Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Zwart Review

RobinHood 9 december 2015, laatste update op 9 december 2015, 3.115 views

Microsoft Lumia 950 Zwart

Een telefoon die overal goed of zelfs erg goed in is, maar denk de camera weg en er is niks echt geweldigs aan de 950. Maar, daardoor heeft de Lumia ook niet echte minpunten. Zeker leuk voor de liefhebber, maar ook voor de buitenstaander.

Pluspunten

• Zeer goed AMOLED scherm
  • Goede low-light cameraprestaties
  • Glance scherm
  • Prettig OS
  • Verwisselbare accu en mSD slot.
  • Stevig gebouwd, polycarbonaat achterkant kan goed tegen mishandeling
  • Met oordopjes goede audiokwaliteit
  • Erg goede specs + features

Minpunten

• Camera heeft last van overgesatureerde kleuren bij daglicht
  • Achterkant kan kraken
  • Kan niet overweg met "zware" koptelefoons
  • Slordigheidjes in het OS

Na bijna twee jaar een Lumia 820 te hebben gebruikt, werd het toch eens tijd voor wat anders. Een 3 jaar oude mid-end telefoon begint soms toch ietwat traag te worden, en dat schattige 4.3 schermpje is natuurlijk lekker compact, maar vaak ook iets te compact. Tel daarbij op dat de accuduur ook met de nieuwe accu niet zo geweldig is als ik eigenlijk zou willen, ik ook wel een betere camera wil voor naast mijn spiegelreflex en er zowaar geld voor is, en dan is de keuze snel gemaakt: Die Lumia 950 komt er!

Ik zal de review vooral schrijven over wat ik belangrijk vind. Verwacht dus geen selfie-resultaten, of gemier over het feit dat ik geen Google diensten kan gebruiken, maar ik ga bijvoorbeeld wel wat dieper in op de audio. Verwacht ook veel vergelijkingen met mijn oude Lumia 820.

Ook ga ik het wat over de software hebben, W10M hoort nou eenmaal bij de 950 en 950XL, want het zijn de eerste telefoons die het vanuit de doos hebben. Ik zit vanaf WP8 bij Windows Phone, dus de ins en outs ken ik inmiddels wel.

Voor een grote vergelijking qua cameraprestaties verwijs ik naar mijn blog, waar de 950 het moest opnemen tegen mijn oude 820 en mijn nog oudere spiegelreflex.

Foto's van de telefoon zelf etc. komen wat later, een vervelende SD kaart + weinig licht zorgen ervoor dat de paar foto's die ik had, nogal deprimerend waren.

Waar wťl plaatjes staan: die zijn klikbaar voor groot formaat.

Enfin, genoeg voorwoord.

De Doos:

Een mooie doos, welke man, of vrouw, houdt daar nou niet van?

Wat mij direct opviel aan de doos was wat issie groot!, minimaal 3x zo groot als het doosje van de 820. Een mooie doos is het ook, hij, of zij, ziet er uit als een echte high-end doos, die je moet uitschuiven om de telefoon te zien. Echt veel staat er niet op, op de voorkant alleen Microsoft Lumia 950, met een shot van de achterkant. Op de achterkant staat een shot van de voorkant [ja, logica] en met symbolen wordt aangegeven wat erin zit. Geen specificaties overigens. Alleen het teken van Zeiss en Qualcomm. En dat terwijl deze telefoon, best uniek voor een Lumia, trots kan zijn op zijn specs, want het is met recht een high-end telefoon.

Doos open, en je ziet de telefoon liggen in een vrij stevig plastic zakje. Ernaast een doosje met kabel, oplader en wat boekjes. Meer wordt er ook niet geleverd bij een 950 en 950xl, oortjes moet je dus zelf zoeken.

Eerste impressies:

Tijd om hem eens op te pakken. Wat mij opviel was het gewicht. De oude Lumia's staan erom bekend dat ze gebruikt kunnen worden als wapen, de kleine 820 weegt 160 gram, de 920 zelfs 25 gram meer, en dat zijn telefoons die kleiner zijn dan dit ding. De 950 weegt maar 150 gram. Nog steeds zwaarder dan veel van zijn concurrenten, maar zeker niet hinderlijk. Een beetje gewicht houdt wel zo lekker vast.

De achterkant is van polycarbonaat, wat wat vreemd is in de tijd dat alle concurrenten dingen als leer, glas en aluminium gebruiken. Die materialen zullen vast duurder aanvoelen, want de achterkant van de 950 voelt zeker niet heel duur aan. Maar, toch heb ik liever PC dan die andere materialen. Waarom? Stevigheid. PC is gewoon een vreselijk stug materiaal, ja, het kan krassen, maar het is veel minder lelijk dan krassen in glas of metaal. Barsten doet het niet, een deuk erin krijgen is knap lastig en voordat het scheurt zul je het bijna dubbelgevouwen hebben. Het is dus een praktisch materiaal, voor een praktische telefoon.

Verder is de grote glasplaat aan de voorkant erg mooi, en heb je veel scherm op je telefoon. De metalen knopjes zien er mooi uit, en voelen prima aan, maar wiebelen wel behoorlijk. De achterkant is ook de strakheid zelve, de metalen ring beschermt de camera, en is naar mijn mening erg mooi samen met het zwart. Wel is dat het enige wat echt opvalt aan de 950 qua uiterlijk, want een fashionitem is het zeker niet. Het is een smartphone, meer niet.

De grootte is natuurlijk even wennen, maar binnen een week was het al niet meer vreemd, en inmiddels voelt de 820 als heel klein aan.

Eerste gebruik:

Er zat al wat prik in de accu, dus ik kon hem direct aanzetten om dingen in te stellen. Dit gaat erg makkelijk, en spreekt allemaal voor zichzelf, zeker als je al een MS account hebt. Ik heb ervoor gekozen om de backup van mijn 820 over te zetten naar de 950, waardoor hij na het laden van een lading apps eigenlijk gebruiksklaar was. Sommige mensen raden dit af omdat dit allerlei gekke dingen teweeg kan brengen, maar daar heb ik geen last van gehad.

Wat snel opviel was de snelheid. Je kon gewoon downloaden en dingen instellen tegelijkertijd, zonder haperingen. Het resuming scherm zie ik zelden. Ook valt op dat het scherm heel wat scherper is dan dat van de 820, maar dat mag ook wel met meer dan 2x zoveel pixels per inch.

Software

Wat ook opviel was de software, ik had al wat gelezen over W10M, maar niet de preview gedraaid. Ik viel er dus behoorlijk zonder ervaring in. In veel opzichten kun je het zien als een evolutie van 8.1. Het is weer veel volwassener geworden, en dat valt vooral op in het instellingen menu. Dat van 8 en 8.1 is een jungle van instellingen waarin ik na 2 jaar nog steeds geen logica gevonden heb. Dat van W10M is veel overzichtelijker, en er is zelfs een zoekmenu. Heerlijk leentjebuur gespeeld bij Android, maar beter goed gejat dan slecht bedacht.

Ook is er een stuk meer in te stellen. Permissies zijn bijvoorbeeld per app in te stellen, de automagische helderheid is wat te finetunen, en heel veel andere dingen zijn vooral beter in te stellen. Vroeger was Battery Saver altijd vanaf 20%, nu kun je het in stappen van 5 instellen tussen 5 en 100. En zo zijn er wel meer dingen die vooral wat fijner in te stellen zijn.

Wat ook opvalt is dat W10M inconsistent is qua uiterlijk. Achtergrond kleur wisselt van pikzwart naar grijs, je komt zowel hamburgermenu's als de puntjesmenu's tegen, en soms zit die hamburger links boven, dan weer links onder, en heel soms heb je gewoon 3 menu;s in 1 app. Is het heel irritant? Nee, vind ik niet. Maar het is wel slordig en soms wat onhandig.

Zelf heb ik geen last van bugs, alles werkt gewoon naar behoren, dus geen last van uitvallers, crashende apps etc.

Cortana is uiteraard ook terug, mits je je telefoon op de juiste manier instelt. Ik heb gekozen voor Amerikaans als taal en regio, en als regioinstellingen Nederlands. Dan heb je namelijk de originele Cortana, maar gewoon de normale datum en tijdsaanduiding. Dus gewoon 2 december om 21:23, en niet december 2nd 9:23 PM. Cortana lijkt ook meer te kunnen, en verstaat mij ook beter.

W10M is zeker een flinke stap voorwaarts voor MS, de ingebakken apps als agenda en Onedrive vind ik veel prettiger werken dan de W8.1 varianten. Veel dingen heb ik nooit gemist in W8.1, maar nu ik ze heb in W10M wil ik echt niet meer terug. Alleen nog her en der een beetje rechtrekken.

Dan is er nog de olifant in de kamer, de veelbesproken appgap. Het is SchrŲdingers appgap naar mijn mening, hij bestaat wel en niet tegelijkertijd. Want ja, er zijn veel minder apps voor W10M dan voor iOS of Android, echter, de vraag is of je daar wat van merkt. Veel dingen zitten namelijk gewoon al ingebakken in het OS, zoals een filemanager of iets simpels als een zaklamp. Er missen ook zeker first party apps, ook best belangrijke zoals die van kranten, 9Gag, de NS, Wikipedia en dat soort dingen. Maar vaak is of de website prima te gebruiken, en kun je gewoon een mooie leef-tegel maken van een website, en anders zijn er vaak goede 3th party apps.

Maar, er zijn ook dingen die je gewoon kan vergeten. Snapchat bijvoorbeeld, Chromecast ondersteuning zie ik ook niet zomaar komen.

Heb je al een tijd een Windows Phone? Dan ben je waarschijnlijk al pragmatisch genoeg om om te gaan met dit probleem, ben je een overstapper, tja, dan is het soms even schipperen. Uiteindelijk is de app gap gewoon 100% persoonlijk. En daarom trek ik er geen punten voor af.

Hardwaretijd:

Zeker belangrijk bij een flagship, wat zit er onder de spreekwoordelijke motorkap? Zoals ik al zei, en liet zien, doet een 950 niet onder voor een willekeurige andere flagship op dit moment. Snelle SoC, een sloot aan geheugen, veel opslagruimte, meer sensors dan ik kan onthouden en alle andere toeters en bellen die je mag verwachten op een telefoon van 600 flappen.

Merk je dat nou echt in W10M? Eh, niet echt. Niet omdat W10M slecht is, maar W8.1 is gewoon zo efficiŽnt geschreven, veel sneller kon het eigenlijk niet. Eigenlijk merk ik vooral snelheidsverschil in het openen van apps en het gebrek aan resuming schermen. Verder eigenlijk niet. Hierdoor vermoedt ik dat MS de specs vooral heeft voor Continuum en toch ook wel om te showen. Veel mensen kijken nou eenmaal vooral naar specs, en als de 950 met een oudere quadcore was aangekomen, werd ie daar al direct op afgeschreven, ook al kan W10M ook prima op lage specs draaien, getuige het feit dat iets simpels als een Lumia 520 ook de update naar W10M krijgt.

Scherm:

In principe ook hardware, maar iets wat wel opvalt. Het is een beauty van 5.2. 1440p is wellicht wat overkill, maar, specs zijn voor sommige mensen nou eenmaal belangrijk. Met het blote oog lukt het mij iig niet om pixels te zien, zelfs met een, al is het een vrij zwakke, loep moet ik nog moeite doen.

Het is, eigenlijk zoals het hoort vind ik, een AMOLED scherm, dus zwart is gewoon zwart. Ook ondersteunt het Glance, wat een enorm pluspunt is. De kleuren zijn gewoon in de instellingen aan te passen, maar zo op het oog ziet het er gewoon prima uit. De helderheid is ook prima, net als de minimale helderheid. Je kunt hem dus gewoon op een zonnige middag gebruiken, maar ook in een donkere slaapkamer zonder dat je je oogzenuwen voelt verbranden.

Voor mijn gevoel heeft hij minder last van ghosting en overshoot dan de AMOLED van mijn 820, die had het, als je erop lette best erg, maar deze doet het voor een smartphone prima. Eigenlijk zie ik het alleen als ik erg snel heen en weer scroll in de applijst.

Camera

Okay, nog een stuk hardware wat zeker indrukwekkend is, de camera en zijn 3 Led'jes. Bleh, ik heb een 1020 en een Xenon flits is beter dan wat lullige ledjes hoor ik iemand al denken.

Eerst eens over de flitser: Die drie ledjes geven bakken met licht, natuurlijk, een Xenon geeft nog steeds een fellere flits, maar dit is al zeker een stap in de goede richting, en eerlijk is eerlijk, bijna alle gebruikers zullen voldoende hebben aan deze ledjes. Een ander groot voordeel is dat het RGB leds zijn. Een normale flits is heel erg wit, deze niet. Daardoor komen de kleuren er veel natuurlijker uit te zien, wat de kwaliteit van de foto's behoorlijk verhoogd.

Zoals te zien, en ik ook al in mijn blog vermeld had, doet de camera het erg goed wanneer de flits gebruikt moet worden. De kleuren blijven behoorlijk natuurlijk, wat wel zo prettig is. Zelf vind ik de flits daarom ook makkelijker te gebruiken, ik hoef namelijk minder na te denken over zullen de kleuren wel goed blijven?

Echter, zonder flits, tja, de kleuren zijn in de vol-auto stand niet echt geweldig, zeker in zonlicht zijn de kleuren overgesatureerd. Sommige mensen vinden dat juist mooi, maar ik niet, ik heb het niet zo op kleurenkermissen.

Vreemd genoeg hebben deze foto's er weer veel minder last van, ja, ze zijn wat grauw, maar dat is het nou eenmaal deze tijd van het jaar.

Verder zijn de foto's gewoon goed, mooie scherpte, de camera gaat vrij goed om met tegenlicht en ook bewegende dingen gaan beter dan ik verwacht had. Of de kleuren nog recht te trekken zijn ga ik uitproberen in mijn blog. De 950 kan namelijk ook in RAW foto's maken, en dan zijn de kleuren vast een stuk beter te corrigeren.

Natuurlijk kun je ook filmen met dit ding, in fullHD tot 60fps, en in 4k tot 30fps. Hogere fps wordt misschien nog eens mogelijk gemaakt met een update. De kleuren zijn even goed als die van foto's, en het beeld is gewoon zoals het hoort. Het opgenomen geluid is vrij goed, maar bij de paar filmpjes die ik buiten gemaakt heb had ik al snel last van windruis.

Accu

3000Mah, da's knap stevig. Zeker als je bedenkt dat de accu makkelijk te verwisselen is voor een verse. Maar, heb je er ook wat aan?

Ja en nee, ja, hij gaat langer mee dan mijn 820, en met normaal gebruik doe je er vrij makkelijk een dag mee, wat eigenlijk ook weer teleurstelt bij 3000Mah. Eigenlijk laad ik hem alsnog iedere dag op. Het scherm verbruikt natuurlijk veel prik door zijn erg hoge resolutie, maar ook de SoC is niet de meest zuinige. Om het af te maken heeft W10M vast nog de nodige optimalisaties nodig, dus echt een wow gevoel heb ik niet, ik denk dat de accuduur vergeleken met de concurrentie gewoon hetzelfde is.

Wat wel voor mij een wow-gevoel is, is fast charging. Dit ding laad erg snel op, wat zeker erg prettig is. De meegeleverde oplader geeft 3A af, waarmee je van zo goed als leeg naar vol in een slordige 90 minuten gaat, al merk je dat vanaf de 75%-80% het trager gaat om de accu niet onnodig op zijn donder te geven.

Draadloosopladen zit hier uiteraard ook in. Niet uiteraard omdat Samsung er zo prat op gaat, nee, uiteraard omdat de hogere x20's van Nokia het al konden. Gezien ik alleen maar el cheapo draadloze ladertjes heb, kan ik over de oplaadsnelheid van draadloos opladen weinig nuttigs zeggen. Ja, het werkt.

Irisscanner

Misschien wel het meest unieke stukje hardware van de 950. Waar de concurrenten vingerafdruklezers hebben op de meest interessante plaatsen, besloot Microsoft om uniek te zijn en een irisscanner te gebruiken. Hoe het precies werkt? Geen flauw idee, iets met infrarood of near-infrarood, want het werkt ook in het donker en als je je zonnebril ophebt. Niet als je je ogen dicht hebt trouwens.

Maar, het werkt wel. Wel moet je er even handig in worden vanaf welke afstand en onder welke hoek het werkt. Hierbij helpt het ook om meerdere keren, onder verschillende omstandigheden de boel te improven, zodat de scanner je makkelijker kan herkennen. De werking is niet instant, denk meer aan gemiddeld ongeveer een seconde. Soms is het wel erg snel, maar soms lukt het maar niet om je te herkennen, vooral door afstand, of omdat er te weinig van je iris zichtbaar is.

Is het veiliger? Ik denk in theorie wel, vingerafdrukscanners zijn nog wel voor de gek te houden, denk aan een rubberafdruk of zelfs zoiets simpels als een printje, terwijl een irisscanner veel lastiger te foppen is.

Waarom MS ervoor gekozen heeft? Ik denk omdat het uniek is. En gezien het nog in beta is, zal er hopelijk nog wel het nodige geoptimaliseerd worden, waardoor het beter en sneller werkt.

Continuum

Jongens, wat kunnen we doen om die paar Ubuntu Phone fans flink pissig te maken? zal iemand geroepen hebben in de vergaderzaal. Er werd wat gemompeld, en toen zei een dapper iemand Nouja, zij willen een desktop kunnen aansturen met een telefoon, laten wij dat ook doen en sneller klaar zijn, waardoor hun USP eraan gaat, wat misschien wel de doodsteek is voor hun OS. Men dacht even na, en besloot het Continuum te noemen.

Of, meer realistisch, ze wilden gewoon hetzelfde doen als ze met de Surface gedaan hebben: Hoe kunnen we een niet-productief apparaat productief maken, en daar geld mee verdienen?

Een toetsenbordje op een telefoon prutsen is saai, en gezien het heel goed gaat met de telefoontak van Blackberry [uchum] is dat niet zo heel interessant. Veel interessanter is je eigen toetsenbord op je telefoon aan te kunnen sluiten, en vervolgens je telefoon aan een beeldscherm aan te sluiten. Nu is dat allemaal nog niet heel speciaal an-sich. USB OTG bestaat al eeuwen, en telefoons aan je monitor of TV knopen is ook al oud nieuws. Wat nieuw-nieuws is, dat je als ware een echte W10 desktop omgeving krijgt met Continuum, waardoor je dus gewoon kan prutsen in Office of kan internetten. Om het helemaal af te maken kun je ondertussen ook gewoon je telefoon gebruiken om tijdens je nuttige werkzaamheden te whatsappen met je date. Hoe multifunctioneel wil je het hebben?

Dat klinkt geweldig, heb je het ook al gebruikt?
Nee.

Want ik heb geen Display Dock, of Miracast stick. Het is allemaal theoretische kennis, onder andere van het forum geplukt. Zodra ik wel een Dock of stick heb, zal ik het zeker in mijn review plaatsen.

Behuizing en Bouwkwaliteit

Over de behuizing heb ik het al redelijk vluchtig gehad. Tijd om er ietsje dieper op in te gaan, en over de bouwkwaliteit.

Het glas zou Gorilla Glass 3 zijn, de XL zou GG4 hebben, welke beter tegen buigen kan. Eigenlijk is de hele voorkant glas, met aan de zijkanten een dun zwart plastic randje zodat het glas aan de hoeken niet barst of stukjes vanaf breken. De voorkant is daardoor bij zowel de witte als zwarte variant elegant glimmend zwart. Het Microsoft logo is lekker klein en valt daardoor niet echt op. Zeker vanaf de voorkant is het daardoor een erg anonieme telefoon.

De verwijderbare achterkant is van polycarbonaat. Zoals ik al eerder zei vind ik dat een veel logischer materiaal dan glas of aluminium, omdat het gewoon [veel] beter bestand is tegen het dagelijkse misbruik/gebruik. Verwijderbare achterkantjes beginnen ook zeldzaam te worden, maar bij deze telefoon kun je gewoon nog de accu verwisselen op de makkelijke manier, heb je geen gekke simslot en kun je zelfs een mSD kaartje erin proppen. Hedendaags is dat eigenlijk ongekend voor een flagship.

De achterkant zelf ben ik overigens niet heel erg happy mee. Ja, polycarbonaat, fijn materiaal, maar het is te dun. Niet zo zeer voor de telefoon zelf, die haalt zijn stevigheid ergens anders vandaan, maar vooral voor zijn eigen bestwil. Je moet immers een klein beetje geweld gebruiken om de achterkant te verwijderen, geen punt als je lekker dik PC gebruikt, wat de Lumia 820 laat zien, echter, bij de 950 en 950xl heeft de achterkant de vervelende eigenschap om lichtjes te verbuigen na de eerste keer verwijderen. Het resultaat is een achterkant die klik zegt als je op de linkerhoek drukt. Ook kun je, als je heel goed kijkt, zien dat de linkeronderhoek slechter aansluit dan andere hoeken. De achterkant zit nog vast genoeg, je moet nogs teeds geweld gebruiken om hem te verwijderen, maar het is vooral een slordigheidje, eentje die makkelijk te voorkomen was door gewoon wat dikker PC te gebruiken. Die paar gram en halve millimeter dikte zou ik er graag voor overhebben.

De bouwkwaliteit zelf ziet er prima uit. Hij buigt niet zomaar, hij kraakt verder nergens, op het ene hoekje na. Verdraaien lukt mij ook niet. Wel zijn de al eerder genoemde wiebelknopjes slordig. Ze werken prima en klikken ook fijn, maar ze kunnen ook wiebelen. Zal vast wel opgelost worden in een kleine revisie door MS.

Waterdicht is hij niet, natuurlijk kun je hem nog wel onder de kraan houden, maar de kans dat ie stuk gaat is nogal groot. Mis ik dat? Nope, liever een makkelijk te vervangen accu, SIMkaart en mSD dan waterdichtheid.

Al met al voelt de Lumia gewoon lekker stevig aan, echt een gebruiksvoorwerp, wel zo prettig.

Geluidskwaliteit

Iets wat ik eigenlijk nooit zie terugkomen in reviews, maar ik zelf wel belangrijk vind, is audiokwaliteit. Niet als je belt, wie belt er nou met een smartphone? Nee, ik bedoel muziek luisteren. Ik ben zelf nog zo'n fossiel die een MP-3 speler gebruikt omdat mijn 820 best kut klonk, en het slurpte mijn kostbare stroom ook nog eens op.

Een pluspuntje voor de 950 is dat hij FLAC gewoon ondersteunt, wel gaat het bufferen een stuk trager. Ogg Vorbis, wat ik graag gebruik om FLAC'jes wat kleiner te krijgen zonder al teveel in te leveren in kwaliteit werkt niet.

Met normale oortjes in, in mijn geval een beetje gare Pistons V2, en mijn nieuwe Pistons Hybrid of hoe ze maar heten, klinkt het prima, eigenlijk niks op aan te merken. Ook kan het geluid behoorlijk hard. Dit is natuurlijk het meest typische gebruik, en ik ben blij dat de 950 daarin eigenlijk even goed klinkt als de Clip+ doet, want de 820 klonk al slechter dan de Clip+.

Leuke sidenote: W10M kan net als WP8.1 prima overweg met three button dingetjes: volume op en neer natuurlijk, kort de middelste knop indrukken is pauze, en een lange druk is Cortana oproepen in de luisterstand, waardoor je zoiets kan zeggen is where am i? where is the nearest pub? en play some Megadeth Handig hoor.

Maar, een echte koptelefoon dan? De 820 klonk dramatisch met mijn Custom One Pro, terwijl dat een koptelefoon is die, dankzij zijn lage impedantie, prima geschikt moet zijn voor mobiele dingen zoals smartphones.

Helaas valt ook hier de 950 door de mand. Het geluid is vooral scheller dan hoort, en de bass valt grotendeels weg als ik hem vergelijk met zowel met versterker en mijn trouwe Clip+. De muziek valt daardoor vooral platter aan, er zit veel minder diepgang in, en eigenlijk luistert het gewoon niet prettig. Spelen met de equalizer heeft weinig nut, die maakt het eigenlijk alleen maar slechter. Ik heb vooral getest met wat verschillende soorten metal, maar ook Pink Floyd en Kraftwerk klinken matigjes op deze telefoon. Het is niet zo erg als de 820, maar ik vind dit zeker tegenvallen voor een telefoon van dit kaliber.

De speaker op de achterkant klinkt overigens niet eens al te dramatisch, voor een kleine, mono speaker dan. Hij kan lekker hard, dus je kan op de fiets er heel goed je omgeving mee irriteren.

Als troost valt het mij wel op dat muziek luisteren weinig van de accu kost, en Groove Music is een best fijne app. Wel mist Last.FM ondersteuning, maar weinig mensen zullen dat missen.

Conclusie:

Een slordige 20.000 tekens, en 6 a4'tjes aan tekst later, wat vind ik nou eigenlijk van die telefoon?

Hij is goed. Het is niet een flashy iPhone/Galaxy S6 killer die overal beter in is. Het is vooral een heel waardig alternatief, met zo zijn eigen voor en nadelen. Alleen dat is al een mooie prestatie van Microsoft, omdat ze een flinke achterstand hadden, en deze telefoon evenaart gewoon de concurrentie.

De camera is gewoon geweldig. Natuurlijk, je hoeft je SLR, ook eentje van vele jaren oud, nog niet aan de wilgen te hangen, maar het is imo een volwaardig alternatief voor een normale compactcamera. Wel moet je kunnen leven met in zonlicht wat overgesatureerde kleuren, tenzij je het best vind om de kleuren recht te trekken in Lightroom of iets wat daarop lijkt.

Het OS is een mooie evolutie, met meer instellingen, maar is ook simpeler geworden. Er zijn nog wat kleine foutjes, maar welk OS heeft dat niet? W10M kan zich naar mijn mening echt meten met De Grote Twee, en laat zien dat MS niet van plan is om weg te lopen uit de arena.

De telefoon zelf is verder gewoon een goed ding. Totaal niet uitbundig, nergens slecht of ook maar matig in, maar tegelijkertijd is er ook geen WOW gevoel als je de camera wegdenkt. Het innerlijk is hetzelfde als menig andere high-end telefoon van 2015, het scherm vind je terug op een Galaxy S6 en ook de accuduur is gewoon normaal. Ook de bouwkwaliteit is gewoon wat je mag verwachten naar mijn mening, al heeft de 950 wel als groot voordeel de polycarbonaat achterkant.

Het uiterlijk is eigenlijk net zo niet-wow als het innerlijk. Ik vind dat positief, maar iemand anders zou misschien iets fancy'ers willen zien, iets wat echt opvalt, al kun je erover twisten of deze telefoon misschien wel opvalt omdat hij niet opvalt.

Qua prijs, tja, hij is net gereleased, en dat zie je in de prijs. Samen met een abonnement is de prijs al een stuk beter, maar los betaal je flink wat extra vergeleken met Android flagship van eerder dit jaar. Daarvoor krijg je wel een telefoon met een betere camera, en natuurlijk een compleet ander OS. Maar, zoals altijd in het tweakerswereldje: kun je 2 maanden wachten? Wacht dan 2 maanden, want dan is hij zeker goedkoper.

Conclusie van de conclusie:

Raad ik dit ding aan? Jazeker. Het is gewoon een goed ding, met minpuntjes, zeker, maar ook veel goede kanten. Gewoon een degelijke telefoon. En wat wil je eigenlijk nog meer?

Gebruikt en getest met:
Quasi-merkloos 32GB mSD kaartje
pricewatch: Xiaomi Piston 2 (Goud)
pricewatch: Xiaomi Piston Iron (Zilver)
pricewatch: Beyerdynamic Custom One Pro (Zwart)

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Zwart?

Net review. Lumia tijd op oog. Note 3 werkt nog aardig goed en snel.

Vraag mij af hoe hard die zakt. Budget lumias zakken in elk geval voor geen meter.
Hij is nu alweer 50 euro goedkoper [laagste prijs dan] dan bij launch, da's een leuk SD kaartje.

Dat budget lumia's niet zakken snap ik wel, die dingen zijn direct al scherp geprijsd, en worden goed verkocht. De 950 en 950xl zijn prijzig vergeleken met hun Android concurrenten die alweer even uit zijn, zoals de S6 [edge] en de G4.

Maar die zijn ook al leuk gezakt in prijs, de 950 en 950xl zullen zeker volgen.

Ik ken niemand in mijn omgeving met een Note 3, dus ik kan hem niet voor je vergelijken.

Vergeleken met wat ik herinner van de S6 edge vind ik de Lumia veel steviger aanvoelen, de S6 voelde erg kwetsbaar, qua snelheid leek de Samsung ietsje sneller met bepaalde apps, maar of je Android of W10M wilt is natuurlijk al een keuze op zich.
S6 Edge gaat in elk geval snel kapot. 3 mensen in 2 maand glas spontaan kapot (garantie kun je fluiten gebruikersfout, in lumia topic heb ik dit bericht staan met fotos, glas onder de boven laag kapot)

Nu is Note 3 mijn eerste samsung een telefoon die het langer 2 jaar zonder keuren uithoud. Hiervoor HTC gehad iets na 2 jaar gebreken kreeg en ruk camera. Voor mij nooit meer HTC.

S6 normaal, Nexus 6P worden het zeker niet aangezien ik daar geen sd erin kan doen en accu kan vervangen is voor mij een pre. Daarnaast wat gewoon slim is de backcover niet van glas maar van ... (kom niet op de naam op dit tijdstip) ziet er miss goedkoop uit maar heeft zeker 2 voordelen. 1 je verbrand je handen niet als ie in zon ligt of enorm koud is (alu wel) en 2 laten vallen het is nog heel. Btw kraak cover kon je laten fixen (zie lumia topic iemand had een andere cover ontvangen van ms dacht ik)

Note 3 vs lumia 950 / xl. Zal voor de 950 gaan xl is nog groter dan de note 3 (als tweakers pw afmeetingen kloppen) note 3 pas net in me broekzak. Dus denk dat het 950 word. Ergens in 2016.
Het is jammer hoe heel jou bericht opgebouwt is. Want je spreekt over een bepaalde ervaring maar zeer zeker niet over feiten.
Het is geen feit dat het scherm spontaan stuk gaat van de S6 Edge
Het is geen feit dat de camera van een htc na meer dan 2jaar oud spontaan RUK (zoals jij dat noemt) is.
Het is geen feit dat je bij de S6 normaal en Nexus 6P geen accu kan vervangen. Genoeg bedrijven die dit voor een paar euries doen (sowieso kunnen de meeste tweakers dat zelf wel mag ik hopen :P. Zolang er nog garantie op zit en de accu ingebouwd is dan dient die kosteloos vervangen te worden indien die kapot is of minder levert dan die hoort te doen. Indien de garantie voorbij is kun je het dus zonder problemen bij een lokale telefoon winkel even laten vervangen, paar minuutjes werk joh. )
Het is een feit dat je elke achterkant zelf kan vervangen, ook die van glas.

Je somt wel even wat kul argumenten op, vind je niet?

Zelf zou ik niet voor een nieuwe tel gaan indien ik jou was, gezien jou ervaringen en kijk op een smartphone is geen 1 voor jou geschikt vrees ik haha :D
Dus? Reviews zijn feiten en geen meningen?

Elk comment moet dus een feit zijn?

Maar goed hier de feiten:
Het is geen feit dat het scherm spontaan stuk gaat van de S6 Edge
Het is wel een feit wel erg toevalg is dat bij dat model wel extreem veel is. Samsung S6 heeft dat niet. Feit dat gebogen glas sneller breekt.

Dat zeg ik niet. De camera is vanaf begin bij HTC slecht (als je afzet tegen een Note 1). HTC modellen die ik heb gehad en andere beginnen na 2 jaar keuren te krijgen. Feit of ervaring? Geen idee maar bij Samsung (ook bij andere mensen) gaat het wel langer dan 2 jaar mee zonder er gekke dingen gebeuren.

Het is geen feit dat je bij de S6 normaal en Nexus 6P geen accu kan vervangen. Genoeg bedrijven die dit voor een paar euries doen (sowieso kunnen de meeste tweakers dat zelf wel mag ik hopen Indien de garantie voorbij is kun je het dus zonder problemen bij een lokale telefoon winkel even laten vervangen, paar minuutjes werk joh. )
Feit dit kost weer extra tijd en geld.

Het is een feit dat je elke achterkant zelf kan vervangen, ook die van glas.
Feit glas achterkant is breekbaarder dan plastic achterkant.

Het is een feit dat je elke achterkant zelf kan vervangen, ook die van glas.
Glas kapot? Feit ik dien weer naar de winkel te gaan om weer een dure achterkant te laten vervangen.

Nog een feit:
Feit alu (oa HTC en Nexus) achter word warmer dan plastic achterkant van Lumia 950. Zowel door de telefoon zelf als door de zon.
Echter krijg je bij aanschaf van een lumia 950 of XL op het moment de Dock gratis erbij, wat de prijs eigenlijk al met 100 Euro doet zakken.
Het lijkt mij een heel mooi toestel, vooral de 950 XL.
Wat ik ronduit schandalig vind, is dat ze in WN10 Cortana nog steeds niet in Nederlands hebben.
Dit Omdat deze functie wel in android en IOS aanwezig is, en Microsoft al ruim 2 jaar loopt te pochen met deze functie!

Ik zal dit toestel dus niet eerder aanschaffen totdat Cortana in Nederlands beschikbaar is..(En ik ben bang dat dit nog wel 4 jaar gaat duren)
Als ze dit dus niet binnen een jaar in NL beschikbaar hebben, ga ik helaas overstappen en koop ik dus niet de 950XL(Heb nu een 830 waar ik zeer tevreden mee ben(op Cortana na dan)).
Ik wou daar nog een grapje over maken ja :+

Cortana in het Nederlands lijkt mij juist afschuwelijk. Nederlands kunnen verstaan kan fijn zijn, maar dat Koortaanaa Nederlands kan praten lijkt mij echt niet fijn klinken.

Hoe ik het nu heb werkt prima, zoeken is ook gewoon in het Nederlands als je iets Nederlands typt, dat werkt wel veel beter dan in 8.1.
Het gaat mij metname om apps te openen en daarin tekst te dicteren, of zoals je zelf al aangaf met zoeken(Het lijkt mij heel handig als ik over straat loop mijn tekst te dicteren i.p.v. typen)
De stem lijkt mij ook niet heel fijn om aan te horen in Nederlands ;)
Tekst dicteren is inderdaad handig, deed ik volgens mij 4 jaar terug al met Android, maar mis het niet echt in Windows.

Apps openen, route vragen en dingen zoeken werkt prima, mits je redelijk Engels spreekt. Cortana lijkt mij wel beter te verstaan met de 950, komt misschien door betere noise cancelling.

Maar het zal inderdaad nog wel even duren eer er NL support is, al is er wel al duits. It's something!
Heb je al wat filmpjes genomen met het toestel? Het is dan belangrijk om het toestel echt klemvast te hebben tussen de vingers, zelfs de kleinste beweging over de behuizing vertaald zich in een duidelijk hoorbaar ritselend/schuivend/schavend geluid... dit heeft dan ook weer indirect verband met het enigszins kraken van de behuizing. Dit komt beide omdat het toestel best wel hol is... er zit veel ruimte achter de klep, tik er maar eens op. Wel jammer, dit is wat mij betreft echt een flinke design flaw, ik heb inmiddels een aantal filmpjes die vrijwel onbruikbaar zijn daardoor.
Dat hij wat hol klinkt klopt, had ik ook bij mijn oude 820. Vind het niet zo erg, hoort bij losse polycarbonaat achterkantjes denk ik.

Bij het filmen buiten had ik vooral last van windruis, maar ik hou hem best stevig vast, dus van schuivende geluiden geen last. Misschien binnen eens proberenn

Hoop eigenlijk wel dat MS de achterkant wat dikker gaat produceren bij nieuwere 950's, hij is mij los wat te flimsy, en misschien dat een dikkere achterkant ook helpt tegen het schuif geluid.
Ik heb ook een 820 en daarbij heb ik juist niet het gevoel dat deze hol is, dat vind ik juist een zeer solide toestel.

De achterkant van de 950 had er wat strakker op mogen zitten want het is nu echt 1 holle ruimte, het had ook wel tot een millimeter dikker mogen zijn voor extra stevigheid. Flimsy wil ik het nog net niet noemen maar wat steviger had wel wat meer premium aangevoeld en het holle gevoel en geluid een stuk minder gemaakt. Ik heb nu zelf een stukje foamtape over de lengte van de accu gedaan en dat scheelt alweer een stuk, maar op de hoeken blijft het erg hol.
Leest erg goed weg. Ga zo door met de reviews! :) Ik ben benieuwd naar je 'Continuum' verhaal.

[Reactie gewijzigd door ZombieRofl op 10 december 2015 19:03]

Bedankt, zou ook best meer willen schrijven, maar heb niet echt dingen om een review over te schrijven.
Misschien met de kerst! :)
Mooie review, bedankt.
PS heb zelf de 1020 _/-\o_ Echt een juweeltje! Nog steeds heel blij mee.
Is ook een fijne telefoon, als de 950 was tegengevallen had ik er waarschijnlijk wel eentje gekocht.

Had graag de 950 ermee vergeleken, maar de 1020'svan mijn moeder waren telkens defect in de camera afdeling.

Maar ik denk dat de 950 wel een waardige opvolger van de 1020 is.
Denk t ook. Maar zolang de 1020 het goed doet zie ik geen noodzaak te updaten. Bovendien heeft ie net geŁpdatet naar Windows 10 en ik moet zeggen..........hele mooie update. Loopt ook lekker soepel.
PS heb tot nu toen sinds juli 2013 alleen maar een defecte Xenon flitser gehad. Dit was na 1 maand dus onder garantie vervangen.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 11 december 2015 13:29]

Bedankt, ze zijn nog heel lui op full-auto geschoten, en gewoon JPEGs, tijdens het uitlaten wel even gespeeld met andere kleur instellingen, maar buiten werkte auto-witbalans beter dan handmatig iets instellen.

In mijn blog zal ik wel wat verder ingaan op fotokwaliteit, als ik eens tijd heb om goede foto's te maken :+ Ga ook nog wel spelen met RAW foto's, want ik weet zeker dat met Lightroom meer uit de foto's te halen is dan de telefoon denkt.

Overigens vond ik voor de camera-update van een paar dagen terug de kleuren slechter, die in mijn blog staan vond ik echt teleurstellend, maar de vetplantjes en de roos [nieuwe foto's, vanmiddag gemaakt] zien er al een stuk beter uit dan het knutselwerkje [vorige week vrijdag, pre update gemaakt]
Goede review, voor de camera en misschien ook scherm wil ik mijn Lumia 640 wel inruilen voor een 950 over een paar maanden als de prijs wat zakt
Scherm is echt geweldig, AMOLED was ook 1 van mijn eisen aan mijn nieuwe telefoon, ClearBlack doet al wonderen voor een LCD, maar AMOLED heeft gewoon echt prachtig pikzwart. Ik zie 's nachts ook niet dat mijn homeknop onscreen is in plaats van on-telefoon, zo strak zwart is het.

Kleuren zijn ook erg goed, goed paneeltje heeft MS gekocht van Samsung.

De camera is voor eentje op een telefoon natuurlijk zeer goed, misschien wel de beste, ik weet niet hoe goed de camera van de 640 is, dus ook niet hoe groot het verschil is.