ben de hele dag connected met het (superieure) 4G netwerk van KPN (<3) (tip, 10GB per maand voor maar 25,-). Verder zal de telefoon zijn gps moeten gebruiken, mij voorzien van mijn favoriete nummers in Spotify, en zou een tv-serie kijken onderweg ook geen overbodige luxe zijn. Kortom. Die batterij die gaat het geen volledige dag volhouden zo.

Nou goed. Ik heb inmiddels een stuk of 10 powerbanks thuis liggen.

Voor degene die niet weten wat een powerbank is. Een powerbank is simpelweg een accu die je thuis oplaadt en vervolgens mee kan nemen. Je verbind een USB-kabel naar je telefoon, tablet of eenieder ander apparaat op USB en ta-da. Je hebt stroom en je apparaat laad op.

Waarom zou ik dan in hemelsnaam nog een powerbank kopen? Nou, omdat ik heel veel van die krengen heb van 2000mAh (niet kopen!) die al leeg zijn voordat je de USB-kabel erin stopt. Verder heb ik er nog twee van 10.400mAh maar dit bleken neppers te zijn. Er zat dus minder capaciteit in dan geadverteerd.

Ik ben opzoek gegaan naar een powerbank met een enorme capaciteit, en met een hoog voltage zodat ik ook eventueel mijn iPad op zou kunnen laden. In Nederland vond ik er tientallen, maar allemaal boven de 75,-

Ik kwam uit bij het Chinese merk Xiaomi. Een van de grootste resellers in China. En inmiddels weet het merk zich ook de positioneren in de top 10 lijst van merken met de meest verkochte telefoontoestellen ter wereld. Gewoon degelijke producten tegen een scherpe prijs.

Deze boden een powerbank aan van 16.000mAh voor slechts 27,50! Een koopje dus. Echter zijn de producten van Mi niet te koop in Nederland. (Wel via, via, maar dan betaal je dubbel zo veel) Spannend! Mijn eerste aankoop via China.

Een van de grootste webshops uit China is Banggood. Op goed vertrouwen en veel positieve recensies heb ik hier mijn powerbank besteld (incl. hoesje). En gek genoeg kon ik gewoon met iDeal (met je gewone bankpas dus) betalen!

Op 3 september bestelde ik mijn powerbank + hoesje. Enkele dagen later was deze al vanuit China naar Zweden verscheept om vervolgens op 23 september op mijn deurmat te ploffen (het hoesje was overigens los verscheept en kwam 18 september al binnen). Via een track-and-trace systeem kon ik de bestelling volgen.

Alles was keurig verpakt en heelhuids aangekomen.

Nog steeds een beetje wantrouwig kijk ik naar het pakketje. Wie weet is dit, ondanks de vele positieve reviews, toch een nep-exemplaar. Gelukkig zit op de zijkant van de doos van de powerbank een kras-stickers. Hieronder bevind zich een code die je vervolgens in kan voeren op de website van de Xiaomi om de echtheid van je product te bevestigen en jawel hoor. De geleverde Xiaomi is een volledig legitieme powerbank, geen nepper dus. Ik kan het waarderen dat het merk hier waarde aan hecht en manieren in zet om neppe producten te belemmeren.

Er valt eigenlijk niet veel over een powerbank te zeggen dus ik ga het dan ook kort houden. De powerbank zelf is gemaakt van aluminium wat degelijk en stevig aanvoelt. Het gewicht van 338 is prettig, het is licht, maar wel zwaar genoeg om te weten dat je iets bij hebt. De powerbank is keurig rond afgewerkt en het design is simpel. 4 lampjes die het accupercentage van de powerbank aangeven en 1 simpele aan/uitknop. Er zijn 2 USB-poorten die allebei evenveel voltage leveren, beide poorten laden dus even snel. Laad je 2 apparaten tegelijkertijd op dan zal de snelheid op 1.8A per apparaat liggen, bij 1 apparaat is dit 2.1A. 1 apparaat opladen gaat dus net iets sneller dan 2 apparaten tegelijkertijd. De lader ondersteund jammer genoeg wel maar max. 2.1A op de oplaadpoort. Dit houdt in dag de powerbank volledig opladen zo’n 10 uur zal duren, daarentegen staat natuurlijk wel dat je een mooi percentage aan stroom terugkrijgt.

Ik heb een iPhone 6 Plus die beschikt over een 2,915 mAh batterij. Ik heb met deze powerbank mijn telefoon ruim 5x volledig kunnen opladen. Ook mijn iPad Air 2 opladen (7,340 mAh) is 2x gelukt op 1 lading. Het laden gaat snel en er zijn allerlei beveiligingen aanwezig om het product veilig te maken. (Het gaat hier overigens over bijladen, meestal rond de 20 - 30%, dus niet een volledige charge van 0 naar 100%.)

Zoals ik al zei valt er eigenlijk niet veel te melden over een powerbank. De powerbank heeft een leuk design, is stevig en het gewicht is prettig. De hoeveelheid energie die in dit beestje past is geweldig, zeker voor het formaat. Het opladen van apparaten gaat snel en de lampjes zijn handig om snel af te lezen hoeveel power je over hebt. Het enige nadeel wat ik kan vinden is het feit dat de powerbank een halve dag de tijd nodig heeft om op te laden. Maar goed, je zou hem ’s nachts in de lader kunnen stoppen en dan is ‘ie de volgende dag wel grotendeels opgeladen zodra je uit bed stapt.

De powerbank is hier te koop. Verder is er tegenwoordig ook een 20.000 mAh versie beschikbaar, nog meer power dus! Echter is deze gemaakt van plastic. Iets minder fancy en iets minder stevig, maar wel meer power, en van wat ik hoor is ook dit weer een prima product. Mogelijk dat ik deze in de toekomst nog ga bestellen. Verder is het plastic hoesje dat ik gekocht heb ook verkrijgbaar bij dezelfde webshop, hierbij het linkje. Kortom, een regelrechte aanrader! Beter ga je niet vinden onder de 50,- in Nederland.

Geschreven op 29 september 2015.

Heb jij ook een Xiaomi Powerbank 16000mAh Zilver?

Meer advertenties

Je weet dat het 16000 mAh is bij 3.7V.. maar dat opladers/accus 5.1V zijn.

Dit betekent dus dat je het niet direct kan vergelijken met de accu grote van je telefoon, tenzij je hem omrekent van 3.7 volt naar 5.1 volt. Dan kom je uit op 10200 mAh, als ik mij niet vergis.
Klopt, de meeste powerbank, zeker de kwalitatieve, komen normaliter uit bij een effectieve capaciteit van 80 - 90%. Wat de exacte aantallen zijn voor deze powerbank durf ik niet te stellen.
Staat op de powerbank zelf. Onder de grote cijfers 16000 staat de daadwerkelijke capaciteit.

Overigens klopt " De grootste elektronicafabrikant van China" niet helemaal. Xiaomi is bij lange na niet de grootste in China. Denk Haier, TCL, Foxconn, LeTV, Lenovo etc.
En Xiaomi is ook geen eletronica-fabrikant maar een reseller. Deze powerbanks komen bij ZMI vandaan. Blijft goed spul :)
Dan heb ik de verkeerde bronnen gelezen. Heb dit stukje destijds in de bus ooit even snel als notitie getypt.

Zal vnv. even research doen en de review aanpassen waar nodig. Thanks voor de feedback :)
de accu van je telefoon is ook 3,7V ;)
Dat is zeker waar, maar dat maakt het nog niet 1 op 1 overdraagbaar. Gelukkig heeft iemand anders er tijd in gestoken om het duidelijk uit te leggen, dus dan hoef ik dat niet te doen.

Zie bron.
dank. Maar die bron is ook niet helemaal lekker, alhoewel ik je punt wel begrijp ;)

Hij zegt, 1A, 5V, voor 1:40 is 7W. Hij bedoelt natuurlijk 7Wh ;)

Dit heeft ook te maken met dat iedereen de verkeerde eenheid hanteert voor capaciteit van accu's. Eigenlijk is Wh een betere eenheid, aangezien het energie uitdrukt. Verder hebben julliebeiden gelijk dat je energie verliest door de step-up convertor (spanning wordt verhoogd van 3.7 naar 5V), aangezien het vermogen gelijk blijft, lever je natuurlijk een stukje lading in. De hogere spanning is nodig, omdat je bij het laden van accu's de drempelspanning moet overwinnen om het laadproces (chemisch proces) op te starten.
Prima koopje, op dit moment voor 21,50 heb je veel reserve power ter beschikking. En zoals je al schrijft mooie vormgeving en solide bouwkwaliteit!
Oeh, ik zie inderdaad dat de prijs nog verder omlaag gedaald is. :)
Toch vind ik het wel geinig, je besteld een pakketje voor nop in China, en het komt keurig, zonder bijkomende kosten in Nederland.
Chinese regering sponsort volgens mij de verzendkosten om de chinese export industrie te bevorderen.
Zelf ben ik in het bezit van de 10.400mAh XIAOMI powerbank; het zijn idd prima powerbanks, geen moment spijt van.
Ik snap alleen je Minpunt niet: lange oplaadtijd. Dit is gewoon een gevolg van de grote capaciteit die je vervolgens met 2.1A laadt. Grof berekend 16/2=8 uur..... leuker kunnen we het niet maken. Dan had je een kleinere powerbank moeten kopen (die je ook hebt, als ik je verhaal lees ;) )
Ik heb er ook geen probleem mee, gewoon even in de nacht opladen, maar geen minpunten meegeven doet het ook over laten komen als een product zonder issues. ;)
ik heb ook een paar van deze, Ik vind dat ze vrij snel krassen en heb daarom de siliconen hoesjes erbij besteld
Dank voor de review, goed dat je beschrijft hoe je de powerbank in de dagelijkse praktijk nodig hebt en gebruikt. Voor iedereen is het dagelijks gebruik van mobiele devices en de mogelijkheid om ze op te laten anders.
Ik ben zelf op werkdagen prima in staat om alles op te laden. Gebruik dan op werk en thuis trouwens vooral grote schermen van devices met wat grotere accu's. Daar kan ik trouwens ook prima de USB poort van gebruiken om mijn smartphone van op te laden. Mijn Macbook Air is zo vaak een mooie pokerpack.

Voor de keren dat de Macbook Air niet meegaat, heb ik precies dezelfde pokerpack, meegenomen door een collega uit China. Een keer goed ontladen was het eerste om te doen, daarna opladen.
Grote voordeel vind ik de vorm, hij past mooi in een diep vak van mijn rugzak. Daar zit ie gewoon de hele week te wachten op een situatie waarbij deze nodig is. De meeste weken komt dat moment ook niet. Voor een jaszak geldt hetzelfde, al is ie misschien wat lang voor een gemiddelde binnenzak.

De powerpack houdt z'n lading goed vast, heb nog niet echt uitgeprobeerd maar ik heb de indruk dat er na een maand nog steeds voldoende lading in zal zitten om een smartphone op te laden.
Als ik de pokerpack heb gebruikt zet ik 'm 's nachts aan de lader zodat ie 's morgens weer vol in de rugzak kan.

Dit apparaat is best wel een no-brainer aanschaf voor iedereen die enigszins afhankelijk is van z' n mobiele usb-devices, zeker gezien de prijs.
''Ik heb geen kinderen, maar als ik die zou hebben in de puberleeftijd zouden ze er absoluut eentje krijgen voor naast hun telefoon om mee te nemen als ze er op uit trekken ;-) ''

Prachtige quote ;)
Jij heb vast kinderen in die leeftijd ;-)