HomTom HT5 Apricot Zwart Review

kidde 8 december 2015, laatste update op 29 januari 2016, 986 views

HomTom HT5 Apricot Zwart

Voor ongeveer §120 krijg je een 64-bit instructieset / 4G-LTE (Cat 9). Voor dat geld krijg je wel budget-hardware, dus geen geweldige specificaties, en een telefoon die meer weegt dan de fabrieksopgave. Op een paar minpunten na voldoet de telefoon voor basistaken uitstekend, de prijs / kwaliteit is goed.

Pluspunten

• Accuduur (4150mAh)
  • Prijs/kwaliteit
  • 4G LTE Cat 9 / ARMv8a (64bit)
  • Zeer solide lader
  • Stevig metalen frame en covers
  • Zo goed als bloatwarevrij

Minpunten

• Gewicht
  • Geen notificatie-LED
  • "Lage brom" in microfoon
  • Geen snellaadfunctie (HT6 wel)
  • Volume kan standaard niet zacht
  • Weinig RAM (1GB)
  • SoC is 'geknepen' P-versie
  • (Nog) geen ROM's, Chinese recovery

Laatste update: 29-1-2016:
• info toegevoegd over 2x MicroSIM-slot
• info over hardwarematige ISO-instelling bij foto's,
• prijzen aangepast aan huidge kostprijs op AliExress
• Nu aanbevolen: DSP Manager Lite ipv MasterVolume Control
• info toegevoegd over gyro / afwezigheid kompas

Reden voor aanschaf / keuze

Wat ik zocht was een stevige telefoon met grote batterij, mocht best een beetje lomp dik zijn. Iets zoals de Jiayu G4T die ik had, maar helaas bleek Jiayu in problemen te verkeren.

Bij toeval kwam ik deze telefoon tegen op GearBest, en nog voordat ik voldoende over DooGee had gelezen, volgens mij de eigenaar van het merk HomTom, heb ik deze al besteld - in een halve opwelling.

In eerste instantie ging ik voor de HT6, de grotere "Phablet"-variant, maar 1 minuut voor het bestellen zag ik dat er ook een 5" variant was. Ik vind 5" prima, dus letterlijk in de laatste minuut besloot ik te switchen naar de HT5.

Wie / wat is het merk HomTom?

In eerste instantie dacht ik, een sub-merk van DooGee. Het blijkt volgens hun website echter om een OEM / ODM te gaan, gevestigd in het Lenovo R&D gebouw in "fabriek-van-de-wereld" Shenzen met "boekhoudkundig" hoofdkantoor in HongKong. Ze hebben pas de stap van OEM/ODM naar consument gemaakt, en zijn nu met 3 modellen (binnenkort vier als de HT8 komt) actief op de markt. Ze lijken me Westers georiŽnteerd, getuige het ruim opgezette, van gymtoestellen voorziene kantoor.

De naam HomTom komt niet per se van TomTom maar volgens hunzelf van "Heng Tong", wat "eeuwig meesterschap" betekent, hoe Aziatisch... Ze blijken te beschikken over het "zeg wat je doet, doe wat je zegt" ISO 9001 certificaat, wat overigens geen garantie is voor kwaliteit, maar daar wel aan kan bijdragen. Verder een rits Chinese kwaliteits-certificaten waar ik helaas de waarde niet van kan inschatten. De website (HomTom.cc) vind ik best mooi, hedendaags HTML-gebruik, maar is duidelijk nog in oprichting - omdat bijv. "Firmware" nog leeg is en men nog op zoek is naar "wereldwijde Agenten".

Another day at the office - HomTom

Verschil tussen HT5 / HT6

• Het scherm van de HT5 is 5¨, volgens mijn middelbare-schoollineaal 128mm. De HT6 heeft een 6".
  • De HT6 heeft nog een lompere batterij met snellaadfunctie, namelijk MediaTek's Pump Express. Met Pump Express belooft HomTom dat de HT6 in een kwartier 80% vol is, bij de HT5 gaat dit in het "normale" tempo, aan mijn stopcontact 7% erbij in een kwartier met een bijna lege accu.
  • De HT5 heeft 'maar' 1GB aan RAM. waar de HT6 2GB heeft.
  • Uitvoeringen: De HT5 heeft een achter-frontje met houtmotief en metalen stootlijst, de HT6 is beschikbaar in zwart / zilver.
Niet de HT5, maar afgebeeld de HT6

Levering / Prijs

Korte versie: Theoretisch §153 netto all inc. bij verzending binnen 5 dagen, helaas vertraging bij DooGee.

Uitgebreide versie: Bruto kostte de telefoon me in pre-order §116,33 EUR. Ik heb net op tijd een coupon-code kunnen opsnorren. De telefoon kwam van GearBest met DHL Express, dus daar komt §12,10 handlingkosten (inc BTW) van DHL bij, en dan nog een (te) dikke rekening voor de BTW, die ik nog moet 'aanvechten' bij DHL. Kennelijk had GearBest niet de daadwerkelijke waarde / artikel op de verpakking geschreven, en een douanier heeft deze hoger geschat dan het genoemde bruto-bedrag, dus men bracht §33 BTW in rekening. Mogelijk dacht de douane dat er een HT6 in zat?

Wie meer geduld heeft, kan hem ook per SingPost via AliExpress laten komen, ik zie dat de telefoon nu ca. §80 doet (29-01-2016). Levering kan dan tot ca. 2 maanden duren, het kan dat het eindbedrag goedkoper uitvalt.

Zoals ook op het Tweakers-forum voor onbekende Chinese telefoons te lezen, is DooGee niet geweldig in op tijd leveren, en zijn pre-orders vaak vertraagd. De HT6 was redelijk op tijd, de HT5 had echter een paar weken vertraging. GearBest informeerde mij dat het probleem bij DooGee lag, en niet bij hun.

Verpakking

Kunnen we kort over zijn: Blauw kartonnen doosje met zilveren letters. Erin zit de telefoon, batterij er al in. Vergeet voordat je concludeert dat hij het niet doet, de plastic strip er niet tussen uit te halen zoals ik! Mini-boekje met Engelse text! Deze verwijst ook naar de Engelstalige HomTom-website.
Denk hier de foto die ik nog moet uploaden

Een zeer robuuste lader, deze durf je echt in het stopcontact te stoppen en aan te raken, in tegenstelling tot de gevaarlijke rotprullen van ZTE / Jiayi met brakke China->EU verloop die je voor je eigen veiligheid gelijk weg wil gooien. De "220V-pinnen" van de HomTom lader zitten echter, zonder verloop gelukkig, stevig vast. De USB-kabel past er aan beide kanten ook stevig in en blijft daadwerkelijk zitten zonder speling. Mocht je nog nooit een China-phone hebben gehad, dit is in mijn ogen uitzonderlijk! Hier wordt dus al duidelijk dat HomTom op de Westerse markt mikt. Verder nog 2 screen-protectors, en nog wat plastic beschermfolie. Wat ik prettig vond, is dat er een "half-wit / half doorzichtige" plastic beschermhoes bijzit. Die heb ik er nu nog om, gezien mijn 2x gebroken scherm binnen 6x vallen van mijn vorige telefoon (Nubia Z5S Mini). Meer zit er eigenlijk niet in, en ik vind dat prima.

Unboxen / 1e keer starten

Pleuris, wat een zwaar kreng! Waar je met de meeste telefoons bang bent dat bij vallen het scherm breekt, ben ik bij deze bang dat mijn vloer breekt. Viel nog mee dat 'ie met DHL kwam, en niet met een rode dieplader van Mammoet. Hattrick-mode: Had de Arbo de DHL-medewerker zien zeulen met dit ding, dan had DHL zeker een ergo-boete gekregen. Dit leek me in eerste instantie het belangrijkste minpunt, maar eigenlijk went het wel.
Mijn Lidl-Exacta keukenweegschaal gaf echter wel 205 gram aan! Terwijl HomTom 160 gram claimt. Ter vergelijking: De Sony XPeria "nog-iets" mini die we hier hebben liggen tikte 150 gram aan. 205 gram klinkt misschien niet super veel, het is minder dan een half pakje BlueBand, maar als je het niet gewend bent is het toch schrikken. Het formaat is ook dusdanig, dat mijn duim niet toereikend is voor heel het scherm. Gelukkig zit er in de Android stock-browser een lab-functie met duimbediening in plaats van menu, voor de rest moet ik vaak met 2 handen werken.
DHL's nieuwe HomTom-dieplader - nou ja, bijna dan.

Bij het opstarten blijkt dat er een vrij aardig thema opzit, redelijk 'sober', geen Chinese peuter-Fisher-Price kitch. Gelukkig ook geen 'desktop' waarbij je geen lijst met al je apps hebt, zoals soms op Chinese smartphones voorgeinstalleerd: Alle apps haal je met de menutoets tevoorschijn.

Google Apps staat er standaard op, geen "alternatieve" virus-overladen Chinese app-markt. Wel twee toetsenborden die ik niet ken, ťťn blijkt Bengaals te zijn maar is makkelijk te verwijderen.

Bouwkwaliteit

Zeer stevig! De achter-cover zit zo goed vast, dat het moeite kost hem los te halen. Na 3 keer loshalen gaat dit nog steeds net zo lastig, goede kwaliteit plastic dus. Want ja, de achterkant is niet echt van hout helaas, het is wel gewoon spuitgiet-werk, met enige moeite vind je de uitstoter-plekken. Knap gedaan, in de richting van de 'nerf' mee van het houtmotief is de ruwheid daadwerkelijk anders dan in de breedterichting. Echt een onderscheidend jasje! Voeg daarbij de metalen 'stootrand' en samen met de dikte van 1cm dik heb je een 'stijf' geheel. Dus torderen lukt amper! Ook de meegeleverde plastic doorzichtige beschermhoes sluit zeer nauw aan en is daadwerkelijk lastig te verwijderen.
Wat ik vooral fijn vind, is dat het ding niet zo glad is dat die uit je hand glijdt (wordt saai inmiddels: Gelukkig niet zo belachelijk slecht als een Z5S mini!) Valt hij toch, met de beschermhoes eromheen na ca. 7x vallen (ik ben lomp ja!) geen krasje te bespeuren. Enig 'slordigheidje' waar ik de HT5 op kan betrappen, is het kleine kiertje tussen camera en achterfrontje.

Onder de batterijkap / Repareerbaarheid

Electronica aan de binnenkant is helaas met een IMEI-sticker aan het zicht onttrokken, de 2 SIM-houders doen hun werk prima. Let op: Dit is 2x MicroSIM! * . Micro-SD kaartje is wat prutserig om in te stoppen maar zit daarna goed vast. De vermogens/geluidsmodule ziet eruit alsof hij 'modulair' is, dus mocht de telefoon daardoor ooit niet meer opladen (is ons zowel bij een Jiayu van meer dan 1 jaar oud als bij een gloednieuwe Sony gebeurd), dan is het waarschijnlijk goedkoop zelf te herstellen.
Gelukkig normale kruiskop-schroefjes, en nog veel ook; het formaat dat mijn Kinzo-setje uit de Gamma-graaibak aankan. Accu is makkelijk verwijderbaar zonder gereedschap, ik vind dit een "+1" of "duim omhoog" waard.
USB-Opladen werkt gelukkig ook met mijn El-Cheapo' ™ auto-lader, gelukkig nog geen gesprongen zekering of andere narigheid.
* bedankt DavidAmsterdam voor de feeback mbt MicroSim
Denk hier de foto die ik nog moet uploaden

Hardware

Reproduceren vind ik zinloos, zie hier. De MediaTek is een 6735P, waarbij de P staat voor 'geknepen' versie. 1gHz ipv. 1.3 gHz voor de versie 'zonder' P, en lagere video-resolutie. De A53 is ARM's 64-bit low-end opvolger van de succesvolle Cortex A7. Gelukkig geen zinlose "octacore-ongein" van MediaTek dit keer. Nou ja, geen probleem: Wie hoge CPU/GPU specs wil koopt deze telefoon hopelijk toch niet.
Het RAM is krap: 1GB. Op dit moment doe ik geen spellen op de telefoon, en voor louter sociale functies en internet browsen voeldoet de 1GB RAM uitstekend. Vaak heb ik 10+ apps in het RAM geladen, en de telefoon blijft goed functioneren.
Kloppend hart van de HomTom: Nagenoeg deze SoC

Software

Bijna Stock-Android 5.1, gelukkig in het Engels. Standaard eigenlijk geen extra thema's aanwezig.
Unbloated lollipop 5.1!

Extra voorgeinstalleerde apps:
  • Documents 2 go, voor PDF/Office
  • Go Keyboard Lite
  • HT Xendr, voor uitwisselen bestanden tussen foon / PC met o.a.QR
  • Super Power Saving Mode, bij minder dan 20% batterij wordt je iedere 10 seconden gevraagd of je bijna alle functionaliteiten wil uitzetten, en verandert ook het thema.
  • Gesture wake-up. Vind ik nutteloos en werkt niet - of in ieder geval niet als je eerst je wachtwoord-patroontje bij elkaar moet vegen en "gevoelige" notificaties uit zet. Wel jammer, het idee stond me wel aan.
  • Recovery: Volgens mij niet gewortelt, bij toetsencombinatie Pwr+VolDown en dan even vasthouden en wachten verschijnt wel een Chinese recovery. Bleek dezelfde als bij Chinese Samsung, vertaling hier.
Tot nu toe, binnen ca. 2 maanden, is het OS 1x gruwelijk vastgelopen. Net voordat ik de batterij verwijderde, dat kan gelukkig zoals gezegd zonder gereedschap*, startte hij vanzelf weer op.
* -> Had ik u al verteld dat ik geen fan ben van de Z5S Mini - waar je bij een vastloper je Kinzo graaibak-set moet gebruiken?.
Niet nodig om de accu te verwijderen dus!

Bereik, bellen met GSM, SMS, / WiFi / 3G (4G niet getest) / sensors

Het bereik is prima. Overschakelen van 3G naar WiFi kost 2 tellen. Andersom doe je in 3. WiFi heeft de 'n' functie, u weet wel, de letter 'n' van 802.11n. In de praktijk prima mee te werken. Dropboxen en zelfs torrents gaan prima met de Arcadyan Experia box (ongemodificeerd) en Telfort El Cheapo' ADSL.
SMS'en en BurgerAlerts komen aan, ik kan mensen verstaan met bellen, ze kunnen mij verstaan; verder weinig nuttigs over te melden. Luchtalarm (testalarm 1e maandag van de maand) doet het echter niet, de Sony hier lag wel te loeien maar de HomTom gaf geen krimp.
Deze smartphone heeft geen (werkend) groen/blauw/lila knipperend lampje voor gemiste social-media-meuk, maar dus ook niet voor gemiste oproepen / SMS! Enerzijds rustig, anderzijds vervelend; doorhalen wat voor u niet van toepassing is. Ik weet niet of de LED ontbreekt of dat het een Engels zachtwaar-insect is; helaas nog niet kunnen testen wegens het genoemde Chinese recovery.
De telefoon heeft wel een acceleratie / tilt-sensor, maar volgens mij geen kompas-functie. Gebruik als waterpas gaat dus wel, maar zien waar het noorden is lukt me niet.
Update: Tweaker "J Rock" meldt mij in de reacties hieronder dat een LED-notificatie afwezig is.

Scherm

Persoonlijk vind ik het scherm prima. Ik ben niet super veeleisend en geen kenner, en ik loop ook nooit met een nits-meter rond. Maar kwalitatief vind ik het scherm prima, het ziet er scherp uit. Ik kan geen afzonderlijke pixels zien vanaf 'zo dichtbij mogelijk'!

HomTom beweert dat het scherm verbeterd is voor zichtbaarheid in de zon, maar wegens overwegend bewolkt / regenachtig / stormachtig weer (wat wil je, het is herfst!) nog niet kunnen testen. Helderheid lijkt echter prima, zelfs in de laagste stand!

in tegenstelling tot bij een uber-brakke ZTE 'kiert' er geen licht tussen de behuizing en het scherm door, wat er op duidt dat het scherm recht vastgemaakt zit, en waarschijnlijk ook stevig vast zit. Helaas plakken niet alle Chinese fabrieksarbeiders altijd even goed en netjes*, dus ik vind dit een zeer belangrijk punt.
Voor een indruk in wat voor type fabriek dit spul gemaakt wordt, zie hier.

Foto's, filmen, microfoon, luidspreker

Volgens de spec een SONY IMX219 met f/2.0. Lijkt me een goed merk en een voor een smartphone aardige diafragma waarde, maar foto's zijn matig bij weinig licht, eigenlijk te verwachten met een 'goedkopere' mid-range. De LED-flitser flitst, die LED wel (op een notificatie-LED heb ik mijn nieuwe vriend nog niet kunnen betrappen). Foto's redelijk hetzelfde als met m'n oude Jiayu G4T en ZTE Nubia Z5S Mini: Weinig bijzonders, maar ook niet in slechte zin. De HomTom sensor is 8MP, maar voor marketingdoeleinden wordt deze met softwarematige interpolatie her en der aangeprezen als 13MP. Foto's met de 5M frontcamera (8M met SW-interpolatie) heb ik nog niet getest. De ISO-waarde valt handmatig in te stellen op 800 / 1600, dit geeft binnen beter belichte foto's, maar de kwaliteit bij deze instelling wordt wel drastisch minder; het beeld wordt "korreliger".

Misschien ga ik later nog wat foto's hier zetten, mochten er geinteresseerden zijn. Of als ergens anders op het net foto's staan gemaakt door een IMX 219, houd ik me ook aanbevolen!

Bij filmen blijkt dat er in de microfoon een vervelende brom zit. Deze is niet alles overheersend, maar wel merkbaar aanwezig. Toch jammer!

Het volume kent standaard drie waarden: Luid, Megafoon of Straaljager. Het blijkt dat wat Android als "de laagste" stand laat zien, in werkelijkheid al >30% is. Vreemd!

Omdat de zachtste stand in rustige omstandigheden te luid is, raad ik een losse app aan waarmee je dit naar beneden krijgt. Na eerst 2 nutteloze apps te hebben geraadpleegd, 90% van de apps versterkt het telefoon volume kennelijk, bleek "DSP Manager Lite" (gratis) daadwerkelijk en ook nog eens gedoseerd het laagste volume te kunnen verlagen. Dan kan men voortaan weer top-secret filmpjes kijken zonder dat het hele huizenblok meeluistert!

Middelste volume-stand: Handig bij demonstraties

Eindconclusie

De HomTom HT5 biedt prima waar voor het geld. Vooral stevig en degelijk, en voor basisgebruik snel genoeg, zelfs met maar 1GB. Betere kwaliteit dan veel ander Chinees spul, nauwkeurig aan de maat gemaakt en netjes afgewerkt; het komt dicht in de buurt van onze Westerse standaarden.

Net als bij de meeste China-foons wel een paar minpunten, maar voor mij niets onoverkomelijks. Volume is softwarematig op te lossen, LED misschien ook (?), microfoon weet ik nog niet, ik zal feedback proberen te leveren aan HomTom.
4G heb ik helaas niet kunnen testen, als ik in Januari 'nieuw budget' heb start ik hier misschien mee.

Afhankelijk van wie u bent en wat u wil, beveel ik hem wel of niet aan:
  • Wilt u specs, opscheppen, GPU-belastende spelletjes of 34 apps tegelijk? Kijk verder!
  • Wilt u garantie en repareer service? Koop in een winkel (met deurbel)!
  • Wilt u in een kwartier opladen en een groot, Samsung Note-achtig formaat? Neem de HomTom HT6!
  • Wilt u een stevige mainstream-formaat telefoon zonder fratsen, met lange accuduur, 'Westers'-georiŽnteerd model, hardware die "goed genoeg" is, en kunt u een paar "schoonheidsfoutjes" verdragen? Kortom, wilt u voor minder dan §110 weer technologisch bij de tijd zijn? Neem deze!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een HomTom HT5 Apricot Zwart?

Hallo,
Ik gebruik een normale maat Simkaart in mijn HT5, dit werkt prima. Groot nadeel van de telefoon vind ik de leesbaarheid in de zon, het scherm spiegelt behoorlijk.

Helaas loop ik echter steeds tegen hetzelfde euvel aan : zodra ik mobiel internet inschakel in het instellingen-menu (door het schuifje naar rechts te swipen) schakelt hij de 3g of 4g ook zelf weer uit zodra ik dat menu weer verlaat. Af en toe helpt het om de telefoon dan opnieuw op te starten, maar lang niet altijd waardoor ik onderweg vaak zonder internet zit,,,

Herkent iemand dit probleem en / of weet iemand een oplossing? Ik heb de telefoon net zelf teruggezet naar de fabrieksinstellingen, ook dit helpt niet ...
Erg vervelend. Omdat ik dit zelf niet heb, ben ik bang dat ik niet kan helpen. Kan je op forums en dergelijke iets vinden?

Op mijn telefoon staat kernel 3.4.5 van 27/10/2015 (ook het build-nummer) . Je kan misschien navragen bij het daar genoemde homtominfo@homtom.cc.

Mijn HT loopt soms (1x per 3 weken?) vast, misschien door het vallen. Maar na zeker 30x vallen (ben lomp) doet hij het gelukkig nog wel.
Ja, ik had op gsmhelpdesk al een topic geopend, namelijk deze :
Welke build heb je? Bij Settings - > About phone en dan onderaan?
Ik heb de HT6 deze week binnnengekregen en de accu is inderdaad super. Nu drie dagen voor mijn doen intensief gebruikt en nog een halfvolle accu. Verder werkt alles wel vlot en is de bouwkwaliteit prima. Er wordt een plastic backcover meegeleverd die de achterkant en hoeken beschermt. 5.5" went gelukkig snel (vorige telefoon was 3.2"). 110§ betaald op LITB. Invoerrechten §34.66 wordt teruggestord als je de taxverzekering erbij afsluit. Ik hoop dat de levensduur niet tegenvalt.
Leuk om te horen! Werkt de snellaadfunctie bij u? Klopt het dat er een speciale lader bij zit?
Het laden gaat vrij snel. Ik heb het nu niet bijgehouden, maar ik denk ongeveer 1 - 1.5% per minuut. Ik ging hem eraan met 12% (na 6 dagen) en na ongeveer een half uur zat hij op 50%.

Op de lader wordt aangegeven dat het de homtom fast charger is.
Model: APS-K1018W/4E-G
Input: 100-240V~50/60Hz 0.5A Max
Output: 5V /7V /9V 2.0A
HomTom :')?

Even de website bekijken. Ze hebben een telefoon van 40 dollar :P, met aantrekkelijk design. Het komt me erg bekend voor, wie weet waar dit een kopie van is? De HT6 is ook wel interessant door de enorme accu van 6250mAh. 7 dagen gemiddeld gebruik volgens de website. http://www.homtom.cc/products-detail.php?ProId=58 Dat lijkt me wel wat met zo'n grote accu :).

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 9 december 2015 12:01]

Na het lezen van uw review ook maar een exemplaar besteld, +-80§ betaald incl verzending en verzekering.
Net even getest naast de DoogeeX5 PRO van mijn vriendin, en het viel me direct op dat beide toestellen uit hetzelfde nest komen, de software in op het thema na identiek!
De HT5 is ondanks de 1GB ram nog best snel, ook de foto's zijn bij daglicht best goed te noemen "al zet je de resolutie best wel op 8mp ipv 13"
Bij het filmen heb ik nog geen brom kunnen waarnemen in het geluid, het volume tijdens het afspelen van media is ook normaal ,niet echt extreem luid zoals bij jouw toestel.

Voor deze prijs ben ik zeer tevreden, al geef ik hem bij nieuwjaar cadeau aan mn moeder.
Ondertussen wel vertrouwen gekregen in Doogee, HT voor mezelf koop ik volgende maand
http://www.doogeemobile.com/doogee-f7.html :+
Fijn om te horen! Hopelijk bevalt hij goed. Waarschijnlijk had ik een van de eerste modellen die fabriek uit kwamen. Werkt de notificatie LED bij u wel?

Afgelopen week heb ik gegamed op de HT5, "mission impossible rogue nation", redelijk modern spel. Vrij lange laadtijden om een level te laden, maar werkt tijdens het spel zelf prima.
@kidde, er is geen notificatie LED dus dit kan onmogelijk een probleem zijn :) .

Gamen doe ik niet echt, wel antutu benchmark gedraaid score was rond de 18500.
Hallo Kidde, wat een goede uitgebreide review. Ik ben zelf sinds kort ook eigenaar van de HT5.

Opmerkingen/aanvullingen;
*Op sommige websites staat aangegeven dat de SIMcards regulier en micro formaat zijn. Er zitten twee micro slots in. Dat is niet zo fijn als je een standaard kaart hebt; dan moet je m op maat knippen of een nieuwe simcard bestellen.
*Hij is echt zwaarder dan een standaard telefoon. Dat is echt schrikken als je een samsung galaxy gewend bent.
*De beeldkwaliteit van de camera is niet zo denderend,

En de opmerking
"Wilt u garantie en repareer service? Koop in een winkel (met deurbel)!" is zeker van toepassing bij sommige webshops. Met betrekking tot het SIM verhaal hierboven ben ik met 30 mails bij pandawill niet verder gekomen.

Nogmaals - goede review!
Bedankt voor de feedback! het eerstgenoemde punt (2x microsim) neem ik graag mee in de update van mijn review.