Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 Review

Haalbers 10 juni 2009, laatste update op 10 juni 2009, 7.023 views

Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Makkelijk te installeren
  • Optische kabel meegeleverd
  • Erg goed voor muziek
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Meegeleverde drivers zijn niet de juiste
  • Drivers moeten van een andere fabrikant komen

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 4
Geachte medetweakers,

Hierbij mijn review over de Club3D Theatron Agrippa DTS.

Als waar audiofanaat en een gemiddelde gamer ben ik zeer gesteld op goed geluid.
Na aanschaf van nieuwe luidsprekers (Teufel Theater 2) en een nieuwe versterker (Harman Kardon AVR230) was mijn geluidskaart aan de beurt. Het belangrijkste voor mij was dat 'ie Dolby Digital aankon en goed geluid weer kon geven. Dit deed mijn onboard geluidskaart namelijk niet.

Ik kocht een Creative Soundblaster Audigy 4 pro via Marktplaats.
Alleen bleek deze niet erg lekker te werken onder Vista, zo deed namelijk de optische uitgang het niet.
Dus ik de Creative weer op Marktplaats zetten en heb deze met meerwaarde(!) weer verkocht.
Ik wilde iets waarvan ik zeker wist dat deze het zou doen en heb daarom een nieuwe aangeschaft.
Mijn oog is gevallen op de Club3D Theatron Agrippa omdat deze goede reviews kende, en -volgens de fabrikant- compatibel was met Vista. Na hem eerst bij de goedkoopste winkel te hebben gekocht duurde het volgens die winkel, twee weken voor dat de kaart binnen was.
Dit duurde mij te lang en heb daarom de kaart ergens anders, wel voor meer, besteld.
Die was gelukkig de dag na bestelling binnen en ik kon gelijk beginnen met het plaatsen.

Opstelling

Hier kan ik in principe kort over zijn.
De geluidskaart is getest op een redelijk oude pc, mijn nieuwe is als het goed is onderweg.
Wél weer op goede luidsprekers en een goede versterker.

In het kort:

-Harman Kardon AVR-230

Luidsprekers:
-Teufel Theater 2

Installatie

De installatie van de kaart verliep vrij vlot. Naast de kaart word in de doos ook de handleiding, de driver-cd en een optische kabel meegeleverd. Deze laatste is erg handig, maar ik had er al een, dus voor mij overbodig. De kaart is niet erg groot, en paste dus makkelijk in mijn kast. Na het aansluiten van de kaart de driver cd erin en de bijbehorende drivers geïnstalleerd. Ik moest eerst de onboard geluidskaart deactiveren en kon daarna gebruik maken van de Club3D Theatron Agrippa.
Zoals Roy-T in zijn review al zegt, missen de bijgeleverde drivers een aantal onderdelen.
Daarom is het, zoals hij ook zegt, beter om de drivers van de Auzentech site te halen, en die van de Xplosion te downloaden.
(http://www.auzensupport.com/site/download/updates.php, naar onder scrollen tot de Xplosion serie)
Na dit gedaan te hebben, werkten alle functies bij mij volledig en kon ik op mijn gemak gaan zitten luisteren.

Geluid

Het belangrijkste, het geluid.
Dit kan ik maar met één woord omschrijven: geweldig.
Dit zal uiteraard ook komen door de luidsprekers en versterker maar de geluidskaart speelt wél degelijk een grote rol. Het hoog wordt erg helder neergezet zonder schelle tonen, en de bassen zijn strak en voelbaar. Het midden komt goed mee en ik ben zeer onder de indruk wat een geluidskaart voor verschil kan maken. Voor mensen die een goede geluidskaart zoeken voor een goede prijs: Hier is 'ie.
Voor gamers zal het misschien iets anders zijn en die kunnen misschien beter een Creative X-FI nemen.
Maar voor muziek luisteren, wat mijn grootste belang is, is deze perfect! Na de geluidskaart nu +/- 3 maanden in bezit te hebben ben ik er nog steeds positief over.

Al met al een zeer goede geluidskaart, echte kwaliteit.
Is goed in zowel stereo als surround en ondersteund verschillende surround-formats.
Erg handig is de meegeleverde optische kabel. De meegeleverde drivers zijn niet echt up-to-date maar daar is zo verandering in aan te brengen door nieuwe te downloaden.
Als je veel naar muziek luistert, zoals ik, dan is deze kaart echt iets voor je.
Maar ook in games doet 'ie het goed en daarom ben ik er zo enthousiast over.
Mochten er nog vragen zijn, reageer of stuur een mailtje!

Mvg,

Harold

Ps:ik zal nog een update doen over hoe die op m'n nieuwe pc werkt ;)
En ik weet dat mijn geluidskaart veel stof bevat, dat heb je met zo'n stof-zuiger-kast...

Heb jij ook een Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1?

@ dreampje

De kaarten zijn volkomen identiek, dus dat geldt niet voor deze kaart. Onder windows 7 werkt ie trouwens ook perfect, beter dan onder Vista. Ik heb mijn X-fi verruild voor deze kaart en hij doet het prima. opamps zijn ook op de Club3D te wisselen, maar dat heeft alleen nut wanneer je analoog gaat aansluiten.

Ik gebruik overigens de Auzentech drivers. Ik heb ze ook wel eens rechtstreeks bij Realtek vandaan gehaald (maker van de C8770), maar dat maakt geen verschil.

[Reactie gewijzigd door runner76 op 28 februari 2010 13:51]

Allereerst mooie revue. Echter zit ik met een vraag: Op de auzentech site kan je zien dat voor hun versie van deze kaart:" Integrated S/PDIF output supports 44.1kHz/48kHz sample rate in VIsta at 16 bit resolution" geldt. Dus geen 24 bit resolutie. Geldt dit voor deze kaart ook (chipset beperking), of is het puur een commerciële beslissing van Auzentech?
Heb nu de drivers van Club3D zelf gedownload, werken bij mij prima onder Windows 7.... ;)
Drivers voor 2000, XP en Vista staan ook in het rijtje:
ftp://Service:support@85.17.153.13/Theatron/Agrippa/

[Reactie gewijzigd door Haalbers op 4 maart 2010 13:36]

Kan je met deze kaart eigenlijk dezelfde analoge output over twee jacks sturen? Dus bijvoorbeeld één voor je hoofdtelefoon en één voor je speakers, zonder dat je een splitter moet gebruiken.
Hallo
Ik heb sinds één dag deze kaart, en stuitte tijdens het inbouwen op een brobleempje...
Ik heb namelijk de volgende vraag:
Kun je de front panel HD AUDIO ook aansluiten op de geluidskaart, of moet je die in de standaard on-board HD AUDIO connector houden, om de front panel audiopoorten te kunnen gebruiken?? Ik heb hier niet heel erg veel verstand van, dus zou ik het erg op prijs stellen als iemand mij hierbij kan helpen...
Alvast bedankt!
zit precies met zelfde probleem. lijkt me niet dat hij geplaatst moet worden op de Midi_I/O
zie weinig op de kaart of op de PDF van officiële site

Je moest de drivers van de xplosion gebruiken? apart, is het dan vrijwel dezelfde kaart ofzo? Ik heb namelijk de auzentech explosion cinema en ik ben ook uitermate goed te spreken over het geluid ook al heb ik hier een simpel oud 2.0 hifi setje aan gehangen via analoge kabel. Bij mij zat op de verkeerde drivers na ook dezelfde spullen.

Bij mij zijn de opamps ook nog te vervangen voor andere specifieke voor de gewenste eisen verwisselbaar (kost wel wat). Ook hier het geval bij?

Verder leuke review mss ff wat plaatjes en de update :)
Nee, dat hoefde niet per sé... Met de gewone drivers deed hij het ook prima, alleen sommige functies om de boel aan te passen deden het niet :)
Het kan heel goed zijn dat het vrijwel dezelfde kaart is, dat heb ik dacht ik ook ergens gelezen.

Wat jij zegt over de opamps weet ik niet of dat bij deze ook kan...

Dankje, plaatjes zijn toegevoegd en mijn pc heb ik nog niet... ;)
Betreft de drivers, die hoef je niet persé van auzentech af te halen. Club3D heeft zelf ook al updates uitgebracht betreffende deze kaart. (ik heb deze geluidskaart ook en gebruik de drivers van de website van club3D site). Ze hebben dus wel zelf drivers.

Wat ik wel een nadeel vind is dat DTS nog niet helemaal ondersteund wordt onder vista.
Werkt deze wel via de drivers van auzentech?
hoe zit het inmiddels met de drivers van Club3D, want ik wil m' ook wel kopen :P
Hoi tornado61,

Sorry voor de late reactie ;)
Heb zelf de drivers van Club3D nog niet geprobeerd, omdat de Auzentech driver het bij bij prima doet.
Ik kan je hem zeker aanraden om te kopen, mij bevalt ie nog steeds goed... (inmiddels met nieuwe pc en windows 7)
Kan je met deze kaart ook het volume van de digitalen signalen als DTS/Dolby D. aanpassen in bijv Windows MCE? Dit niet via de aparte versterker (SPDIF).
Ja dat kan.
zelfs met spdif(toslink)

Ik heb sinds kort de kaart en hij is mooier dan mijn x-fi extreme gamer(te koop)
Omdat ik niet game maar puur via mce muziek luister is dit de kaart!

Mijn mp3-ees zijn 48khz en 320kbit.(zelf gedigitaliseerd, lang leve de bieb)
kaart gaat via toslink naar yamaha voor versterker.
Deze hangt voor drie sony es eindtrappen.
Boxen zijn zuilen van mb quart.

Ik kan niet het verschil tussen een originele cd of mijn mce set horen.
Het is al een oude review, maar ik heb toch een vraag hoe je de volumes aanpast.

Ik heb deze kaart afgelopen week aangeschaft, en ik kan alleen bijvoorbeeld in itunes, VLC media player, het volume vanaf mijn pa aanpassen. Met windows volume maakt het geen verschil (windows 7 x64 home premium).

Hoop dat iemand me er wat over kan vertellen!
Heb een vraagje ..kan je het geluid net als x-fi versterken met deze kaart heb hem nu ook voor mijn zoon aangeschaft maar hoor amper verschil tussen het mobo geluid ??