MS-Tech SM-X35 Review
Mooie grote muis welke een fijne vorm heeft. De muis heeft 6 knoppen waaronder een dpi-switch. De muis heeft een goed prijs/ kwaliteit verhouding.
Pluspunten
Grote muis De muis ligt goed in de hand 6 knoppen Op veel ondergronden te gebruiken Ruber laagje aan de zijkanten
Minpunten
Fucties van de knoppen zijn niet instelbaar Linkshandig werkt de muis niet zo pretig
Eindoordeel


inhoud opgaven
1 inleidingHier geef ik een kleine introductie vooraf.
2 De doos
Hier zijn foto’s van de verpakking te vinden.
3 De muis
In dit gedeelte zijn foto's van de muis te vinden, en een omschrijving van de muis
4 De muis in gebruik
Hier staan foto’s van de muis in werking, en beschrijf ik mijn ervaringen met de muis.
6 De samenvatting
Als laatste gedeelte in deze review geef ik een kleine samenvatting en mijn eindoordeel.
Terug naar de inhoudsopgave
einde review

Bij deze review geen leuk verhaal om te vertellen over printers die het huis uitvliegen of een onder een laag stof liggende muis. Maar om het hier niet leeg te laten, ik had een muis nodig liefst met kabel, en deze muis kwam op mijn pad (na wat advies van de verkoper). Nu inmiddels al 1 week een tevreden gebruiker, en dus tijd voor een review.

Mijn eerste kennismaking met de muis zelf was toen ik de verpakking opende. Nu had ik hem al zien liggen in de winkel, maar het blijft toch altijd weer een spannend moment. Hieronder staan wat foto's van de voorkant, achterkant en zijkant van de verpakking. Naar mijn idee ziet de verpakking er wel gelikt uit door onder andere de kleuren combinatie. Dat wilt echter nog niets zeggen over de muis maar het gaf mij een goede eerste indruk.
Als eerste de voorkant van de verpakking. De muis is op de foto's wel een beetje wazig, dit komt vanwege het beschermkapje. Later in de review komt de muis duidelijker in beeld.

Vervolgens de achterkant waar in 7 verschillende talen wat informatie staat over de muis.

En de zijkant van de verpakking (de andere zijkant heb ik weg gelaten aangezien er naar mijn idee daar niet veel bijzonders was te vinden.

Vervolgens ben ik de muis maar eens uit de doos gaan halen (eerst zo'n lastig rond plakbandje lospeuteren, want natuurlijk te lui om hiervoor even beter gereedschap te gaan halen en te gebruiken dan mijn nagel). Het rode gedeelte kon in zijn geheel uit de doos worden gehaald.

In het rode gedeelte zaten nog twee blaadjes met betrekking tot de garantie van de muis. (Een Engelstalig, de ander in het Duits). Verder was alleen de muis in de doos te vinden. Persoonlijk had ik verwacht nog iets van een Cd-rom aan te treffen, maar deze zat er niet bij. Nu is dat naar mijn idee geen probleem, want dat scheelt mij weer een cd-rom om kwijt te raken.

Verder valt er dus ook niet heel meer over dit gedeelte te vertellen, dus tijd voor het volgende gedeelte van de review. De muis

Breedte breedste punt circa 8,2 cm |
Lengte langste punt circa 12 cm |
Gewicht: ongeveer 140 gram. |
Lengte kabel: ongeveer 170cm |
Aantal knoppen: 6 waaronder een dpi switch. |
Zoals wellicht al op de verpakking viel te zien bevat deze muis dus 6 knoppen. Twee daarvan zijn de linker en de rechtermuisknop. Verder is er een scrol wiel aanwezig op de bovenkant, en nog een vierde knop, een mode button. Aan de zijkant van de muis zijn ook nog twee knoppen voor vorige en volgende te vinden, wat tijdens het browsen wel fijn is. Wat opvalt is dat het scrol wiel lekker breed is gemaakt. Dit maakt het scrollen een stuk aangenamer in vergelijking met dunne scrolwielen.

De mode button (dpi-switch) heeft 3 standen. 600-1200-1800 en 2400dpi. Persoonlijk vind ik 1200 het fijnste werken, en 2400dpi onwerkbaar. 1800 is fijn wanneer je maar een klein oppervlakte tot je beschikking hebt om de muis over te bewegen.
Op welke mode de muis staat is eenvoudig te zien aan het lampje op de bovenkant van de muis. Deze kleurt rood bij 1200dpi. Blauw bij 1800dpi, en een combinatie van rood en blauw als de muis op 2400dpi staat ingesteld. Het lampje is uit als de muis is ingesteld op 600dpi.
Op de kleuren van het lampje duidelijk te laten zien heb ik de foto's bij weinig licht gemaakt. Deze zijn daardoor wel een beetje wazig geworden.



De knoppen kunnen niet via de pc worden ingesteld via meegeleverde software, dus de buttons aan de zijkant een ander functie geven (bijv. in zomen en uitzomen) gaat niet. Ook is aan deze kant de muis een stuk holler gemaakt waardoor de duim prettig op de muis geplaatst kan worden. Hier nog een foto van de zijkant met de twee knoppen.

Aan de zijkanten van de muis zit ook nog een rubberen laag die het vasthouden prettiger maakt. Aan de onderkant van de muis zit gewoon glad plastic, en aan de bovenkant van de muis zit wat ruwer plastic.
De aansluiting van de muis op de pc ging heel gemakkelijk. Gewoon de kabel in een USB-poort in pluggen, en hij werkte meteen. De kabel is van het usb stukje tot aan de muis ongeveer 1.70 meter lang.
De onderkant van de muis ziet er niet zo heel spannend uit, maar toch hier ook nog een foto ervan. Op de onderkant van de muis staat overigens op een stickertje "Laser Game Mouse" geschreven.


Grote van de muis
Een van de dingen die aan deze muis toch wel opvalt is dat hij groot is. Dit was echter voor mij wel een van de voornaamste redenen om deze muis in huis te halen aangezien de muis hierdoor gewoon een stuk fijner werk dan andere muizen die ik gebruik. Om het verschil in grote te laten zien heb ik weer even mijn Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000 uit mijn vorige review tevoorschijn gehaald.


Op de foto is duidelijk te zien dat de MS-TECH SM-X-35 toch een stuk groter is.
De muis in gebruik
Ook laat de muis zich met de rechterhand zeer fijn vasthouden en bedienen. De knoppen kikken goed, en het scrol wiel werkt ook fijn. Ook zijn de knoppen fijn geplaats. Alleen voor het bedienen van de mode button moet de muis even worden losgelaten.
Wel moet ik zeggen dat linkshandig werken met de muis wee niet fijn is. Wanneer ik de muis linkshandig bedient ligt hij niet fijn in de hand en zijn de knoppen aan de zijkant niet fijn om te bedienen.
Het rubberen laagje wat aan de zijkanten van de muis zit maakt het vasthouden van de muis wel een stuk aangenamer en zorg voor een betere grip op de muis.
Het gewicht van de muis
Een interessant puntje is ook hoe zwaar of hoe licht de muis precies is. Om dit na te gaan heb ik even de keukenweegschaal erbij genomen. De muis blijkt dan zo'n 140 gram te wegen. Dit is wel wat zwaarder dan andere muizen die ik gebruik, maar dit komt natuurlijk ook mede omdat deze muis ook gewoon een stukje groter is.
Ondergronden voor de muis
Ook niet onbelangrijk is de ondergrond waarop de muis wordt gebruikt. Ik heb er een paar getest. Eigenlijk heb ik geen een ondergrond kunnen vinden waar de muis niet op werkt.
Ik heb de muis getest op een muismat, hout, plastic (hard) en een tegelvloer. Op alle vier werkte hij evengoed, al gebruik is toch gewoon het liefst een muismat voor het gevoel in de hand, en om het geluid van het schuiven van de muis te dempen.

Inmiddels heb ik zo'n beetje alles wat ik over de muis wist te schrijven verteld. Samengevat vind ik dit toch een zeer fijnen muis. Rechtshandig laat hij zich erg fijn bedienen, en de twee buttons aan de zijkant zijn ook een mooie toevoeging.
Het scrol wiel is lekker breed gemaakt, en het rubber aan de zijkant van de muis zorgt voor een goeie grip op de muis. De muis laat zich zeer eenvoudig installeren op de pc. Echter is het niet mogelijk om de functies van de knoppen te wijzigen.
De dpi-switch aan de bovenkant is ook een mooie toevoeging bij het werken met de muis. Het lampje is daarbij een mooie toevoeging om gemakkelijk te kunnen zien in welke mode de muis staat.
Beoordeel deze review:
Reacties (5)
Mooie review. Lekker uitgebreid.
Zelf heb ik de muis ook aangeschaft voor werk. Ik ben wat verwend door de verschillende Logitech game muizen. Dat is natuurlijk niet een eerlijke vergelijking.
Zoals in de revieuw te lezen is, zit er ook een vorige en volgende knop aan de linkerkant van de muis, boven het vlak van de duim. Als je een logitech gewend bent (zoals ik), zul je even moeten omschakelen. De voorste knop is geconfigureerd als vorige, en de achterste knop als volgende.
Groot nadeel van deze muis vindt ik inderdaad het niet kunnen afstellen van de DPI met software, is een wat gemis. Tevens raad ik ook als de revieuw schrijver een muismat aan.
Kortom prima muis voor de prijs.
Zelf heb ik de muis ook aangeschaft voor werk. Ik ben wat verwend door de verschillende Logitech game muizen. Dat is natuurlijk niet een eerlijke vergelijking.
Zoals in de revieuw te lezen is, zit er ook een vorige en volgende knop aan de linkerkant van de muis, boven het vlak van de duim. Als je een logitech gewend bent (zoals ik), zul je even moeten omschakelen. De voorste knop is geconfigureerd als vorige, en de achterste knop als volgende.
Groot nadeel van deze muis vindt ik inderdaad het niet kunnen afstellen van de DPI met software, is een wat gemis. Tevens raad ik ook als de revieuw schrijver een muismat aan.
Kortom prima muis voor de prijs.
Bedankt Hunter23
En bedankt voor het delen van jouw bevindingen. Met de vorige en volgende knop kan ik mij inderdaad voorstellen dat het even omschakelen is als je anders gewend bent.
Zelf heb ik nog niet zo veel soorten muizen vastgehouden, dus bij mij ging het meteen goed. Waarschijnlijk zou voor mij nu een logitech muis omschakelen zijn.
Zelf heb ik nog niet zo veel soorten muizen vastgehouden, dus bij mij ging het meteen goed. Waarschijnlijk zou voor mij nu een logitech muis omschakelen zijn.
[Reactie gewijzigd door Zeehond op 24 juli 2024 05:47]
Mooie review, bedankt....
Dit model is van het jaar 2011, en is nog volop te koop op internet.
Ik had een vraagje. Maakt de boven linker, rechter en midden klik veel lawaai of gewoon zachte klikjes.
Ben benieuwd " hoelang " jullie zijn. De meeste zeggen dat je vrij grote handen moet hebben.
ik ben ongeveer 173cm
Ik had een HP muis die meegeleverd was bij een desktop pc. Die was te traag en ligt inmiddels in de prullenbak.
Getest
1. Logitech m500 is te groot
2. Trust GTX 25 is perfect) alleen de merk is jammer
3. Logitech G300s linker rechter boven knoppen is te laag)
4. Microsoft 4500 is volgens paar review niet geschikt voor games, niet nauwkeurig.
Dit model is van het jaar 2011, en is nog volop te koop op internet.
Ik had een vraagje. Maakt de boven linker, rechter en midden klik veel lawaai of gewoon zachte klikjes.
Ben benieuwd " hoelang " jullie zijn. De meeste zeggen dat je vrij grote handen moet hebben.
ik ben ongeveer 173cm
Ik had een HP muis die meegeleverd was bij een desktop pc. Die was te traag en ligt inmiddels in de prullenbak.
Getest
1. Logitech m500 is te groot
2. Trust GTX 25 is perfect) alleen de merk is jammer
3. Logitech G300s linker rechter boven knoppen is te laag)
4. Microsoft 4500 is volgens paar review niet geschikt voor games, niet nauwkeurig.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:47]
Bedankt voor je compliment.
De rechter en linker muisknip zijn wel goed hoorbaar, al vind ik het niet storend. De touchpad van mijn laptop maakt meer lawaai.
Ik ben wel een stuk groter dan 173cm...
De rechter en linker muisknip zijn wel goed hoorbaar, al vind ik het niet storend. De touchpad van mijn laptop maakt meer lawaai.
Ik ben wel een stuk groter dan 173cm...
Ik ben meer van de zachte klik, maar de prijs is erg goed 14 euro incl verzendkosten en de ergonomische vorm.
ik vind de Asus GX850 (asus rog 2014 ) ook een mooie muis, vanwege de ergonomische vorm, maar helaas net iets te duur. Prijs 39 incl verzendkosten. voor 30 euro wil ik hem wel.
ik vind de Asus GX850 (asus rog 2014 ) ook een mooie muis, vanwege de ergonomische vorm, maar helaas net iets te duur. Prijs 39 incl verzendkosten. voor 30 euro wil ik hem wel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn