Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG GL552VW-CN108T Review

kob409 11 december 2015, 2.149 views

Asus ROG GL552VW-CN108T

Dit is niet zozeer een review, maar moet meer als gebruikerservaring worden bezien.

Pluspunten

• i7 + 960m
  • Vrij M2 slot
  • Kwaliteit toetsenbord
  • Geluidsproductie
  • 2x 4Gb, ipv 1x8Gb (Dual channel)
  • Backlit toetsenbord

Minpunten

• BACKLIGHT BLEEDING!
  • (Te) Flexibel scherm
  • Weinig aansluitingen
  • Locatie van de (Weinige) Usb poorten
  • Alleen rode kleur voor backlit toetsenbord
  • Alle bovenstaande punten samen: BOUWKWALITEIT!

Omdat ik toch ook graag mobiel een racespelletje wilde spelen en geen zin had om daar meer dan grofweg 1000 Euro voor neer te leggen, kwam ik al snel uit bij de MSI GE62 en de Asus GL552.

Na de diverse pro's en con's te hebben bekeken op de diverse sites, was ik nog steeds hevig aan het twijfelen, tot ik tenslotte de knoop heb doorgehakt ten faveure van laatstgenoemd apparaat.

De GE62 schijnt namelijk nogal een herrie te maken, wanneer hij op zijn donder krijgt.

Heb de 552 besteld en betaald, kom ik in de winkel aan om af te halen, staat daar een GE62 in alle glorie.

Wederom sloeg de twijfel toe: Zag er wel erg goed uit, alle poorten goed verdeeld aan de zijkant, mooi scherm en het toetsenbord voelde ook erg goed aan.

Gelukkig kwam nummer 218 vrij snel (moest bij binnenkomst een nummertje trekken) en was ik aan de beurt.

Mijn hebberigheid op dat moment, deed mij alleen maar zeggen: Dit is mijn bestelling, die ik kom halen (de 552 dus).

Had online al gezien dat er een ongebruikt M2 slot in zat, dus meteen een Mushkin 480Gb kaartje meebesteld.

Bij thuiskomst, heb ik meteen de harde schijf verwijderd en de M2 er in gezet,
dit ging erg makkelijk, er zal tzt in het Sata slot ook nog een SSD worden gezet,
aangezien ik ook graag mijn OS op een andere schijf heb, als waar mijn games op staan en ik graag dual boot mag draaien met Elive en Netrunner Linux.

Aangenaam verrast, was ik om te zien dat er 2x 4Gb in zat, in plaats van 1x 8Gb.
Was al van plan, om dual channel te activeren, nog 8Gb bij te prikken, wat eigenlijk pure overkill is, voor een apparaat dat alleen als casual gaming en af en toe Handbrake machine gebruikt wordt, pluspuntje dus!

Meteen W8.1 er op gezet, wat opvalt met een schone install, dat toetsenbord verlichting en wifi het niet out-of-the-box doen.
Gelukkig is Asus' driver support website een stuk sneller dan vroeger en dit was al snel opgelost.

Maar wtf?
Startte de laptop op en het leek wel of mijn beeldscherm een geval van acute geelzucht had, in de rechter bovenhoek!

Grrrr, had met geen enkel ander apparaat ooit live dit fenomeen mogen aanschouwen...

Mijn humeur zakte meteen tot onder het vriespunt en stond al op het punt om terug naar Ridderkerk te rijden (Zeg niet waar ik hem gekocht heb). :Y)

Maar aan de andere kant, hoef op deze laptop geen films te kijken en besloot dus de machine nog een kans te geven.

Toen mijn hart weer op de juiste plek zat, W10 er op, grappig om te zien, dat een hoop zaken het nu opeens wel meteen deden, de verlichting van het toetsenbord echter nog steeds niet.
(Laatstgenoemde na driver install, geen enkel probleem meer)

Uiteraard gaan we benchen en in mijn geval is dat nog altijd 3DMark03 (jaaaa, ik weet het, hopeloos verdouderd, is inherent aan mijn leeftijd, maar ook een referentiekader, omdat ik nog precies weet wat de score van mijn eerste laptop was)

Wat mij meteen al opviel, hoe (relatief) stil de laptop tijdens dat proces was.

De laptop haalde 54000 punten, mijn desktop ongeveer 3x zoveel, maar moet eerlijkheidshalve bekennen, dat ik er iets meer van had verwacht.

Maarrrr, zoals gezegd: Lekker stil!

Heb dus toch besloten, om de machine te houden, aangezien ik uiteraard ook wat Handbrake tests gedaan heb en de machine mij niet teleurstelde.

Wat mij, na de backlight bleeding (niet voor niets in hoofdletters hierboven), nog het meeste tegenstaat, is niet alleen het aantal usb poorten, maar ook de plaatsing ervan.

Zelf heb ik een hekel aan ingeplugde usb apparaten, vlak tegen de voorkant van de laptop aan.

Wat dat betreft, wint de GE62 het hands-down.

Maar, ben meer gesteld op stille machines, dan die waarbij de Usb poorten beter verdeeld zijn.

Time will tell...

Nogmaals, dit is geen review, maar een gebruikerservaring.

Heb jij ook een Asus ROG GL552VW-CN108T?

Grappig om te lezen dat je zo'n nieuwe machine meteen open schroeft om 'm aan jouw voorkeuren aan te passen.
Dat zou ik dus nooit durven doen.
Tja, is een tic...
Had hiervoor een Precision M4600, waar werkelijk alles, behalve het moederbord en het scherm aan vervangen was, cpu, mem, ssd's, wifi antenne, gpu...
Die heeft idd aardig uit elkaar gelegen,
Voor deze laptop was dat niet zo spannend, zit een luikje om geheugen, ssd's te vervangen.
Cpu kun je wel vergeten, is Bga socket, zit dus vastgesoldeerd.
Maar alles gaat bij mij open, dat klopt... :)
Hoe bevalt de laptop ?
Ben je er nog tevreden mee?
WIl zelf ook niet meer dan 1000 euro besteden aan een laptop, vroeger alienware laptops gehad, maar de hardware is best snel outdated
Deze laptop vind ik persoonlijk heel mooi uitzien, maar ben wel een beetje bang voor de build quality....
Ja, kan niet anders zeggen.
Zit me alleen toch wel te ergeren aan de backlight bleeding, dus als je er één bestelt, zou ik er rekening mee houden, dat dat bij jou ook zou kunnen gebeuren.
Je hebt altijd de wet kopen op afstand, waarmee je binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden de koop kunt ontbinden.
Heb door de jaren heen diverse Clevo's, Alienware's, Erazer's en Precision's gehad en deze vaak zelf standaard gekocht en later geupgrade (Cpu / Mem / Gpu en Wifi), je moet je goed realiseren dat dat bij deze dus niet mogelijk is: Zowel Cpu als Gpu zitten geïntegreerd op het moederbord.
Het is voor mij niets meer, dan mobiel een spelletje te kunnen doen, daar voldoet hij ruim voor.
Maakt zeker minder herrie dan de Clevo's, waar ik wel een paar stofzuigers van gehad heb.
Heb nog een 250Gb Evo erbij gekocht en ga binnenkort dus vanaf 2 disks werken.
Wat ik achteraf wel een dealbreaker vind, is dat het zeer moeilijk (tot onmogelijk) is een Linux distro er op te zetten en draaiend te krijgen (Maar ik blijf proberen), ben niet zo happy met prefixed bootloaders en UEFI, ipv het oude en vertrouwde BIOS.
Als je dus ook nog native Linux wil draaien, in plaats van een virtual machine, dan is dit misschien niet de beste koop.
Ja, het is een entry level notebook, maar nog steeds 1000 Euro.
Als je een beetje in de buurt van Aalsmeer woont, ben je wat mij betreft van harte uitgenodigd om hem hier even te komen testen.

Edit: Zie nu woonplaats "Ierland" in je profiel, zal dus denk ik niet gebeuren... :Y)

Anyway, als je in de buurt bent... ;)

[Reactie gewijzigd door kob409 op 23 december 2015 19:58]

Ik bezit zelfde laptop.
Mijn vraag is, zijn jouw temps van GPU en CPU van laptop ook onder gamen rond de 80-85 graden?

Zoja is dit veel of normaal?
Die van mij niet, blijf steken op 37 graden. 8)7

Die van de laptop weet ik niet meer, heb hem verkocht.

Tweedehands Alienware 13, 15 en 18 gekocht, had ik veel eerder moeten doen...

Sorry, kan je niet helpen...

[Reactie gewijzigd door kob409 op 1 juni 2016 06:55]