Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Sentinel III Review

pclinde 9 december 2015, laatste update op 30 mei 2017, 1.371 views

CM Storm Sentinel III

De CM Storm Sentinel line-up is nu ongeveer 5 jaar op de markt. Na drie Sentinel voorgangers doet de Sentinel III zijn debuut. Waar er zeker nog verbeterpunten waren voor Cooler Master wordt dit realiteit met de Sentinel III. De algemene indruk? Een heerlijke muis met veel features.

Pluspunten

• Optische sensor Avago S3988.
  • Comfortabel in gebruik.
  • Aandacht voor afwerking en bouwkwaliteit.
  • Het OLED display is nog steeds wel een unieke feature.
  • Goede kleurweergave van de RGB-verlichting.
  • De nieuwe software oogt fris en werkt gebruiksvriendelijker.
  • Met de TX / TactiX knop kan je meerdere commando's / features combineren op de knoppen.
  • Een prima prijsstelling.

Minpunten

• Niet voor hele kleine handjes.

Review: CM Storm Sentinel III

- Ervaring
- Sensor
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
CM Storm Sentinel Advanced III

Disclosure:
In mijn vrije tijd ben ik Cooler Master Representative. Een leuke hobby waarbij ik o.a. wat forums bij hou. Als rep en liefhebber van hardware ontvang ik dan soms vroege samples om hen van wat gebruiker-feedback te voorzien, zeg maar een beta-test. Het delen van mijn ervaringen met producten is een andere grote hobby van mij, de gouden regel voor iedere review is uiteraard objectiviteit, ongeacht de bron van het product. De XTi is zo’n voorbeeld van een product welke ik vroegtijdig heb mogen ontvangen, en waar ik toch graag een review over wil maken.

De maand van oliebollen, champagne, gourmetten en nog veel meer lekkernijen is begonnen! In het ‘hardware landschap’ gaat gewoon ook alles door, want naast de oliebollen komt Cooler Master / CM Storm met een nieuwe Sentinel gaming muis. De opvolger van de CM Storm Advance Sentinel II, je voelt hem al aankomen… de CM Storm Sentinel III.

De allereerste gaming muis van CM Storm was de Sentinel Advance, de grondlegger van de Sentinel line-up. Daarna volgde de Sentinel Z3R0-G die zijn naam dankt aan de game Shattered Horizon. De ZER0-G werd ook gebundeld met deze game. Later kwam de Sentinel Advance II, en nu anno 2015 komt de Sentinel III uit. De Sentinel III lijkt verdacht veel op zijn voorgangers, toch zijn er veranderingen aanwezig, niet alleen extern maar ook intern. Wat voor vlees men in de kuip heeft met de nieuwe CM Storm Sentinel III lees je in deze review. De Sentinel III heeft een adviesprijs van rond de 60 euro.

Een overzicht van de specificaties van de officiële Cooler Master Gaming website:

Een opvallend kolommetje in het specificatieoverzicht is de kleuraanduiding ‘MasterCase 5 – Black’. De Sentinel III draagt dezelfde kleur als de MasterCase 5 behuizing die eerder dit jaar uitkwam. Intern komen we een Avago 3988 optische sensor tegen, een prima sensor waar ik dadelijk nog wat dieper op inga.

Als je lichte en kleine muizen gewend bent moet je met de Sentinel zeker even wennen. De muis weegt 155 gram zonder gewichtjes, en nog eens 22.5 gram zwaarder met gewichtjes. Deze gewichtjes zien ieder 4.5 gram (5* 4.5 = 22.5 gram) en zijn per stuk te verwijderen. Niet alleen heeft de Sentinel wat meer gewicht, maar is het qua omvang ook een forse muis met de afmetingen van 135 x 83.6 x 40 mm. De laatste periode heb ik vooral veel gebruik gemaakt van de CM Storm Xornet II. Dit claw-grip ‘muisje’ in vergelijking met de Sentinel III weegt maar 80 gram. Toch wen je snel aan een wat zwaardere muis, zeker als je lekker aan het knallen ben in Fallout 4.

Op de behuizing vinden we een totaal van 8 knoppen, twee LEDS zones en een OLED display. Het OLED display is een bekende eigenschap van de Sentinel reeks. Nu zijn er extern zeker wat dingen aangepast waar ik het wel mee eens ben. De Sentinel II had zeker nog wat fine-tuning nodig, wat nu met de Sentinel III eindelijk waar wordt gemaakt. Zonder te veel oponthoud gaan we het beestje maar eens uit de verpakking trekken.

Een strakke verpakking met op de voorkant niet te veel poespas. Op de achterkant vinden we een scala aan features en specificaties. Het verpakkingsmateriaal is stevig en binnenin verzorgd met plastic. Binnenin komen we de muis tegen, een leaflet met wat instructies met een doorverwijzing naar de website voor de software.

Strak, glad, rond maar tegelijkertijd scherp qua design. De Sentinel pakt eigenlijk van al die aspecten wel iets mee. De matte afwerking en volledige samenstelling voelt prima aan. Dit heeft de muis ook te danken aan zijn gewicht. ‘Een handje vol is het zeker.’

Rondom het OLED scherm zit ditmaal transparant plastic. De voorgangers hadden hier een mesh zitten vervaardigd uit metaal. Ik zelf heb totaal geen klamme handen tijdens het gamen, hoewel een maatje van mij dit juist wel heeft. Ik heb hem ooit een Sentinel II overhandigd voor bruikleen. Nog geen maand later was het metaal op de Sentinel II al aan het roesten. De coating op de Sentinel II had ook een kleine kinderziekte, wat na een langere periode met zweterige handen ging afbladderen. Dit waren zeker twee kritiekpuntjes die verbeterd moesten worden. Daar brengt de Sentinel III nu verandering in met het plastic gedeelte en een nieuwe coating. Onder de laag van transparante plastic is een ‘honeycomb’ mesh aangebracht.

Met het palm-grip design rust de hand volledig op de Sentinel. Kleine aspecten van het design zoals de hoge achterkant, bolle ronde vorm en de verlaging aan de voorzijde voelen comfortabel aan. Je handt neemt een natuurlijke houding aan, wat kenmerken van het palm-grip design zijn. De acht knoppen hebben een standaard lay-out op de muis, niets mis mee. Het scrollwiel heeft een opvallend rood kleur accentje.

Op de onderkant komen we vier teflon voetjes tegen. Tevens is hier een klepje aanwezig om toegang te krijgen tot de gewichtjes. Mocht je de Sentinel III in handen krijgen, dan raad ik je zeker aan om hier mee te spelen. Je zult merken dat het verwijderen en plaatsen van gewichtjes duidelijk voelbaar is tijdens gebruik.

De kabel is netjes gestoffeerd, een stuk verhoogd zodat deze niet direct de muismat aanraakt.
Onze friend Foritain is ook nog even aan de haal gegaan met één van mijn ‘GERMANY’ foto’s, enjoy! :D

Net als de CM Storm Xornet II ontvangt de Sentinel III een nieuwe frisse software. Bij de Sentinel III is deze wat voller aan features, de Sentinel heeft ook zeker wat meer features. De nieuwe software oogt overzichtelijk en stelt de belangrijkste features direct centraal. Het startscherm is de ‘key assignment’ pagina. Op deze pagina kun je de acht fysieke knoppen een andere commando toekennen. De TX-knop eerder zichtbaar op de foto’s (backward duimknop) heeft een shift optie. Door een de TX-knop te activeren gecombineerd met een toetsaanslag van een willekeurige letter produceer je een hoofdletter. In het beginnen is het even wennen, zeker met mijn ‘CAPSLK’ skills voor hoofdletters. Wat is een shift knop?

Op knop nummer 8, officieel de profielwissel knop heb ik de OLED ON/OFF functie toegewezen. Mocht je Sentinel III OLED scherm uitschakelen na 5 seconde, dan raad ik je aan om deze commando even na te gaan. Met de TX-knop (Tactix knop) kan je dubbele commando’s activeren. Heb je niet genoeg aan 8 knoppen, en wil je secundaire functies? Dan kun je TX-knop combineren en druk je de knop met een secundaire functie gelijktijdig in. Let wel op dat je de Storm Tactix knop koppelt aan knop nummer 5 op de key assignment pagina. Zo kan je gebruik maken van 15 knoppen in totaal (minus de Tactix knop). Het vierkantje (boxje) op de Storm TX pagina moet ook aangeklikt worden om de Tactix commando actief te maken.

Het instellen van macro’s is ook een mogelijkheid. Een god-mode activeren met een enkele toetsaanslag is een optie, nu nog een magazijn met oneindige kogels. Ik ga niet te diep in op het instellen van macro’s. Mocht je vragen hebben met betrekking tot dit onderdeel; feel free to ask!

Vergelijkbaar als de CM Storm Xornet II software zien we de mengpaneeltjes voor de kleuren terug. Beide LEDS (bovenkant en voorzijde) stel je gezamenlijk in en zijn niet individueel in te stellen. Je kunt per DPI-level of profiel kleuren instellen. Onderdaan de pagina bevinden zich de verschillende LED opties. De spectrum modus is ideaal voor de kerst, deze gaat de basiskleuren één voor één af. De LED-modus kan je per DPI-level of profiel apart instellen. Een leuke gimmick is het OLED scherm waar je bitmap iconen van 32 bij 32 pixels kunt instellen. Gelukkig had ik mijn Ganondorf icoon nog bewaard, voilà! Het kan soms puzzelen zijn om een leuk icoontje op het scherm te toveren, op deze website kan je bitmap iconen genereren.

Het DPI-level is instelbaar in stappen van 50 DPI tot maximaal 6400 DPI. Je krijgt de optie om vier verschillende DPI-levels in te stellen per profiel. Opties als angle snapping, lift off distance en angle tuning zijn ook aan aanwezig. Wat betreft de lift off distance zit er zeker wat millimeter verschil tussen stand 1 en 5. De Sentinel is ook te kalibreren met CM Storm muismatten, maar ook met de muismat die je nu voor je hebt liggen.

Als laatste breng ik de profielpagina nog in beeld. Je kunt profielen lokaal opslaan (opgeslagen op de computer / software) en op het on-board geheugen. Er is een totaal van 512KB om profielen op te slaan. Als je macro’s hebt ingesteld worden deze ook onthouden. Het opslaan van profielen, verwijderen en verplaatsen spreekt voor zichzelf. Tevens is er nog een support tab waar je om ondersteuning kunt vragen. Voor diegene die de huidige software en firmware versie wil bekijken is er ook een button op de support pagina.

De verlichting mag natuurlijk niet ontbreken. De Sentinel is voorzien van RGB-verlichting. De bovenkant en voorkant zijn voorzien van LEDS. Het OLED scherm verantwoordelijk voor de weergave van profielen, DPI-levels en het bitmap icoon worden ook zichtbaar gemaakt. De kleurweergave is prima!

De afwerking, strakheid en het totaalpakket aan vormen die terugkomen in de Sentinel III maken het een comfortabele muis. Het gaat hier natuurlijk om een palm-grip muis, die zeker voor de gemiddelde tot grotere handen een oplossing biedt. Eerder deed ik al wat vergelijking met de Sentinel Advance II, waar de Sentinel III zeker wat positieve stappen heeft gemaakt. De rubberen coating die voorheen aanwezig was op de Sentinel II voelde lekker zacht aan. De Sentinel III heeft een hardere coating, die vooral erg stevig aanvoelt. Je krijgt echt iets in je handen. Vergelijk het een beetje met een tennisballetje en een honkbal, als je dit gevoelt herkent dan kan je nu wel een beeld vormen.

Zoals je mag verwachten van een palm-grip muis rust de hand grotendeels op de muis. Ik kan mij zo voorstellen dat je de muis echt te zwaar vindt. Met de gewichtjes aan de onderzijde kan je de Sentinel III nog 21 gram laten afslanken. Deze gewichtjes zijn gepositioneerd aan de achterzijde van de muis. Werk je dus op een lage DPI of ben je een low-sense gamer? Dan zul je zeker een verschil merken in het optillen van de muis. Hier moet je dus echt zelf een ‘sweet spot’ in vinden.

De microswitches van Omron met een levensduur van 20 miljoen kliks kenmerken zich duidelijk. Het klikken gaat erg subtiel, waarvan je kunt zeggen dat er duidelijk Omron gebruikt is. Als je meerdere muizen in je handen hebt gehad herken je dit gevoel wel. De 8 fysieke knoppen zijn goed bereikbaar, waar je voor de profielknop, die voor het scrollwiel zit wat extra moet reiken. De Storm Tactix functie is als fysieke knop: de TX-knop aanwezig op de Sentinel. In de software kan de TX-knop (op de plek van de backward knop) activeren, op het moment van indrukken kan je de bestaande knoppen een extra commando geven. Je hebt dus een totaal van 15 knoppen tot je beschikking, mits je Storm Tactix geactiveerd hebt. Het gebruik van Storm Tactix werkt erg fijn. Als het in de praktijk in je eigen ‘systeem’ zal je de optie vaker gebruiken. In het begin had ik er vooral moeite mee, omdat je in je automatisme toch commando’s / sneltoetsen activeert op je toetsenbord.

Onder de motorkap van de Sentinel III komen we een Avago ADNS S3988 optische sensor tegen. Nu is Avago geen onbekend fenomeen in ‘optische en laser sensor wereld’. De S3988 is van 50 tot maximaal 6400 DPI in te stellen met stappen van 50 DPI.

De Avago S3988 is een genot om mee te werken, zelf zit ik rond de 800 – 1200 DPI voor werk, studie en gaming. De sensor is super accuraat en werkt erg consistent op verschillende instellingen. Dit maakt de sensor een goede kameraad voor precisie werk. Dit kun je interpreteren voor zowel gaming als werk met bijvoorbeeld Photoshop.

De sensor heeft geen last van positieve of negatieve acceleratie. De echte kenner kan hier ongetwijfeld nog dieper op ingaan, maar voor het grote publiek is de Avago S3988 een superieure sensor. Gecombineerd met een fijne muismat heb je een prima formule voor alledaags gebruik. Ondergronden zoals plastic of glas vindt de sensor minder leuk, dit werkt in de praktijk gewoon niet. Houd dus wel rekening met de ondergrond die je gebruikt.

In de praktijk is de einstand van de Avago S3988 uitstekend. De nauwkeurigheid, consistentie met lage en hoge DPI-instellingen, geen positieve of negatieve acceleratie en geen probleem met jitter maken dit een ijzersterke optische sensor.

De Sentinel reeks heeft aardig wat jaren gehad om te groeien. Om precies te zijn kwam de CM Storm Sentinel Advance vijf jaar geleden uit. Is de verzamelde feedback over de jaren genoeg geweest om de Sentinel III in een succesvol vat te gieten?

De CM Storm Sentinel III maakt goede stappen tegen over zijn voorganger de CM Storm Sentinel Advance II. Het woordje ‘Advance’ mag dan wel verdwenen zijn in de naamgeving, een duidelijke ‘advancement’ heeft de Sentinel III zeker gemaakt. De bouwkwaliteit, featureset met de opties in de software en optische sensor (Avago 3988) zetten een sterke performance neer.

De Sentinel heeft een OLED scherm waar je informatie zoals DPI-levels en profielen kunt uitlezen. Tevens kan de gebruiker een eigen 32 bij 32 pixels bitmap icoon instellen. Een leuke gimmick wat nog steeds onderscheidend is tegen over de concurrentie. Nu is deze feature al sinds de eerste Sentinel aanwezig, alsnog is het een leuke extra.

De software is lekker concreet. Je hebt een duidelijk overzicht waar je moet zijn, wat je kunt aanpassen en het laadt allemaal vlot. De CM Storm Sentinel Advance II had wat kleine checkboxes die nogal verwarrend konden zijn, dit is gelukkig verleden tijd. Hopelijk komt Cooler Master in de toekomst met het direct ophalen van software en firmware updates.

De CM Storm Sentinel III is een vrij forse muis met een aardig omvang. Met de lange L-knop en R-knop val je als gebruiker met een wat kleinere hand niet direct buiten de boot. Ongetwijfeld zal de muis lekkerder beethouden met een wat grotere hand, het design verleent zich prima om de gemiddelde Nederlander (wie?) blij te maken. Waar de Sentinel III ook een inhaalslag maakt, de nieuwe coating. Op de Sentinel Advance II kwamen we een rubber-feel coating tegen die zeker niet onaardig aanvoelde. Wel was deze coating erg gevoelig voor zweethanden met als gevolg het afbladderen van verf. Met de nieuwe ‘MasterCase 5 – Black’ coating zou dit probleem zich niet meer moeten voordoen. Idem dito de verandering van het metalen mesh, deze is nu vervangen door een transparant plastic laagje, quick and brite weg met vlekken CM Storm weg met roest!

Met de adviesprijs van 60 euro heb je met de CM Storm Sentinel III een zeer complete muis. De bouwkwaliteit, Avago 3988 optische sensor, 20M Omron switches, unieke features en een gebruiksvriendelijke software doet de Sentinel III hoge ogen gooien. Daarmee durf ik te zeggen dat de Sentinel III één van de betere muizen is in zijn prijsklasse.

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto's uit te vergroten:

Heb jij ook een CM Storm Sentinel III?

Kan mij helemaal vinden in dit verhaal. Denk zeker dat het één van de beste muizen is van dit moment. Leuk ook die foto's in een andere omgeving :D
Thanks! Germany 'The Eifel'. :D Aparte Cyber Spiders hebben ze daar. xD
Zeer gave review en wat een mooie foto's . Een dikke +3 natuurlijk!
Thanks Alcyone! Deze mocht mee op vakantie. :D
Super chill om te lezen en de foto's erg netjes en leuk om naar te kijken
Thanks! De foto's zijn ditmaal in een andere achtertuin geschoten. :D
Erg nette en duidelijke review, heerlijk leesvoer met mooie en sprekende foto's. En pas op voor die cyber spinnen, hoor dat ze richting Nederland trekken.
Thanks Melek! Je meest recente review heb ik ook met veel plezier bekeken en gelezen. :D 'Pakt Cyber Spider Spray.'
Dat 17de plaatje van je review is wel mooi gemaakt zeg :) Verder leuk geschreven review.
Creatief plaatje. :D Bedankt zeehond! :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 11 december 2015 19:19]

Ben je weer op vakantie in Duitsland :p

/edit: komen die vliegende spin dingen meer mensen infecteren met je hardware geloof en compaus dinges :p

[Reactie gewijzigd door Ugraded op 10 januari 2016 17:35]

Pas maar op! Nee, ik zit weer in Nederland. :o Ik verlang naar bratwurst met Dunkel Pils.
Top review! Ik herken die locatie trouwens, ben er vrij zeker van dat ik daar dit jaar geweest ben :Y)
Thanks! Dit jaar zelfs nog? Of vorig jaar? :) Landal Eifeler Tor‎, klopt dat? :D
Precies. Vorig jaar inderdaad, in de zomer, mooi park! Ik zat zelfs in het huisje dat op je foto is te zien :)
Awesome! Ik zat direct naast dat huisje (nummer 66). Mooi uitzicht, prima weer voor een fotoshoot. ;) Het Heimbacher restaurant heeft super eten... Heimbacher Dunkel saus. <3