Cooler Master N300 (KWN1, windowed) Review

Rens_E 9 december 2015, laatste update op 12 december 2015, 289 views

Cooler Master N300 (KWN1, windowed)

Er zijn rare beslissingen gemaakt bij Cooler Master betreffende de N300 Windowed case. Waarom ze een case maken met een raam en zonder fatsoenlijke cable management is mij een raadsel. De case is goed voor mensen die hun eerste pc willen bouwen, en biedt hen veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Behuizing is stevig
  • Voorkant ziet er goed uit
  • Genoeg koelingsmogelijkheden
  • Perfect voor beginners

Minpunten

• Amper tot geen cable management
  • Vreemde keuzes

De Cooler Master N300 windowed

Waarom?
Snelle Specs
De Cooler Master N300 Windowed is een ATX/ Micro-ATX tower met een window gemaakt van Acryl en staal. De behuizing biedt ruimte voor grafische kaarten tot 320mm in lengte, CPU koelers tot 164mm, 7 ventilatoren (komt met 2 pre-installed), 7 harddrive bays en 1 SSD bay. De N300 weegt zo'n 5,2 kg, is 426mm hoog, 190mm breed en 491mm diep. Op de voorkant vindt je de power en reset buttons, een 3,5mm microfoon en koptelefoon jack, 2x USB 2.0 en 1x USB 3.0 en uiteraard bevat de N300 windowed een window.

TL;DR: de Cooler Master N300 Windowed is een ruime case met meer dan genoeg features. Het publiek voor de N300 zijn voornamelijk beginners die hun eerste PC willen bouwen en de kast biedt hen veel mogelijkheden, ook in de toekomst.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A7IHs3mV0eZdbx.jpeg
Cable management
Om te beginnen biedt deze behuizing weinig tot geen mogelijkheden tot fatsoenlijke cable management. Het is een budget behuizing, dus kan je er ook weinig van verwachten. Dit zou prima zijn als je er niet de hele tijd aan wordt herinnerd. Wat er bij de ontwikkelaars door hun hoofd ging toen ze bedachten een case zonder cable management een raampje te geven, is voor mij een raadsel.
Bouwkwaliteit
De case is groot, stevig en zwaar. Daar is niks mis mee. De case voelt stevig aan en daarmee verdient de behuizing 4 sterren voor bouwkwaliteit en afwerking. Wat filters voor de fans zouden handig zijn geweest, maar dat is binnen deze price range niet te verwachten.
Koelingsmogelijkheden
Ventilatie en koelingsmogelijkheden krijgen van mij 3 sterren. Er zijn meer dan genoeg koelingsmogelijkheden. De case komt met 2 fans en plek voor een totaal van 7. Het is fijn dat Cooler Master ons zo veel mogelijkheden biedt, maar in dit geval geldt less is more.

Ik ken weinig mensen die graag 7 fans (willen) gebruiken. Nee, ik ken helemaal niemand die dat doet of wil. Iemand die zo veel koeling nodig denkt te hebben, zal z'n pc wel water coolen, en dan zit je toch bij pc's waarvan het budget niet past bij deze case. Mocht iemand zich afvragen hoeveel fans je nodig hebt, dit is een link naar een LTT video over dat onderwerp: https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ

De openingen voor de fans zorgen ervoor dat de case nog iets luider wordt. Daar is niemand blij mee.
Installatie gemak
Het installatie gemak is het enige deel van deze behuizing die wat mij betreft 5 sterren verdient. De N300 is heel erg ruim en als dit je eerste pc build wordt zoals deze voor mij was, zal je daar blij mee zijn. Je kan overal gemakkelijk bij en de side panels zitten vast met thumb screws die je makkelijk los en weer vast kan maken zonder tools. Zeker als je het spannend vindt je eerste pc te bouwen is extra ruimte en een gemakkelijke installatie erg welkom.
Interne bays
In de case is ruimte voor 7 x 3.5" Harddrives, 1 x 2.5" Solid State Drive en 2x expansion bays voor bijvoorbeeld een DVD drive. Wederom een beetje overkill als je het aan mij vraagt. Iemand die zoveel harddrives wil gebruiken, zal waarschijnlijk een groter budget hebben en naar andere behuizingen kijken. De airflow zou beter zijn als een deel van de harddrive cages weg zou worden gehaald.

De HDDs en SSDs zijn zonder tools te installeren. Je plaatst de HDDs en/of SSDs in de harddrive cage en dan kan je ze vast maken met behulp van de clips. Standaard komen er twee clips voor de harddrives, een clip voor een solid state drive en twee clips voor eventuele DVD-drives.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A7IDv2GYoViQWm.jpeg Rood zijn harddrives, oranje zijn solid state drives en geel zijn expansion bays. Dit is niet mijn set up.
De Cooler Master N300 is een case met alles erop en eraan, behalve cable management. Vandaar dat het raam een rare keuze is. De case is perfect voor beginners, maar heeft misschien iets te veel functies voor beginners. Het voordeel hiervan is wel dat er veel upgradability is.
Nawoord
Bedankt voor het lezen van mijn review!

Laat me weten wat je ervan vindt! Tips, tops, op- en aanmerkingen zijn altijd welkom. Ik wil graag beter worden. Wat ontbreekt er aan m'n review, wat wil je nog meer weten? Let me know, dan pas ik deze aan en is mijn volgende review een stukkie beter. ;)

Heb je vragen, stuur me dan een berichtje, dan reageer ik zo snel als ik kan.

Heb jij ook een Cooler Master N300 (KWN1, windowed)?