Specificaties 6" scherm met 1GB opslag - Bekijk alle specificaties

Bookeen Cybook Gen3 Zwart Review

No13 10 juni 2009, laatste update op 10 juni 2009, 654 views

Bookeen Cybook Gen3 Zwart

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Compact
  • Voldoende opslag voor honderden tot duizenden boeken
  • Prima beeld

Minpunten

• firmware updates komen traag
  • Bookeen heeft niet de beste reputatie als het gaat om communicatie

Veelzijdigheid Score: 3
Ik ben sinds december 2007 in het bezit van dit apparaat. Destijds voornamelijk gekocht als gadget en omdat ik bezig was met mijn MCSE 2003, zo kon ik mobiel leren :P

Het concept van een e-reader vind ik prachtig. Digitaal een complete bibliotheek bij de hand hebben zonder het gewicht en gesleep van al die boeken. Een digitaal apparaat wat ook te lezen is buiten in de zon. En niet te vergeten, een apparaat dat je mee kan nemen op vakantie zonder dat het dagelijks voorzien moet worden van nieuwe prik.

De bookeen Cybook Gen 3 voldoet in al deze opzichten aan mijn wensen, ik heb op het SD-kaartje een verzameling van ~100 boeken staan en nog volop vrije ruimte. De accu welke is bijgeleverd gaat met mijn gebruik (iedere dag toch wel een 15-45 minuten lezen) zeker 2-4 weken mee op 1 lading. Het beeld is (zwart-wit) goed leesbaar mits je een externe lichtbron hebt (leeslampje, daglicht). En het apparaat is compact genoeg om te vervoeren in mijn jaszak.

Ik ben tevreden over de beeldkwaliteit, de resolutie en DPI zijn dusdanig hoog dat ik bij het normaal gebruik (lezen) niets te klagen heb. Echter het apparaat ondersteund ook het tonen van foto's. Dit doet hij ook prima, maar een foto zwart-wit weergeven met dithering en 4-bit grijswaarden (geloof ik) is geen killer-feature.
De software maakt het mogelijk om de lettergrootte zelf in te stellen (behalve bij PDF), de kleinste waarde is door de hoge DPI prima leesbaar. De hoogste waarde is wat nutteloos omdat er dan maar enkele woorden in beeld passen ;)

De bouwkwaliteit en afwerking is een puntje waar ik wat minimale kritiek op heb. De kwaliteit van het geheel zal best in orde zijn maar het apparaat voelt erg licht en mogelijk buigbaar/breekbaar aan.
Ik heb in de periode dat ik het apparaat nu gebruik nog geen brokken gemaakt terwijl hij toch de nodige keren is gevallen. Het blijkt in de praktijk dus mee te vallen, maar dat is niet te zien aan zijn uiterlijk. De afwerking van het geheel is volgens sommigen niet voldoende, ik zou alleen niet weten waarover ik moet klagen? Het registreren van het indrukken van de knopjes verliep in het verleden wel eens moeizaam, dit is na een poosje gebruik beter geworden. Ook in een firmware update is hier later nog eens verbetering in gekomen.

Ergonomisch is het apparaat niet bijzonder. Ik kan er goed mee overweg maar dit is denk ik toch deels persoonlijk. Bij het lezen van PDF (kom ik zo nog even op terug) kan je het beeld 90 graden draaien, dan is de besturing optimaal, echter bij het lezen van andere formaten kan dit (nog?) niet.

Een laatste en in mijn ogen eigenlijk enig punt van echte kritiek is de software/firmware. Er zijn wat punten waarop deze een update nodig zou hebben. Bookeen heeft ook al aangegeven om hier aandacht aan te besteden, maar ze hebben er nogal een handje van om hun deadlines niet te halen (Q1 zou er nieuwe firmware komen, ze hebben nog niets van zich laten horen)

De huidige firmware ondersteund:
- PRC (Mobipocket) e-books, op vele plaatsen verkrijgbaar en zelf ook te maken met MobiPocket Creator
- TxT, gewoon platte tekst zonder opmaak. Het is ooit wel opletten met de 'enters' omdat een CR/LF soms als blokje wordt geprint (linux <-> windows verschil)
- PDF... Ook pdf (zonder DRM) wordt ondersteund, echter zijn PDF'jes nog niet reflowable (wel aangekondigd in de volgende update). Dat betekend dat de opmaak van de PDF niet aangepast wordt aan de afmetingen van het scherm. Dat betekend: een PDF voor A4 formaat zal slecht of niet leesbaar zijn (kleine letters of continu moeten 'bladeren' om een hele pagina te zien)

PDF is voor mij vaak wel bruikbaar door het beeld 90 graden te draaien en dan in te zoomen (de pagina kan je dan in 2 stukken zien, eerst de bovenste helft en dan de onderste) maar niet alle PDF's openen zonder problemen. Wanneer je een cybook wilt kopen en je voornamelijk PDF's wil gebruiken kan ik je maar 1 ding aanraden: een grotere e-reader (10" scherm)

Ben je echter net als ik op zoek naar een "portable" e-reader en vind je het niet erg om af en toe wat te converteren, of koop je voornamelijk mobipocket e-books. Dan is in mijn ogen nu al de Cybook een ideaal apparaat.

Mochten ze van bookeen besluiten om de nieuwe firmware nog een keer te releasen dan is het denk ik helemaal een top apparaat, dan zouden namelijk ook submappen en het formaat e-pub worden ondersteund!

Heb jij ook een Bookeen Cybook Gen3 Zwart?

Mooi, zo'n review waarin je je helemaal kunt vinden.
Heb 'm zelf ook in 2007 aangeschaft en hij blijft probleemloos werken.
Voor mij persoonlijk is de grootste verdienste het gemak met lezen in bed. Ik lig altijd op m'n zij en met een gewoon boek beginnen op een bepaald moment je pols en vingers pijn te doen van het openhouden van het boek (vooral bij dikke pillen). Daar heb je met de Cybook geen last van.
En wie valt er bij het lezen in bed niet in slaap en dan valt het boek dicht? Met de Cybook lees je gewoon door waar je gebleven was.
Fijn ding, heb er heel veel plezier van!