Specificaties 480GB 2.5" (SATA-600) @ 550/500MB/s - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra II SSD 480GB Review

-Eraser- 12 december 2015, laatste update op 15 december 2015, 2.206 views

Sandisk Ultra II SSD 480GB

Lage prijs voor deze capaciteit SSD, met prima schrijf- en leesprestaties. Mooi alternatief voor de Crucial MX- en Samsung EVO-series

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Software
  • 9 mm bracket meegeleverd

Minpunten

• 3 jaar garantie

Index

Introductie
Specificaties
Eerste indruk
Prestaties
Software

Introductie

Ik zat al een tijdje te denken om een nieuwe SSD te kopen, maar wachtte op een aanbieding; zo'n haast had ik er namelijk niet mee. Vorige week stuitte ik echter toevallig op een aanbieding van Amazon.fr voor de SanDisk Ultra II 480 GB, met een prijs van 115 euro (inclusief verzending 121,46 --> 0,253 euro/GB).

Na wat reviews gelezen te hebben (zoals op Anandtech) had ik hem op zondag besteld en werd die vervolgens woensdag afgeleverd. Gezien deze uit Frankrijk kwam vind ik deze snelheid van bezorging prima.
Hij werd verstuurd in slechts een soort kartonnen envelop door de brievenbus. Ik heb dit eerder meegemaakt met een Kingston SSD van Amazon en die werkte verder prima, dus dit was op zich geen probleem.

SanDisk Ultra II 480 GB SSD

Zoals te zien in de specificaties hieronder bestaat de SSD uit TLC NAND geheugen. Voor extra snelheid is er een SLC buffer ingebouwd van 20 GB (SanDisk nCache 2.0), vergelijkbaar met Samsung's TurboWrite technologie in de 840/850 EVO reeks.
Hoewel TLC erom bekend staat minder lang mee te gaan dan SLC en MLC, wordt dat verschil tegenwoordig kleiner. Voor thuisgebruik hoeft dat dus mijns inziens geen reden te zijn om niet voor een SSD met TLC te kiezen, aangezien deze ook goedkoper zijn dan MLC en SLC.

Verschillen SLC, MLC en TLC NAND (bron: cactus-tech.com)

Zie bijvoorbeeld ook deze test: The SSD endurance experiment. In deze test wordt onder andere een Samsung 840 250 GB onderzocht, welke pas errors geeft na 300 TB geschreven data en het uiteindelijk volhoudt tot boven de 2,5 PB aan data.
Nu is dit natuurlijk maar 1 geval, dus dit hoeft zeker niet voor alle op TLC gebaseerde SSD's te gelden, maar het geeft toch enige indicatie van de verwachte levensduur.

Specificaties

• Opslagcapaciteit: 480 GB (447 GiB)
• Connectie: SATA 3 (6 Gbit/s)
• Type: Triple Level Cell, met SLC buffer

• SanDisk Ultra II 480 GB SSD
• 7 naar 9 mm bracket
• Handleiding

Eerste indruk

De verpakking, zoals wel vaker bij SSD's: een klein doosje iets groter dan de SSD zelf, welke naast de SSD nog een handleiding, een 9 mm bracket en een kaartje met verwijzing naar de website (voor de software) bevatten.

Het doosje
De inhoud

Voor het testen gebruik ik mijn laptop: de caddy eruit (schroefloos), de SSD erin en hij wordt vervolgens herkend in Windows. Later zal ik hem echter in mijn desktop inbouwen en ook daar de prestaties testen.

Prestaties

Voor het testen heb ik AS SSD en CrystalDiskMark gebruikt, met de resultaten (in laptop) hieronder als gevolg. Het verschil tussen beiden is te verklaren doordat AS SSD niet-comprimeerbare data gebruikt, waardoor de effectieve snelheid wat lager uitvalt.

CrystalDiskMark
AS SSD

Hieronder zijn de resultaten te zien na installatie van de SSD in mijn desktop. De resultaten rechts zijn met een test van 32 GB, naar aanleiding van de reactie onderaan van brid.

CrystalDiskMark 1GB
CrystalDiskMark 32GB

Op de verpakking geeft SanDisk sequentiŽle snelheden aan: 550 MB/s read en 500 MB/s write. Deze worden in tests dus wel gehaald, maar zijn niet echt representatief voor dagelijks gebruik (random read/write van kleine bestanden bijvoorbeeld weer wel).

Ter vergelijking, uit de review van de Samsung 850 EVO 500 GB, door Tweakers.net met AS SSD:

• Seq: 500.99 / 490.05 (lezen / schrijven MB/s)
• 4k: 35.61 / 60.2
• 4k_64Trd: 385.38 / 325.08

En de review van Hardware.info van de Crucial BX200 480 GB, momenteel een van goedkopere opties, tevens met AS SSD:

• Seq: 520.2 / 479.7 (lezen / schrijven MB/s)
• 4k: 34.2 / 113.7
• 4k_64Trd: 288.7 / 310.1

Software

SanDisk SSD Dashboard is de software die met deze SSD wordt meegeleverd. Het beginscherm, zoals te zien hieronder, geeft verschillende informatie over de huidige status van de SSD.

SanDisk SSD Dashboard screenshot

De overige menu's bieden de mogelijkheid om, onder andere:

• De performance (lezen/schrijven) bij te houden
• TRIM te controleren
• Secure erase toe te passen
• SMART diagnostic tests uit te voeren
• De firmware van de SSD te updaten

De resultaten zijn naar mijn mening zeer goed, ook gezien de lage prijs. De cijfers verschillen een beetje met andere reviews, vooral de 4K random read/write, dus deze zal ik later ook nog in mijn desktop testen.

[Update 15-12-150] Na het inbouwen in de desktop, bleken de eerdergenoemde resultaten wel meer overeen te komen met andere reviews.
Tevens is er een test toegevoegd met een bestandsgrootte van 32 GB, om het effect van bestanden groter dan de SLC buffer (20 GB) te testen. Zoals te zien in de resultaten hierboven, zijn de meeste sneleheden gelijk behalve de sequentiŽle schrijfsnelheid.

Verder maakt het voor normaal gebruik weinig uit wat de precieze snelheid is, maar gaat het vooral om de snelle access times van SSD's. Ik heb bijvoorbeeld nu een Kingston V300 120 GB SSD in mijn desktop zitten, maar deze "voelt" ook prima aan.
Het ging mij bij deze SSD vooral om de opslagcapaciteit, maar dat de prestaties ook goed zijn is natuurlijk mooi meegenomen.

SanDisk geeft 3 jaar garantie op de SSD. Dit is minder dan sommige concurrenten zoals Samsung maar is denk ik niet zo een groot nadeel. Andere nadelen heb ik in deze korte periode nog niet kunnen ontdekken.

Verder is er ook software beschikbaar om de SSD te beheren: SanDisk SSD Dashboard. Ik heb dit zelf niet uitgebreid getest, maar het lijkt wel handig te zijn voor firmware updates, het controleren van de status van de SSD (SMART etc.) en het wipen van de schijf.

Een aantal alternatieven, als ik naar de pricewatch prijzen (incl. verzending) kijk:

pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB (0,322 euro/GB)
pricewatch: Crucial BX100 500GB (0,336 euro/GB)
pricewatch: Crucial BX200 480GB (0,296 euro/GB)
pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB (0,350 euro/GB)

Heb jij ook een Sandisk Ultra II SSD 480GB?

Goede review leuk geschreven.
1 puntje je test maar met 1 GiB in crystal diskmark, dus eigenlijk test je de cache ipv SSD.
Kun je deze ook draaien met 32 GiB?
Bedankt voor de reactie, dat is wel een goede tip inderdaad ;) Ik zal hier later, als ik tijd heb, nog even naar kijken.
De test is toegevoegd ;) 32 GB lijkt niet zoveel uit te maken, ook staat het OS nu op de SSD.
ik heb er 1 in mijn Asus laptop zitten,de 256gb variant,maar het zijn prima schijven,snel stabiel :)