Specificaties 15,6" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K501LX-DM007T Review

captainpatje 12 december 2015, 930 views

Asus K501LX-DM007T

Een erg goede laptop voor een redelijke prijs!

Pluspunten

• aluminium/metaal achtige case
  • sterke hardware
  • en toch ook prima accuduur

Minpunten

• ingebouwde accu

Ik heb deze laptop op 11-12-2015 gekocht, omdat ik toe was aan een nieuwe.

Heb hem besteld bij 4launch.nl, die webshops die een goedkopere prijs aanboden verdwenen steeds en kwamen steeds met een andere prijs terug, beetje vreemd. Ook goede ervaringen met 4Launch dus die verdienen ook een pluim. Om 7 uur 's avonds besteld, om half 9 de volgende ochtend al voor de deur. Dus ook prima service van PostNL dit keer, terwijl het toch rond de kersttijd is!

Tja, wat kan ik zeggen van mijn nieuwe Asus K501LX. Ik was allereerst op zoek naar veel sterkere (gaming) laptop, maar dan vooral voor schoolgebruik. Op een gegeven moment ben ik toch naar iets goedkopers gaan zoeken omdat, al zijn die gaminglaptops qua prestaties beter, de accuduur gaat er flink op achteruit. Dus ging ik prestatie - accuduur compenseren, en kwam bij deze laptop uit.

Wat een beest is het. Een Intel i5-5200u met GTX950m. en dan toch nog een accuduur van gemiddeld 6 uur eruit kunnen slepen. Daarnaast is hij flinterdun, dus makkelijk mee te nemen. Dus ik kan deze laptop aanraden voor zowel gamen als studeren.

Hij is prachtig afgewerkt, beetje metaal-aluminium achtig, maar erg stevig.

Nadelen

Nadelen... nadelen.. wil het niet zozeer nadelen noemen, maar als we toch wat moeten klagen, dan is het wel op de ingebouwde accu. Ik weet niet of deze eventueel vervangbaar is, al zal er wel moeilijk aan te komen zijn. Maar dat is dan ook het ergste aan deze laptop.

Verder heb ik hieronder 1 2 mensen gezien die klaagden over het geluid, maar wat wil je nou? Geluid is prima, zit alleen amper bass in.

h, en natuurlijk zoals elke andere laptop komt hij met wat software waar niemand op zit te wachten. Dus heb even Windows 10 opnieuw geinstalleerd via USB en de noodzakelijke drivers erop gezet.

en als laatste maakt de fan soms wat geluid, vind het persoonlijk niet storend.

Heb jij ook een Asus K501LX-DM007T?

Prima scherm hoor. Geen onscherpe tekst, allemaal duidelijk te lezen.
Ik heb de I7 versie van de laptop. het is een goed TN scherm, horizontale hoeke zijn prima, verticale hoeken zijn niet super, maar niet hinderlijk. Vergeet niet om scaling in windows 10 uit te zetten met een tooltje, dit zorgt voor onscherpe dialoog schermen en tekst.
Ik hoor vele mensen zeuren op het beeldscherm. Ben ik dan de enige die een goed exemplaar heb ontvangen die tekst niet onscherp laat zien en vanuit alle hoeken gewoon prima beeld heeft?
De meeste mensen klagen over de problemen die windows 10 veroorzaakt. Die onscherpheid ligt niet aan het scherm en de kijkhoeken zijn prima voor tn (maar gelukkig geen ips glow etc).
heeft de GTX950M van dit model 2 of 4GB geheugen?
kom ik niet achter aan de hand van https://www.asus.com/Notebooks/K501LX/specifications/
Hmm dat was mij in het eerste geval ook niet helemaal duidelijk, maar in de systeeminformatie valt te zien dat het 2GB geheugen is.
Is de harde schijf vervangbaar voor een ssd?
Dat is bij elke laptop wel het geval. Wat echter nog beter is: je koopt een SSD M.2 (speciale aansluiting). Deze aansluiting is aanwezig op het moederbord maar leeg gelaten om zo de prijs te verlagen. Zo kun je zowel een SSD als HDD in je laptop hebben zitten.
Hoihoi

Dat is nou precies wat ik me afvroeg! Weet je zeker dat die m2 ssd in de K501LX kan? En weet toevallig ook of deze laptop een beetje makkelijk open gaat (upgraden ram en harde schijf en fans schoonmaken)?

Groetjes,
Saar
Hoi,

Toevallig heb ik hem gisteren nog open gemaakt, en kan je vraag beantwoorden.

Links van het touchpad zit de mogelijkheid om zo'n m.2 SSD in te bouwen. De luxere versie (Dacht de DM104T en de amerikaanse modellen) hebben hier al een module inzitten, maar wij moeten het doen met een eigenlijk best wel krakkemikkige harde schijf, werkt niet verkeerd hoor, maar je hoort hem schrijven en is slechts 5400RPM was nogal langzaam is voor zo'n sterke laptop (Dus raad ook aan deze te vervangen voor 7200RPM en stiller). Qua RAM betreft, ik heb gelezen dat dit ook makkelijk kan worden geupgrade, want er moet max. 12GB in kunnen. Maar ik zie dus die hele RAM kaartjes niet zitten op het moederbord. Nu kan het zijn dat er 8GB ingebouwd zit en je 4GB nog ergens toe kan voegen, maar ik heb die aansluiting dan over het hoofd gezien, al heb je aan 8GB meer dan zat, wie gebruikt dat uberhaupt?

Om in ieder geval je twijfel over de M.2 SSD weg te halen, en gelijk de vraag 'makkelijk fans kunnen schoonmaken' weg te nemen, is hier een video die het laat zien.

Vanaf 3:08 zie je hoe hij die SSD installeerd.
Hejj dankjewel! Gelukkig is deze laptop een beetje makkelijk open te maken. Ik zat ook naar een paar andere te kijken, maar tegenwoordig moet je heel het toetsenbord en het moederbord losmaken o_O. Dat gaat me net iets te ver bij een nieuwe laptop. Maar deze is dus goed te doen. Ik zie inderdaad de ram modules ook niet zitten, maar goed, 8 is wat mij betreft ook echt wel ruim voldoende ;).
Ik twijfel wel nog een beetje of ik de m2 ssd doe, of een 256 GB ssd ipv de harde schijf. Eather way is het wel goed eigenlijk.
Wat vindt jij van de beeldscherm kwaliteit? Oeh en het geluid van de fans? Is het soms net een vliegtuig of valt het mee?
Beeldscherm is gewoon prima. Niet om over naar huis te schrijven ofzo, maar gewoon duidelijk weergegeven tekst. Ik heb geen enkel probleem met onscherpe teksten. Qua fan, jaaaa oei, daar moet ik wel wat over zeggen. hij laait af en toe wel op ja, wat duidelijk te horen is, dat is mogelijk de videokaart fan die warmte wegvoert. Ik heb ergens op een topic een vermoeden geschreven waarom de fan mogelijk soms zo hard draait:

IceCool-technologie houdt gebruikers koel en comfortabel

Om oplopende temperaturen te voorkomen, heeft ASUS IceCool-technologie een unieke interne lay-out die de oppervlaktetemperatuur van de palmsteun tussen 28C en 35C houdt. Dit is aanzienlijk lager dan de lichaamstemperatuur, zodat het urenlang comfortabel blijft aanvoelen"

Ik zie dat RealTemp aangeeft dat de gemiddelde temperatuur 35 graden is. Wordt hij warmer dan dat, springt de fan opeens aan.

Hoogstwaarschijnlijk is de functie van het hard draaien van de fan om hem onder een bepaalde temperatuur te houden, hiergenoemd 35 graden. Vandaar ook dat hij regelmatig aanslaat, omdat een sterkte laptop over het algemeent moeilijk onder de 35 graden kan blijven.
Thnx voor je snelle reactie :).
Vind je het geluid van de fans storend? Ik heb laatst een dure Toshiba gezien die klonk als een vliegtuig als je alleen al een youtube filmpje keek. Dat was behoorlijk storend, maar dat is loeien op vol vermogen wat die deed.
Ik neem aan dat ze niet op vol vermogen draaien continu?
En is er niet wat te tweaken aan die max temperatuur ;). ..?
Tuurlijk, kijk mn mail altijd voor nieuwe reacties :9

Nee hij laait gewoon af en toe op, maar ik denk ook gewoon dat het ligt aan de kamertemperatuur, of hij op je schoot staat etc. Soms doet hij het helemaal niet! Ehmm.. Je moet even kijken, met het profiel Asus Xenbook in het programma Notebook fancontrol kan je hem helemaal niet op laten laaien of gewoon op energiebesparing zetten laat hem ook stil zijn, maar wat ik heb gemerkt is dat hij een beetje lag in muis begint te krijgen als je die fancontrol aanzet, alsof hij te heet wordt (terwijl het maar 40 graden is) weet ook niet of dat daadwerkelijk door dat fancontrol kwam of er iets anders aan de hand was.