Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Zwart Review

bilgy_no1 12 december 2015, laatste update op 25 december 2015, 4.061 views

Microsoft Lumia 950 XL Zwart

De Lumia 950 XL is een prijzige smartphone, maar wel een met alle toeters en bellen van een flagship. Hoewel er verbeterpunten zijn bevalt de telefoon mij tot nu toe zeer goed. Voor een telefoon met 5,7" scherm is hij best hanteerbaar. Het app-aanbod valt mij alleszins mee.

Pluspunten

• Zeer goede camera
  • Goede hardware specs, dus toekomstbestendig
  • Mooi, subtiel ontwerp met 'Designed for Lumia' programma
  • Continuum is een unieke feature (wacht nog op Dock)
  • Hello (irisscanner) werkt goed na enkele 'trainingsrondes'
  • Meeste apps zijn gewoon beschikbaar of de dienst werkt met een goede mobiele site
  • Windows 10 Mobile: prettige UI

Minpunten

• Schoonheidsfoutjes in het OS
  • back cover 'kraakt' maar vervangbaar door veel mooiere covers
  • Edge browser UI kan handiger
  • Accuduur is vooralsnog OK; had iets meer verwacht

12-12-2015: Eerste versie
13-12-2015: Intro iets ingekort voor leesbaarheid. Foto's toegevoegd. Sectie toegevoegd: Waarom Windows 10 Mobile? Iets toegevoegd over garantie.
23-12-2015: Nieuwe foto's toegevoegd. Opmaak verbeterd. Tabel met beschikbare apps toegevoegd (spoiler: app gap valt mij reuze mee!). Gebruikservaring uitgebreid met alinea over bugs.

Inhoudsopgave

Introductie

Ik volg Windows Phone al een tijd. Het concept van de User Interface spreekt mij erg aan. Het is een gulden middenweg tussen iOS (statische iconen op een grid) en Android (vrij in te delen met iconen en widgets). Het geeft een eenduidige interface met toch veel dynamische en up-to-date informatie direct in beeld. En Microsoft werkt hard door aan het ontwikkelen ervan. Windows 10 Mobile deelt veel code met Windows 10 (PC/Tablets/X-Box) en moet gaan profiteren van Universal Apps die op alle devices kunnen draaien. Daarnaast innoveert Microsoft met een gave feature als Continuum.

Tot nu toe was er echter ook steeds wel iets mis aan de line-up van Windows Phones (Lumia's). Ik heb de Nokia strategie nooit goed begrepen. Zo had de Lumia 1520 zo'n beetje alle features, maar is 6" een no-go voor de meeste mensen. De Lumia 930 deelde de meeste features en bracht een aansprekend ontwerp, maar had volgens de reviews weer een slechte accuduur en bijv. geen Glance (Glimpscherm). Ook was de processor tegen die tijd alweer achterhaald. De Lumia 830 had dan wel een mid-range prijs, maar een veel slechtere processor en camera. En in de lagere regionen is het helemaal een wirwar aan modellen met verschillende feature mixes. De Lumia 640 XL is de enige die mij op de meeste punten wel kon bekoren, behalve dat de Snapdragon 400 rond die tijd al verouderd was. Gelukkig zet Microsoft het mes in het aantal modellen!

En toen werden in oktober de Lumia 950 en 950 XL aangekondigd. Duidelijke flagships, met up-to-date hardware. Ik zie echt geen onnodige compromissen meer en besloot ervoor te gaan. Ik heb nog overwogen om de Lumia 950 te nemen, omdat het een iets kleiner toestel is. De 950 XL is echter zeer compact voor 5,7" en brengt een upgrade in de processor en batterij. Bovendien krijg je er (vooralsnog) een gratis Continuum Dock bij en dan is de prijs ook gelijk. Zodoende heb ik sinds vorige week een Lumia 950 XL in gebruik als vervanger van mij Jolla.

In deze review wil ik het vooral hebben over mijn gebruikerservaringen. Ik ben niet van plan om benchmarks te draaien of nog eens de specs te beschrijven. Daarvoor verwijs ik je naar GSM Arena of de Tweakers review die ongetwijfeld snel verschijnt. Over reviews gesproken: het valt mij iedere keer weer op dat de Amerikaanse tech bladen ontzettend negatief zijn over Windows Phone. Meestal is de teneur: 'blablabla geen apps, dus kansloos'. Ik weet niet waar dat aan ligt. Misschien hebben ze aandelen Apple. Maar ik weet wel dat al dit soort negatieve geluiden ook werden geuit bij de introductie van de Surface en Surface Pro ("wie zit daar nou op te wachten"). Maar het feit is dat de Surface Pro reeks serieus marktaandeel begint te winnen, terwijl iPads al jaren verliezen. Misschien zien we over twee jaar dus wel een post als deze, maar dan over Windows Mobile...

Score items:

Ik zal kort ingaan op de score items voordat ik wat meer zeg over mijn gebruikservaring.
Featureset
Hier kan ik kort over zijn. De Lumia 950 XL heeft alle features die je maar kunt bedenken, plus nog wat unieke zaken als Continuum en Hello. Het enige verbeterpunt dat ik zie is 'front facing stereo speakers' zoals bij HTC en inmiddels enkele anderen. Daar staat tegenover dat de telefoon nu lekker compact kan blijven. De Lumia 950 XL is maar iets langer dan de HTC One M8, ondanks een schermdiagonaal die 0,7" groter is. Voor mij dus een prima afweging om de speaker achterop te plaatsen.
Bereik
Ik heb echt niets te klagen over het bereik. Ik heb geen metingen verricht, maar de verbinding lijkt beter en stabieler dan met de One M8 en de Jolla. Gesprekskwaliteit is ook erg goed, hoewel ik niet veel telefoontjes heb gepleegd. Wie belt er immers nog?

Update: inmiddels wat meer telefoontjes gepleegd en de belkwaliteit is gewoon heel goed. Stemmen klinken kraakhelder en er is weinig ruis.
Accuduur
Ik kom makkelijk de dag door. Wanneer ik thuis kom uit werk is er nog ongeveer 35-40% over. De eerste week heb ik steeds 's avonds de telefoon heel intensief gebruikt om hem helemaal leeg te trekken en dan weer helemaal vol te laden gedurende de nacht. Daarmee is de accuduur iets verbeterd, hoewel het lastig vergelijken is. De eerste dagen ben je ook iets intensiever bezig: installeren van updates en apps, veel pielen om de telefoon te leren kennen.

Opladen gaat razendsnel met de meegeleverde lader. De telefoon wordt dan aan de onderkant wel wat warm, maar de accuboost is indrukwekkend.

Ik ben van plan om zo'n Ikea lamp/Qi-lader te kopen. Dan kan ik zowel de Lumia als de HTC tegelijk opladen.
Gebruiksgemak
Ja, een nieuw OS is even wennen, maar dat gaat best snel met Windows 10 Mobile. Sommige instellingen zitten een beetje verborgen, maar alles is uiteindelijk te vinden. Zo verwacht ik de instellingen voor Glimpscherm (Glance) onder het kopje 'Beeldscherm' in de Settings App. Ze staan echter onder het kopje 'Extra's'. Hetzelfde geldt voor de instellingen voor het Kleurprofiel.

Over de Edge browser ben ik wat minder te spreken. Het werkt allemaal wel goed en snel, maar de UI kan echt beter. Zo zitten de favorieten nogal verborgen. Je verwacht ze te zien zodra je op de adresbalk klikt, maar dan moet je alsnog eerst naar het menuutje en dan op de knop favorieten klikken. Zowel het 'Tabbladen' knopje als het Menuknopje zijn slecht bereikbaar onderin de hoeken. Vooral bij gebruik met 1 hand. Ik ga Opera Mini maar eens proberen; ik gebruik al jaren Opera browsers op de HTC's en ben daar eigenlijk wel tevreden over.

Ik moet echt nog wennen aan de positionering van de Power en Volume knoppen. De rechterrand is prima, maar de Power knop zit tussen Volume + en Volume - in. Doordat ze alledrie even glad zijn is het altijd even voelen of ik de Power knop heb om de telefoon in/uit te schakelen. De Power knop ligt iets dieper, maar ik denk persoonlijk dat een andere textuur beter is. Als de Volume knoppen glad zijn en Power knop wat ruwer is het bijvoorbeeld direct voelbaar. Misschien ga ik na een tijdje wel even aan de slag met een nagelvijltje...

Gezien het grote formaat is de 'shrink screen' oplossing erg handig. Als je lang op de Windows toets drukt zakt het scherm naar beneden en kun je makkelijk met je duim het Action Center openen.

Al met al ben ik best tevreden over het gebruiksgemak. Ik verwacht wel dat Microsoft de komende jaren nog verbeteringen blijft doorvoeren, vooral aan Edge.
Scherm
Prachtig! Scherp, mooie kleuren, goed leesbaar buiten. Vergeleken met de HTC On M8 komt wit iets grauwer over. Maar ik heb het scherm staan op 'Automatisch aanpassen' en het is nu ook niet heel licht buiten, dus het leest eigenlijk prettiger dan de HTC. In het Kleurprofiel 'Levendig' vind ik het scherm nog ietsje mooier (waarom staat deze instelling in Extra en niet in Beeldscherm???).

Glimpscherm is een mooie feature waardoor je direct de tijd en notificaties ziet als je de telefoon uit je zak haalt. Je hoeft niet eerst de power knop in te drukken.
Design
Je kunt hier op twee manieren naar kijken: de plastic achterkant of de bigger picture.

De plastic achterkant is heeft geen kieren tov de rest van de behuizing en sluit mooi om het toestel heen. Het plastic zelf voelt OK aan qua textuur (niet zo glad) en de telefoon oogt wel strak. Toch is het niet de meest high-end ervaring die je kunt hebben. Het helpt ook niet dat de cover soms kraakt bij vasthouden van de telefoon. Zoiets merkte ik ook bij de Jolla ('The Other Half'), dus wellicht is het iets Fins???

The bigger picture is volgens mij dat Microsoft het slimmer aan begint te pakken. Er is nu een 'Made for Lumia' programma en bij de aankondiging van de 950/950 XL werd direct een samenwerking met Mozo bekend gemaakt. Er zijn werkelijk prachtige leren back covers en flipcovers beschikbaar, waardoor de telefoon meteen een luxere uitstraling krijgt. Deze covers vervangen de standaard achterkant en voegen dus geen dikte en nauwelijks gewicht toe. Een beetje zoals bij de LG G4.

Mozo Back Cover 'Cognac' voor Lumia 950 XL

Ik zie het dus zo: door een eenvoudige achterkant te leveren maakt Microsoft het aantrekkelijk voor andere leveranciers om producten voor het Lumia ecosysteem te maken. Dat komt de beschikbaarheid van accessoires ten goede, waardoor meer mensen een Lumia zouden willen kopen. Er zijn naast Mozo ook al talloze andere covers beschikbaar; kijk maar eens op AliExpress...

Los van de uitstraling en accessoires is het natuurlijk toch een voordeel dat je de batterij kunt vervangen en het geheugen kunt uitbreiden.

Update: de Mozo cover is zo populair dat deze nog steeds niet leverbaar is en ook onduidelijk is wanneer er weer nieuwe zijn. Kennelijk zijn zowel Microsoft als Mozo overweldigd door het grote aantal verkochte telefoons.
Bouwkwaliteit & afwerking
De bouwkwaliteit is wat mij betreft prima, net als de afwerking. Werkelijk het enige puntje is dat de standaard back cover een beetje kraakt. Dit is overigens te verhelpen door aan de binnenkant van de cover op bepaalde plaatsen een dun stukje papier (post-it plakrand werkt goed) te plakken. Effectief en je ziet er niets van. Ik heb de Mozo back cover al besteld, dus ik ben benieuwd of die het niet heeft.
Stabiliteit en Betrouwbaarheid
Er zijn in het forum berichten van mensen die veel systeem crashes hebben. Gelukkig heb ik dit zelf nog niet meegemaakt. Ook niets gemerkt van app crashes.

Er zitten nog wel wat bugs in het systeem. Zo krijg ik regelmatig de melding dat accountinstellingen zijn verouderd voor de Exchange mail. Als ik de melding aanklik opent gewoon de mailbox en alles werkt gewoon. Licht irritant, maar niet disfunctioneel. Overigens krijg ik ook op de windows sites op de desktop dat soort meldingen, dus misschien ligt het niet eens aan het systeem.
Beeldkwaliteit opname
De foto's zijn van zeer hoge kwaliteit, getuige ook de verschillende reviews die al zijn verschenen van de Lumia 950 en 950 XL (zelfde camera). Een hele coole en nuttige feature is de 'Rich Capture' waarmee je achteraf de belichting kunt instellen. Vooral voor indoor flits foto's is dit een uitkomst, want de juiste hoeveelheid flits instellen is met een systeemcamera al moeilijk, laat staan met een telefooncamera.

Gisteren een groepsfoto gemaakt bij een etentje (om privacy redenen publiceer ik deze foto niet hier). De flits achteraf iets bijgesteld, waardoor het nog steeds sfeervol oogt. Maar het detailniveau en ontbreken van ruis zijn echt super. Hier volgen enkele foto's met toelichting. Bedenk wel dat de foto's behoorlijk zijn gecomprimeerd ivm de beperkingen op Tweakers.

Deze foto illustreert de kracht van het achteraf bijstellen van de flitser. Dit is een 100% crop van een 16 MP foto (dwz 1 pixel in deze foto is 1 pixel op het scherm van de Surface Pro 3. De hele foto is ongeveer 7x breder en hoger). Hier heb ik de flits gebruikt en achteraf iets minder fel ingesteld. Het resultaat is een foto met ontzettend veel detail, weinig tot geen ruis en toch een redelijk ingetogen belichting. De flits is op korte afstand behoorlijk fel en knippert een paar keer. In deze stand maakt de Lumia 2 foto's: een met flits en een zonder. Hierdoor kan achteraf de belichting worden gemengd. Erg knap en erg goede resultaten!

De sensor is ook groot voor een smartphone: 1/2.4". Vergeleken met de standaard 1/3.06" van een iPhone of de HTC One M8 is dit ruim twee keer zo groot. Door de combinatie van grote sensor met lichtsterke lens van f/1.9 en effectieve optische beeldstabilisatie vangt de sensor veel licht. Dat komt de signaal/ruisverhouding ten goede en krijg je dus mooie ruisloze plaatjes met groot dynamisch bereik. De algoritmes voor de beeldbewerking lijken ook erg goed (mooie kleuren).

Deze foto is in het donker (vroege avond) genomen en laat zien wat je van low light foto's kunt verwachten. Ik ben eerlijk gezegd zeer onder de indruk van het lage ruisniveau bij ISO 400. Scherpgesteld op de derde witte boog van links. NB deze foto is tot 75% gedownsampled omwille van de bestandslimiet op Tweakers.

Hier een foto van een bord roti. Eten fotograferen is een kunst op zich, maar iedereen probeert het graag... Hier vind ik de kleuren erg goed. Aan het bord zie je dat het warme licht van de spaarlamp niet helemaal is gecorrigeerd, waardoor de 'indoor sfeer' behouden is gebleven.

Buiten en in beter licht zijn de foto's ook erg goed: belichting, kleuren, witbalans zijn prima in orde. Het detailniveau is ook indrukwekkend voor een smartphone. Hieronder twee plaatjes die het illustreren. NB deze foto's zijn genomen op de 8MP setting.

Twee zwanen zijn zich aan het wassen in de sloot. De grote hoeveelheid detail zie je in de nek van de zwanen. Als ik een kritiekpuntje heb op de standaard foto's is dat de scherpte wat hoog lijkt ingesteld. Dit is wel prettig om krachtige beelden te krijgen, maar voor de purist kan dit een nadeel zijn. Indien je dit een probleem vind kun je gebruik maken van de .DNG (RAW) bestanden. Zelf zou ik het prettiger vinden om de .jpeg instellingen op de telefoon aan te kunnen passen (Scherpte/Contrast/Verzadiging aanpassen op +/- sliders). Ik ken echter geen telefoon die dit biedt.

Een miniatuur van de Titanic. Veel detail en goede belichting. Wel zie je dat het contrast van de scene wat groot is: de lucht is een beetje 'uitgebeten'. Iedere camera zal hier problemen mee hebben.

Dezelfde scene in HDR. De camera neemt twee foto's: een met korte belichtingstijd en een met een langere belichtingstijd. Zo krijg je detail in de lichte en donkere delen van het beeld. Met de functie 'Rich Capture' kun je achteraf de mate van vermenging aanpassen. HDR is heel gangbaar tegenwoordig, maar deze controle over de output is volgens mij nog uniek.

De sluiterknop op de zijkant maakt dat je heel snel de camera kunt opstarten. Indien je de knop ingedrukt houdt is er een 'Burst' functie.

Ik mis nog de Panorama mogelijkheid. Die was als Lens eerder wel beschikbaar, maar is er nu niet. Ik geloof heilig dat die feature snel weer zal worden toegevoegd.
De prijs is behoorlijk stevig. §699 voor een telefoon is veel geld. Daar staan wel uitstekende specificaties tegenover. In de Pricewatch vind je hem al voor §649 en vergeleken met een iPhone 6s Plus valt het dan nog mee: laagste prijs is §819 voor de 16GB variant die niet uitbreidbaar is.

Ga je voor een luxe uitstraling dan kun je nog ongeveer §50 meer rekenen voor een Mozo cover. Uiteraard wil je ook Continuum proberen, dus schaf je ook de Dock aan (§99). Die Dock is overigens op moment van schrijven gratis bij aanschaf van de 950 XL. Via de 'Lumia Offers' app op de telefoon kun je een code krijgen waarmee je de Dock gratis kunt bestellen. Dat proces loopt tot nu toe niet vlekkeloos. Volgens Microsoft zijn er zoveel Lumia's verkocht dat de codes op sneller op waren dan gedacht. Inmiddels loopt het proces weer en heb ik mijn bestelling kunnen afronden.

Gebruikservaring

Ik zal dit reviewonderdeel nog verder uitbreiden. Voor nu alvast iets over de apps, omdat dat voor veel mensen toch de grootste vraag zal zijn.
Apps
Omdat zo'n beetje iedere review het wel heeft over een 'App gap' wil ik hier wel wat over zeggen. Mijn ervaring is namelijk dat ik op een enkele app na alles ook kan met de Lumia 950 XL. Ik heb gekeken naar de apps die ik op mijn HTC heb staan en vervolgens naar oplossingen gezocht op de Lumia. Er mist echt geen essentiŽle app!

Voor sommige functies is er geen officiŽle app beschikbaar, maar zijn er wel onofficiŽle apps. Soms werken die nog verrassend goed ook. De officiŽle Android app voor de Nissan LEAF is buggy, traag en lastig te verversen. De app LEAF Commander op Windows 10 Mobile is echter heel vlot en vooral de Live Tile met up-to-date informatie over batterij capaciteit is perfect. Beter dus dan de officiŽle Android app...

Er zijn echter ook (zowel officiŽle als third party) apps met iets minder functionaliteit. Dat is soms iets behelpen, maar niet overkomelijk.

Er zijn ook services die geen app hebben voor Windows 10 Mobile, maar die wel een prima functionerende mobiele website hebben. Deze kun je als website vast pinnen op het Startscherm en dan heb je ze toch snel beschikbaar. Zo kan ik de creditcard info van ABN Amro toch inzien. Eigenlijk vind ik een goede mobiele site nog wel prettiger ook.

Ik moet voor een aantal zaken nog de app inregelen, maar het lijkt er echt op dat ik bijna alles kan doen op de Lumia wat ik hiervoor deed op de HTC. Ik heb wellicht geen exotische app smaak (behalve misschien de LEAF...), dus dat maakt het makkelijker. Your Mileage May Vary!!!!

Update: in de foto's is nu ook een tabel te zien met de apps die ik op de HTC gebruik en wat er voor Windows 10 Mobile beschikbaar is. Het verschil in gebruiksgemak is voor mij echt niet groot.
Klantenservice
Een niet onbelangrijk deel van de aankoopbeslissing vind ik de klantenservice die een bedrijf levert. Je kunt tegenwoordig voor een appel en een ei een high end smartphone bestellen vanuit China, maar ik vraag me dan altijd af hoe dat gaat als er iets mis is. Ik heb met de aankoop van de Surface Pro meegemaakt dat de Microsoft klantenservice erg goed is. Ze komen hun woord na en bellen zelf naar je terug wanneer ze een antwoord of oplossing hebben. Wellicht is het voor de Lumia's anders (het oude Nokia netwerk van importeurs en klantenservice), maar ik ga ervan uit dat het goed gaat.

Het eerste Klantenservice contact had ik afgelopen week over de codes voor het Continuum Dock. Ik kon bij het bestellen van de Dock niet mijn code invullen. De medewerkster noteerde mijn telefoonnummer en belde ook echt de volgende dag terug om te melden dat ik inmiddels de code kon inwisselen. So far, so good.
Bugs en Updates
Zoals inmiddels bekend zijn de Lumia 950 en 950 XL uitgebracht met een beta-versie van het OS. De uitrol van Windows 10 Mobile naar oudere toestellen is ook iets naar achteren verschoven, wat onderstreept dat het OS nog niet helemaal klaar is voor prime time. Het voelt ook nog niet helemaal of Microsoft geÔntegreerd werkt. Zo heeft de Outlook Mail app als automatische handtekening staan: 'Verzonden vanuit Outlook Mail voor Windows 10 Phone", terwijl het officieel toch echt Windows 10 Mobile heet... Maar ja, het team van de Outlook Mail app is ook overgekomen van Acompli en die voelen zich misschien nog niet helemaal thuis onder de Microsoft vleugels.

Dat alles betekent in mijn ervaring niet dat het toestel (nog) niet bruikbaar is. De meeste bugs zijn relatief klein en hinderen niet het gebruik. Dat bijvoorbeeld de meldingen op het Glimpscherm nog niet helemaal in orde zijn is hoogstens vervelend, maar zeker niet een dealbreaker. Windows Hello stopt soms met werken, maar dit was nadat ik de .29 update heb geÔnstalleerd (voor die tijd geen probleem). De reboots die ik met de .00 software had heb ik sinds .29 echter niet meer meegemaakt. Er wordt dus hard gewerkt aan het verbeteren van het OS (.36 versie wordt ook al uitgerold).

Daarnaast heeft ook de firmware van de telefoon al een update gehad met bug fixes en andere verbeteringen. Indien Microsoft dit tempo volhoudt en goed luistert naar de feedback zullen we over enkele maanden toch echt een heel mooi en compleet toestel hebben.

Persoonlijk ben ik wel gewend aan dit update patroon. Jolla hanteert dit immers ook. Ik vind het zelfs fijn, omdat je direct je feedback kunt leveren en er vervolgens snelle updates worden uitgerold. Bij mijn HTC erger ik me eraan dat sommige bugs/onhandigheden gewoon bijna een jaar blijven bestaan, omdat er eerder geen updates worden uitgerold. En dan heb ik nog een flagship model dat de beste ondersteuning geniet!

Ik ben over het algemeen zeer tevreden over deze telefoon. De specificaties zijn gewoon goed, de camera is uitstekend (iets wat ik bij HTC's tot nu toe altijd heb gemist) en als mijn Mozo cover ooit komt heb ik een zeer stijlvolle flagship telefoon.

Er zijn verbeterpunten en of je daarmee kunt leven moet je vooral zelf bepalen. Ik kom bijvoorbeeld weinig apps tekort, maar dat zal voor iedereen anders liggen. Wat ik belangrijk vind is dat alle minpunten eigenlijk te maken hebben met software en dus ook gaandeweg opgelost kunnen worden. Microsoft heeft al binnen een maand twee OS updates uitgerold en een firmware update. Ze werken er dus hard aan en dat geeft mij het vertrouwen dat het goed gaat komen.

Ik zie op WMpoweruser.com ook veel berichten langskomen over nieuwe Universal Windows Apps die worden ontwikkeld. Het lijkt er dus op dat Windows 10 Mobile behoorlijk wat momentum krijgt en dat zou goed zijn. Als telefoon is het al een prima alternatief voor Android; nu het ecosysteem nog!

Mijn smartphone geschiedenis

Ik ben al lang geÔnteresseerd in Windows Phone, maar had nog steeds niet de overstap gemaakt. Begin 2014 heb ik wel kort een Lumia 1520 gehad, maar die was me echt veel te groot. Dus toen nog gekozen voor de HTC One M8, omdat de Lumia 930 nog niet bestond. De HTC gebruik ik met de simkaart van mijn werk.

Daarnaast heb ik de afgelopen twee jaar een Jolla gebruikt voor mijn eigen simkaart met privťnummer. Ik vond het fantastisch om de ontwikkeling van een nieuw OS te volgen. Het is indrukwekkend hoe ver een klein team open source nerds (in de beste bedoeling van het woord) is gekomen met het ontwikkelen van een complex product als een mobiel OS. Nu het helaas over en uit lijkt voor Jolla ben ik weer om mij heen gaan kijken.
Waarom Windows 10 Mobile?
Een van de redenen voor mij om over te stappen is dat ik na 4,5 jaar Androids (HTC Desire Z, One S en One M8) toch wel uitgekeken begin te raken op Android.

Het zint mij in de eerste plaats niet dat Google zo diep in het systeem is geÔntegreerd. Al deze informatie wordt verzameld en gebruikt om je persoonlijke reclameprofiel aan te scherpen. Ongetwijfeld zal het allemaal in lijn zijn met Privacy Policies en wet- en regelgeving, maar het geeft mij gewoon een onprettig gevoel. Ik vind de settings ook ontoegangkelijk. Je kunt wel inloggen op Google.com en bijvoorbeeld je profiel wissen, maar dat is niet heel obvious te vinden.

Microsoft is daarentegen heel transparant over Privacy. Bij Windows 10 krijg je bij het instellen van het apparaat (Aangepaste Instellingen) gewoon de mogelijkheid om de Privacy settings te controleren. Ook na het instellen zijn de Privacy settings makkelijk te vinden en aan te passen via de Settings App. Je kunt ook per app aangeven of deze locatiegegevens mag gebruiken. Dat laatste komt wel met Marshmallow naar Android, maar feit blijft dat Google in het hart van je systeem al die info verzamelt.

In de tweede plaats vind ik Google nogal arrogant worden. Ze halen steeds meer essentiŽle onderdelen van Android uit AOSP en brengen dat over naar Play Services. Het gevolg is dat ze fabrikanten kunnen dwingen om de Google lijn te volgen, want anders geen Play Store, veel minder apps en dus veel minder appeal bij de klant. Ook weigert Google nog steeds om gewoon apps uit te brengen voor Windows. Het argument dat het Windows Phone platform te klein is gaat nu niet meer op; met Universal Apps kunnen ze immers al honderden miljoenen apparaten bereiken. Ik word altijd een beetje contrair van dat soort gedrag. Het ontbreken van Google apps is voor mij dan ook geen reden om Windows links te laten liggen. Het is eerder een reden om voor Windows te kiezen en alternatieven te zoeken voor Google producten.

In de derde plaats vind ik regelmatige updates (en het snel uitrollen van updates) steeds belangrijker. Bij Android moet je dan eigenlijk kiezen voor een Nexus (helemaal gecontroleerd door Google), maar bij de meeste andere fabrikanten moet je lang wachten. Bovendien is de termijn van updates vaak beperkt tot twee jaar voor de topmodellen. Bij Microsoft worden updates rechtstreeks door Microsoft uitgerold. Updates gaan ook steeds frequenter komen om nieuwe features toe te voegen en bugs op te lossen. Dit spreekt mij erg aan.

Tot slot denk ik dat consumenten op termijn niet zijn gediend met een duopolie op het gebied van OS'en. Alternatieven zijn goed en drijven innovatie voort. Tim Cooke kan de Surface Book dan wel een 'dilluted product' noemen, maar ondertussen kopieert Apple met de iPad Pro gewoon de weg die Microsoft (en andere partners in het Windows ecosysteem) heeft ingezet. Het allerliefst zou ik een Europees OS zien naast Android, iOS en Windows en daarom koos ik destijds voor Jolla. Helaas is het daar nu even heel moeilijk (out of cash en in sursťance).

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Zwart?

Ik wil dit toestel heel graag een kans geven, maar voor 600+ euro verwacht ik op z'n minst een goeie upgrade van mijn huidige telefoon (Note 4) en ik denk niet dat deze telefoon dat kan zijn.
Geef het nog een paar maandjes en de prijs is aardig gezakt schat ik zo in. En mocht deze telefoon de 500 aantikken, dan is het een heel fijne
Inderdaad. Ik zie ze al regelmatig voorbij komen op marktplaats en V&A hier, voor 550 euro inclusief zo'n dock. Klinkt best goed op zich. Maar het blijft veel geld.
Tja, de Note 4 is dan ook nog een redelijk recent topmodel. Ik denk dat er geen enkele telefoon (ook niet de Note 5) een wezenlijke upgrade kan zijn. Ik bedoel, van Snapdragon 805 naar 810 is wel een sprongetje, maar de 805 is ook al rap zat. Camera in de Note 4 is ook al erg goed, etc.

Het is wel voor het eerst in lange tijd dat Windows telefoons uitkomen met up-to-date hardware. Dat was voor mij steeds een belemmering (bijv. de Lumia 1020 met fantastische 40MP camera die op een oude dual core draaide en daardoor tergend langzaam fotografeerde).

Waarom gebruik je niet gewoon de Note 4 nog een jaar? Dan kun je volgend jaar een 950 XL kopen voor de halve prijs, of kies je dan voor de Surface Phone die er volgens de geruchten aankomt.

Als je eerder en voor een kleinere prijs kennis wilt maken met Windows 10 Mobile en het formaat van de 950 XL kun je ook de 640 XL kopen. Wel een downgrade in specs, maar ook veel goedkoper.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 14 december 2015 14:08]

Ja daar zit ik dus ook aan te denken...
Ik zing het nog wel een jaartje uit met de Note, hij werkt nog uitstekend, dus wat dat betreft niet veel zin om te upgraden... maar dit is wel een heel mooi ding. Dus uiteindelijk koop ik hem echt wel :)
Ik zit er ook aan te denken om mijn Note 4 door deze telefoon te laten vervangen...
Maar inderdaad, de prijs schrikt me wel af, en zeker voor een Lumia, die toch wel redelijk goedkoper waren dan de gemiddelde samsung en apple...
Hij blijft goedkoper dan een iphone (64gb), wil je hetzelfde formaat wordt het verschil nog groter. Voor de S6 is het net hoe de acties lopen, mijne vanochtend besteld en was per saldo minder kwijt dan een S6+ met hetzelfde abonnement.
De iPhone 6S Plus is nog een stuk duurder en dan heb je maar 16GB die niet uitbreidbaar is (§819 tov §699). Bij abonnement kan dit anders zijn. De Samsungs zijn al wat gezakt in prijs.

De Lumia is nu §699 bij retailers die aan de Dock actie meedoen. Bij andere zie je de prijs al iets zakken tot §649. Ik verwacht dat na de feestdagen, richting eind januari de prijs zal zakken naar §599. En daarna afhankelijk vande vraag...

De interesse in de markt lijkt deze keer wel behoorlijk groot.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 14 december 2015 14:07]

Net als jij kom ik ook van de Jolla en tot dusver ben ik tevreden over mijn 950xl.
Gisteren een hard-reset gedaan om build .29 te kunnen ontvangen(dit wilde niet lukken op de reguliere manier) En merk nu toch wel wat issues met voornamelijk de facebook-app.
Voor de update kreeg ik wel notificaties van facebook maar tot dusver niet meer.
Tevens zijn in de app niet alle notificaties te openen op de een of andere manier.
Ik kijk dit nog even aan en anders maar een clean install.
Ik die update nog niet gedaan, maar die is ook nog niet voor mij beschikbaar. Ik zit niet in de Insider, mede omwille van de issues die ik op het forum lees.
Insider is ook gewoon het beta test programma, dus als je daar in mee gaat kun je bugs verwachten. Goede keus om je belangrijkste telefoon daar niet voor te gebruiken zoals MS al aanraadt.
In het begin gebruikte ook de app. Maar werk nu al tijden met mobile Facebook versie in edge. Bevalt veel beter.
Ik had problemen met het handmatig toevoegen van contacten, maar heb na de tip van Microsoft Mobile de recovery tool gedownload op mijn PC en de Microsoft Lumia 950 XL wit, met de USB kabel aangesloten en de tool gedraaid en na een 15 min werkte alles als een naaimachientje en tot nu toe geen problemen meer gehad, en de displaydock is verzonden en ook een Mozo lederen case besteld met super hard display beschermer, dus daar wacht ik geduldig op.
Ik heb geen probleem gehad met het importeren van de contacten uit Gmail. Google account aanmaken en alles stond erin...

Verder wacht ik uiteraard ook met smart op de Mozo en de Display Dock. Ik heb nooit screen protectors gehad op telefoons, maar zag vanochtend dat er toch een heel fijn krasje op het scherm zit. Mogelijk komt dat doordat ik gewend ben telefoons op kop te leggen bij het slapen gaan. Ik heb een hekel aan oplichtende schermen. De One M8 heeft een opstaand randje om het scherm, waardoor deze niet op de ondergrond komt. Bij de Lumia is het helemaal vlak en ligt de telefoon op het scherm. Als er dus een korreltje of iets hards ergens ligt dan kan dit het scherm bekrassen.
Het gratis Displaydock ligt sinds deze middag (gisteren verkeerd pakket UPS) voor me, en ben nu de user guide aan het doornemen, maar wat mij direct opviel is dat zowel de doos als het Dock (degelijk blokje) zwaar zijn, en dus niet door open Windows zullen wegwaaien !
Ja, ik heb ook vanmiddag de dock ontvangen. Inderdaad een stuk technologie van zware kwaliteit...

Helaas ook een bericht van mobilefun dat de Mozo cover is vertraagd. Dat zal wel door de grote vraag komen en er is ook geen indicatie van de levertijd. Bummer!
De 950xl heeft een nachtstand, bij mij is het scherm gewoon donker s'nachts.
Klopt, maar er zijn ook veel telefoons waar bijv. het scherm oplicht wanneer de accu vol is. Ook moest ik eerst de instellingen voor Glance veranderen.
Ja, dat heb ik inmiddels ook gevonden. Het is een gewoonte die ik bij andere toestellen heb aangeleerd...
Leuke review. Ben zelf al jaaaaaaaaren lang Windows Mobile en Windows Phone gebruiker (sinds 2002) en vind het wel leuk om een review te lezen van iemand die van een ander platform komt. Het valt me mee qua kritiek moet ik zeggen. :)
Dank. Ik ben na een ruime week ook echt wel enthousiast. Opeens lijkt de HTC erg oud... De app situatie valt me echt mee.
Op termijn zal Microsoft mijns inziens met zulke toestellen de markt gaan overnemen. Gewoon omdat je baas over eigen toestel blijft terwijl er toch aan de veiligheid gedacht wordt met updates en patches.
Ik weet niet hoe snel dit gaat, maar ik denk wel dat Microsoft op de goede weg is. Met een marktaandeel van 10% wereldwijd zou het al een levensvatbaar ecosysteem moeten zijn.

Er zitten echter nog wel wat bugs in Windows, dus ze moeten nog hard aan de slag.
Zonder bugs geen innovatie. ;)
Fijne review om te lezen. Ik ben wel gecharmeerd van jouw redenen om over te stappen van Android naar W10m. Niet dat ik zelf Android/Google zal verlaten, maar het is goed om goed gefundeerde andere meningen te lezen. +2
Dank en sorry voor mijn late antwoord.

Het leek me inderdaad informatief om iets meer over die keuze te schrijven. Een keuze voor dit toestel kun je niet los zien van de keuze voor het OS. Veel redactie reviews gaan hier aan voorbij en concluderen obv de functies/apps van het OS dat er geen reden is om te switchen. Ik denk daarentegen dat juist de fundamentele redenen van belang zijn. Maar die privacy concerns zie je nooit terug in een redactionele review.
Mooi review, heb inmiddels de 950XL ook sinds gisteren. Wel ff wennen, hiervoor een Huawei P6. Was al helemaal klaar met Andriod.

Maar je hebt het over WMPU.com? Die is te koop?

Maar je hebt het over WMPU.com? Die is te koop?
Sorry, de link is anders. WMpoweruser.com is een zeer informatieve site over Windows Mobile. Een aanrader...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 23 december 2015 15:56]

Maar wordt http://wmpoweruser.com/ niet bedoelt? WMPU.com geeft bij mij aan dat ie te koop is.
Ik zal de link in de review aanpassen. Thanks!