Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Rad. R9 380 (970MHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R9 380 Gaming 4GB Review

Tomf1 13 december 2015, laatste update op 13 juli 2017, 2.184 views

MSI R9 380 Gaming 4GB (Product geleend)

De MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB, een kaart van AMD, is een prima gaming kaart. Hij is lekker stil dankzij de Twin Frozr V koeler en heeft tevens Freesync aan boord. Benchmarks laten zien dat er goed mee te gamen is. De kaart is bovendien goed geprijsd.

Pluspunten

• Goede overklokker
  • Freesync
  • Twin Frozr 5 koeler
  • Prima voor Full HD
  • Uiterlijk

Minpunten

• Verbruik en temperatuur
  • Rebrand van de 285

Drivers en compatibiliteit Score: 4

In Juni heeft AMD zijn nieuwe reeks videokaarten uitgebracht. Niet geheel verrassend heeft AMD deze reeks de 3** genoemd, de opvolger van de 2** serie. Uiteraard heeft MSI van deze serie zijn eigen varianten uitgebracht. In deze review zal ik de MSI Radeon R9 380 Gaming 4 GB kaart bespreken. Op het moment van schrijven staat deze videokaart in de prijslijsten voor gemiddeld ¤259,=. Er is ook een versie met 2 GB die iets goedkoper is, namelijk ¤226,=.

Om te beginnen, eerst de specificaties van de Radeon R9 380, zoals vermeld op het data sheet:

De R9 380 kaart is eigenlijk een rebrand van de R9 285 videokaart, die vorig jaar oktober is uitgebracht. Ga je kijken naar de specificaties van beide kaarten, dan kan je zien dat deze op heel veel punten gelijk zijn aan elkaar.

De standaard R9 380 is hoger geklokt dan de R9 285, namelijk op 970 MHz in plaats van 918 MHz. Ten opzichte van de referentiekaart is de MSI variant slechts 10 MHz hoger geklokt op 980 MHz.

De kaart wordt uitgebracht met 4 GB GDDR5 geheugen, die gebruik maakt van een 256-bit brede geheugenbus. De snelheid van het geheugen ligt op 5800 MHz.

De TDP van deze kaart ligt op 190 Watt. In vergelijking met Nvidia is dit vrij hoog, maar de AMD kaarten staan er om bekend dat ze wat meer verbruiken dan de tegenhangers van Nvidia. De directe concurrent van deze videokaart, de GTX 960, heeft namelijk een TDP van maar 120 Watt. Een verschil van zo'n 70 Watt.

Op het data sheet staan ook een aantal features vermeld van deze kaart. We zullen hier later op terug komen.

Als we een blik werpen op de verpakking, dan zien we dat deze er net zo uit ziet als de dozen van het afgelopen jaar. Lucky is weer aanwezig op de voorkant, net zoals het MSI logo en het Gaming Series logo. Voor de rest zien we de verwijzing naar de 4 GB geheugen op deze videokaart en dat het hier om de overgeklokte versie van de kaart gaat (ook al is het maar 10 MHz ten opzichte van de referentie kaart).

Als we de doos omdraaien, dan zien we daar de naam van de videokaart staan. Ook staan er een paar features afgebeeld, zoals de speciale ventilatoren, de heatpipes, de Zero Frozr technologie en de Gaming App. Links en rechts onderin staat nog informatie over de kaart en de systeemeisen.

Tijd om de doos open te maken.

Bij het openen van de doos zie je aan de binnenkant 2 pijlen staan. Iets waar je wel even op moet letten. Heb je de pijlen naar beneden staan, dan valt de inhoud uit de doos.
Als eenmaal de binnendoos er uitgehaald is, kan je een inlay uit de grotere doos halen.

In de inlay doos zitten de accessoires die MSI mee levert met de videokaart. Dit zijn:
  • Verloopstukje van DVI naar VGA
  • Handleiding
  • DVD met drivers en programma's
  • Een flyer over de MSI Gaming series

Er wordt niet veel meegeleverd. Wellicht was het mooi geweest als er nog een verloopje was meegeleverd voor de voeding. Daarentegen hebben de meeste voedingen toch 2 PCIe voedingskabels.

We leggen de accessoires opzij en we gaan kijken naar de videokaart zelf. Deze ligt, verpakt in een anti-statische zak, onder wat schuim verstopt.

Eenmaal uitgepakt zien we weer een vertrouwd beeld. Het is de Twin Frozr V koeler die op alle kaarten van het afgelopen jaar zitten. Deze variant heeft 3 heatpipes aan de bovenkant zitten en 2 heatpipes aan de onderkant. Hiermee is de layout gelijk aan de variant die gebruikt is op de GTX 960.

Qua aansluitingen heeft de Radeon R9 380 2 DVI aansluitingen (1 x Dual-link DVI-I, 1 x Dual-link DVI-D), 1 x HDMI versie 1.4a poort en 1 x versie 1.2 Displaypoort. Het is hiermee mogelijk om 3 schermen tegelijk aan te sluiten. Helaas bevat deze kaart geen HDMI 2.0 poort, waarmee het mogelijk is om 4k beelden met 60 fps af te spelen. Wil je dit toch doen, zul je je scherm aan moeten sluiten via Displaypoort of een verloop van Displaypoort naar HDMI moeten aanschaffen.

Op de achterkant heeft MSI een backplate gemonteerd. Hierdoor zie je de contactpunten niet meer zitten en kan je je er ook niet aan open halen. Op de backplate zien we wederom de afbeelding van de draak zitten. Persoonlijk vind ik dit er wat beter uit zien in een computerkast met een window erin.

Wat ook aanwezig is, net zoals bij de overige kaarten met de Twin Frozr V koeler, is de verlichting aan de bovenkant (zijkant) van de kaart.

Het is met de Gaming App mogelijk om de verlichting van de kaart aan te passen. Standaard brand het licht gewoon en gebeurt er niets bijzonders. Maar het is ook mogelijk om hem in een "breathing" mode te zetten, waarbij het licht langzaam aan en uit gaat. Ook kan je het licht laten knipperen.

Ter illustratie

Tijd om de kaart eens aan het werk te zetten met wat synthetische benchmarks en wat spellen. In de grafieken is de MSI Radeon R9 380 gemarkeerd met een rode balk. Bij sommige tests ontbreken een of meerdere kaarten die in het verleden getest zijn. Het is helaas niet mogelijk om die kaarten opnieuw te testen

De benchmarks worden uitgevoerd op het volgende systeem:
  • Intel Core i5 4670K @ 3.4 GHz
  • MSI Z87-GD65 moederbord
  • 2 x 4 GB Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
  • 256 GB Samsung 830 SSD
  • 2TB Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001 HDD
  • Corsair Graphite 730T
  • iiyama Prolite E2473HDS-B1
Hier het overzicht van de kaarten en met welke versie van het stuurprogramma deze getest zijn:

Alle tests zijn 3 keer uitgevoerd. Er is een gemiddelde genomen van de tests om eventuele pieken of dalen uit de resultaten te filteren. Mochten er grote afwijkingen zijn geweest, dan zijn de benchmarks nogmaals uitgevoerd. Alle benchmarks worden gedraaid met een resolutie van 1920 x 1080.

We trappen af met 3D Mark 11.

Kijk je naar de performance test, dan wint de R9 380 het van de GTX960 met een verschil van 7%. Kijk je naar de Extreme test, dan wint de GTX 960 het weer met een verschil van bijna 5%.

Halen we 3D Mark Firestrike erbij, dan wint de R9 380 het van de GTX 960. Het verschil is ongeveer 10%. Het verschil met de R9 280X is nihil te noemen.

Het verschil in fps bij Extreme is niet heel groot. Het is maar een verschil van 1.6 fps. Het verschil in score is 65 punten, zo'n 3.4%.

Gaan we kijken naar de Extreme HD scores, dan is het verschil in fps tussen de R9 380 en de GTX 960 ook maar 1.8 fps. In scores is het 73 punten, een verschil van 5%. De R9 280X is in beide gevallen wel sneller.

Tijd om de kaart wat spellen voor te schotelen.

Als eerste Hitman Absolution. Met een score van 36,4 op High en 33,4 op Ultra is het spel redelijk te spelen. De score ligt wel hoger dan de GTX 960 kaart, die zo'n 6 fps moet toegeven op de R9 380 kaart.

Zetten we de MSAA op 4x in plaats van 8x, dan krijgen we een resultaat op high van 53,2 fps, waarbij het spel goed speelbaar is. Het verschil met de GTX 960 wordt alleen maar groter, met een verschil van 10 fps. Op Ultra bereiken we een resultaat van 48 fps. Hier is een verschil van bijna 10 fps te zien ten opzichte van de GTX 960.

Het volgende spel wordt erbij gepakt, te weten Metro 2033. De standaard instelling voor alle tests is MSAA 4x en AF 16x. Als we Physx niet aanzetten, dan zien we op High een score van 75,4 fps. Dit is bijna net zoveel als de GTX 980 en 16 fps beter dan de GTX 960. Schroeven we de instellingen op naar Very High, dan komt de R9 380 dichter in de buurt van de GTX 960. Het spel is met bijna 50 fps nog prima te spelen.

Tegen beter weten in schakelen we Physx in, ook al is dit een instelling wat alleen ondersteund wordt door Nvidia. Dat is ook wel te zien in de scores, aangezien de kaart maar net voorbij de GTX 950 komt. Het spel is wel te spelen, maar de kaart heeft het er zwaar mee.

Als we gaan kijken naar Metro: Last Light, dan zijn de verschillen veel kleiner. Op High komt de 380 als beste kaart uit de bus, maar het verschil met de GTX 960 is maar 4 fps. Op Very High is het verschil nauwelijks aanwezig, maar 0,6 fps met de 960 kaart.

Ook bij dit spel zet ik de Physx aan. Wederom zien we erg lage scores voor de Radeon kaart, wat logisch is. De kaart komt wel in de buurt van de 280X.

We gaan eens voor dief spelen met Thief. Bij maximale instellingen en de AS op 8x zien we een resultaat van 54,1 fps, wat netjes te noemen is. Wanneer Mantle ingeschakeld wordt, is er nog een hogere score van 60 fps zichtbaar, vergelijkbaar met de 280X.
Schroeven we de AS op naar 16x, dan zien we nauwelijks een verschil in fps ten opzichte van AS 8x.

We gaan eens wat rubber verbranden met Grid Autosport. Hier behalen we een resultaat van 76,4 fps, wat erg netjes is. Echter is het verschil met de GTX 960 behoorlijk groot, want die kaart weet een score van 100 fps neer te zetten.

Als laatste draai ik de benchmark van Middle Earth - Shadows of Mordor. Bij beide benchmarks zijn de resultaten prima te noemen met op Medium een score van 100 fps en op Ultra een score van 60 fps.

Zoals eerder gemeld, heeft ook deze kaart een Twin Frozr V koeler. Deze koeler heeft zich al meerdere malen bewezen. De videokaarten blijven redelijk koel onder zware omstandigheden, maar maken niet veel geluid. Wanneer de kaart met de temperatuur onder de 60 graden zit, draaien de ventilatoren ook niet. Daardoor is de kaart helemaal stil. Deze techniek wordt door MSI Zero Frozr genoemd.

Dat de AMD kaart wat warmer wordt dan de Nvidia kaart, blijkt uit bovenstaande grafiek. Wanneer alleen het bureaublad open staat, wordt de kaart 42 graden. De warmste Nvidia kaart die ik onder handen heb genomen, wordt 37 graden. Dankzij Zero Frozr draaien er geen fans. Dit is ook het geval bij de overige kaarten met de TF V koeler.

Vervolgens draaien we de benchmark van Furmark 10 minuten lang. De kaart wordt daarmee niet warmer dan 68 graden. Het is wel de hoogste temperatuur van alle kaarten die voorzien zijn van de TF V koeler, maar het is 11 graden lager dan de 280X, die voorzien is van de Twin Frozr IV koeler.
Daarbij draaien de fans op een snelheid van 1321 rpm, ook het hoogste wat ik gemeten heb bij alle kaarten met de nieuwste koeler. Daar is dus wel goed te zien dat de kaart echt warmer wordt dan de kaarten uit het groene kamp.

Komen we toe aan het punt: overklokbaarheid. Is het mogelijk om deze kaart over te klokken en zo ja: hoe ver kan je gaan? In het voorgaande stuk was al te zien dat de kaart over het algemeen al wat warmer wordt dan de GeForce kaarten. Overklokken is op 2 manieren te doen.

Je kunt natuurlijk de Gaming App gebruiken om de kaart over te klokken of juist onder te klokken. Dit is mogelijk door de instelling van je keuze aan te klikken in het programma. Klik je de OC knop aan, dan zal er een lichte overklok op de kaart gezet worden. Klik je op de Silent knop, dan zal de kaart lager geklokt worden dan dat de kaart standaard geklokt is.

Het overklokken van een AMD kaart gaat echter anders in zijn werk dan bij een Nvidia kaart. Waar je bij een Nvidia kaart overklokt in aantal MHz, klok je bij AMD over in procenten. Het overklokken is goed te doen vanuit de Catalyst Control Center software, die AMD tot voor kort mee leverde.

Na het verhogen van de GPU-kloksnelheid, heb ik de kaart 5 minuten lang laten draaien met de Furmark Donut test om te zien of er fouten waren in de weergave. Uiteindelijk heb ik een overklok weten te realiseren van 15% op de GPU, zonder dat er beeldfouten waren opgetreden. Als je dit gaat bekijken in MHz, dan is het een overklok van 147 MHz. Een leuke winst voor een kaart die over het algemeen vrij warm wordt.
Nu de maximale overklok op de GPU is gevonden, is het tijd om het geheugen over te klokken. Na het verhogen van de memory clock heb ik elke keer een benchmark van 3D Mark Firestrike gedraaid om te zien of er een hogere score neer te zetten was dan bij de vorige overklok. Op het moment dat de score lager wordt bij een hogere kloksnelheid, is de kaart druk bezig om correcties uit te voeren, wat ten koste gaat van de prestaties. Uiteindelijk wist ik een kloksnelheid neer te zetten van 1630 MHz op het geheugen. Dit is een overklok van 14,4%.

De score die ik behaalde in 3D Mark Firestrike was 7867. Ten opzichte van de test met de standaard instellingen is dit een winst van 10.8%.
Bij Metro: Last Light was de nieuwe score 59,7 fps ten opzichte van 51,4 fps op de normale instellingen. Hierbij is een verbetering van 16% geconstateerd. Erg netjes voor deze kaart!

Uiteindelijk is ook nog het stroomverbruik en de temperaturen met elkaar vergeleken. Tijdens het spelen van Metro: Last Light was er een verschil van 1 graad tussen de overgeklokte kaart en de kaart met de standaard instellingen. Echter moesten de fans wel wat harder aan het werk. Waar normaal de fans draaiden op een snelheid van 1321 rpm, draaiden deze bij de overklok op 1523 rpm. De fans waren echter nog steeds niet echt storend tijdens het spelen. Het verschil in stroomverbruik was ook goed te meten. Waar het complete systeem standaard 290 Watt verstookt tijdens het spelen, was het met de overgeklokte kaart maar liefst 319 Watt. Een verschil van 10%. Het overklokken van deze kaart is zeker mogelijk.

De MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB kaart is een kaart voor de gamer die nu vol op Full HD wilt gamen De kaart zet goede resultaten neer in games en is bovendien ook voorzien van Freesync, wat op steeds meer monitoren terug te vinden is. De kaart wordt lijnrecht tegenover de Nvidia GeForce GTX 960 gezet. De strijd tussen die 2 kaarten lijkt onbeslist te zijn.

Qua prestaties wint de Radeon kaart het in veel gevallen van de GeForce kaart. Het verschil is echter niet echt groot. Ook heeft deze kaart 4 GB aan geheugen aan boord, waar de geteste variant van de GTX 960 maar 2 GB aan boord had. De 4 GB geheugen voegt voor nu nog weinig toe, aangezien veel spellen dit niet vereisen. Maar er komen wel meer spellen uit die al 3 GB geheugen nodig hebben en dan is het handig als het aanwezig is op de kaart. Maak je qua prijs de vergelijking met de 2 GB variant, dan is de GTX 960 goedkoper. Ga je de vergelijking maken met de 4 GB variant van de GTX 960, dan zijn de prijzen gelijk aan elkaar.

Echter laat de Radeon kaart wel wat steekjes vallen als het aan komt op verbruik en temperatuur. Het verbruik ligt aanzienlijk hoger dan de tegenhanger in het groene kamp en ook de temperaturen zijn wat hoger. Vooral het verschil wanneer de kaart niets aan het doen is, was best groot. De Radeon kaart heeft bovendien geen HDMI 2.0 poort, maar moet het doen met een HDMI 1.4a poort. Wil je 4k beelden afspelen met 60 fps, zul je dit moeten doen via de displaypoort.

De Radeon R9 380 ziet er strak uit dankzij de Twin Frozr V koeler en de daarop aanwezige verlichting. Ook zorgt de backplate, die op de kaart gemonteerd is, voor een strak uiterlijk. De kaart is ook lekker stil tijdens het gamen, iets wat ook niet geheel onbelangrijk is.

Het jammere is wel, dat het hier gaat om een rebrand van de R9 285 videokaart. Daardoor zijn er niet veel nieuwe features aanwezig op de kaart ten opzichte van zijn voorganger. Gelukkig was de Tonga chip al een nieuwe chip toen deze gebruikt werd voor de R9 285. Daardoor is de kaart geschikt voor DirectX 12 feature level 12_0.

Al met al is dit een prima kaart als je lekker aan de slag wilt met Full HD gaming.

Dank aan MSI voor het uitlenen van deze videokaart!

Mocht je op- en/of aanmerkingen hebben of iets te vragen, dan hoor ik het uiteraard graag. Mocht je dit een leuke review vinden, dan hoor ik het dit natuurlijk ook graag. :) Het motiveert mij om nog meer reviews te maken.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Edit 13-07-2017: Aanpassing i.v.m. wijziging voorwaarden Photobucket

Heb jij ook een MSI R9 380 Gaming 4GB?

Hoe verhoudt deze kaart zich tegen over de GTX 770?
De laatste drivers van Nvidia zijn erg slecht en ik wil graag weer eens een Radeon proberen.

GTX 770 draaide altijd GTA 5 op erg hoge instellingen met een resolutie van 2550*1080 zonder problemen. Nu is dat ineens een probleem sinds de laatste driver update. Zelfs oudere drivers installeren helpt niet.
Ik kan alleen de scores van 3d mark en Unigene Valley pakken om de kaarten te vergelijken en dan is het een beetje stuivertje wisselen. De ene keer zit de 770 hoger, de andere keer de 380.
Mag ik vragen wat voor PSU je gebruikt?

Ik heb namelijk nogal wat problemen met mijn nieuwe R9 380. Die gaat uit zodra de driver wordt geļnstalleerd... In theorie zou mijn PSU voldoende moeten zijn (Cooler Master GM G550M).

[Reactie gewijzigd door kw_nl op 5 mei 2016 21:03]

Uiteraard! Dat was in deze review de Cooler Master Silent Pro M600.
Top, dank je!
Nu weet ik natuurlijk niet wat je nog meer in je kast hebt hangen, maar normaliter heb je tegenwoordig met een normaal systeem (CPU, Videokaart en een paar HDDs / SSDs) niet meer dan 350 - 400 Watt nodig. NB Het systeem van de reviewer, Tomf1, gebruikt met een overgeklokte videokaart 319 Watt. Dus tenzij je geen gekke dingen in je kast hebt hangen zou dat eigenlijk al geen issue kunnen zijn.

Ik heb zelf een Corsair RM550x in mijn kast zitten in combinatie met de R9 380 4G. In theorie daarmee dezelfde sterkte als jij. De R9 380 heb ik daarbij nog non-stop overgeklokt staan met de GPU Clock op 1141MHz en de Memory Clock op 1631MHz en ik heb voltage nog wat omhoog geschroefd. Hiermee ondervind ik echt geen enkel probleem.

Aan de theoretische specificaties van je PSU kan het echt niet liggen. Maar dat neemt niet weg dat hij wel gewoon defect kan zijn of iets dergelijks. Of dat er iets anders stuk is.
Klopt. Zoals ik ook in de review heb gezet: het systeem met alles erin trekt bij een overgeklokte kaart maar 320 Watt. Een voeding van 550 Watt zou meer dan voldoende moeten zijn.
Thnx voor je info. Vandaag maar eens terug naar de winkel met de PSU. Als dat het probleem is natuurljk.