Specificaties 5.2-kanaals met 100W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-830-S Review

shufflez 11 december 2015, laatste update op 20 december 2015, 364 views

Pioneer VSX-830-S

Simpel aan te sluiten, vooral door minder aansluitingen dan de vele 7.2 varianten. In te stellen via TV of HTTP, beide met een interface uit de 90ies. Interface is onvoorstelbaar traag en BT Audio is zo mogelijk nog trager en loopt geregeld vast.

Pluspunten

• Aardige geluidskwaliteit
  • Stereo output vermogen

Minpunten

• Ouderwetse 576p interface
  • BT Audio veel vertraging en hangt
  • Fragiele afstandbediening
  • MCACC werkt minder op full range speakers
  • Draak van een app (iControlAV5)

Geluidskwaliteit Score: 4
Versterker gekocht na wederom problemen met Onkyo HDMI-bord (en een 'geploft' kanaal daarop). Wilde eerst gaan voor de 930, maar had de extra features niet nodig en de 830 is erg scherp geprijsd. Ik wilde geen Onkyo meer gezien slechte ervaringen, maar ik had beter moeten onderzoeken want Onkyo heeft de Home Entertainment-tak van Pioneer Electronics overgenomen.

Omdat het 'maar' een 5.1 versterker betreft, is het aansluiten in ieder geval lekker simpel. HDMI kabels naar TV, Xbox en HTPC, speakers aansluiten (in mijn geval Jamo 4x S606 en S60C) en klaar. Er wordt met grote letters gewaarschuwd tegen kortsluiting op de speaker-terminals (op de metalen behuizing of via slecht aangesloten kabels), daar zullen ze ervaringen mee hebben gehad (er zit ook een plastic plaatje achter de speaker-terminals).

Dan zet je de boel aan en tot je schrik verschijnt er dan een 576p-interface op je 4K scherm. Nou ja, in ieder geval beter dan 480p van de oude Onkyo zullen we maar zeggen. "Iconic Assistance" noemt Pioneer de interface (wel 3 hele iconen) en ze durven het een "Updated Icon-Based GUI" te noemen. Het volume OSD is nog net transparant, maar het dot-matrix display op de unit zelf heeft zowat een hogere resolutie.

Set-up doorlopen, waarbij je met de (erg lichte, daardoor goedkoop aanvoelende) afstandsbediening je Wifi-code in moet kloppen; of door op/neer te gaan in tekstvakjes, of door een OSK te sturen dat beide vrij sloom reageert. Je kan natuurlijk ook een netwerkkabel erin steken, maar daarvoor heb ik geen receiver met Wifi.

Allemaal goed en wel, het is natuurlijk enigszins een budget-versterker dacht ik bij mezelf. Dus vervolgens de MCACC calibratie doorlopen en dat maakt wel enig verschil in het geluid en zet de EQ wat 'populairder' (dwz meer bass, in ieder geval op mijn speakers).

Vervolgens een test met wat DTS-HD & TrueHD; klinkt goed en aanzienlijk beter dan de oude Onkyo! Het 'veld' van geluid is behoorlijk en effecten komen strak door. Wel betwijfel ik of er daadwerkelijk 130W uit alle kanalen komt, op hogere volumes lijkt de versterker wat aan 'strakheid' te verliezen. Ook lijkt er een buffer vol te lopen waardoor je af-en-toe een hinderlijke halve seconde (niet precies kunnen timen) stilte hebt.

Dan ga je de andere features proberen en kom je tot teleurstellende conclusie dat BT Audio niet langer werkt dan 30 minuten (effectieve tijd is verschillend). Daarna hoor je een klik (zachter dan dat van het HDMI relais, misschien ander relais). Je krijgt dan nog wel verbinding, maar hij weigert nog langer iets af te spelen. Ook werken de controls van de afstandsbediening (terug-/doorspoelen/play/pauze) niet op mijn telefoon (Lumia 930 op Win10), waar een BT speaker van 2 tientjes dit wel kan.

Ook de andere features lijken vervolgens last te hebben, Internet Radio is ineens nog trager dan normaal en wisselen tussen andere inputs lijkt vast te lopen en de web-interface werkt ook niet meer.

Enige remedie is de stroom eraf en opnieuw beginnen. Maar ook dan merk je weer dat er tussen de 5 tot 15 seconden vertraging zit tussen doorspoelen (en zelfs volume) vanaf BT input en dat Spotify Connect in de war raakt als er een BT apparaat verbonden is.

Al met al qua geluid een aardige versterker binnen dit budget, met aantal features die eruit zien alsof ze 10 jaar geleden ontworpen zijn en ook zo functioneren.

N.B. Deze review is gebaseerd op de laatste firmware van 24-8-2015: 1-282-009-008-193 (p6.6007.1193)

Update: iControlAV5 op mijn tablet (Snapdragon 800) getest. Een vergelijkbare ervaring met de andere features van de receiver. De graphics niet om aan te gluren (QXGA scherm) en een Internet Radio station (vTuner) zoeken kan je het beste doen als je ook houdt van verf te horen drogen of gras te zien groeien. Er zitten wel een hoop totaal zinloze animaties & functies in de app, bijvoorbeeld "Sound Explorer" met vallende 'zeepbellen' met geluidseffecten (staande golf etc) en de "Finger Eq" waarmee je je MCACC calibratie fijntjes om zeep (pun intented) kan helpen, maar de basis-functionaliteit heeft daarvoor moeten boeten.

Heb jij ook een Pioneer VSX-830-S?