Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-40E5500 Wit, Zwart Review

toet-toet 15 juni 2009, laatste update op 16 juni 2009, 6.511 views

Sony Bravia KDL-40E5500 Wit, Zwart

Pluspunten

• Full HD
  • Schilderij frame
  • DLNA icm Twonky of Nero MediaHome
  • Bravia Sync
  • Aansluitingen
  • Zwart is zwart
  • Contrast
  • Energie besparing TV maar ook via bravia Sync (TV uit - alles uit)
  • Netwerk aansluiting voor internet widgets

Minpunten

• Afstandsbediening te goedkoop uitgevoerd
  • Geen coax antenne snoer meegeleverd
  • Geen optie om DVB tuners uit te schakelen

De voorbereiding

Na een heftige overtuigingsperiode om mijn vrouw zo ver te krijgen dat een nieuwe TV nodig was, we hadden nog een goede 32inch Samsung LCD van 2 jaar oud, was mijn vrouw eindelijk om maar alleen als de nieuwe TV een witte zou worden. Daarom was de keuze redelijk beperkt want echte witte TV's zijn schaars. Gelukkig had Sony een type wat aansloot bij mijn wensen. Ik had een aantal eisen:
  • Zwart echt zwart.
  • Minimale ghosting dus ook minimaal 100Hz
  • DLNA
  • minimaal 40 inch
  • Full HD natuurlijk
  • en afstandsbedieningsopties intergreerbaar met een Homecinema
Het werd dus de Sony KDL-40E5500 en bij plasmadiscounter op voorraad en opgehaald. (Leuke zaak overigens. Goede service zetten de TV zelfs in je auto. Ik werd volgens mij geholpen door een zoon van Tom Coronel want hij leek er wel erg veel op.)

Doos en inhoud:

De Sony doos is wat klein. Dat viel me op omdat ik de TV bij plasmadiscounter had opgehaald. Mensen met 40inch Philips TV's kwamen ook voorbij en die doos was behoorlijk dikker. Maakt niet uit maar als we het hebben over een doos en misschien indruk willen maken op de buren door de doos bij de vuilnis te zetten kun je misschien beter voor een Philips gaan.

De standaard zaken zoals handleiding in meerdere talen, registratie CD-Rom netsnoertje etc en een cheapo (onprogrammeerbare) afstandsbediening (smaak) waren van de partij. De TV word overigens zonder coax antenne snoer geleverd!

Eerste indruk

De tv oogt strak en is creme wit. Er zit nog een mooie zwarte "piano-lak" lijst omheen wat het echt tot een schilderij maakt. De speakers zijn tussen de zwarte en witte lijst in verwerkt en het geluid is niet echt geweldig maar vrij redelijk te noemen.

Aansluitingen:

De TV heeft plenty aansluitingen:
  • 4 X HDMI (2 X zijkant 2 x achterkant)
  • 2 X Scart (achter)
  • USB (zijkant) firmware optie via deze interface
  • Ethernet 100MB Fdx (achter)
  • VGA D-Sub (achter)
  • YUV (achter)
  • S-Video (achter)
  • Headphone (zijkant)
  • Front AV (zijkant)
  • Line in (mini Jack) (achter)
  • SPDIF OUT optisch (achter)
Afstandsbediening

Zoals gezegd ik vind m crappy voor zo'n TV. Maak heel de TV paar tientjes duurder en doe er een fatsoenlijke AB bij die programmeerbaar is en die licht geeft in het donker. Gevoed door 2 normale penlites vind ik weer wel positief. AAA batterijen haat ik omdat ze zo leeg zijn en meer kosten dan gewone penlites. De AB word vervangen door een Harmony One (is onderweg).

Voet

Monteerbaar door 4 schroefjes maakt de TV af maar vreemd genoeg staat de TV dan schuin naar achteren. Geen gezicht en ik heb de voet niet recht gekregen. Van mijn vrouw moest er gelijk een beugel aan de muur gemaakt worden voor wandmontage. Ik heb daar een vogels beugel voor gebruikt de goedkoopste in zijn soort ik heb er 55 euro voor betaald. Bij Plasmadiscounter is ie zelfs maar 37 euro! Vogels VFW 040 http://www.vogels.com/web...LCDPLASMA-WALL-SUPPOC.htm
De afstand tot de muur is slechts 3 - 4 cm wat toch goed is voor een 40 inch scherm.

Installeren

De TV installeren is een fluitje van een cent. Kies de taal zorg dat de coax kabel is aangesloten en gaan met die banaan. De TV scant dan analoog coax maar ook DVB (T-C) digitaal wat resulteert in een behoorlijk lange scan tijd voordat alle zenders gevonden zijn. Ongeveer 10 min.

Ook heb ik een netwerkaansluiting gekoppeld aan mijn thuisnetwerk wat DLNA en leuke internet toepassingen zoals een RSS reader - weersvoorspellingen ect in een widget op de TV kan toveren.

DLNA is een leuke feature maar de koppeling met windows media player 11 is een drama. Een programma zoals Twony media of Nero Media home, beide ca tekoop voor 30 euro, zijn nodig om foto's en mp3´s vanuit het crossbar navigatie scherm van de TV direct toegankelijk te maken. Ook zijn alleen Mpeg2 videos ondersteunt. Dus geen divx, xvids etc. Nu komt de optic spdif van pas. Het geluid van MP3´s word namelijk naar de TV gestreamed vanaf een NAS of PC. Via de optische SPDIF kan deze weer digitaal worden doorgestuurd naar de homecinema set. Erg makkelijk in gebruik en zeer toegankelijk. Helaas is DLNA nog niet uitontwikkeld maar in deze hoedanigheid al erg bruikbaar.

You Tube fimpje van Twonky media icm Sony Bravia Crossbar menu.

De navigatie in het menu verloopt via het "crossbar menu" princiepe wat ook al op de PSP en PS3 zijn intrede had gedaan en erg gebruikersvriendelijk is. Een ander pluspunt is de mogelijkheid om ongebruikte ingangen uit te zetten wat zappen tussen input sources versneld.

Beeld en geluid

Het beeld van de TV is echt een vooruitgang tov mijn oude TV. Ghosting is minimaal en de bravia engine doet zijn werk goed op 100Hz. Zwart is zwart en zelfs snachts met alle lampen uit zijn donkere beelden nog steeds zwart. Er is minimaal links- en rechtsboven een "lichtvlek" zichtbaar waar het backlight doorheen schijnt (bleeding). Moeilijk te zien maar toch het vermelden waard.

Wanneer de HTPC is gekozen als bron is het gewoon een hele grote monitor geworden die echt overal even scherp is. Een keuze van een volledig witte achtergrond geeft een mooi egaal beeld zonder dat er ergens vlekken te zien zijn.

Blu-Ray

Tja wat valt er over te zeggen. In een woord fantastisch. Dan zie je pas echt wat een meerwaarde een FullHD tv bied tov een HDready model. FullHD content is natuurlijk ook via de HTPC aan te bieden maar het geluid via een AV receiver die ook HD audio kan weergeven is toch weer net een tandje hoger dan de gedownloade content waarbij "slechts" een DTS audio of Dolby Digital 5.1 track is inbegrepen. Wel dient er dan wat getweaked te worden aan de lipsync of op de reciver of op de TV. Dat is me nog noet volledig duidelijk. De audio heb ik nu standaard via de AV receiver lopen omdat dat nu eenmaal veel beter klinkt dan de interne speakertjes.

TV kijken

De opstarttijd van de TV is ca 5 sec en dat is voor mij zeer acceptabel. De weergave via de interne analoge tuner is redelijk maar de HDMI koppeling via de UPC media box is toch echt weerzingwekkend veel beter. Via scart had ik altijd aan de linker kant van gezichten een oplichtend contrast randje. Wellicht een te goedkope scart kabel gebruikt maar met de HDMI koppeling is dit volledig verdwenen.

Ook het vermelden waard is de automatische schaling tussen breedbeeld / 4:3 / 16-9 uitzendingen gaat goed. Niet meer een hapering zoals bij oudere tv's maar een mooie intelligente schaling ook tijdens reclames. Ook kan je via de cursor keys op de AB het beeld heel makkelijk een paar tandjes naar beneden zetten of omhoog.

"Bravia Sync" icm een AV-Receiver Sony STR/DA2400ES

Na aanschaf van de TV was het ook tijd om de Marantz SR4300 receiver te vervangen. Niet omdat ik er niet meer tevreden over was maar de "bravia sync" en de "hdmi input sources" te laten lopen via een AV receiver sprak me enorm aan. De sync optie zorgt ervoor dat de TV weet wat voor bronnen er op de receiver zijn aangesloten en daardoor is bediening middels 1 afstandsbediening mogelijk. Dit werkt in de praktijk redelijk. Het enige wat niet goed werkt is dat de AV reciever de HTPC via hdmi niet goed blijft herkennen waardoor ik de HTPC noodgedwongen via een bypass direct op de VGA-D sub heb aangesloten van de TV. Het kan best zo zijn dat de videodriver van de G45 chipset het probleem veroorzaakt. Maar het nadeel is nu dat de bravia sync optie uitgezet moet worden zodra ik de HTPC wil gebruiken. De AV receiver is zich er namelijk niet van bewust dat je een VGA bron kiest op de TV. Hij laat vervolgens de input source op de receiver op TV staan en dat is de verkeerde audio bron voor de HTPC. De sync optie moet dan worden verbroken en dan kan de juiste bron worden gekozen voor het geluid van de HTPC. Ik hoop dat ik dit proces kan automatiseren met de harmony one van logitech.

De automatische geluidskalibratie is ook echt een uitvinding. In 5 min weet de AV receiver de karakteristieken van je homecinema speakers (Audio Pro) en stelt daar gelijk op af.

Om de perfecte match te maken heb ik er ook een losse blu-ray speler BDP-S350b van Sony op aangesloten. De betaalbaarheid van deze deze blu-ray spelers is erg aantrekkelijk geworden de laatste tijd en 200 euro is natuurlijk een koopje als je dan native blu-ray kan afspelen met HD audio content. Ook heeft deze blu-ray speler een usb aansluiting voor tijdelijke storage en kan ie dynamische content ophalen vanaf het internet door de netwerk aansluiting die het apparaat heeft.

• Sony STR-DA2400ES HD Audio AV receiver
  • Sony BDP-S350b Blu-Ray speler
  • HTPC gebaseerd op P5Q-EM moederbord
  • Vogels VFW040 muurbeugel
  • Audio Pro Image Series Speakers
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-40E5500 Wit, Zwart?

Wat is het verschil dan tussen de E versie en de W versie die ik heb, is dat alleen de kleur van het toestel? Verder een nette review hoor. :)
Ja dat is bij mijn weten de kleur en de volledige rand van de TV. De E versie is echt een schilderij model met in de lijst zeg maar een soort van passepartout. De W versie is gewoon recht toe recht aan. Ook zitten volgens mij de leds horizontaal en bij de E versie verticaal weggewerkt tussen de buitenrand en de binnenrand.
Goeie review. Ik heb deze LCD afgelopen weekend ook aangeschaft. Ik kan melden dat de je de voet die nu bij de 40" geleverd wordt met het verstellen van de schroefjes in de rechte stand gezet kan worden. Bijkomend voordeel is het scherm dan 20 graden kunt draaien.
Idd ik ben er nu ook achter. Je dient idd de beugel in de andere beugel een positie op te schuiven en dan staat de TV recht. (Raar dat ze overigens de rechte stand niet standaard af fabriek monteren) en idd het draaien is ook een uitvinding. Weer eens geen handleiding gelezen en als ik dit van te voren had geweten had ik denk ik de muurbeugel ook niet besteld.
Goede bondige review!
Ben sinds kort in het bezit van hetzelfde type maar dan een 32 inch uitvoering.
Het enige wat erg tegenvalt is de netwerkaansluiting.
Bij de installatie wordt direct het netwerk gevonden via de DHCP, de TV krijgt netjes een ip etc maar echt toegankelijk wordt hij niet. Behalve dan de widgets, een beetje overbodige luxe (een klok en andere snuisterijen) Ik ga een HDMI aansluiting maken via de videokaart, het geluid loopt al via tulpjes. Ik wil gebruik maken van de blue ray van de pc. Kijken of dat lukt.
Zelf ook onlangs deze tv aangeschaft, en hoewel die inmiddels ook hangt moet ik toch zeggen dat hij de eerste maand gewoon (recht) op een voet heeft gestaan, ben dus benieuwd hoe dat gebeurt is. mooie review verder, je hebt me er meteen een aantal speeluurtjes mee bezorgt want ga nu toch ook maar eens wat met mijn twonky rommelen. mijn mp3s in de woonkamer is toch wel handig tenslotte.
Mad Monkey goes for Twonky ;-)
Is de rand glanzend wit of mat?
Een lekker lezende review waar ik ( als zoekende naar een nieuwe TV ) iets mee kan. ;)
was mijn vrouw eindelijk om maar alleen als de nieuwe TV een witte zou worden

nette, uitgebreide review, zo lees ik ze graag.
Kan je misschien ook een foto nemen van die widgets :O ?
You tube fimpje. Wel een ander model maar de widgets komen een heel eind overeen. http://www.youtube.com/watch?v=cKYrbrGxzhI
Mooie review man. Ben ook gezegend met een vrouw die zegt dat het mnimaal een 46" moet worden en verder maakt het niet uit :)
Die 46 inch daar bedoelt ze toch wel een TV mee toch ?
- Geen optie om DVB tuners uit te schakelenen
Waarom wil je de DVB tuner(s) uitzetten?
Er zit een CA module in alleen dat werkt niet met UPC. Die willen je aan die mediabox laten vast roesten. Omdat de externe decoder van UPC gebruikt moet worden zijn de zenders daarintegen wel herkend door de TV alleen kan ie ze niet decrypten omdat de CA module ontbreekt. De DVB C-T zenders verschijnen als digitale zenders in de crossbar. Daar naast staan de normale regulier analoge coax zenders. Leg dit verhaal maar eens uit aan je vrouw en vraag het over een week nog maar eens. Gegarandeerd dat ze het dan niet meer weten !

Laat Nelie in Brussel alle kabelaars verplichten protected / decoded en free to air zenders onder te laten brengen in een standaard CA module. We maken ons immers ook druk om gloeilampen dus waarom ook niet voor externe decoders die 60Watt slurpen en waar werkelijk niemand op zit te wachten. Oh ja en de andere verplichte stap is dat iedere nieuwe TV met een CA slot word uitgevoerd.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 11 juni 2009 19:37]