Specificaties Laser printer (Zwart) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Brother HL-5450DN Review

roosterhout 11 december 2015, 252 views

Brother HL-5450DN

Printer is ongeschikt voor afwisselend enkelzijdig en dubbelzijdig afdrukken op briefpapier. Wat mij betreft daardoor ongeschikt voor zakelijk gebruik!

Pluspunten

• goede printkwaliteit
  • redelijke prijs per afdruk

Minpunten

• niet geschikt voor dubbelzijdig printen op briefpapier

Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 2
2 van deze printers gekocht voor zakelijk gebruik. Na aanschaf bleek dat de printer bij dubbelzijdig afdrukken pagina 1 op de achterzijde en pagina 2 op de voorzijde van het briefpapier afdrukt en bovendien 180 graden gedraaid. Briefpapier omdraaien in de papierlade heeft geen zin want dan heb je weer een probleem bij enkelzijdig printen. Permanent instellingen wijzigen werkt ook niet. Blijft over om iedere dubbelzijdige afdruk de printinstellingen te wijzigen (omgekeerde volgorde en 180 graden draaien). Brother Support hierover een mail gestuurd maar daar krijg je geen antwoord op. Brother aan de telefoon gehad zonder zinnige oplossing. Deze printer is dus ongeschikt voor afdrukken op briefpapier en daarmee wat mij betreft ongeschikt voor zakelijk gebruik.

Heb jij ook een Brother HL-5450DN?

Wij printen dagelijks tientallen bladzijden dubbelzijdig op deze HL5450 printers en hebben dit probleem niet. Lijkt mij een simpele instelling bij de printereigenschappen. Flip "long edge" versus flip "short edge" waarschijnlijk?

Dure toners verder en na verloop van tijd is de dure fuser versleten en kan je de printer weggooien maar dat is gezien de lage aanschafwaarde van de printer geen probleem.
Flip "long edge" versus flip "short edge" is niet de oplossing. Het omkeren van de afdrukvolgorde en 180 graden draaien is wel een "work around" maar die moet je dan wel iedere keer dat je dubbelzijdig wil afdrukken opnieuw instellen anders komt een enkelzijdige afdruk weer onderste boven op het briefpapier.

Toner kost ca. 105,- in btw maar zou wel 8000 pagina's mee moeten gaan. Prijs per afdruk zou dus mee moeten vallen. De 1e toner is echter nog lang niet op dus weet nog niet of dit mee of tegen gaat vallen. Drum unit goed voor 30.000 afdrukken kost inderdaad net zoveel als een nieuwe printer. De printer is dus met 30.0000 afdrukken afgeschreven.

Opvallend genoeg na deze review wel antwoord ontvangen van Brother. Ik citeer hierbij het antwoord: "Het is inderdaad zo dat bij duplex afdrukken de eerste pagina op de 'achterzijde' van het papier wordt afgedrukt.Dit kan inderdaad een probleem vormen wanneer hierbij enkelzijdig bedrukt briefpapier wordt gebruikt. Dit is echter een eigenschap van de printer welke niet aangepast kan worden."

[Reactie gewijzigd door roosterhout op 15 december 2015 14:23]