Sitecom WL-203 54g WiFi All-in-One USB Printserver Review

JHendrickxNewbie 19 juni 2009, 4.384 views

Sitecom WL-203 54g WiFi All-in-One USB Printserver

Pluspunten

• Werkt, met wat kunst en vliegwerk.

Minpunten

• De geleverde software deugd niet

Beneden de maat. De software van Sitecom voor de wl-203 deugt niet - op een machine werkte het helemaal niet, op een andere voldoende om de print server te configureren, maar niet zonder het systeem te crashen. Op machine 1 (een oude pc maar wel met WinXP opnieuw geinstalleerd) verdween de server steeds in de configuratie software, er kwam ook een melding dat een onderdeel was gecrashd vanwege een hardware conflict. Op mijn laptop lukte het wel de print server te configureren en een firmware update te installeren, maar daar crashte de configuratie software (versie 2.50, laaste versie van Sitecom maar wel een beta), maar de software crashte af en toe en het heeft ook het systeem gecrasht, zeldzaam met WinXP.

Ik heb de Sitecom software alleen op de WinXP partitie van mijn laptop geinstalleerd. Toen de print server eenmaal was geconfigureerd voor mijn draadloos netwerk kon ik het zonder veel problemen ook onder Ubuntu Linux gebruiken. De printer software vond de netwerk printer, alleen werkte de standaardpoort 9100 niet. Poort 9101 werkte wel. Op twee andere WinXP machines heb ik een een tcp/ip poort opgegeven in de printerdriver met het (vaste) ip adres van de print server en 9101 als poort. Dit was wel de enige manier om mijn Laserjet 1010 aangesloten te krijgen onder WinXP, de driver software van HP vond de netwerk printer niet.

Eindoordeel: het werkt maar met veel kunst en vliegwerk. Sitecom moet fatsoenlijke, crash-proof software meegeven bij hun producten, anders heeft de doorsnee gebruiker er niets aan.

---

Later heb ik ontdekt dat je via je browser het apparaat ook kunt configureren. Je het de Sitecom Control Center software eigenlijk niet nodig, hoewel het wel handig is voor het instellen van een vast IP adres van het apparaat. Ik heb mijn waardering veranderd van "zeer slecht" naar "slecht". Een ervaren gebruiker komt er wel uit, ook zonder de (bij mij crashende) control center, maar doorsnee gebruikers zijn gewaarschuwd.

Heb jij ook een Sitecom WL-203 54g WiFi All-in-One USB Printserver?

Mijn PCs werken prima, crashes zijn uitzonderlijk, vandaar mijn verbazing. En een crash op twee afzonderlijke PCs die verder goed werken, dat is meer dan een mening, dat moet niet gebeuren. Het betekent natuurlijk niet dat de software op alle PCs zal crashen.

Ik heb mijn waardering iets verhoogt nadat ik ontdekte dat je ook via je browser de print server kunt bedienen. Echt "slecht" is het ook weer niet maar met crashende software vind ik het zeker niet voldoende.

Als ik een nieuwe printer koop zal ik een netwerk printer overwegen. Maar ik ga een prima printer toch niet wegmikken om probleemloos via mijn netwerk te printen?
Ik heb dus ook een WL-203 gekocht maar ook ik vind de software inderdaad beneden alle peil. Software is instabiel en als het al werkt dat doet het niet echt wat het zou moeten doen. Ben redelijk handig met computers maar het heeft me heel veel tijd gekost om de server uberhaubt de printer te laten zien. Vervolgens heb ik het aan de praat gekregen op 2 PC's maar inmiddels werkt het al weer bij eentje niet meer.

De helpdesk van Sitcom heeft een poging gewaagd maar toen dat niet lukte werd het ook voor hun teveel moeite en word er niet meer gereageerd op vragen.

Weet iemand hier toevallig hoe je de Printer 'auto connect' zonder de control center software? Want heb via de browser de instellingen ingesteld en de computers in het netwerk zien de printer wel maar ik kan er niet naar printen. Wanneer ik de bijgeleverde software installeer en wanneer die na tig keer proberen plotseling werkt en dan op de knop 'Auto connect printer' klikt werkt hij volgens mij wel goed. Maar omdat de software zo instabiel is kan hij hem 9 van de 10 keer niet 'Auto connecten' waardoor ik dus alsnog niet kan printen.
De 'autoconnect funcite of iets wat er op lijkt zit dus niet in de 'browser' functionaliteit.
Bedankt voor deze review.. Ik weet nu in elk geval zeker dat ik dat ding niet koop. En dat was denk ik ook uw bedoeling.

Het zou deze review sieren als u er ook wat foto's bij maakt van de UI, en het apparaatje zelf. En uitlegt wat er precies positief en negatief aan is, behalve het crashen.

PS: Koop een netwerkprinter, werkt veel beter :)

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op 10 juni 2009 23:28]

Ik zou je PC's maar eens nakijken want hier werkt het perfect. Zonder crashes.
Klopt, draait ook perfect op locatie. Echter deze gebruiker heeft een mening, geen feiten. Software is prima, doet ook prima zijn werk. Gevalletje koop-een-netwerkprinter-met-DHCP-client voor deze gebruiker ;)
Je hebt alleen Algemeen een score gegeven, waardoor deze review zijn waarde verliest.
Zoals de gebruiker hierboven ook aangeeft, een mening dus.
"Ik heb mijn waardering iets verhoogt nadat ik ontdekte dat je ook via je browser de print server kunt bedienen"

RTFM !!!
Heb hem nu meer dan een jaar en wireless nooit goed gewerkt. Bekabeld geen probleem.

Het vreemde is dat hij met wireless na installatie het even doet, en na een paar dagen er gewoon mee ophoudt. Het accesspoint staat dicht in de buurt en doet het met laptops of dongels van verschillende merken prima.

Een veeg teken is dat sitecom voor windows 7 ondersteuning alleen een BETA driver (van bijna een jaar oud) aanbiedt. Waarom doe je dat als je zeker van je product bent... De schijn is tegen zullen we maar zeggen.

Ik heb geen zin meer om er veel tijd aan te besteden. De volgende printerserver wordt er een van een ander merk.